• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    HalkatlaNr1 skrev 2013-05-21 22:26:58 följande:


    Vad för sorts underkjol passar till en sån här klänning?
    Knappt någon underkjol alls ;) En tunn och enkel, bara för att få ett fint fall på kjolen, inte för någon volym. Något liknande den här www.lightinthebox.com/taffeta-chiffon-a-line-2-tiers-full-length-slip-style-wedding-petticoat-more-colors_p427984.html (fast i vitt då, finns att välja). Eller ännu tunnare.

    Om klänningen är ordentligt fodrad och är sydd i bridal satin 395 (tjockare satintyg som brukar användas till brudklänningar), så är det dock inte säkert att det behövs någon underkjol alls.
  • HalkatlaNr1
    daniiel skrev 2013-05-21 22:33:15 följande:
    Knappt någon underkjol alls ;) En tunn och enkel, bara för att få ett fint fall på kjolen, inte för någon volym. Något liknande den här www.lightinthebox.com/taffeta-chiffon-a-line-... (fast i vitt då, finns att välja). Eller ännu tunnare.

    Om klänningen är ordentligt fodrad och är sydd i bridal satin 395 (tjockare satintyg som brukar användas till brudklänningar), så är det dock inte säkert att det behövs någon underkjol alls.
    Hehe.. De skulle nog uppskattas av den blivande..
    Jag skrämde upp honom m att de skulle va:
    Underkjol, korsett, strumpeband o massa knappar.. {#emotions_dlg.djavulsk} 
  • Pillan

    Har inte kollat etsy, tack! Kollade lite på lightinthebox också. Har hittat några alternativ men man vill ju göra en noggrann research, hehe

  • HelenaFredrik

    Halloj daniiel,
    har beställt brudklänning i butik här i Sverige men funderar lite kring underkjol och slöja nu. När jag frågade om underkjol i butiken så ansåg de inte att det behövdes då klänningen är ganska stor i sig själv. Men jag känner att jag vill ha din åsikt innan jag bestämmer mig på den fronten. Jag vill absolut inte att klänningen ska bli "stor" men är lite orolig för om det blir jobbigt att inte ha en underkjol till? Vad säger du? Borde jag ha en sådan och isf vad för en? Har bara modellbilderna på klänningen här men kan nog ladda upp bilder med den på mig om du vill ha det. 

    Vad det gäller brudslöjan så tänkte jag beställa denna från Kina. Vill ha en lång med spets men är dels lite osäker på vad för spets som skulle kunna passa till denna och dels hur jag ska göra för att få den i rätt längd? Är det ngn typ av standardlängd på de långa slöjorna? Provade med slöja i butik och den passade bra men jag är lite rädd att den blir för kort om jag beställer. Är 184cm lång..

    Sista frågan då.. ;0) Har du ngt förslag på en passande överdel till kyrkan?




     


     
  • daniiel
    HelenaFredrik skrev 2013-05-29 14:30:46 följande:
    Hej :)

    Måste börja med att berömma valet av klänning, väldigt vacker! Sincerity har många fina klänningar, men det där är en av mina personliga favoriter :)

    När det gäller underkjol så är det lite svårt att avgöra om man inte ser klänningen på personen i fråga, men rent generellt sett, så är det där ju en klassisk A-linje och därmed bör underkjolar för A-linje passa bra. Hur känns det när du har klänningen på dig? Vill du ha lite mer vidd eller funderar du på en underkjol för att det ska bli lättare att gå i den? Brudklänningar består ju ofta av många lager tyg som gärna virar sig runt benen när man går ;) För att slippa det, så kan du välja en underkjol med en ring längst ner :)

    Jag tror att någon av dom här två (liknande dessa två) kan passa bra, om jag bara utgår från modellbilden på klänningen :) Båda har en ring längst ner, som har ställbar vidd.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html

    Och angående slöja, det finns ju väldigt många olika i väldigt många olika prisklasser ;) Men jag tänkte framförallt på olika spets och olika längd :) Precis som när det gäller släplängd på klänningar, så finns det som sagt olika längder på slöjor. Det finns cathedral, som oftast är längre än 3m, samt chapel, som brukar vara kring 2m - 3m långa. Det finns ju många sidor med slöjor också som man kan kika på. Tex Ebay och Etsy, men även Landy och LITB (samma sida som underkjolarna ovan) kan man kika på.

    Nu tänker jag att det kanske blir finast med en slöja som inte har så bred spetskant, speciellt om du ska ha en bolero också, för det kan lätt kännas väldigt påklätt annars. Och väljer du en bolero i spets, så blir det lite kaka på kaka. Jag hade nog personligen valt en lång slöja utan spets, men det är ju en smaksak :)

    Och gällande boleron, så beror det ju lite på vad man själv tycker om, vilken årstid man gifter sig osv. Jag tycker om bolersonarna hos www.tulipbridal.com/ (jag hade själv en därifrån, så lite partisk kanske hehe) och dom har både i spets, satin och chiffong :)
  • Längtandsfull

    Måste fråga er som har koll på när det gäller att beställa från exempel jenjenhouse. Det kommer levereras med företaget UPS. Men hur blir det med tullavgifter? Kommer dom på räkning innan eller efter leverans? När vi beställde alla dekorationer från USA så ringde tullen upp oss och vi betalade en summa direkt över telefon och någon dag efter så kom leveransen hem.

  • HelenaFredrik
    daniiel skrev 2013-05-29 15:06:59 följande:
    Hej :)

    Måste börja med att berömma valet av klänning, väldigt vacker! Sincerity har många fina klänningar, men det där är en av mina personliga favoriter :)

    När det gäller underkjol så är det lite svårt att avgöra om man inte ser klänningen på personen i fråga, men rent generellt sett, så är det där ju en klassisk A-linje och därmed bör underkjolar för A-linje passa bra. Hur känns det när du har klänningen på dig? Vill du ha lite mer vidd eller funderar du på en underkjol för att det ska bli lättare att gå i den? Brudklänningar består ju ofta av många lager tyg som gärna virar sig runt benen när man går ;) För att slippa det, så kan du välja en underkjol med en ring längst ner :)

    Jag tror att någon av dom här två (liknande dessa två) kan passa bra, om jag bara utgår från modellbilden på klänningen :) Båda har en ring längst ner, som har ställbar vidd.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullsta...
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullsta...

    Och angående slöja, det finns ju väldigt många olika i väldigt många olika prisklasser ;) Men jag tänkte framförallt på olika spets och olika längd :) Precis som när det gäller släplängd på klänningar, så finns det som sagt olika längder på slöjor. Det finns cathedral, som oftast är längre än 3m, samt chapel, som brukar vara kring 2m - 3m långa. Det finns ju många sidor med slöjor också som man kan kika på. Tex Ebay och Etsy, men även Landy och LITB (samma sida som underkjolarna ovan) kan man kika på.

    Nu tänker jag att det kanske blir finast med en slöja som inte har så bred spetskant, speciellt om du ska ha en bolero också, för det kan lätt kännas väldigt påklätt annars. Och väljer du en bolero i spets, så blir det lite kaka på kaka. Jag hade nog personligen valt en lång slöja utan spets, men det är ju en smaksak :)

    Och gällande boleron, så beror det ju lite på vad man själv tycker om, vilken årstid man gifter sig osv. Jag tycker om bolersonarna hos www.tulipbridal.com/ (jag hade själv en därifrån, så lite partisk kanske hehe) och dom har både i spets, satin och chiffong :)
    Oj det fanns ju hur många olika sorters överdelar som helst att välja på. Vi gifter oss den 26 oktober i skåne så det känns nästan som om det är ngt mitt emellan spets och "päls". Tror jag blir knäpp på detta faktiskt.

    Underkjol tänkte jag mest för at det kanske är svårt att gå i klänningen annars. Det var iofs inga problem att gå i den i butiken men där rörde det sig ju knappast om ngn längre sträcka. 
  • daniiel
    HelenaFredrik skrev 2013-05-30 10:07:37 följande:
    Oj det fanns ju hur många olika sorters överdelar som helst att välja på. Vi gifter oss den 26 oktober i skåne så det känns nästan som om det är ngt mitt emellan spets och "päls". Tror jag blir knäpp på detta faktiskt.

    Underkjol tänkte jag mest för at det kanske är svårt att gå i klänningen annars. Det var iofs inga problem att gå i den i butiken men där rörde det sig ju knappast om ngn längre sträcka. 
    Men då kanske en bolero i satin kunde vara något? Det blir ju mer påklätt än med en bolero i spets, men inte lika vintrigt och varmt som en i päls. Någon sån här alltså www.tulipbridal.com/bridal-satin-bolero-jacket-c-24.html Men det finns ju satinboleros på andra sidor också som du kan kika på. Och i väldigt många olika modeller också :)

    Ja, har man en underkjol med en ring, så blir det ju lite enklare att gå. Lite luftigare under klänningen. Men om du inte vill ha en för att bygga på mer vidd nödvändigtvis, så kanske en sån här enkel www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p51949.html kan fungera bra? Om det mest är för att få undan lite tyg som eventuellt kan sno sig runt benen. Ringen nertill är ju som sagt ställbar i vidd, så den anpassar man ju efter klänningen.
  • Längtandsfull

    Nu måste jag ha hjälp !!! Tärnornas klänningar kom hem idag och dom var superfina men färgen är inte riktigt rätt =( Funderar på att beställa hem tygprover från jenjenhouse men om man läste sidan på engelska så står det free shipping på tygprover men det står det inte om man läser på svenska. Är det gratis frakt?? Snälla svara så snart ni kan för jag måste beställa men det blir ju lite dyrt om jag skall betala frakt också.

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill