• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • SingingFantacia


    Jag vet att detta är en tråd för kina klänningar men kanske kan få råd ändå? Min bror köpte denna klänning i London till mig jag undrar om man behöver underkjol och i så fall vilken?
  • Alev

    Hej alla kunniga!

    Vet någon vilken underkjol som den här klänningen kan tänkas ha? 

    Tack för hjälpen! 


  • daniiel
    solklart skrev 2013-02-22 19:40:06 följande:
    Ja då får man väl pallra sig hem en sväng om man hinner, alltså om de ringer när de är på väg eller så. Blir spännande när den dagen kommer :) 

    Japp, jag fixar bild sen. Frågan är bara, ska jag låta sambon hjälpa mig att testa klänningen eller ta hem en kompis? Känns lite trist att låta honom se mig i den innan dagen D. Är lite kluven :S 
    Det gör du ju som du vill :) Min make såg mig i alla klänningar, jag brydde mig inte alls. Tvärtom, så var det viktigt för mig att få hans åsikt om klänningen. Om han tyckte den var fin, passade mig osv. Jag hade ju inte skorna, sminket, fixat håret och buketten samt slöjan på mig, så det blev ju en överraskning på bröllopsdagen ändå :)
  • daniiel
    brud20130817 skrev 2013-02-22 20:57:14 följande:
    Hej,
    många pratar om underkjolar. Ska man ha underkjol till den här klänningen? Hur ska den se ut i så fall?
    Ska och ska.. det gör man ju lite som man vill :) Tycker du att det behövs en underkjol? Hur ser klänningen ut riktigt längst nertilll, mot golvet? Det ser ut att vara lite släp på den? Det finns ju underkjolar anpassade för sjöjungfruklänning, både med och utan släp.

    Såhär ser en med släp ut www.ebay.com/itm/NEW-2-Hoops-Fishtail-Mermaid-Wedding-Bridal-Petticoat-Underskirt-Crinoline-Slip-/300820780940&hash=item460a50d78c
    Och här är en utan släp www.ebay.com/itm/Bridal-Cocktail-Wedding-Gown-1-Hoop-Fishtail-Mermaid-Petticoat-Underskirt-Veil-/110890096238&var=&hash=item19d190966e

    Dom flesta av underkjolarna har en eller två ringar, men vidden är ju som sagt ställbar och ringen går ju att plocka ur helt också. Underkjolen ger ju fortfarande vidd och lyft utan, men blir inte lika stel så att säga.
  • daniiel
    SingingFantacia skrev 2013-02-22 21:09:56 följande:
    Jag vet att detta är en tråd för kina klänningar men kanske kan få råd ändå? Min bror köpte denna klänning i London till mig jag undrar om man behöver underkjol och i så fall vilken?
    Jag har sett din klänning tidigare och den är ju så fin! Spelar ingen roll om det är en kinaklänning eller inte, alla frågor är välkomna :)

    Jag tycker det ser ut som att kjolen är anpassad för lite mer vidd och alltså en underkjol. Nu är ju då frågan vilken typ av underkjol. Vill du ha med eller utan släp? Med tanke på att det är lite drop waist, så vill man inte ha en unedrkjol som ger för mkt volym precis över höften.

    Den här har en ring www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
    Den här har släp www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-kapellet-taget-3-tier-slip-stil-brollop-underkjolar_p51952.html
    Och den här inga ringar eller släp www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-full-klanning-4-tier-golv-langd-slip-style-brollop-underkjolar_p509969.html

    Och jag tror att alla tre kan funka till din klänning, beroende på vad du helst vill ha och känner dig bekväm med.
  • daniiel
    Alev skrev 2013-02-22 23:06:13 följande:
    Hej alla kunniga!

    Vet någon vilken underkjol som den här klänningen kan tänkas ha? 

    Tack för hjälpen!
    Underbar klänning! Om du vill att den ska ha ungefär samma vidd och flyt som klänningen på bilden, så bör du nog satsa på en underkjol som inte är alltför vid och som inte har ringar eller släp.

    Tex den här www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-full-klanning-4-tier-golv-langd-slip-style-brollop-underkjolar_p509969.html skulle nog kunna bli riktigt bra.
    Den här ger nog aningens mer vidd, kanske www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullt-klanning-4-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p166181.html men dom två är rätt lika.
    Vill du ha en ordenligt puffig "ballgown", så finns den här underkjolen www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-fullt-klanning-8-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p166182.html
  • brud20130817

    Tack för tipset om underkjol. Det finns tre lager tyg och ett lager stelt typ tyll under så det borde räcka tror jag. Känns bara lite ovant med så lång klänning så jag får väl öva att gå runt lite här hemma. Tänkte att jag trasslade in mig mindre med en underkjol då jag kanske skulle prova. Med ändå. Beslutsångest :)

  • daniiel
    brud20130817 skrev 2013-02-23 10:31:29 följande:
    Tack för tipset om underkjol. Det finns tre lager tyg och ett lager stelt typ tyll under så det borde räcka tror jag. Känns bara lite ovant med så lång klänning så jag får väl öva att gå runt lite här hemma. Tänkte att jag trasslade in mig mindre med en underkjol då jag kanske skulle prova. Med ändå. Beslutsångest :)
    Har du en underkjol med minst en ring, så kommer du trassla in dig mindre :) Det blir lättare att gå, plus att det blir luftigare och svalare under klänningen.
  • solklart
    daniiel skrev 2013-02-23 08:13:06 följande:
    Det gör du ju som du vill :) Min make såg mig i alla klänningar, jag brydde mig inte alls. Tvärtom, så var det viktigt för mig att få hans åsikt om klänningen. Om han tyckte den var fin, passade mig osv. Jag hade ju inte skorna, sminket, fixat håret och buketten samt slöjan på mig, så det blev ju en överraskning på bröllopsdagen ändå :)
    Där har du en poäng! Ja han får nog hjälpa mig att testa och så. Det tänkte jag inte ens på, så tack ska du ha :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill