• Anonym (längtar)

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    Väljer att lägga tråden anonymt då jag är rädd för påhopp eftersom jag börjat planera så tidigt.

    Det är ju ett tag kvar men det måste väl finnas några fler som längtar och väntar...?

    Hur går det för er andra med planeringen?

    Hittills har vi bestämt: Prel datum, börjat titta på ringar, tittar på lokaler, valt kyrka, spanar på känningar, valt ut save-the-date som ska skickas om ett år (tidigt jag vet, men vi vill att alla ska kunna komma). Jag har nu börjat fundera på färgtema och dekorationer och ska snart fråga min tänkta tärna.

    Hoppas här finns några andra som är tidiga planerare med:)

  • Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)
  • Loveit

    Pratade med min mamma idag om maten till bröllopet. Det känns himla tråkigt att lägga en massa pengar på mat så hon föreslog att vi handlar all mat själva. Sedan kan hennes kollegor säkert laga maten, sen får vi fixa några som serverar och plockar. Det är det billigaste alternativet då vi vägrar låta våra föräldrar laga mat eller andra gäster.

    Frågan är vad vi vill ha för mat. Lutar mot förrätt, buffé och tårta. Blir dock ingen tårta med marsipan eller sockerpasta då vi är mer förtjust i gräddtårta.

  • Giftastankar59

    Hej på er alla blivande brudar!
    Här kommer en som varit med länge. Men nu har jag hittat mannen i mitt liv och vi har beslutat gifta oss i juli 2016. Eftersom vi är lite "övermogna" känns det som ett stort privilegium att få känna denna lycka! Jag har visserligen varit gift tidigare, men inte han. Vi har levt tillsammans några år och vet att det är det här vi vill ha och att vi vill bli gamla tillsammans. Planerar för ca 100 gäster och kyrkbröllop eftersom vi båda är troende. Njuter av att det känns så rätt! Kram till er andra och sköt om er!

  • Emmy
    Ankan skrev 2015-07-07 12:41:46 följande:
    Vi har faktiskt inte satt ett riktigt budget än trots att det stür överallt att det är en av de första sakerna man ska göra. Tycker det är väldigt svårt att sätta en siffra på vad allting kostar när man inte har någon aning vad de enstaka posterna kommer att hamna på. Hur gör ni andra det, gissar ni eller kollar ni upp kostnader nogrannt?
    Så just nu tar vi det lite som det kommer men försöker att hålla kostnaderna nere utan att snåla. Hoppas att vi inte hamnar över 60.000. Det är mest min ikomst som går åt att spara, min killa har börjat plugga igen. Jag vill inte heller tar allt från sparkonton, men vi får se hur det går. Min pappa har redan sagt att han kommer att hjälpa oss, men jag vet inte än vilken summa vi kommer att få från honom och evt från mina svärföräldrar. Vill kunna betala det mesta själv.


    Jag har en vän som gifte sig för några år sedan så vi har gått lite utifrån deras kostnader i förhållande till antal gäster och vilken "standard" vi vill ha jämfört med den de hade. Sedan har jag sökt runt lite på vad saker verkar kosta. Men en del gissning är det nog med.
    Vi tänker att vi vill lägga krutet på god mat och en trevlig fest för gästerna. Spara kan vi göra på sådant som håruppsättningar, kläder och annat "runt om".
  • Emmy
    SpaceHorse skrev 2015-07-08 00:34:09 följande:

    Jag gifter mig 13 Augusti 2016, redan bokat och lagt handpenning på lokal. Har även bestämt klänning och lagt en förbeställning på den med.
    Färgtema är bestämt, bordsdekorationer är bestämda, mina brudtärnor är utvalda och har fått instruktioner om klänning, gästlistan är skriven (fast den kan komma att justeras längre fram förstås), maten är bestämd, musik som vi ska gå in/ut till är bestämd, plats för vigseln är bestämd...

    Allt är mer eller mindre klart redan, såhär 13 månader i förväg :p Vet inte riktigt vad jag ska göra året som kommer... Få lägga allt krut på snygga inbjudningar och skriva helt vansinnigt bra löften, haha! 


    Skönt att ha så mycket gjort tänker jag! Kan man minska stressen sista tiden innan är det nog bara bra, tror jag.
  • JonnaAndre

    Nu har vi bokat in ett besök på en ev. lokal att ha festen i efter kyrkan.

    Denna lokal har allt och vi vill verkligen ha den men nu återstår det att se om den motsvarar våra förväntningar.

    :)

  • Loveit
    JonnaAndre skrev 2015-07-09 14:02:17 följande:

    Nu har vi bokat in ett besök på en ev. lokal att ha festen i efter kyrkan.

    Denna lokal har allt och vi vill verkligen ha den men nu återstår det att se om den motsvarar våra förväntningar.

    :)


    Spännande!

    Jag bokade en festlokal förra veckan men har inte varit där på 6 år så kommer inte riktigt ihåg hur den ser ut. Sedan är vi väldigt veliga när det gäller både kyrka/vigselplats och lokal.
  • Loveit

    Har ni funderat på brudtärnor eller kanske redan bestämt?

    Jag vet att min syster ska vara brudtärna men sen vet jag inte, har svårt att bestämma mig.

    En nära vän som jag träffar mycket och bor på samma gata. Tyvärr kan man inte lita på henne till 100%. Hon avbokar eller "glömmer" saker i sista minuten så jag vet inte om det känns rätt till bröllopet.

    Sedan har jag 5 barndomskompisar. Träffar en av dem ganska ofta och skulle kunna lita på henne till 110%. Men känns elakt att då bara välja henne, som att jag ger handen åt resten av tjejerna.. Svårt!

  • Krystal

    Hade inte tänk att ha varken tärna eller bestman, men vi måste ha två vittnet sa prästen, så vi får väl utse två att stå där framme med oss vid altaret.

  • SpaceHorse
    Loveit skrev 2015-07-09 19:02:16 följande:

    Har ni funderat på brudtärnor eller kanske redan bestämt?

    Jag vet att min syster ska vara brudtärna men sen vet jag inte, har svårt att bestämma mig.

    En nära vän som jag träffar mycket och bor på samma gata. Tyvärr kan man inte lita på henne till 100%. Hon avbokar eller "glömmer" saker i sista minuten så jag vet inte om det känns rätt till bröllopet.

    Sedan har jag 5 barndomskompisar. Träffar en av dem ganska ofta och skulle kunna lita på henne till 110%. Men känns elakt att då bara välja henne, som att jag ger handen åt resten av tjejerna.. Svårt!


    Jag har 5 tärnor. Jag valde de personer som jag vet alltid har funnits där för mig. Tre av dem är kompisar jag haft sedan jag var mellan 16 och 20, en är studiekamrat från universitetstiden, och den sista är min nuvarande "bästis" så att säga. Endast den sistnämnda bor ens i samma stad som jag :p


    Alltså grejen är att det ALLTID finns risk för att någon tar illa upp eller känner sig bortvald osv. Men kom ihåg: Det är DITT bröllop. Det är faktiskt du som bestämmer. Om vissa av ens vänner inte förstår att alla inte kan vara med, och seriöst blir sura/upprörda, så kanske de inte riktigt är så bra vänner som man trott.
    Det är ju faktiskt helt upp till dig som brud att bestämma hur du vill ha det.

  • Jenni
    Loveit skrev 2015-07-09 19:02:16 följande:

    Har ni funderat på brudtärnor eller kanske redan bestämt?

    Jag vet att min syster ska vara brudtärna men sen vet jag inte, har svårt att bestämma mig.

    En nära vän som jag träffar mycket och bor på samma gata. Tyvärr kan man inte lita på henne till 100%. Hon avbokar eller "glömmer" saker i sista minuten så jag vet inte om det känns rätt till bröllopet.

    Sedan har jag 5 barndomskompisar. Träffar en av dem ganska ofta och skulle kunna lita på henne till 110%. Men känns elakt att då bara välja henne, som att jag ger handen åt resten av tjejerna.. Svårt!


    Min blivande har redan bestämt bestman och han har flera kompisar till som han vill ha som marsalkar men jag tycker det är jättesvårt att bestämma tärnor. Jag har tappat kontakten med många kompisar och då känns det konstigt att be dem vara tärna helt plötsligt.

    Men du kan inte tänka dig att be alla dina kompisar att vara tärnor men låta henne du litar på vara made of honor och låta henne få de speciella "uppdragen"? Då behöver inte någon känna sig utanför. Annars tycker jag att det är helt okej att välja bara en kompis med anledning av att man har bäst kontakt med henne.
Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)