• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • solklart

Idag kommer min klänning! Kunde fått den igår redan men ringde DHL och ändrade leveransadress till mitt jobb så då kommer den idag. Fort gick det! :)

• Sandra01

Vad tror du om denna vackra skapelse... Detta är de bilder som dom visar på sin sida. Jag har mailat med dom och frågat om dom kan göra den lite större "under the butt" så att jag kan dansa och ta "big steps" :)
    Dom svarar att det inte är några problem alls utan att jag kan få det preciiiiis så jag önskar.
    Vad säger din erfarenhet????
    / Sandra01
  • daniiel
    solklart skrev 2013-03-08 07:52:49 följande:
    Idag kommer min klänning! Kunde fått den igår redan men ringde DHL och ändrade leveransadress till mitt jobb så då kommer den idag. Fort gick det! :)
    Åh, vad spännande! :D Jag hoppas och håller tummarna för att den ska vara fin och att du tycker om den, ja, och att den passar såklart :P Visa gärna bilder sen! :)
  • daniiel
    Sandra01 skrev 2013-03-08 09:05:22 följande:
    Vad tror du om denna vackra skapelse... Detta är de bilder som dom visar på sin sida. Jag har mailat med dom och frågat om dom kan göra den lite större "under the butt" så att jag kan dansa och ta "big steps" :)
    Dom svarar att det inte är några problem alls utan att jag kan få det preciiiiis så jag önskar.
    Vad säger din erfarenhet????
    / Sandra01
    Otroligt vacker och romantisk klänning :) Vart har du tänkt beställa den ifrån? Etsy? Om dom har det där spetstyget som dom visar, så lär ju klänningen mest troligt bli väldigt bra :) Menar du att du vill ha den mer som en a-linje/column modell istället för sjöjungfru? Tänk bara på att eftersom det inte är snörning, så blir storleken lite svårare. Förhoppningsvis, om du lämnar dina mått, så passar den bra ändå :)
  • Sandra01

Daniiel: Yes, från Etsy. Visst ÄR den vacker!!!!?
    Jag vet inte vad modellen heter som jag i så fall är ute efter.. Men, inte sån här "sjöjungfru" som man knappt kan gå i...
    Jag vill liksom att den ska sitta precis så tight över rygg, byst och rumpa, men sen precis när rumpan börjar gå inåt mot låren, där vill jag att klänningen ska slutta rakt ner mot marken.
    Hjälp, hur 17 förklarar man det på engelska?? :)
    Har du erfarenhet med klänningar som ser ut så här.. är dom liiiite elastiska så det är bekvämt att sitta under middagen? :)

• daniiel
    Sandra01 skrev 2013-03-08 15:02:42 följande:
    Ja, den är faktiskt helt fantastisk! :) En column/sheath modell är tight över ryggen och bysten, men istället för att gå inåt över rumpa och lår, så faller den rakt mot golvet. En A-linje är ungefär samma modell, men ännu vidare i kjolen. Sedan finns ju dropwaist och den är tight lite längre ner, lite över rumpa och höfter.

Dropwaist, det är som ett mellanting av en A-linje och en sjöjungfrumodell på klänning. Ju snävare en klänning är över höfter och rumpa och ju längre ner det går, desto svårare blir den att sitta i. Jag tror inte det ska vara något problem om du väljer den som dropwaist, att sitta alltså :)

Mermaid/trumpet (sjöjungfru), som är tightast av alla modeller.

Och sedan har du dropwaist, här med två olika vidder i kjolen. Den är alltså inte fullt så snäv.

Och column/sheath modell, som är mer rak från midjan och neråt.

Och en "vanlig" A-linje, som faller rakt från midjan och har mer vidd i kjolen.

Jag hoppas du har blivit lite klokare över vilken modell du ska välja på klänningen :) Jag tror att den skulle göra sig bra i alla oavstående modeller faktiskt.
  • brud20130817

Hej,
    Daniiel: nu har underkjolen du rekommenderade kommit och det blev helt klart lättare att gå i klänningen med den. Tycker att det blev snyggare fall också när den går ut lite längst ned. 

Underkjolen hade två ringar men jag flyttade ned den övre längst ned och tog bort den största. Tyckte det blev bäst så. Vad tycks? 
  • amerika

Skulle in på landybridal idag för att kika på en klänning jag gillade där och möttes av detta besked:

Please be advised that
    www.landybridal.com
    has been shut down pursuant to a court order of the United States District Court for the Southern District of New York issued against the website's prior owner due to its unauthorized usage of trademarks and/or copyright protected imagery in order to sell counterfeit merchandise. 

Som tur är så finns det ju fler Kinasidor att beställa från!!

• amerika
    daniiel: jag har snöat inne på en klänning i spets. Egentligen är det en vintageklänning jag skulle vilja ha men då jag behöver en större storlek, så tror att en Kinasajt skulle kunna sy upp något som jag gillar. Vilken av sidorna skulle du rekommendera för vacker spets? Jag har sett ett par klänningar på dinobridal som jag gillar och en på jenjenhouse. Är ju lite rädd att spetsen ska vara plastig, dåligt påsydd eller vara stel...

F.ö måste jag säga att det är så himla roligt att läsa alla goda råd du ger, så mycket man lär sig!! Tack! 
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill