• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • brud20130817

    Hej, hur fungerar det om man beställt fyra olika klänningar, en för 600, en för 1300 och två för 1500 st. Behöver man betala tull för allt om de skickas ihop?

  • daniiel
    brud20130817 skrev 2013-02-26 18:15:45 följande:
    Hej, hur fungerar det om man beställt fyra olika klänningar, en för 600, en för 1300 och två för 1500 st. Behöver man betala tull för allt om de skickas ihop?
    Om allt skickat i ett paket, så är det så att tullen (och momsen) räknas på det totala värdet på paketet, alltså för allt i paketet.
  • julle79

    heheh nä de e e sant de vart ju inte farligt alls


     


     


    daniiel skrev 2013-02-26 18:10:51 följande:
    Det står att priset är $260 inklusive frakt och jag tycker det är ett bra pris. Frakten bör ju ligga på ca $50 eftersom originalet av den klänningen kostar $210. Du kan pröva pruta, men jag hade inte gjort det. Det är faktiskt bara ca 1670kr för en helt ny, specialbeställd, brudklänning.

    Tullen räknas ju ut på priset + frakt och tullsatsen är 12%, så först räknar man 1670kr + 200kr = 1870kr. Sedan tillkommen momsen på det och den är 25% av klänningens pris + frakt + tullsats, alltså 1870kr + 468kr = 2338kr. Efter det tillkommer en administrationsavgift som kan variera lite, men räkna på ca 100-200kr. Slutsumman, om klänningen fastnar i tullen, bör alltså bli ca 2500kr.
  • brud20130817
    daniiel skrev 2013-02-26 19:04:57 följande:
    Om allt skickat i ett paket, så är det så att tullen (och momsen) räknas på det totala värdet på paketet, alltså för allt i paketet.
    Tack för svaret. Det är just typiskt. Borde ha beställt sakerna var för sig alltså. Det blir väl ganska mycket med tull och moms på detta. Får hålla tummarna för att slippa tulla då.
  • Kaffegrus

    Jag är i processen att beställa min andra klänning från Dino nu då den förra blev för kort. Men jag blir galen då jag inte klarar välja hur min kjol ska se ut.

    Så:



    eller som Allure 8634:



    Behöver hjälp i bestämmelseprocessen... Vad tycker ni är finare? 
  • Alev
    daniiel skrev 2013-02-23 08:30:36 följande:
    Underbar klänning! Om du vill att den ska ha ungefär samma vidd och flyt som klänningen på bilden, så bör du nog satsa på en underkjol som inte är alltför vid och som inte har ringar eller släp.

    Tex den här www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fu... skulle nog kunna bli riktigt bra.
    Den här ger nog aningens mer vidd, kanske www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fu... men dom två är rätt lika.
    Vill du ha en ordenligt puffig "ballgown", så finns den här underkjolen www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fu...
    Åh tack så jättemycket för hjälpen! min klänning har liiite släp och ser ut som bilden nedan, men jag vill att den får lite mer vidd (att den blir som klänningen i mitt första inlägg). ska jag ändå ha en underkjol utan släp? jag tittade lite på den här undekjolen: 
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-kapell-tag-3-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p21701.html.

    Vad tror du om den? Jag vill alltså att min klännings underdel ska se ut som i mitt första inlägg (bifogar en bild till om du inte kommer ihåg) men den har lite, lite släp.

    Återigen, ett jätte, jätte JÄÄTTTEETACK till dig  daniiel!

  • Skoog

    Hej,

    Jag har hittat denna klänningen, och älskar allt med den. Jag vill beställa den från Kina, men känner mig så osäker på om spets/tyg/fit kommer bli rätt. Vilket företag tror du kan göra jobbet bäst? Rekommenderar du istället att jag hittar en klänning på fexs Landy som finns och jag vet att tyget blir som på bilden, eller tror någon kan göra min drömklänning? 

    Hoppas du kan hjälpa mig, det är så svårt tycker jag:)

    Tack så mycket!



     
  • Sandra01


    Hej, Jag hoppas jag kan få hjälp här... :)


    jag har spanat in denna klänning på Dino. Min väninna tror INTE den kommer se ut så här när jag väl får den. Hon hävdar att den kommer vara platt och inte stå ut så som den gör på bilden.
    vad är din erfarenhet? Jag blir så himla osäker när hon säger så....
    Här är länken till klänningen:
    http://www.dinobridal.com/discount-store-2012-a-line-catch-up-ball-gown-patterns-embellishment-tiny-pleated-wedding-dress-swd083-p-615.html


    Är det något som jag måste beställa extra? Typ underkjol????


    tacksam för hjälp av proffs :)


    / Sandra

  • daniiel
    Alev skrev 2013-02-26 21:12:05 följande:
    Åh tack så jättemycket för hjälpen! min klänning har liiite släp och ser ut som bilden nedan, men jag vill att den får lite mer vidd (att den blir som klänningen i mitt första inlägg). ska jag ändå ha en underkjol utan släp? jag tittade lite på den här undekjolen: 
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-kapell-tag-3-k....

    Vad tror du om den? Jag vill alltså att min klännings underdel ska se ut som i mitt första inlägg (bifogar en bild till om du inte kommer ihåg) men den har lite, lite släp.

    Återigen, ett jätte, jätte JÄÄTTTEETACK till dig  daniiel!
    Det är klart att du kan ha en underkjol med släp också, om du vill, men tänk då på att eventuell bustle inte blir möjlig. Ja, om du inte tar av eller byter underkjol. Vill du ha en underkjol med släp, så tror jag mer på den här www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-kapellet-tag-1-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67706.html med två ringar. Den du länkade till har tre ringar. Men även den kan nog passa, då ringarna ju går att ställa vidden på och/eller plocka bort :)
  • daniiel
    Skoog skrev 2013-03-02 16:47:32 följande:
    Hej,

    Jag har hittat denna klänningen, och älskar allt med den. Jag vill beställa den från Kina, men känner mig så osäker på om spets/tyg/fit kommer bli rätt. Vilket företag tror du kan göra jobbet bäst? Rekommenderar du istället att jag hittar en klänning på fexs Landy som finns och jag vet att tyget blir som på bilden, eller tror någon kan göra min drömklänning? 

    Hoppas du kan hjälpa mig, det är så svårt tycker jag:)

    Tack så mycket!
    Hej :) Jättefin klänning till att börja med, men det är ju knepigt det där med spetstyg eftersom det inte blir samma spets. Dino är bra på spets, speciellt hela spetstyger. Om dom har någon spets som liknar den där vet jag dock inte. Du skulle ju kunna skicka bilder på klänningen till Landy, Milly och Dino och fråga om dom kan skicka bilder på sina spetstyger, så kan du välja det du tycker bäst om.

    Annars kan det ju vara en idé att kika efter en klänning på Landy, en real sample, så då vet du vad du får :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill