• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Längtandsfull

    Skulle även vilja veta om det är någon som vet hur det går till att skicka tillbaka klänningarna man fått hem och sen beställa hem samma klänning fast i annan färg. Får jag betala frakt både för att skicka dit dom och sen öven för att få hem nya?? Så alltså frakt för båda vägarna..

  • Angeschka

    Oj vad inlägg det var i den här tråden! :D Jag ska gifta mig 2014 och funderar på att sy upp min klänning. Vad ska jag tänka på? Vilka sidor är bäst och säkrast? Jag tar alla tips jag kan få :) Jag vill sy upp något lite vintageaktigt i spets, alltså inte satin.

  • daniiel
    Längtandsfull skrev 2013-05-30 21:54:39 följande:
    Skulle även vilja veta om det är någon som vet hur det går till att skicka tillbaka klänningarna man fått hem och sen beställa hem samma klänning fast i annan färg. Får jag betala frakt både för att skicka dit dom och sen öven för att få hem nya?? Så alltså frakt för båda vägarna..
    I 99% av fallen så får du stå för returfrakt, kostnad för dom nya klänningarna och frakt för dom sedan. Jag har extremt svårt att tro att du kan få byta klänningar pga färgen och att dom kommer betala en krona till dig. Färg kan ju variera så mkt från skärm till skärm tyvärr. Och räkna med att du får betala frakt för tygprover också, dom brukar dessutom skicka det med långsammaste fraktalternativen och jag vet dom som fått vänta flera, flera veckor på tygprover.
  • daniiel
    Angeschka skrev 2013-05-31 10:05:37 följande:
    Oj vad inlägg det var i den här tråden! :D Jag ska gifta mig 2014 och funderar på att sy upp min klänning. Vad ska jag tänka på? Vilka sidor är bäst och säkrast? Jag tar alla tips jag kan få :) Jag vill sy upp något lite vintageaktigt i spets, alltså inte satin.
    Grattis till det kommande bröllopet :)

    Att tänka på är att man aldrig ska räkna med att en klänning man får hem blir precis lik den man beställer, alltså klänningen på bilden man skickar in/som finns på sidan. Man ska också tänka på att lägga till eventuell tull och moms på priset samt kostnad för lite ändringssömnad här hemma i Sverige. En klänning med snörning är betydligt enklare att beställa, då chansen att den sitter bra är betydligt större än på en klänning med dragkedja, knappar eller liknande.

    Sidor som jag kan rekommendera är www.landybridal.co och www.dinobridal.com Många är nöjda med www.jenjenhouse.com också. Personligen tycker jag att Dino brukar vara bra på spetsklänningar, dom är dessutom lite billigare och snabbare än Landy, men även Landy är överlag väldigt bra.

    En spetsklänning har ju ofta en underklänning i tex satin och sedan ett spetstyg över. Eller så är klänningen huvudsaklingen i ett annat tyg, tex satin och tyll, med spetsapplikationer på. Ett hett tips gällande spets är att tydligt skriva i sin beställning att man inte vill ha pärlor eller paljetter (om man nu inte vill ha det), för dom har en tendens att vräka på med sådant annars.

    Och ja, det finns ju aldrig några garantier när man beställer en klänning över nätet, det är bra att ha i åtanke.
  • Candyheart

    Hörrni, jag behöver hjälp!

    Jag blev gravid och kollade med jjs house om de kunde sy samma klänning som jag rdan köpt till mig till bröllopet. Det skulle inte vara några problem när jag pratade med dem, jag fick instruktioner hur jag skulle mäta. Idag när det var en månad kvar (då de bad mig beställa) säger de nej. Klänningarnas modeller är skyddade så just den vill de inte sy så och beklagade svaret jag fått innan.

    Jag måste hitta en annan och är egentligen inte förtjust i empireklänningar men det känns som jag inte har tid med strul. Jag är kort (ser kort ut, 165 cm) stor byst, breda axlar, inga höfter och nu gravid. För ptoportionerna har det alltid varit bra med tight i midjan, hjärtformad/v-ringad överdel. Men vad ska jag göra?

    Gillar denna klänning

    www.jjshouse.com/Empire-Sweetheart-Court-Train-Chiffon-Wedding-Dress-With-Ruffle-Lace-Beadwork-002012793-g12793

    Men hur ska jag få tuttarna och stå ;) bh utan band känns som det kan ge valkar. KAN man beställa denna med snörning eller förstörs den då?

    Eller har ni tips på andra klänningar som kan passa mig, som inte ser ut som lakan och där jag ändå får en glamorös klänning! Behöver beställa snarast!!! Har redan lagt 2000 kr på en klänning så vill lägga max det en gång till!

  • Längtandsfull

    Tygproverna kom idag=) tig alltså inte ens en vecka. Vi vill skicka tillbaka klänningarna och beställa dom i en annan färg. Frågan är bara hur jag skall göra detta.

  • daniiel
    Längtandsfull skrev 2013-06-03 22:54:49 följande:
    Tygproverna kom idag=) tig alltså inte ens en vecka. Vi vill skicka tillbaka klänningarna och beställa dom i en annan färg. Frågan är bara hur jag skall göra detta.
    Så bra! :) Det var snabba ryck, tidigare, dock från andra sidor, har det ibland tagit 2 månader innan det dykt upp :P Var det gratis frakt?

    Du kan inte pröva sälja klänningarna och beställa nya? För jag tror inte du kommer få en enda krona tillbaka på dom du redan beställt och du kommer mest troligt att få betala returfrakten själv.
  • Längtandsfull

    Daniiel: frakt för Tygproverna fick jag betala själv. Har mailad jenjen och fick till svar att vi inte kan byta till annan färg. Anledningen var tydligen att dom syr upp klänningarna vid varje ny beställning. Kan förstå om det var så att vi special beställt klänningar i våra egna mått men nu var ju inte så fallet utan vi tog en av deras storlekar. Blir så sur. Vi måste verkligen ha mer rätt färg.

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill