• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Dukningen såg bra ut, men ska ni ha både förrättstallrik och varmrättstallrik som på bilden? Hur ska varmrätten serveras? Och på tal om varmrätt, har ni bestämt vad ni ska ha för varmrätt? 

    Jag måste faktiskt hålla med Afram, vin går inte alls åt mycket. Tänk på att det fram till inte alls länge sen inte ens serverades vin på syrianska bröllop, just för att ingen dricker det typ.
    Ni kan absolut ha vin, men så många olika sorter är verkligen onödigt. Tror du att någon gäst kommer känna "Fy, vad dåligt, dom har ingen dessertvin eller rosévin"?

    Vi kommer ha en 1 liters vodkaflaska, en 1 liters whiskyflaska, öl, och en karaff rött vin vid varje bord. Vi tänkte först köra på både vitt- och röttvin men eftersom vi vill att vinet ska stå på bordet i karaff så föreslog George att vi i så fall bara skulle köra på rött, eftersom vitt ska drickas kallt och det blir ljummet om det står i karaffer på borden. 
    Vi resonerade som så att ingen i min släkt dricker vin och om det är någon som vill ha ett glas så nöjer dom sig med rött säkert! Och i min fästmans släkt så dricks det vin, men dom dricker oftast rött och när dom har sprit, whisky eller öl att välja på så tar dom oftast det istället! Därför så valde vi bort vittvin. Dessutom så passar röttvin bättre till vår varmrätt än vitt. Visst kan jag känna att jag hade velat ha vitt vin också, men George har ju faktiskt rätt med att ljummen vitt vin inte är speciellt gott. Och varför ha något bara för sakens skull? 
    Ibland får vi bridezillas tänka om litegrann och inse att man inte alltid behöver göra så stor grej av allt. Man kan inte ha ALLT på ett bröllop och ärligt talat så tror jag inte att någon bryr sig om det. 
    Vi var på ett bröllop för några veckor sedan, dom hade bara vodka och whisky. Varken öl eller vin. Ingen reagerade på det egentligen. Jag gjorde det för att jag själv ska gifta mig snart och då tänker man på sådant när man går på andras bröllop.  

    Tänk dessutom på att oftast så är det kanske kvinnorna på syrianska bröllop som dricker vin, män dricker ju oftast sprit. Och oftast så är det just kvinnorna som får köra hem bilen (haha) så det går inte åt så mycket! Mitt tips är att inte överdriva det hela, om ni vill ha vin så köp rött (eller vitt) och jag lovar att ingen kommer tycka det är konstigt att ni inte kört på 37 olika vinsorter! 

    Vad gäller mängden så tänkte vi såhär när vi skulle beräkna antal flaskor. Vi kommer ha ca 20 bord. Och vid varje bord kommer vi ha ca 8-10 gäster (12 på vissa fåtal bord). Vi köpte 10 flaskor extra av allt. Vi köpte alltså 30 flaskor enliters vodka, 30 flaskor enliters whisky, 25 backar öl (600 öl), 20 bag-in-box á 3 liter styck (60 liter vin). Vi köpte lite väl mycket vin, men det är för att vi gärna har några bag-in-box kvar sen :) 

    Mitt tips är, tänk på att alltid ha ca 10 fler flaskor än bord. T ex om ni har 30 bord, köp då 40 eller max 45-50 flaskor!
    Jag har frågat andra brudpar och dom har kört efter samma princip. Det är väldigt sällan en hel flaska vodka eller whisky dricks upp vid varje bord!  

  • kitkät

    Vi har ca 200 gäster och vi kör på 30 flaskor vodka t ex, så om ni har dubbelt så många gäster än oss så låter det ganska rimligt det Afram säger, att ni ska köra på 50-60 flaskor max! 

  • Lavelii

    Det ska vara både och på just vårt bord. Inte på de andras. Där ska det bara vara assietter. Det är egentligen mest för att det ser fint ut som det är två. Men ibland så serveras maten på honnörsbordet av servicepersonalen genom att de kommer och lägger upp maten framför en...därför har de två. Likadant med bestik. Det är bara på vårt bord.
    Linnedukarna viks också annorlunda på resterande bord. Har inte bestämt mig där om jag vill att de "rullar" dem och så beställer jag servetthållare eller om de ska göra något fiffigt med dem.

    Nej, det är ju delvis rätt. Men jag vet att jag kommer från en familj/släkt där man hellre dricker vin än sprit. Har alldeles för många vinkunniga och riktiga gourmetmänniskor i släkten som faktiskt kommer sakna rött/vitt/rosé om det inte finns. Likadant med fästmannens sida, även om de är lite mer sprit (iaf arak) människor haha...Så det ska finnas av alla 3. Det kanske dock inte behöver vara så överdrivet mkt av alla.
    Plus att man framförallt dricker vin till maten...sen tänker man inte mer på vin. Förutom jag, som bara dricker vitt. Men jag har inga planer på att dricka mer än något glas...och sedan vingla runt haha

    Vi kommer inte ha vin på borden. Det ska serveringspersonalen servera. Vitt ska absolut vara kylt. Däremot så ställer serveringspersonalen en flaska rött där det efterfrågas.

    Öl vill vi inte heller ha på borden. Tycker inte det ser ok ut. Men där det efterfrågas kommer de ställa ut en "hink" (sån som man egentligen serverar champagne i) och fylla den med is och sätta ner 5-6 heiniken flaskor i varje. Jag var egentligen jätteemot öl men när Afram sa att de kan lägga fram det på så sätt ist så fick jag snällt acceptera att det tydligen måste finnas...

    Ja vi tänkte också så; 1 flaska på varje bord och vi har 36 bord varav 6 eller 8 av dem är långbord med 18 platser tror jag det var (längst in mot väggen) och då ska det vara 2 på de borden.
    Men sen kommer vi ju ha öppenbar och därför tänker vi att vi iaf behöver mer vodka för att blanda drinkar.
    Sen ska de va 1 flaska var av arak och whisky också på bordet men det räcker ju med ca 1 flaska extra per bord. Folk dricker mest vodka. Men helt rätt att det sällan dricks upp en hel flaska per bord. SÄLLAN!
    Egentligen gör det inte något att sprit/vin blir över. Det kommer alltid till användning. Jag firar 30 bara någon månad efter t ex. Jul/nyår etc... haha...

    jaja, det ordnar sig.

    Har ett annat dilemma nu. Hotell för kvällen innan bröllop och bröllopsdagen där jag ska fixas.
    Eftersom jag ska gå ut från min mosters hem som bor i Solna och vi ska fixa och ha oss dagarna innan så tänkte jag att det är bra om jag och min familj bor på hotell nära. Speciellt kvällen innan för när vi går från moster då ska det inte rullas fram madrasser etc! allt ska vara fixat liksom inför morgondagen. Så vi alla kommer bo på hotellet inkl kusiner, men vill ha närheten så man slipper åka genom halva sthlm. Och då ringde jag till park inn solna... har bara käkat hotellfrukost där innan (så gott!) men det är nära och bra och det är ju faktiskt inte bröllopssviten ju... De har standardrum och businessrum (lite större)... jag har bokat businessrum till mig och mamma. Men börjar undra om jag ska boka svit?! Fick höra i efterhand att de har 2 sviter där (de promotar sällan dem om man inte faktiskt säger att det är typ för bröllopsnatt eller efterfrågar det direkt).
    Egentligen tycker jag det är jätteonödigt att lägga 2200 per natt bara för att ha någonstans att fixa sig på lördagen. En yta som är ca 4 kvm större än businessrum (men sviten är uppdelad i två rum). Men jag blir nojig på om 25kvm (businessrum) är för litet? För trångt? Frisör, mua, stor klänning, mamma, och eventuellt 2 svägerskor som kommer vara med mig (inte fixas samtidigt dock, utan de fixas alla inkl mamma efter mig).

    Vad tror du/ni?
    Jag har fan inget begrepp om storlek!!!

  • kitkät

    Om det är som du säger, att era gäster är vin-människor, så förstår jag om ni vill ha olika sorters vin. Min släkt däremot är sprit-människor, likaså min fästmans. Därför så tog vi beslutet att enbart köra på rött vin och skippa vitt. För jag vill absolut att vinet också ska finnas på borden i karaffer, jag vill inte att gästerna ska behöva be om det och eftersom vitt vin ska drickas välkylt, så skulle det inte funka med det.
    Jag hoppas att ingen saknar vitt vin och att alla blir nöjda ändå! Och på tal om öl, det har jag glömt att prata med Panorama om. Jag vill att några ölburkar ska finnas på varje bord, men jag vill att dom ska vara välkylda, så då behöver vi ju ha dom i någon hink. Det behöver dock inte vara en stor hink tänker jag, bara ett par tre öl åt gången räcker ju.


    Angående hotellrummet. Om jag vore du så hade jag aldrig lagt pengar på en svit för natten innan bröllopet. Det är så sjukt onödigt med pengar. Om du däremot känner att du kan och vill lägga dom pengarna, så visst. Men jag personligen hade inte gjort det. Jag har bott i en lägenhet på 25 kvm och då hade jag ett medelstort vardagsrum med tresits-soffa, fåtölj, soffbord, skrivbord, tv-bänk, säng samt ett kök och litet badrum. Jag är helt säker på att ni klarar er på den ytan som businessrummet har! Och fyra kvm meter mer eller mindre kommer du inte lägga märke till ändå, i alla fall inte så att det är värt att betala 2200 kr.


    Idag är det exakt tre veckor kvar till vårt bröllop. Det känns att det verkligen börjar dra ihop sig nu. Igår spenderade vi hela dagen i nya lägenheten, packade upp allt nytt som vi köpt, monterade och bäddade sängen, la upp en bokhylla i klädkammaren (som blev en skohylla till alla mina skor) etc. Kändes helt sjukt att vistas där och veta att det är vårt blivande hem!
    Har ni börjat handla till ert hem? Jag tycker det är så svårt med porslin. Har letat efter tallriksservis (mattallrik, assiett och djup tallrik) hur länge som helst men inte hittat något jag verkligen älskar! Igår så blev det några från IKEA till slut (deras lite dyrare servis), i brist på annat. Det får duga så länge, tills vi hittar något vi verkligen gillar! Även kaffegods tycker jag är svårt! Ni tjejer får gärna dela med er av vad ni har för porslin!


    Idag fick jag hem mitt hårsmycke och jag tappade nästan andan när jag öppnade smyckesasken. Herre min Gud vad fin den är! Helt ärligt så glittrar den mer än min förlovningsring och vigselring tillsammans. Mycket, mycket finare än jag hade vågat hoppats på. Helt klart värt 600 kr.

  • Lavelii

    Som sagt, Afram och dem lägger ut såna "champagne" hinkar med öl i. Däremot tycker jag personligen inte om burkar... så vi kommer köra på flaskor och det var då Afram sa de med hinkarna för det ser snyggare ut. Men kolla med Panorama om de har någon sådan lösning. De har ju säkerligen såna hinkar men om de har tillräckligt många får du kolla. Någon lösning har de säkert

    Ja, alltså de med hotellet... Jag kan lägga ut för det men det känns inte riktigt värt det ändå. Som sagt, det är bara för att fixa sig liksom. Men jag blev bara osäker på om det skulle bli trångt. Det känns så när man kollar på bilderna men samtidigt så är det inte så att vi ska vara 30 pers i rummet. Jag kommer hyra ett närliggande rum enbart för den dagen så att de som väl kommer vara där för att fixa sig med mig kan utnyttja det rummet med toalett etc så att jag får ha "min" ifred haha... Det ordnar sig nog. Har fortfarande inte bestämt mig för vilket hotell vi ska vara på efter bröllopet dock...

    Vad bra att du är nöjd med ditt hårsmycke!! Är också jättenöjd med min och den jag beställde till min mamma. Som du säger, de glittrar verkligen Och snart sitter den på ditt huvud Inte alls mkt kvar nu!!!! Så spännande!! Vad har du kvar att fixa nu?

    Vi fick får hindersprövning igår. Godkänd och klar. Kililiii we can get married haha...

    Idag ska jag beställa fler inbjudningskort...behövdes fler än vi räknat med. Vi handlar konstant till lägenheten. Idag är det dags för vattenblandare (wiiiee roliga saker det där! haha) och handduksvärmare osv...
    De flesta stora möbler är beställda utom en skänk till ena hallen och hallmöbler (garderob/skoställ) till andra hallen.

    Porslin ska vi köpa när vi åker ner nu till Skåne på xxxLutz. De har en matservis och en kaffeservis som jag tycker väldigt mkt om, perfekt till vardags men också lite finare när man får besök. Även en teservis. Så det köper vi där. Tycker också det har varit svårt att hitta sånt. Vill hitta en "finservis" också. Men det är inte viktigast i nuläget ju. Ett bestikset har jag också köpt där innan. Nespresso har inhandlats och just nu funderar vi på om vi ska köpa en iMac nu eller vänta lite... Båda vill ha den mer som en inredningspryl men inte hittat ett snyggt skrivbord att ha den på än...

    Just nu håller de på och monterar upp alla badrumsmöbler. Hoppas de blir klara snart så jag kan börja köpa småsaker som tvålpump etc! Min fästman har varit bortrest en vecka och när han kom tillbaka och gick in i lägenheten för att kolla hur långt de hade kommit så hade grabbarna där monterat upp möbler som vi köpt och lagt där i sina lådor. Så det var vi tacksamma över att vi slapp. Bara hoppas att det inte ställer till det när de från Mio ska leverera soffan och montera den. Men det får de fixa! Vår säng har ännu inte levererats...får nog ringa och kolla vart den blivit av...

    Har ni fått alla era stora möbler på plats?

  • kitkät

    Vad kul att ni börjar komma igång med lägenheten. Visst är det spännande?
    Kan inte du visa vad ni har köpt för möbler? Pagnie & goli, ni kan väl också dela med er? Vore kul att få en bild av hur ni har inrett hemma hos er!


    Vi har beställt en soffa, men den har vi inte fått ännu. Tyvärr har jag ingen bild att visa, eftersom den är "specialbeställd". Vi har beställt ett soffbord också, en vit i "New england"-stil av en snickare i Uddevalla. Den komemr se ut typ så: http://homelogic.se/vardagsrumsbord/
    Och sedan har vi köpt säng, men vi har inte hittat någon sängram vi gillar ännu, så det är vi på jakt efter nu. Men det är ingen brådska med det.
    Matbord har vi faktiskt köpt på IKEA. Det blev denna som jag tycker är så fin och passar den stilen som vi eftersträvar hemma hos oss: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29917307/?query=INGATORP%2FINGOLF+Bord+och+4+stolar, men vi köpte åtta stolar sammanlagt.
    Tv-bänk har vi också beställt, det blev denna fina: http://www.furniturebox.se/sv/artiklar/inomhus/forvaring/tv_hi-fi-mobler/klara-mediabank-150-vitlack.html


    Bestick ska vi få i present av min svärfar och hans fru (min fästmans styvmor alltså), vi fick välja bestick och så köpte dom till oss. Det blev ett jättefint bestick-set.
    Tallrikar köpte vi på IKEA, vi letade väldigt länge efter en fin tallriksservis som funkar både till vardags och lite finare tillfällen men hittade ingenting klokrent, så till slut fick det bli tallrikar från IKEA, deras lite finare, och så ska vi sedan i lugn och ro hitta en finare servis att använda vid middagsbjudningar och när vi har gäster. Men tallrikar behöver vi ju så det fick bli en nödlösning. Dom är fina i alla fall, så jag kan leva med dom så länge. Haha. Det blev dessa: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/06287010/, mattallrik, assiett och djupa tallrikar i samma serie.


    Tvättmaskin och diskmaskin ingår i lägenheten, men vi har beställt en torktumlare och en micro. Vi har köpt vattenkokare och kaffebryggare, dammsugare etc.


    Så ja, dom flesta stora möblerna är beställda och på plats snart. Och det mest nödvändiga är också inhandlat. Men vi resonerar som så att vi tar allt annat vartefter, vi behöver inte ha ett fullt och perfekt hem från första dagen. Det är kul att ha det som ett längre projekt. Det tar tid att fylla ett helt hem och det får ta sin tid! Vi vill inte handla saker bara för att, utan jag tycker det är viktigt att varje möbel eller sak som vi handlar hem är något som vi verkligen tycker om. T ex har vi inte köpt några hallmöbler ännu och det ska vi nog inte göra förrän efter bröllopet, vi har inte hittat något vi gillar, inte heller sängram, nattduksbord eller mattor. Det är sådant som får komma vartefter... Vi känner ingen stress över att allt måste vara klart innan bröllopet.


    Haha, ja detta blev ett långt inrednings-inlägg! Dela gärna med er ni också. Det börjar bli tröttsamt med allt tjat om bröllop. Haha.

  • goli

    Hej flickor! Låter som att ni har fullt upp med både bröllop och heminredning, vad kul! Ledsen att jag inte har varit aktiv på ett tag men vi är inne på vår andra vecka som underläkare på sjukhuset och det är mycket, kan jag säga er! Och snart börjar vi gå jourpass också, Sollefteå är ett av de sjukhus som har det gamla systemet kvar där man kan gå 24 timmars jourer. Så vi scorar en massa vuxenpoäng där med arbete och ett liv som gifta.

    Kitkät, ber om ursäkt för att jag inte svarade på din fråga om hur det är att vara gift. Jag har fortfarande minne som en guldfisk, haha! Inget som har förändrats där, trots giftermålet. Kan säga att det faktiskt känns annorlunda att vara gift, för mig iallafall. Känns lite som när jag träffade min man i början... (Haha! Bara det att få kalla honom min man är ju helt otroligt.) Det känns verkligen rätt och av någon konstig anledning känner jag mig lättad. Ungefär som att det är något jag har velat göra länge och nu när vi äntligen har gift oss så kan jag slappna av. Inte enbart pga bröllopsplanering mm. Men nu kan jag njuta av att vara gift! Skrattande

    När det gäller dukning av bord och sprit mm kan jag tyvärr inte hjälpa er så mycket. Vi hade inget med dukning eller dekoration att göra, allt det fixade Danny och det kändes riktigt skönt, måste jag säga. Kändes som att vi hade tillräckligt mycket att tänka på ändå. Sen vet jag tyvärr inte hur mycket sprit som gick åt. Vi kom på i efterhand att vi hade kunnat be om att få ta med oss sprit som blev kvar hem, eftersom vi ändå hade betalt för det. Men när vi väl tänkte på det var det försent.

    Lavelii, jag rekommenderar absolut att du har tillräckligt med utrymme och ett ställe för dig själv. När jag kom hem från frisören och sminkningen var det fullpackat hemma hos mig. Fick snabbt smyga in i mina föräldrars rum för att maken inte skulle se mig (hela hans familj bodde hos oss) och därinne satt min mamma och mina två mostrar och gjorde sig iordning. Mamma gav mig självklart all uppmärksamhet och hjälpte mig på ed klänningen och allt men mina mostrar upptog ganska stor del av spegeln och verkade mer upptagna av sina frisyrer än att låta mig klä på mig ifred. Roligt, va? Så jag fick på mig min klänning mha av min mamma (tack och lov för våra underbara mammor!) och hann ta en snabb blick i spegeln från ganska långt håll och sen var det bara att dra iväg. Fast just då brydde jag mig inte så mycket, var bara överlycklig och förväntansfull inför allt. Så ja, jag rekommenderar att du har tillräckligt mycket utrymme för dig själv. Och tänk på att klänningen upptar väldigt stor plats så du behöver verkligen utrymme! Plus att det blir så varmt i klänningen och då är det inte så kul med ett litet rum fullpackat av människor!

    Vår lägenhet har vi tyvärr fortfarande inte hunnit inreda så mycket än. Ska lägga upp bilder så fort det har gjorts, just nu finns det tyvärr inte så mycket att visa... Kitkät, vilka fina möbler du har hittat! Jag hade oxå gärna haft vita möbler men jag är inte lika modig som ni är. Plus att jag är så duktig på att smutsa ner saker o ting och det vore ju synd med vita möbler... Och om vi får barn nångång inom den närmsta framtiden så är det än mer anledning till att inte ha vita möbler! Skrattande

    Lavelii, jag kanske har missat det helt men hur ser era inbjudningskort ut? Du har säkert skrivit om det o kanske lagt upp bild så då för du förlåta mig. Som sagt, guldfiskminne!

  • kitkät

    Jag är på en så olycklig plats just nu och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Igår var jag och hämtade min 6 meter långa slöja, eller den ska i alla fall vara 6 meter lång. När jag kommer hem så upptäcker jag att den är 3 meter lång bara! Men jag hinner inte upptäcka det innan dom har stängt, så jag har fått vänta tills nu kl 11. Och när jag ringer nu så är inte chefen på plats så jag måste vänta tills hon kommer! 
    Och nu är det bråttom, det är 2,5 vecka kvar till bröllopet.
    Jag orkar inte med mer motgångar längre! Jag borde vara i ett lyckligt stadie nu, innan bröllopet men det känns som att jag genomgår ett helvete med en motgång efter den andra. Jag vill bara att bröllopet ska vara över nu. Det sorgliga är att jag längtar mer till dagen efter bröllopet än till själva bröllopet. Och då är det ju uppenbarligen något som är fel!

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-09-12 11:22:12 följande:
    Jag är på en så olycklig plats just nu och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Igår var jag och hämtade min 6 meter långa slöja, eller den ska i alla fall vara 6 meter lång. När jag kommer hem så upptäcker jag att den är 3 meter lång bara! Men jag hinner inte upptäcka det innan dom har stängt, så jag har fått vänta tills nu kl 11. Och när jag ringer nu så är inte chefen på plats så jag måste vänta tills hon kommer! 
    Och nu är det bråttom, det är 2,5 vecka kvar till bröllopet.
    Jag orkar inte med mer motgångar längre! Jag borde vara i ett lyckligt stadie nu, innan bröllopet men det känns som att jag genomgår ett helvete med en motgång efter den andra. Jag vill bara att bröllopet ska vara över nu. Det sorgliga är att jag längtar mer till dagen efter bröllopet än till själva bröllopet. Och då är det ju uppenbarligen något som är fel!
    jag vet hur du känner kitkät. jag var också där precis innan bröllopet och allt kändes skit till och från. Men det blir så. Man är allmänt stressad och vill bara att dagen ska bli perfekt. Men när man väl kommer dit och dagen är där så slutar man tänka på allt skit som kan hända och man bara är och njuter. sen när dagen är över vill man bara uppleva den igen.
    Men håll modet uppe. det blir bättre.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop