• Chicita

    Dikt, rim & lite till - Fråga mig om vad du vill

    Jag tycker om att rimma. 
    Vanliga enkla "grötrim" gärna med lite halvtaskiga lösningar i vissa fall.
    Men ändå.
    Jag tycker att det är kul.

    Och jag tror inte att jag är ensam.

    Så även om den här kategorin säger att det är mig ni ska fråga så vill jag gärna uppmana alla att hjälpa till med rim-frågor.

    Julklappsrim, present-rim eller annat.
    Fråga på bara Solig 

  • Svar på tråden Dikt, rim & lite till - Fråga mig om vad du vill
  • sofi

    Hej har en kompis som fyller 30 år
    Vi har ordnat en överraskningsfest, där vi ska ta henne på en konsert.
    Hon kommer få ett kuvert med pengar i som hon ska ha för dricka under kvällen.
    Skulle vilja ha något roligt att skriva i kuvertet för att hon ska förstå vad pengarna är till.
    Tack på förhand

  • Chicita
    sofi skrev 2014-07-23 20:24:30 följande:

    Hej har en kompis som fyller 30 år
    Vi har ordnat en överraskningsfest, där vi ska ta henne på en konsert.
    Hon kommer få ett kuvert med pengar i som hon ska ha för dricka under kvällen.
    Skulle vilja ha något roligt att skriva i kuvertet för att hon ska förstå vad pengarna är till.
    Tack på förhand


    Trettio år är värt att fira
    Så i kväll ska vi ut och svira
    I kuvertet finns en slant
    Till vår nya älsklingstant
    Ta en öl eller kanske flera
    Pengarna räcker nog till mera

  • cecbj195

    Hej Chicita (eller vem som nu vill hjälpa mig Oskyldig)

    Håller på och gör mina save-the-date-kort och tänkte skicka med ett ytterligare litet kort med information om hotell man kan boka, eftersom majoriteten av våra gäster inte bor från orten vi gifter oss på (min hemstad).

    Just nu har jag skrivit:
    "För våra långväga gäster som inte vill ta bilen hem mitt i natten, rekommenderar vi..."
    och så namn och telefonnummer på lämpliga hotell/vandrarhem.

    Skulle vilja att det var supertydligt att festen kommer hålla på fram på kvällen och att det är lämpligt att boka hotellrum, men samtidigt skriva det lite vitsigt och inte så tråkigt som nu. Det måste dock vara kort eftersom det ändå är kontaktuppgifterna som är det viktiga.

    Eventuellt att man skulle kunna få in att vi planerar en fika för alla gäster dagen därpå hemma hos mina föräldrar också. Är lite rädd att skriva det eftersom det är lång tid kvar till bröllopet och det i värsta fall inte blir av.

    Några idéer?

  • Chicita
    cecbj195 skrev 2014-08-19 15:50:20 följande:

    Hej Chicita (eller vem som nu vill hjälpa mig Oskyldig)

    Håller på och gör mina save-the-date-kort och tänkte skicka med ett ytterligare litet kort med information om hotell man kan boka, eftersom majoriteten av våra gäster inte bor från orten vi gifter oss på (min hemstad).

    Just nu har jag skrivit:
    "För våra långväga gäster som inte vill ta bilen hem mitt i natten, rekommenderar vi..."
    och så namn och telefonnummer på lämpliga hotell/vandrarhem.

    Skulle vilja att det var supertydligt att festen kommer hålla på fram på kvällen och att det är lämpligt att boka hotellrum, men samtidigt skriva det lite vitsigt och inte så tråkigt som nu. Det måste dock vara kort eftersom det ändå är kontaktuppgifterna som är det viktiga.

    Eventuellt att man skulle kunna få in att vi planerar en fika för alla gäster dagen därpå hemma hos mina föräldrar också. Är lite rädd att skriva det eftersom det är lång tid kvar till bröllopet och det i värsta fall inte blir av.

    Några idéer?


    När småtimmarna vi nått framåt natten
    är det skönt att få hänga upp hatten
    Hotellfrukosten kan bara toppas
    av fikat hos XX föräldrar (som vi hoppas)


    Eller blir det för långt?

  • Cai80

    Hej Chicita. 
    Vilka härliga dikter du skriver. 
    Undrar om du kan hjälpa mig med en dikt till min underbara mamma som fyller 60-år. Den ska vara från alla barn med respektive, hennes syster och hennes ex-make. Hon är en oerhört stark, vacker, omtänksam och osjälvisk person som alltid sätter andra i första rummet trots att hon själv har det tufft. 
    Tack på förhand. 

  • Chicita

    Hej Cai80
    Jag kan säkert gärna hjälpa dig.


    Men då behöver jag veta lite mer om vad den ska innehålla.
    Att bara skriva ett rim rakt av sådär allmänt är inget jag är duktig på och egentligen inte heller dikter.
    Att hitta ord som rimmar och få ihop till en text med lite rytm kan jag göra dock. Men jag behöver som sagt veta lite mer om vad du vill att texten ska handla om :)

  • amira

    Hej du grymma rimmare! Jag ska ge min sambo en årspresent! Vi ska lära oss salsa tillsammans. Han är bra på att dansa och jag dansar ALDRIG. Tror du du kan knåpa ihop något om det? Vi firar 2 år tillsammans! Tack!!

Svar på tråden Dikt, rim & lite till - Fråga mig om vad du vill