• Chicita

    Dikt, rim & lite till - Fråga mig om vad du vill

    Jag tycker om att rimma. 
    Vanliga enkla "grötrim" gärna med lite halvtaskiga lösningar i vissa fall.
    Men ändå.
    Jag tycker att det är kul.

    Och jag tror inte att jag är ensam.

    Så även om den här kategorin säger att det är mig ni ska fråga så vill jag gärna uppmana alla att hjälpa till med rim-frågor.

    Julklappsrim, present-rim eller annat.
    Fråga på bara Solig 

  • Svar på tråden Dikt, rim & lite till - Fråga mig om vad du vill
  • Chicita
    sommarflicka skrev 2014-05-26 21:14:27 följande:

    Hej!

    Har läst igenom tråden och du är verkligen helt fantastisk. Vi gifter oss i rådhuset den 16 aug och tänkte därefter ha bröllopsfesten hemma hos oss där vi hade tänkt att grilla. Skulle vilja ha en lättsam, avslappnad och rolig inbjudan. Hade varit otroligt tacksam för några ideer!


     


    Hej käre vän och goddag kära fränder
    Nu är det dags att plocka fram er kalender
    Bläddra nu fram till månad åtta och sen
    Den 16:e markerar du nu ordentligt i den
    Till Rådhuset vi beger oss denna dag
    För att knyta hymnens band i goda vänners lag
    Det som händer efter är heller inte illa
    För det är då som vi far hem till oss för att grilla
    Så välkommen till dig att dela dagen med oss
    Ta med ett glatt humör så vi kan festa loss


    Skulle kanske haft med klockslaget, men jag visste inte om dom var välkomna redan i Rådhuset eller bara på festen :)

  • Sommaräng

    Hej Chicita! Vilka fantastiska rim du skriver! Har läst igenom en del i tråden och är verkligen imponerad. Skulle du kunna hjälpa mig och min sambo med ett rim som ska läsas upp för bröllopsgästerna på bröllopsfesten precis när förrätten ätits upp?

    Bakgrunden är att vi kommer att leka "paketleken" där ett paket skickas runt bland gästerna och sedan stannar hos brudparet. Vi öppnar paketet och hittar en burk med en lapp med rimmet på, som vi sedan läser upp. Rimmet får gärna innehålla instruktioner om att gästerna nu när de ätit upp får skicka sina tallrikar till bordsändarna, och när de lyfter på tallriken hittar de en tepåse under den. På tepåsen ska gästerna fästa sin namnlapp som de skrivit en hälsning till brudparet på. Tepåsarna ska sedan läggas i burken och ges till brudparet för att trygga deras framtida tekonsumtion.

    Tack på förhand!

  • Chicita
    Sommaräng skrev 2014-05-27 09:00:11 följande:

    Hej Chicita! Vilka fantastiska rim du skriver! Har läst igenom en del i tråden och är verkligen imponerad. Skulle du kunna hjälpa mig och min sambo med ett rim som ska läsas upp för bröllopsgästerna på bröllopsfesten precis när förrätten ätits upp?

    Bakgrunden är att vi kommer att leka "paketleken" där ett paket skickas runt bland gästerna och sedan stannar hos brudparet. Vi öppnar paketet och hittar en burk med en lapp med rimmet på, som vi sedan läser upp. Rimmet får gärna innehålla instruktioner om att gästerna nu när de ätit upp får skicka sina tallrikar till bordsändarna, och när de lyfter på tallriken hittar de en tepåse under den. På tepåsen ska gästerna fästa sin namnlapp som de skrivit en hälsning till brudparet på. Tepåsarna ska sedan läggas i burken och ges till brudparet för att trygga deras framtida tekonsumtion.

    Tack på förhand!


    I paketet låg en burk och i burken låg en lapp
    Denna lappen ska nu läsas, fast vi hoppades vi slapp
    Nu kommer instruktioner, för leken är ej slut
    Din tallrik du nu lyfta och se vad som tittar ut
    Om du tallriken nu skicka till grannen din måhända
    Så kan vi samla alla dom vid bordets ena ända
    Tepåsen som ligger nu där tallriken din stod
    Ska ni få höra mera om i nästa episod

    Om du nu tar din namnlapp och skriver några ord
    Kanske bara grattis, eller hur du trivs* vid ditt bord  
    Fäst sen din lapp på påsen, och när burken skickas runt
    Lägg lappen ner i denna (ja det verkar faktiskt sunt)
    När det sen kommer dagar då vi behöver minnas
    Att älskade vänner och familj omkring oss finnas
    Då tar vi fram vår burk med te och gör en redig kopp
    Det är en burk med kärlek, glädje, tro och framtidshopp
  • 0507

    Hejsan! Vilka underbara rim du gör! Jag skulle bli jätteglad om du vill testa att skriva ihop en välkomsttext som ska stå i början av festhäftet. Innehållet tänker jag ska vara att alla är välkomna och att vi är glada att de vill dela vår bröllopsdag med oss, att "gästen gör festen" och att man kan anmäla eventuella tal/spex/annat genom anmälningslappen som finns i festhäftet och ge den till "värdtrion" (tre killar som är värdar, Mathias, Hampus och Anton). Värdtrion kan också svara på gästernas frågor under kvällen. Att vi hoppas att maten ska smaka (buffé) och att det blir dans framåt natten.

    Jag är supertacksam om du vill göra ett försök till rim med detta!

    Ha en bra dag!

