• majjja

    Vi med små bröllop

    I denna tråd kan vi som planerar mindre bröllop, med under tjugotalet gäster, diskutera och utbyta tips med varandra. 
    Många andra trådar handlar om större bröllop och det jag saknat är en tråd för oss som har färre antal gäster. 
    De mindre bröllopen finns ju i alla varianter och det vore kul att veta hur just ni ska göra :) 

    Själva ska vi ha ett tebröllop i april med vigsel i kyrkan. Närvarande är vi, våra 4 barn, våra 2 bästa vänner och fotografvännen som även fotar oss. 
    Efter vigseln har kyrkan hyrt ut sitt ruskigt söta lilla bibliotek där det finns plats för oss att äta/fika. Där dukar vi upp fingersandwiches, små kakor, lite ostar, kanske scones och så en bröllopstårta i format mindre då vi inte är så många. 
    Sen på kvällen går vi på restaurang och lyxar till med en jättefin restaurang. Barnen är hos barnvakt över natten och vi traskar iväg till vår bröllopssvit. 

    Så välkomna in och berätta gärna om hur ni tänker på er stora dag! 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 13:03
    Eller ja, inte exakt under 20-talet gäster men där i krokarna. :)

  • Svar på tråden Vi med små bröllop
  • Jeanette08

    Här hoppar jag gärna in, kände precis som det står i trådstarten att de flesta trådar handlar om stora bröllop.


    Själva har vi tänkt oss ett litet men än så länge har vi inte bestämt exakt hur många vi ska bjuda. Våra 2 barn vill vi såklart ha med men sen finns många frågetecken. Närmsta släkten har vi pratat om, men ska det även vara med syskon med respektive och barn, mor och farföräldrar, skulle gärna vilja ha med mina 2 bästa vänner.


    Slog vi ihop alla i närmsta (vad vi anser är det) släkten så tror jag vi blir ca.20 personer inkl. mig min blivande man och våra barn. Med våra närmsta vänner ca.25 personer. Men vi har även funderat på att bara vara vi två och barnen. Ja många frågetecken....


    Men då vi vill ha det lite hemligt så kommer vi gå ut med datumet ganska så sent så det kan ju hända att alla inte kan komma också.


    Vi vill sedan sattsa på en stor fest för hela släkten och alla våra vänner, som det känns just nu så skulle vi vilja tajma in den festen 1 år efter bröllopet.


    Kyrkan är bokad, men skulle vi komma på något annat alternativ ex. utomhus så går ju kyrkan att avboka.


     


    Hoppas på att kunna få lite tips och ideér här :)


    Just nu så är det klänningen jag har lagt all energi på, finns ju så otroligt mycket att välja på! Vigselring ska även börja tittas lite mer på.

  • Principisessan

    Jeanette08: välkommen till tråden. Förstår att det är svårt att välja hur stort det ska vara. Eftersom vi var så säkra på hur vi vill ha det blev ju inte det något större huvudbry för oss. Detaljer som kläder, färger och blommor var desto svårare att kunna bestämma sig om :) börjar bli klara som tur är.

    ni kan ju ha bara 20 pers eftersom ni ändå har en större fest året efter, eller väljer ni bort de närmsta vännerna dom ni helst ville ha med då?

  • Principisessan

    Börjar känna att jag har en ide om hurdana blommor jag vill ha. Är det någon som hr koll på när pioner börjar dyka upp i butikerna, vi gifter ju oss i april.

  • PimPim83
    majjja skrev 2013-02-24 16:04:06 följande:
    Börjar känna att jag har en ide om hurdana blommor jag vill ha. Är det någon som hr koll på när pioner börjar dyka upp i butikerna, vi gifter ju oss i april.
    Pioner brukar komma i juni har jag för mig. Men jag är inte helt säker...
  • palma2013

    Pionerna brukar blomma lagom till skolavslutningarna. April är troligtvis för tidigt om de inte drivs fram i växthus.

  • Principisessan

    ah jo det har ni nog rätt i. Det går ju att beställa hem men då kostar de väl därefter också. Vill ha en fin "skir" bukett som doftar gott och eftersom vi inte har massa gäster som kan vara allergiker så hade det varit underbart med pioner och liljekonvaljer.. får nog kolla vad de ska ha för dem i så fall. Annars om det  blir för dyrt får jag nog tänka om 

  • Ebbaa
    majjja skrev 2013-02-24 19:27:04 följande:
    ah jo det har ni nog rätt i. Det går ju att beställa hem men då kostar de väl därefter också. Vill ha en fin "skir" bukett som doftar gott och eftersom vi inte har massa gäster som kan vara allergiker så hade det varit underbart med pioner och liljekonvaljer.. får nog kolla vad de ska ha för dem i så fall. Annars om det  blir för dyrt får jag nog tänka om 
    Ja, dels kostar det en halv förmögenhet men framför allt så brukar de allra första pionerna som kommer inte blomma utan blir lixom bara en hårt packad boll. Om du pratar med en florist vet h*n säkert om de finns några liknande alternativ. Tror ranunkel blommar då och den är ju lite samma stuk, inte riktigt men nästan, lite mer "bollig" bara. Annars finns ju chrysantemum, dahlia och nejlika som också är lite sådär "mjuka", är inte säker på när de blommor dock, en florist kan säkert ge ett bättre svar. :)

    Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag vill ha än.. Jag är lite kluven för jag tror att en enkelt bukett med bara brudslöja hade passat mig, klänningen och de övriga bäst, men jag är mest förtjust i lite såndadär mjuka vilda buketter. Såna där de ser ut lite som man plockat den själv på väg till kyrkan.



    Vad tror ni?
    Förresten, någon som vet vad den orangea blomman i nertill i mitten på den första bilden heter?
  • Principisessan

    Ja det är ju mindre snyggt med de hårt packade bollarna, då kan det lika gärna vara :) och det finns ju fina andra alternativ i så fall. Måste gå och kolla i butiken jag brukar handla blommor på, de har säkert bra idéer :)

  • Ebbaa

    Okej, tack så mycket för de! :)
    Ja, gör så :) de vet ju säkert.
    Jag är mest nojjig att svärmor inte skall låta mig få riktigt som jag vill utan att det skall bli som hon vill (hon är florist och skall göra alla blommor). Redan nu har hon gjort klart att jag borde ha murgröna hängandes i buketten, för de första tycker ja inte de är fint och för de andra får jag utslag av att hålla i de :/ hmm.. vi får se hur de blir.

Svar på tråden Vi med små bröllop