• Bamsemums

    Fler som ska gifta sig Juli 2014?

    Det är fler som har skapat trådar om sin månad, tänkte göra samma sak Då jag inte har sett "min" månad här än. Så är det fler som ska gifta sig Juli 2014? Hur långt har ni kommit med planeringen och hur känns det? :)      

  • Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?
  • jac1979

    Hej hej
    Tänkte att jag också skulle ta lite plats och dela med mig av planeringens gång.
    Vårt datum är 19/7 -2014 och vi gifter oss i Göteborg. Temat blir vitt och mörkrött.

    Vi (läs mest jag) har fått en del klart:

    * Valt färger
    * Gjort en budget
    * Bokat kyrka
    * Bokat präst från en annan församling
    * Bokat församlingslokalen
    * Bestämt gästlistan, 45 personer.
    * Skickade ut save-the-date korten förra veckan (gjorde egna)
    * Bestämt maten till buffen som min mamma fixar
    * Valt ut vigselringen
    * Bokat en super trevlig fotograf från Borås
    * Fixat kläder till brudtärnan och sonen
    * Valt utseende och smak på tårta
    * köpt lite smått som blåsbubblor, stolsband, murgröna, gästbok, ljus, pärlor, rosetter, slipsar m.m.
    * Har även själv gjort saker som tavla för bordsplaceringen, vimplar, kuvertlåda, myntlåda m.m.

    Nästa steg blir att:
    * Provsmaka tårta
    * Välja och boka hotell för bröllopsnatten
    * Köpa brudskor
    * Hitta frisör och make up artist
    * Mina systrar gör inbjudningskorten som skickas till våren

    Resten får nog vänta till efter nyår :)

  • madigun
    jac1979 skrev 2013-11-20 16:24:04 följande:
    Hej hej
    Tänkte att jag också skulle ta lite plats och dela med mig av planeringens gång.
    Vårt datum är 19/7 -2014 och vi gifter oss i Göteborg. Temat blir vitt och mörkrött.

    Vi (läs mest jag) har fått en del klart:

    * Valt färger
    * Gjort en budget
    * Bokat kyrka
    * Bokat präst från en annan församling
    * Bokat församlingslokalen
    * Bestämt gästlistan, 45 personer.
    * Skickade ut save-the-date korten förra veckan (gjorde egna)
    * Bestämt maten till buffen som min mamma fixar
    * Valt ut vigselringen
    * Bokat en super trevlig fotograf från Borås
    * Fixat kläder till brudtärnan och sonen
    * Valt utseende och smak på tårta
    * köpt lite smått som blåsbubblor, stolsband, murgröna, gästbok, ljus, pärlor, rosetter, slipsar m.m.
    * Har även själv gjort saker som tavla för bordsplaceringen, vimplar, kuvertlåda, myntlåda m.m.

    Nästa steg blir att:
    * Provsmaka tårta
    * Välja och boka hotell för bröllopsnatten
    * Köpa brudskor
    * Hitta frisör och make up artist
    * Mina systrar gör inbjudningskorten som skickas till våren

    Resten får nog vänta till efter nyår :)
    oj vad ni har hunnit med mycket :) vi har bara hunnit berätta för några stycken å bokat kyrkan :) i morgon får jag veta om lokalen vi vill ha är ledig. En kompis som är bagare ska göra tårtan, ska höra med en kompis som är frissa om hon fixar frisyren å hon har en vännina som är make up artist så hon kanske kan sminka mig :) ringar är vi inte överens om vad vi ska ha än. Letar musik som vi ska ha när vi går in och ut ur kyrkan, vill helst ha nån bra hårdrockslåt :) 
  • Julibrud2014

    Hej!

    Hur kommer ni alla att göra med maten? Vi kommer att ha festen på en bygdegård och kommer att anlita en kock. Vem är lite osäkert ännu men eftersom jag själv jobbat flera år med catering (även om det nu är några år sedan) och även min m2b känner folk inom branchen så tror jag inte att det kommer att bli ett problem. Däremot sitter vi och funderar över menyn till bröllopet.

    Vi har lite löst tänkt ha siktartar på  möktbröd till förrätt. Oxfilé, potatisgratäng och någon sås till varmrätt och vitchokladpanacotta med havtornsgelé till dessert. (Havtornen har vi själva plockat och pressat och fryst in redan)

    Däremot är vi väldigt osäkra på vilken sås vi ska ha till varmrätten så är det någon som har några bra tips tar jag gärna emot. Känns som vi gärna skulle bestämma varmrätten snart så att vi kunde börja köpa på oss vin när vi åker över på färjorna mellan Sverige och Finland vilket vi gör rätt ofta. Sen kommer vi också att ha några vegetarianer och till dem måste vi ju planera något vegetariskt och där är jag helt ute när det kommer till festligare mat. Har någon tips?

  • madigun
    Julibrud2014 skrev 2013-11-20 19:03:22 följande:
    Hej!

    Hur kommer ni alla att göra med maten? Vi kommer att ha festen på en bygdegård och kommer att anlita en kock. Vem är lite osäkert ännu men eftersom jag själv jobbat flera år med catering (även om det nu är några år sedan) och även min m2b känner folk inom branchen så tror jag inte att det kommer att bli ett problem. Däremot sitter vi och funderar över menyn till bröllopet.

    Vi har lite löst tänkt ha siktartar på  möktbröd till förrätt. Oxfilé, potatisgratäng och någon sås till varmrätt och vitchokladpanacotta med havtornsgelé till dessert. (Havtornen har vi själva plockat och pressat och fryst in redan)

    Däremot är vi väldigt osäkra på vilken sås vi ska ha till varmrätten så är det någon som har några bra tips tar jag gärna emot. Känns som vi gärna skulle bestämma varmrätten snart så att vi kunde börja köpa på oss vin när vi åker över på färjorna mellan Sverige och Finland vilket vi gör rätt ofta. Sen kommer vi också att ha några vegetarianer och till dem måste vi ju planera något vegetariskt och där är jag helt ute när det kommer till festligare mat. Har någon tips?
    vi ska ha helstekt oxfilé och potatisgratäng, rödvinssky å beasås. min blivande är utbildad kock å gör en himelsk god rödvinssky så i matväg så ska han få göra den i alla fall :) en kompis åt han, som är kock å har egen restaurang ska mest troligt göra resten av maten :)
  • jac1979
    madigun skrev 2013-11-20 17:26:39 följande:
    oj vad ni har hunnit med mycket :) vi har bara hunnit berätta för några stycken å bokat kyrkan :) i morgon får jag veta om lokalen vi vill ha är ledig.
    Ja jag vill slippa stressa allt för mycket i slutet ;) Dessutom gör vi ett par inköp varje månad sen 7 månader tillbaka, för att inte ekonomin ska gå i botten nästa år.
    Angående lokal, tycker det har varit svårast. Och i göteborg verkar allt vara helt över våran budget :( 
    Jag är rätt missnöjd med hyrandet av församlingslokalen där larmet sätts på 23.00,dock är den jättefin och lagom stor.
    Hoppas ni får lokalen i morgon då (håller tummarna!)
  • Kakbakaren

    Någon som vet hur länge det brukar ta att få offerter från restauranger och liknande? Jag skickade en offertförfrågan i lördags och det har nu gått 4 arbetsdagar sedan dess. Hur länge till kan jag behöva vänta, och när bör jag ta kontakt på nytt om jag inte får något svar?

    För svara borde de väl alltid göra oberoende om de har möjlighet eller ej?

  • Julibrud2014
    madigun skrev 2013-11-20 19:12:58 följande:
    vi ska ha helstekt oxfilé och potatisgratäng, rödvinssky å beasås. min blivande är utbildad kock å gör en himelsk god rödvinssky så i matväg så ska han få göra den i alla fall :) en kompis åt han, som är kock å har egen restaurang ska mest troligt göra resten av maten :)
    Ja vi har också funderat på rödvinssky alternativt portvissås eller örtagårdssås. Blir torligtvis helstekt för oss också. Jag kommer troligtvis att göra endel av förberedelserna tillsammans med mamma innan. Men det behövs ju ändå någon där som sköter maten under själva kvällen. Har en kompis som är kock och som jag jobbat med ganska mycket tidigare när jag jobbade med catering men känns som att jag skulle ha bjudit henne om vi skulle haft plats. Nu faller hon utanför gästlistan och då känns det lite dumt att be henne till kock, samtidigt känns det konstigt att gå förbi henne och be någon av de andra kockarna jag arbetat med. Lite svår situation och vet inte riktigt hur jag ska göra ännu.
  • madigun

    Tyvärr blir det inte lokalen vi ville ha:( den var fruktansvärd dyr :( mellan 14500-32500kr ville dom ha. Nej, tack, så mycket pengar lägger jag inte ut på lokal. Man måste köpa all alkohol av dom och använda deras personal som skulle ha 300kr/timme per st osv. Nä, Nog finns det billigare ställen

  • NBFN

    För vår del så har datumet ändrats från 5/7 till 12/7 då kyrkan var bokad just den 5/7... Eller ja, det fanns tid kl.12, men alltså, nej, vi vill inte ha tid i kyrkan förrän absolut tidigast 14, men helst senare, så det fick bli 15.00 helgen efter.
    Lokalen är prel-bokad, vill gärna få en titt inne i lokalen innan vi slår till (jag var där för många år sedan då vår skolbal hölls just där, men lite olika upplägg på bal och bröllop känner jag :P )

    Annars så är inte så mycket just bokat. Visst, vi har vår fotograf, DJ/band "bokat", färger bestämda och fnular på inbjudningar men inte mer än så är gjort ännu... Vet liksom inte riktigt i vilken ände vi ska fortsätta just nu, haha!


Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?