  • Chicita
    507 skrev 2014-06-06 18:09:57 följande:

    Hejsan! Vilka underbara rim du gör! Jag skulle bli jätteglad om du vill testa att skriva ihop en välkomsttext som ska stå i början av festhäftet. Innehållet tänker jag ska vara att alla är välkomna och att vi är glada att de vill dela vår bröllopsdag med oss, att "gästen gör festen" och att man kan anmäla eventuella tal/spex/annat genom anmälningslappen som finns i festhäftet och ge den till "värdtrion" (tre killar som är värdar, Mathias, Hampus och Anton). Värdtrion kan också svara på gästernas frågor under kvällen. Att vi hoppas att maten ska smaka (buffé) och att det blir dans framåt natten.

    Jag är supertacksam om du vill göra ett försök till rim med detta!

    Ha en bra dag!


    Välkommen till oss på denna bröllopsfest
    Vi är väldigt glada att just du ville bli vår gäst
    Om du våran dag lite extra vill förgylla
    Lappen här i häftet du då gärna får i-fylla
    Det är där du skriver om du vill hålla tal
    Eller kanske spex och sånt är ett bättre val
    Ge den sen till värdarna, en trio av dom finns
    Mattias, Hampus & Anton är det bra om du nu minns
    Dessa tre kan svara på frågor som du har
    Som att det blir dans i kväll, om du stannar kvar
    Buffén är välförsedd och vi hoppas det ska smaka
    Efteråt så kanske det blir en och annan kaka?
    Om du har ett glatt humör så måste du det dela
    Tack för oss, ha en bra kväll, ja vi tror det var det hela
  • Mia85

    Hej Chicita!

    Jag vill först och främst att jag är grymt imponerad över att du har en sådan talang på att rimma. Inte bara till vanliga juklappar utan människor och annat. :)

    Jag hoppas att du kan hjälpa mig då jag är urusel på rimma och vill ha din expertis

    Jag ska ha ett bröllop i augusti och behöver hjälp med tre saker.

    1. Hålla ett tal för min man 
    Jag vill tacka honom för han är snäll, ödmjuk, driven, underbar, stöttepelare, trogen som är en given far till våra två barn Denise och Kevin, är elektriker och i talet vill jag säga lysmask istället för elektriker ;)
    Vi träffades på en fest i Östberga 2005 och första jag sa till honom: Du kan sitta här, jag bits inte (Han sökte efter en plats och sitta bland soffgrupperna)

    2. Ett tacktal till mina gäster för att de har kommit hit och vilja fira denna stora dag med oss.

    3. Jag har tanke istället för gästbok, att folk får skriva små hjärtelappar och lägga dem i en liten låda. En bra text som ska stå som dessutom locka folk till att skriva.

    Hoppas att du kan hjälpa mig <3

    Tack på förhand!

  • Chicita
    Mia85 skrev 2014-06-18 11:57:59 följande:

    Hej
    Ska börja med att säga tack för berömmet :) 

    Jag skulle nog kanske valt att inte rimma när du ska hålla tal egentligen.
    Det är så lätt att orden inte får samma flyt när man är lite nervös eller stressad och att det som annars skulle vara roligt, bara blir krystat när man famlar efter att få till "melodin" i rimmet.
    Det är även lite lite för mig att bygga på så det skulle ju inte bli ett tal från DIG, utan ett tal från mig...

    Men du kan ju exempelvis inleda ditt tal med att säga typ: "här sitter vi nu, sida vid sida. Jag hoppas att du har upptäckt att jag inte bits (i alla fall inte så ofta)"... och sen fortsätta med att tala om hur du uppskattar alla hans bra sidor och hur han är som både partner och pappa till era två barn.
    Beroende på hur ni är som personer och hur du vågar skämta så kan du ju fälla in någon kommentar av typen "att bo ihop med en lysmask kan vara bra på många sätt, dom vet verkligen hur man lägger in en stöt, och dom är ordentligt jordade. Tillvaron kan vara ordentligt spännande med ACDC i bakfickan"


    Tal till gästerna är kanske lite lättare. Tror till och med att det finns några om du letar lite i tråden :) 
    Men typ:


    ----------------------------------------


    Bästa gäst, i dag är det vår lyckligaste dag
    Vi gåvan fått att fira den i goda vänners lag
    Denna dag, en lycklig är. Vi är nu man och fru
    Att du är här och glädjs med oss, vi tacka för vill nu
    Oavsett om du i glaset nu har alkohol
    Vill vi nu. Från oss till dig, utbringa en skål


    Tack för att ni är med oss här i kväll och firar
    Skål på er
    ________________________

    Lapp för att få gäster att skriva:

    Tag ett hjärta, skriv en rad
    Säg oss nu, hur var er dag
    Var maten god, var drycken kall
    Har du sjungit en liten trall
    Vad tror du vi gör om tio år
    Har brudgummen fortfarande kvar sitt hår
    Vill du bjuda oss in på fika
    Så du på bilderna får kika
    Vad du känner, skriv nu ner
    Det är det enda som vi ber

  • Mia85

    Åh!! Tack så jättemycket :D
    Du har räddat min dag :D *kastar konfetti och ger salut*

    Har all förståelse angående om min blivandes tal så jag accepterar och försöker knåpa ihop ett tal, med ett litet tvist med ett eller två skämt som du nästan beskriver :D 

    Tack tack tack åter igen :D 

    Du är en gudagåva. <3

Svar på tråden Dikt, rim & lite till - Fråga mig om vad du vill