• fiskin
    Äldre 16 Jan 19:09
    12280 visningar
    19 svar
    19
    12280

    Liljekonvaljer

    Jag och min älskling gifter oss i juni (iiii) och naturligtvis vill jag ha min favoritblomma - liljekonvalj - i min brudbukett. Helst skulle jag vilja göra den själv - men för att det ska funka så måste det vara relativt enkelt.Vill SÅÅ gärna göra en egen bukett! =)


     


    Så jag behöver nu hjälp med:


    - hur skulle denna bukett med liljekonvaljer kunna SE UT?
    - HUR GÖR JAG en fin men enkel bukett med just liljekonvaljer i början av juni?


     


    BILDER någon?

  • Svar på tråden Liljekonvaljer
  • Supern­ova
    Äldre 16 Jan 21:53
    #1


    Något sådant kanske? Relativt simpel bukett ändå. Lite rosor, liljekonvaljer och något grönt :)
  • Supern­ova
    Äldre 16 Jan 21:54
    #2

    Annars är ju blå blommor i vilken sort som helst fint med liljekonvaljer.

  • fiskin
    Äldre 17 Jan 08:41
    #3

    Den var jättefin! OCH jag ska ha tema i rosa oxå... MEN - tror kanske att de vita blommorna kan vara fina med endast grönt oxå... spännande! tack! Har du gjort den själv Supernova?

  • Äldre 17 Jan 10:01
    #4

    En enkel liljekonvaljbukett med bladen runt om tycker jag är finast. Klassikt och fint

  • Äldre 17 Jan 10:17
    #5

    Man kanske ska höja ett varnande finger angående doftallergiker.
    Liljekonvaljer luktar väldigt starkt och jag vet att det finns vissa i min bekantskapskrets som inte kan vara i samma lokal som en bukett liljekonvaljer.
    Och om jag inte minns helt fel så kan dom också lämna fula bruna fläckar eftersom det kan blöda en del ur stjälkarna (den där giftiga vätskan).
    Men den sista biten kanske en florist kan svara bättre på Glad 

    Annars håller jag nog med Tessla att bara liljekonvaljer med sina egna blad runt är det finaste... 

  • Kyrk93
    Äldre 17 Jan 10:29
    #6

    Hej inte för att vara tråkig nu men jag har utbildat mig lite som florist och en sak jag fick höra är att det tydligen ska ge otur att göra sin egen brudbukett :(


    jag hade gärna gjort min men när jag hörde det avstod jag och försöker hitta en bra florist som jag hoppas förstår hur jag vill ha den istället. men det kanske är jag som är lite skeptisk mot sånt.


    Men jag är inte helt säker men tror inte liljekonvalj ska blöda något annars kan du ju linda in stjälkarna lite snyggt med något band så det inte kan komma på klänningen.

  • Äldre 17 Jan 10:39
    #7
    Kyrk93 skrev 2013-01-17 10:29:03 följande:

    Hej inte för att vara tråkig nu men jag har utbildat mig lite som florist och en sak jag fick höra är att det tydligen ska ge otur att göra sin egen brudbukett :(


    jag hade gärna gjort min men när jag hörde det avstod jag och försöker hitta en bra florist som jag hoppas förstår hur jag vill ha den istället. men det kanske är jag som är lite skeptisk mot sånt.


    Men jag är inte helt säker men tror inte liljekonvalj ska blöda något annars kan du ju linda in stjälkarna lite snyggt med något band så det inte kan komma på klänningen.


    Ja samma med att göra sin egen tårta och att sy sin egen klänning ska innebära att man får gråta lika många tårar som det är stygn i klänningen...

    Så jag sydde min klänning och bakade min tårta och jag har varken behövt gråta eller haft någon särskild otur Flört 
    Det är skrock - en självuppfyllande profetia
    Om man tror på det så ser man omedvetet till att få det att gå i uppfyllelse. 
  • Supern­ova
    Äldre 17 Jan 11:33
    #8
    fiskin skrev 2013-01-17 08:41:18 följande:
    Den var jättefin! OCH jag ska ha tema i rosa oxå... MEN - tror kanske att de vita blommorna kan vara fina med endast grönt oxå... spännande! tack! Har du gjort den själv Supernova?
    Nej nej, bilden är tagen från google :) Tror jag skrev det nedanför bilden hehe
  • Supern­ova
    Äldre 17 Jan 11:40
    #9
    Kyrk93 skrev 2013-01-17 10:29:03 följande:

    Hej inte för att vara tråkig nu men jag har utbildat mig lite som florist och en sak jag fick höra är att det tydligen ska ge otur att göra sin egen brudbukett :(


    jag hade gärna gjort min men när jag hörde det avstod jag och försöker hitta en bra florist som jag hoppas förstår hur jag vill ha den istället. men det kanske är jag som är lite skeptisk mot sånt.


    Men jag är inte helt säker men tror inte liljekonvalj ska blöda något annars kan du ju linda in stjälkarna lite snyggt med något band så det inte kan komma på klänningen.


    Ja, om man ska vara vidskeplig så ska man ju inte göra sin egen bröllopstårta heller ;)

    Men nu tänker man väl mer ekonomiskt kanske eller om man mest är ute efter att få göra mycket själv :)
  • fiskin
    Äldre 18 Jan 08:29
    #10

    Om vidskepligheten sätter stopp för vissa saker får man väl be svägerskan eller syster att göra buketten =) Det är väl ite samma sak som att göra den själv va =) Bröllopstårtan frågar jag min kompis som är konditor... =) Klänningen är redan köpt.


     


    Det kanske lutar mot att jag kör en helt enkel liljekonvaljbukett... Och ang allergiker - det är tänkt att bara ha denna på själva vigseln. Är det någon som är allergisk så kan jag även ta ut just min bukett ur festlokalen sen, men ev dekorerar vi minimalt med dessa fina underbara blommor på borden. En idé är kanske att fråga i inbjudan om någon har just denna allergi.... hmmm tål att tänka på.

  • Pyttis
    Äldre 18 Jan 08:57
    #11

    en till florist som kommer och lägger sig i lite här då ;) och precic som Chicita säger så kan de "blöda" en del vilket kan lämna otrevliga fläckar. dock är det ju inget ovanligt med lilikonvaljer i brudbuketter, gör ett par stycken med det i varle år iaf, men då brukar vi i vår butik inte rekomendera lösbundna, utan att vi gör i en hållare. o sen precis som Kyrk93 sa så kan man ju linda ett band runt, men förvarnar och säger att det är lite pilligt att få det att täcka helt och snyggt i botten, och bandet måste du ju isf sätta dit samma dag som bröllopet så du isf tänket på att du inte kan förbereda det kvällen innan.

  • fiskin
    Äldre 18 Jan 10:18
    #12

    Gud va gulligt med alla tips och kommentarer! Ska tänka på det där med "blödningen" från stjälkarna! Har ett fint Leksansdband som kommer gå som tema genom hela bröllopet så kan använda det och linda in med. Förslag på vad man kan täcka nederdelen med, dvs bandet kommer ej täcka allt. Mest för att vara på säkra sidan. Nåt bra material som man kan ta till?

  • Äldre 18 Jan 16:15
    #13

    Jag pratade med min florist hemma och hon sa att det är svårt att få tag på liljekonvalj i början av juni och att de har blommat klart i mitten på maj.. Jag hade själv velat ha det.. Någon som vet om det hon sa verkligen är sant?


  • Äldre 18 Jan 17:27
    #14
    Heltillhalv skrev 2013-01-18 16:15:43 följande:
    Jag pratade med min florist hemma och hon sa att det är svårt att få tag på liljekonvalj i början av juni och att de har blommat klart i mitten på maj.. Jag hade själv velat ha det.. Någon som vet om det hon sa verkligen är sant?
    Det beror ju på var i landet du bor. Det är helt sant om du bor söderut, medan den som ska stå brud i norra Sverige har ett helt annat läge.

    Dock kan du alltid, året om beställa hem konvaljer från din florist. Då är de odlade-jättefina!-och kostar en rejäl slant, men det är ändå inte ovanligt, eftersom många har just liljekonvalj som en favoritblomma.

    Finns de att plocka (och inte är fridlysta!) där man bor, och gärna vill binda sin egen bukett, skulle jag som florist-och rent utifrån smak, rekommendera enbart liljekonvaljer i enklas tänkbara handplockade bukett. Det är både lättast och ser rent och enkelt ut i hela sin ljuvliga skönhet.

    Har blommorna stått i kallt vatten över natten, bör det inte vara någon risk för blödning.

    Angåede skrock om vad bruden bör låta bli att göra själv, så tror jag bestämt att alla sådana varianter uppstått ur en önskan att förmå bruden att överlåta saker åt andra, så hon inte stressar ihjäl sig. Gör man sin egen bukett ska man definitivt binda den dagen innan, så den bara är att linda bandet runt på bröllopsdagen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fiskin
    Äldre 19 Jan 15:41
    #15

    Åh va spännande med alla förberedelser... men antar att det kan bli lite väl spännande omman int riktigt har koll om liljekonvaljen blommar just då och just detta år. Jag ska gifta mig i Dalarna så jag hoppas att denna finns i Moratrakten då. Nån som bor omkring detta område och har ett hum om detta? Jag själv bor i södra Värmland och de blommade i alla fall i början av juni för några år sedan på min kompis bröllop, men då hade det varit ganska kallt innan. Som sagt.. spännande. Reservplan 1 annars - vita liljor kanske. Reservplan 2 - de ängsblommor som finns =) Men såklart jag hoppas på liljekonvaljerna =)


     


    Tack för all hjälp!!

  • Äldre 19 Jan 15:58
    #16

    Håller med. Som allergiker är det riktigt hemskt och det gäller fler blommor ;)


    Chicita skrev 2013-01-17 10:17:21 följande:
    Man kanske ska höja ett varnande finger angående doftallergiker.
    Liljekonvaljer luktar väldigt starkt och jag vet att det finns vissa i min bekantskapskrets som inte kan vara i samma lokal som en bukett liljekonvaljer.
  • fiskin
    Äldre 20 Jan 19:18
    #17

    Jag ska ta hänsyn till allergiker, naturligtvis (speciellt eftersom jag forskar om just allergi). Dock har vi utomhusbröllop och jag kommer ha dessa blommor i min bukett. Inomhus är en annan femma. Får se hur mycket vi får tag på samt hur mycket det kan lukta inomhus. Tänkte kombinera lite med andra vita blommor.

  • Äldre 12 Feb 22:20
    #18

    Jag har bundit massa lösbunda/handbunda buketter utan oasishållare med liljekonvalj, har aldrig varit några problem med att de blöder!
    Tycker det är finast att inte göra en ring med bladen runt utan mixa in regelbundet småblad i hela buketten.

    Så här skulle jag gjort::Plocka liljekonvaljerna på fredag morgon tidigt, snitta dem och ställ dem i kallt vatten svalt så de får vatten dra ordentligt. på em när de dragit vatten ordentligt skulle jag binda ihop och dekorera med band. Snitta igen och ställ i kallt vatten svalt till över natten. Corsage av liljekonvalj däremot är lite pilligt så det är nog bra om den som skall göra det övar några gånger innan! Lycka till!

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 13 Feb 18:56
    #19

    Jag ska också ha liljekonvalj :)

Svar på tråden Liljekonvaljer