• MH2014

    Bröllop vintern 2013/2014

    Hej!
    Tänkte om vi skulle samlas här i en vintertråd. Väldigt många väljer ju sommaren till bröllop och det känns som om det finns lite skillnader med att planera på sommaren än på vintern (förutom väder då).
    Hoppas vi kan följas åt och inspirera varandra!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 09:20
    14/12-13 Fannypettersson

    21/12-13 DaltonMoore

    31/12-13 maddeK

    4/1-14 Des

    18/1-14 dinkaru

    25/1-14 PoS

    11/2-14 MH2014

    22/2-14 20140222

    ?/2-14 Eliin

    31/1-15 Nami

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-28 19:56
    1/2-2014 WinterWonderland

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 09:51
    Nu tar v och uppdaterar med dem som vill vara med :)

    11/12-13 Nettan69- Stockholm, vigsel på jobbet en onsdag(förskola), fika efter vigseln med kollegor, familj och vänner och därefter bröllopsmiddag med familj och de närmsta vännerna. Färgtema är ljusgrönt och ivory.

    21/12-13 izredam - Lekbergs kyrka i Mariestad. Middag med närmsta familjen på Cafe Mumma.

    4/1-14 Lindlund - Björkviks kyrka (Katrineholm), fika efter vigseln med familj och vänner i Sockenstugan och efter det bröllopsmiddag med efterföljande fest med familj och de närmaste vännerna. Färgtema är vinrött och svart.

    25/1 -14 PoS - Värmdö Kyrka med efterföljande middag och fest i Hemmesta Bygdegård. Färgtema blått, vitt, silver

    1/2-14 Eliin - Hunnebostrands kyrka med bröllopsmiddag och fest i Folketshus i färgerna vitt och silver

    11/2-14 MH2014 -Västerås, mingelvigsel en tisdag med avslappnad old hollywood/glamour/bohemisk touch

    22/2-14 Jenniien - Åkers kyrka med bröllopsmiddag och fest i Gammelgården på Tallnäs stiftgård

    22/2-14 bettansss- Linköping borgerlig vigsel med efterföljande middag. "Klassiskt och elegant" i färgerna svart, vitt och champagne

    22/2-14 Maddox- Halmstad, middag och fest på Tönnersjö bygdegård färgtema vitt,lila,silver

    29/12-14 Johanne - Jämtland

  • Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014
  • stensparre

    Tack Eliin! :) Kollade faktiskt Panduro idag, men de hade inte randigt papper i svart/vitt. Jag ska kolla upp länkarna du la upp! Stort tack! Här kommer ett litet tips till er som ännu inte köpt era ringar och som inte har något emot att använda "begagnade" stenar. Pantbankerna runt om i Sverige har en auktioner/butik på nätet där man kan köpa både begagnade smycken, men också lösa stenar/diamanter. Kan dock inte säga om det är de billigaste stenarna man kan hitta, men jag tycker att det är ett bra sätt att återanvända både gamla smycken och ädelstenar! :) Är det ngn som tänker ha ett photo boot med lite rolig rekvisita information av glasögon, mustascher, osv? Vi planerar att ha det med en kamera/fotoskrivare så gästerna kan sätta in sina foton direkt i gästboken. Funderar dock lite på hur man ska få till det utan att det blir en flopp - behöver det "bemannas" av ngn särskilt ansvarig, som både ser till ATT gästerna fotar sig och också hjälper dem med tekniken? Mycket småsaker i huvudet nu att försöka få kontroll över. :)


  • izredam

    Vad det gäller ring så ville jag inte ha något stort och jättedyrt som jag behöver vara rädd om, för jag är inte försiktig som person.. Jag behöver en ring som jag kan slå i utan att den går sönder liksom. Tror att min vigselring blir sån trots att den har en sten som inte är helt infälld. Vi får väl se helt enkelt. Den är ju försäkrad i alla fall :P

    På tal om något helt annat dock - bröllopsnatten! Hur gör ni? Eftersom vi gifter oss på en liten ort är alternativen för bröllopsnatten rätt få, jag har dock två alternativ kvar (egentligen tre, men det tredje gillar jag egentligen inte).

    På första plats ligger hotell Wictoria. hotelwictoria.se - deras superior suite ser riktigt nice ut! Dock funderar jag på hur de menar i prissättningen, det står rum och pris, betyder det totalt eller per person? Totalt antar jag? Annars blir det ju en helt annan situation. 1650kr för en svit

    Alternativ två är aqva (www.aqva.se/), vilket sambon inte riktigt gillar då det är precis bredvid hans mammas jobb (inte för att hon ska jobba då, men ändå). De verkar ha bättre frukost men deras svit har enkelsängar - så där blir det ingen svit utan ett vanligt rum. Dock billigare. 1100kr för ett dubbelrum

    Tredje alternativet (som jag egentligen inte ens gillar, men som vi inte valt bort helt), vanerport.se/start/ ligger närmast feststället (alla ställen är inom 500m dock så jag vet inte om det är något argument), ligger finast till med sjöutsikt. Men den kommer vi inte se mitt i natten i alla fall. Rummen är inte alls i vår stil heller, därför känns det lite avigt. 1200kr för ett dubbelrum

    Vad hade ni valt? Funderar på att lägga lite mer krut här och spara in på transport istället...

  • Bella84
    izredam skrev 2013-10-23 18:48:24 följande:
    Vad det gäller ring så ville jag inte ha något stort och jättedyrt som jag behöver vara rädd om, för jag är inte försiktig som person.. Jag behöver en ring som jag kan slå i utan att den går sönder liksom. Tror att min vigselring blir sån trots att den har en sten som inte är helt infälld. Vi får väl se helt enkelt. Den är ju försäkrad i alla fall :P

    På tal om något helt annat dock - bröllopsnatten! Hur gör ni? Eftersom vi gifter oss på en liten ort är alternativen för bröllopsnatten rätt få, jag har dock två alternativ kvar (egentligen tre, men det tredje gillar jag egentligen inte).

    På första plats ligger hotell Wictoria. hotelwictoria.se - deras superior suite ser riktigt nice ut! Dock funderar jag på hur de menar i prissättningen, det står rum och pris, betyder det totalt eller per person? Totalt antar jag? Annars blir det ju en helt annan situation. 1650kr för en svit

    Alternativ två är aqva (www.aqva.se/), vilket sambon inte riktigt gillar då det är precis bredvid hans mammas jobb (inte för att hon ska jobba då, men ändå). De verkar ha bättre frukost men deras svit har enkelsängar - så där blir det ingen svit utan ett vanligt rum. Dock billigare. 1100kr för ett dubbelrum

    Tredje alternativet (som jag egentligen inte ens gillar, men som vi inte valt bort helt), vanerport.se/start/ ligger närmast feststället (alla ställen är inom 500m dock så jag vet inte om det är något argument), ligger finast till med sjöutsikt. Men den kommer vi inte se mitt i natten i alla fall. Rummen är inte alls i vår stil heller, därför känns det lite avigt. 1200kr för ett dubbelrum

    Vad hade ni valt? Funderar på att lägga lite mer krut här och spara in på transport istället...
    Alltså vi bor inte heller i någon STORstad. Och vad vi har hört av andra människor som är bröllopssviten i stan inte den bästa. Kostar dock 2500kr. Vi hittade ett mysigt litet hotell utanför staden. Med synliga bjälkar i taken, smides dubbelsäng m.m. Inget svit, men så OSS. Kostar 1190 inkl frukost.
  • izredam

    Jo, jag letade lite efter något b&b eller något, men har inte hittat något som har vinteröppet som känns rätt :(

  • MH2014

    Jools - jag har valt en dyrgrip vid förlovningen och som också kommer vara min vigselring då jag bara skulle ha en, då la vi krut på riktigt bra diamanter då jag ska bära den lääänge är ju tanken ;) Men nu kommer vi köpa en "efternamnsring" som en andra ring, den kommer vara antik och pre-owned och symbolisera tiden då vi fick gemensamt efternamn hela familjen

  • MH2014

    Izredam - vi kör bröllopsnatten hemma då vi åker tidigt på morgonen på minimoon,,men om inte upplägget va sådant hade vi nog inte lagt allt för mycket på rummet då man hört av brudpar att man oftast är helt slut och istort sett stupar i säng! Hade nog fördelat det som så att inte så fancy rm men ordentlig frukost på rummet med hela kitet :)

  • Eliin

    MH2014: det blev klänningen som jag tidigare lagt upp en bild på här i tråden Glad Jag ska se ifall jag kan lägga upp bild igen senare.
    Det fattades dock ett par knappar, men dem har jag fårr gjorda till mig, så nu letar jag en bra skräddare/sömmerska som kan fästa knapparna och liote annat på klänningen.
    Igår fick jag även hem en vit päls som jag köpt här på BT.

    Just nu går jag mest och väntar på att min sambo ska få tummen ur att gå och kika på kläder till sig. Han tycker att det inte kan vara så svårt att hitta en kostym, men jag anser att det väl hade varit skönt att få det klart då om det nu inte är så svårt. OCh jag tror inte att det är riktigt så lätt som han tror. Han är lång och smal, vilket gör att inte alla modeller sitter helt optimalt på honom, och jag tycker att han kan lägga lite pengar på en riktigt snygg kostym som han sedan kan använda framöver.

    Inbjudningskorten är strax klara, jag har som ambition att fästa de sista detaljerna idag och sedan ska de skickas ut! Glad Känns spännande för då är det verkligen officiellt (även om jag tror att alla som blir bjudna redan vet om att vi ska gifta oss).

    I samhället som vi gifter oss i finns det ett hotell, lägligt nog väldigt nära vår festlokal. Så där har vi bokat bröllopsnatten. I samhällena i närheten finns det fler hotell som säkert är mer fancy, men det var skönt att ha det nära och slippa ordna med transport (vi kan gå de 500m som det är nu)

Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014