• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    ninajulia80 skrev 2013-01-23 15:39:03 följande:
    Hej,

    Vill börja med att säga att det är väldigt gulligt av dig att ställa upp och svara på massa frågor från förvirradade blivande brudar. Flört

    Jag ska köpa den här på Millybridal.
    (www.millybridal.com/tulle-and-lace-illusion-j...)

    Måste jag köpa till en underkjol till den? Hur fungerar det?

    Väldigt tacksam för all hjälp.

    /Nina
    Hej :) Tack, det är bara roligt hehe

    Vilken fin klänning! Och generellt sett så bör man ha underkjol till alla brudklänningar. Dom flesta är gjorda för det. Ibland är det dock så att det finns en insydd underkjol och då behöver man inte alltid någon annan. Jag vet inte om din klänning kommer ha det. Om inte, så bör du nog köpa till en underkjol.

    Och när det gäller att välja underkjol, så finns det ju alltid några saker att tänka på. Är det släp på klänning? Vill man ha ett fylligt släp? Vill man kunna haka/knyta upp släpet senare under dagen/kvällen? Vill man ha en underkjol med eller utan ringar?

    Nu vet jag inte vart du vill beställa din underkjol ifrån, men jag tipsar om LITB för dom har ett bra sortiment och priser. Det går ju dock att hitta likadana underkjolar på andra sidor också.

    En underkjol med släp hjälper till att ge en fin siluett även för släpet, men den kan man ju inte ha senare om man vill knyta upp släpet. Då kan man ju visserligen vara helt utan underkjol eller byta till en annan. Här är en med två ringar och släp, ringarnas vidd är ställbar och man kan också plocka ur ringarna för att få bra passform.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-balklanning-kapellet-tag-1-klassens-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67706.html

    Sedan har vi underkjolar med ringar, men utan släp. A-linje bör funka till din klänning, trots att det är dropwaist, men jag tipar om underkjol specifikt för dropwaist också.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html
    www.lightinthebox.com/sv/polyester-a-line-full-klanning-2-tier-hellang-brollop-slip-stil-underkjol_p406005.html
    www.lightinthebox.com/sv/polyester-a-line-medium-fullhet-hellang-brollop-slip-stil-underkjol_p406010.html (jag hade nog valt den här eller den med släp)

    Och det finns ju underkjol utan ringar också, vilket är det bekvämaste att sitta i. Den här är dock till "ballgown", så den kan bli lite väl stor över höfterna. Det bör dock gå att hitta något liknande för A-linje.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning-balklanning-3-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165641.html

    Annars kan det vara ett bra alternativ att välja en underkjol med ring/ringar, för det är enklare att gå i och ger ofta klänningen bättre form, men att till middagen/festen plocka bort ringen. Då får man fortfarande en bättre siluett än helt utan underkjol, men kan sitta bättre osv utan ringen.
  • Mustikka


    Provade denna med 4 ringar och den satt PERFEKT med den formen av ringar. Men den underkjolen hade lixom ringar och  volang tyg på! Vart kan jag köpa det? är alla underkjolar med 4 ringar likadana? Den i butiken var ju jätte dyr och dem hyrde inte ut dem! Så funderar på att köpa från Kina sidorna
  • Selmabus

    Halloj! Känner du till bestbridalprices.com ? Är det oxå kinaklänningar? Har ju hittat min drömklänning, men de skeppar inte vissa märken (pronovias, white one och la sposa bl.a.) internationellt och jag kan därför inte se priset på den.... Bad min kompis som bor i USA gå in och kolla och den kostar 252$ vilket är för bra för att vara sant....:(

  • daniiel
    Kawaii skrev 2013-01-23 19:03:15 följande:
    Har i fredags beställt min klänning från zarabridal. Vet någon nått om den sidan? Någon som beställt därifrån? Börjar bli orolig nu när jag inte kan hitta en enda kommentar eller recention av någon som köpt därifrån. Har försökt starta livechatt med dom igår och idag men det står bara att som kommer att kontakta mig snart. Men ingen hör av sig. Usch så hemskt om jag nu blivit lurad. :( Den här klänningen har jag beställt iallafall. www.zarabridal.com/2012-ivory-strapless-brida...
    Hej

    Nej, tyvärr vet jag faktiskt inget om den sidan. Har du inte hittat några recensioner från andra länder, tex USA, om sidan heller? Har du skickat mejl till företaget? Hur är dom på att svara isåfall?

    Du har valt en jättefin klänning och jag håller tummarna för att du ska få hem en väldigt fin klänning också! :)
  • daniiel
    Mustikka skrev 2013-01-23 20:41:48 följande:
    Provade denna med 4 ringar och den satt PERFEKT med den formen av ringar. Men den underkjolen hade lixom ringar och  volang tyg på! Vart kan jag köpa det? är alla underkjolar med 4 ringar likadana? Den i butiken var ju jätte dyr och dem hyrde inte ut dem! Så funderar på att köpa från Kina sidorna
    Underbar klänning! Förlåt att jag inte svarat, vi har haft sjukstuga här hemma, har det ännu iofs :P Jag hoppas att du har lyckats hitta en underkjol redan, men om inte, så svarar jag ändå.

    Nej, alla underkjolar med fyra ringar är inte exakt likadana. Jag kan tänka mig att kjolen fick en bra form med en sådan underkjol dock, men jag undrar över om du prövat sitta ner i underkjolen och vad du tyckte om det? Jag tänker ifall ni ska ha middag och du ska sitta ner en längre stund, hur du löser den saken.

    Här är en variant av underkjol med fyra ringar www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning-a-linje-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p155988.html men jag vet ju inte om den liknar underkjolen du har prövat.
  • daniiel
    Selmabus skrev 2013-01-28 14:46:10 följande:
    Halloj! Känner du till bestbridalprices.com ? Är det oxå kinaklänningar? Har ju hittat min drömklänning, men de skeppar inte vissa märken (pronovias, white one och la sposa bl.a.) internationellt och jag kan därför inte se priset på den.... Bad min kompis som bor i USA gå in och kolla och den kostar 252$ vilket är för bra för att vara sant....:(
    Hej :) Jag kan inte säga 100% säkert att det är kinaklänningar. Det verkar inte vara äkta klänningar dock, utan kopior. Även om vissa påstår att det är äkta. Recensionerna för företaget verkar dessutom vara väldigt blandade, men det är ju egentligen inget ovanligt. Jag kan varken säga bu eller bä... Tyvärr är ju ofta det som verkar för bra för att vara, för bra för att vara sant. Men jag vet inte riktigt som sagt.

    Har du prövat mejla företaget och frågat om klänningarna och varför dom inte skickar till vissa länder osv?
  • daniiel
    Selmabus skrev 2013-01-28 15:16:43 följande:
    Tack, jo jag misstänkte nästan att det var så! Ska maila och fråga...
    Ja, gör det :) Man ju ibland få en bra känsla då, när man fått kontakt med dom. Dom ska ju tydligen ha fysiska butiker i USA på ett par ställen och det är ju många som handlat som är nödja också, så jag vet inte..
  • daniiel
    Yousofin skrev 2013-01-28 16:05:09 följande:
    Hej. Jag vill bara fråga dig vad du tror att jag behöver för underkläder ev underkjol till denna?? www.coralbuy.com/media/catalog/product/cache/...
    Wow, otroligt fin klänning! Skir och romantisk :) För det mesta brukar man inte behöva så mkt underkläder :P haha Det brukar gå bra med bara trosor faktiskt. Jag hade däremot bh ändå, för det kände jag mig mer bekväm med. I vissa fall kan något "hålla in magen"-plagg kännas bra att ha också eftersom den där klänningen har empireskärning. Det beror ju dock helt och hållet på en ens egen kroppsform och vad man vill ha och är bekväm i.

    När det gäller underkjol, så tror jag en ganska enkel A-linje helt utan ringar skulle hjälpa till att ge ett väldigt fint fall och bra fyllighet till kjolen, utan att bygga så mkt vidd. Tex någon liknande de nedan.
    www.lightinthebox.com/sv/stain-taffeta-with-lace-a-line-3-tiers-full-length-slip-style-wedding-petticoat_p427988.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html (ringen längst ner går att plocka ur)
    www.lightinthebox.com/sv/taffeta-chiffon-a-line-2-tiers-full-length-slip-style-wedding-petticoat-more-colors_p427984.html
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill