• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    maten, mmmmmmmmmm...




    en bild med blommorna vid honnörsbordet...


    väntar fortfarande på en bra bild på sofreh aghd. Kommer fler bilder snart...
  • goli

    så här såg det ut utanför vårt rum i Nusa Dua



    en bild från favorithotellet i Senggigi, Lombok


    forsränning i Ubud...


    elefantmys!



    avslutar med en fin bild på en vacker strand vid vårt hotell i Lombok...

  • goli

    Men tjejer, var håller ni hus egentligen? Hoppas inte att ni har övergett tråden! Tycker ni ska komma tillbaka snart och berätta om hur det går för er med all planering mm. Saknar er ju! Rynkar på näsan

  • Pagnie

    Oj nu var det längesen man var in. Tråden kan ju inte dö än heller.
    jag bara jobbar och jobbar. försöker planera in vår resa v 44 och jobbar lite till.

    den 26/10 så skriver både jag och älsklingen högskoleprovet för att se om vi blivit något smartare. sen blir det semester. vart vet vi inte än. vet inte riktigt vart man kan åka en vecka i slutet av oktober. idéer?
    Och i vår är tanken att jag börjar plugga till barnmorska här i staden bredvid. hoppas jag kommer in men det borde jag och det tror jag.

  • Lavelii

    Hej tjejer!

    Först och främst Goli, så vackra bilder!!! Jag blev ju lite småkär i din bukett. Just formen. Den känns som ett lagom mellanting mellan den runda bollen och droppformad. Jag har ju sagt att jag vill ha en "boll", just för att jag tycker att de droppformade är "för" droppade hahaha... Men din ser ju perfekt ut!
    Vad roligt att läsa om er resa! Ni har haft det hur bra som helst verkar det som

    Jag har inte varit så aktiv på senaste... men jag har varit inne och läst (har inte varit mkt att läsa dock de senaste dagarna).
    Har varit otroligt stressad senaste tiden och igår fick jag någon form av nervöst sammanbrott haha... bara grät hejdlöst. Det behövdes tydligen för idag känner jag mig bättre.

    Vet liksom inte hur vi ska hinna med allt när jag jobbar som jag gör och enbart har helgerna till bröllopsplanering,och lägenhetsfix. Vi har inte ens beställt hälften av de möbler vi behöver. Dock är det viktigaste beställt iaf.
    Det blev ju katastrof med den MUA jag bokat så jag har bokat en ny nu (han du rekommenderade Goli var upptagen), men kommer inte hinna prova honom. Dock kan det inte på långa vägar bli sämre än det min förra MUA gjorde. Så jag är inte så nervös över det.

    Det som stressar nu är att vi fortfarande inte träffat fotografen. Vi har minst ett möte kvar med dekoratören, för jag kan inte bestämma mig ang blommor och stolöverdragen som jag vill ha. Vi måste boka in möte med sångaren. Alla dessa personer kan bara ses på vardagar, så då får man kompromissa med jobbet...
    Sen åker vi till tyskland om två veckor för att köpa spriten och passa på att träffa vår präst på vägen tillbaka. Veckan därpå ska killarna plus vår lilla ringbärare prova sina kläder och jag vill vara med. Samma dag åker jag till sthlm över dagen för att provsminkas. Helgen därefter ska jag prova min klänning igen och fästmannen sin kostym.
    Helgen efter det ska vi börja flytta våra grejjer in i nya lägenheten (som förhoppningsvis är renoverad och klar då!) och helgen efter det åker jag till Västerås för att fixa mitt hår, vilket blir två veckor innan bröllopet. Veckan innan bröllopet vill jag inte ens tänka på i nuläget.

    Och inbakat här någonstans måste jag ta mig till södertälje och beställa massa brickor med sötsaker osv som ska vara hemma innan kyrkan... Tur för mig (ironi) så stänger dem 5 eller 6 på dagarna och jag slutar jobb 5...så jag får väl flexa ut tid men jag tycker inte alls som att mitt jobb drabbas av detta.

    Har fortfarande inte beställt servetter, menykort, bordsnr kort eller bordsplaceringskort. Inte heller champagneglas med gravyr. Men detta är inte saker som tar flera veckor att få hem. Inte heller bokat hotell för bröllopsnatten... tycker inte jag hittar något alls i STHLM som lockar!!! Hjälp?! Vill ju ha ett fint, mysigt hotell, gärna med spa och liksom varma inbjudande rum! De flesta jag tittar på tycker jag ser så stela ut på bild iaf. Eller så är de för designeade så de ser liksom alldeles FÖR modernt och kallt ut. Eller så ser de för gammalt och klassiskt ut :-/ Total förvirring!
    Fick iaf hem mitt hårsmycke i dagarna. Jättefint.

    Alla inbjudningskort är inte utskickade... osa är satt till 29 sept (vilket festarrangören tyckte var lite för tidigt faktiskt och han rekommenderade att inte ens ge ut korten förrän typ 1,5 månade innan tidigast!!!!). Svärmor har inte delat ut sina än. Majoriteten av mina är ute. De som inte skickats ut är till personer som är självklara på bröllopet och redan vet alla detaljer och mer får en inbjudan för sakens skull liksom. Som minne.
    Hittills har ingen OSA:t varken ja eller nej dock... trots att jag hör på omvägar att de kommer osv. Men men ännu finns de 27 dagar kvar. haha...

    Aja, allt kommer ordna sig. När man är trött känns allt bara värre och det var en hektisk helg med födelsdagsfirande osv i Sthlm så jag var totalt slutkörd igår (och därav tårarna). I'm too old for this alltså. Hemkomst kl 5 på morgonen på dagar på raken funkar inte längre haha... SkrikandesCool

    Hur som helst, hur mår ni tjejer? Har någon av er fått videoinspelningen av bröllopet?

  • Lavelii

    En glad nyhet jag fick var att Afram beställt in precis en sån gigantisk kristallkrona som jag efterfrågade redan i januari till lokalen! Men då hade han inte de i tankarna. Men nu är en beställd! Dock sa han vid vårt senaste möte att den inte skulle hinna bli klar eller installerad till vårt bröllop och häromdagen ringde han och sa att han ringt och tjatat och nu har han fått lovad leveranstid 20 sept och installationstid någon gång i början på oktober!! Vilket ger bra marginal för vårt bröllop... wiihoo!!

  • kitkät

    Nu har det stått still här ett tag. Det har varit väldigt mycket för oss. För er också, Lavelii, ser jag. 
    Nu är det bara 25 dagar kvar för vår del! Det känns helt sjukt.

    goli, Tack för att du delar med dig av era bröllopsbilder. Ni är så fina ihop! Älskar bilden med elefanten! Haha.
    Hur känns det nu när både bröllop och smekmånad är över? Hur är livet som nygift? Känns det annorlunda?
    Du hann inte berätta så mycket om ert bröllop. Blev ni nöjda med allt, var det något som gick fel? Har du några tips till mig och Lavelii som är näst på tur?

    Lavelii, jag blir stressad bara av att läsa ditt inlägg. Så kände jag mig också för ett tag sen, men nu känner jag mig lugn igen faktiskt. Det enda vi har kvar att ordna är festhäftet! Men det är bara kul! 

    Vi har haft fullt upp på sistone. Vi har hunnit få nycklarna till lägenheten, flyttat dit några kartonger, åkt till Estland och handlat sprit och haft möte med Panorama och bestämt dekoration, mat och allt som hör till festen. 
    Nästa vecka ska vi dit igen och dubbelkolla allt igen, vi ska träffa fotografen, prästen, bandet, jag ska hämta min slöja, träffa MUA igen och sen kan vi ta det lugnt fram till bröllopsdagen. Haha, ja eller hur, om det vore så väl! 

    Jag kan visa lite bilder på hur vi har tänkt dekoration på borden etc. Vi ska ha vita/aprikosa rosor och nejlikor i festlokalen! Vid entrén ska vi ha 3 stora kandelaber på var sida men mellan varje kandelab ska det knytas vitt organzaband, så att folk inte kan hoppa framför oss när vi kommer in. Vi vill synas! Såhär kommer det se ut: 



    På borden ska vi ha dessa dekorationer, men med vita smårosor i ena vasen och vita nejlikor i andra vasen. Och så aprikosa rosblad på spegeln. Vi funderade fram och tillbaka på om vi skulle skippa spegeln, men bestämde för att ha med den under vaserna. Vad tror ni om det? Med eller utan spegeln? 


    Och när gästerna kommer in till festlokalen så ska det finnas ett bord med välkomstdrinkar med en liten vattenfontän, som kommer se ut såhär: 



    Sedan funderar jag på bakgrunden av honnörsbordet, om det ska vara bara det vita draperiet, eller om vi ska ha organzatyg som hänger på, såhär. Alltså titta bara på bakgrunden, för vi ska varken ha likadana blommor eller dekorationer som på bilden. Men bara bakgrunden. Enbart vita draperiet eller med organzatyg över som en "gardin"? Vad tycker ni?: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=585845818103684&set=a.585840128104253.1073741825.473435896011344&type=3&theater

  • kitkät

    Och föresten, angående OSA-datum Lavelii, så tycker jag att det var bra att ni satte det hyftsat tidigt. 
    Vi satte datumet 6 veckor innan bröllopet, och trots att OSA-datumet gick ut den 16/8 så är det fortfarande hälften av gästerna som ännu inte svarat. Vi måste sätta oss ner och ringa runt till allihop nästa vecka när vi åker till Stockholm. Då får mamma ta på sig den uppgiften!  
    Många tror att man bara ska ringa om man inte kommer! Fästmannens släkt och vänner har alla OSA:t, så det är bara min släkt. Dom flesta som ännu inte OSA:t är självklara och dom behöver ju inte svara, men det finns många av dom som inte är självklara som ännu inte svarat! 
    Jag är glad att vi satte ett tidigt OSA-datum, för jag skulle inte vilja sitta sista veckan och ringa runt till folk. Då ska allt vara klart liksom! Hellre att man sätter ett lite för tidigt datum än ett för sent. För folk är dåliga på att höra av sig i tid, tyvärr. 

  • goli

    Pagnie, önskar dig lycka till med högskoleprovet. Tror jag skrev skiten 5 ggr på raken och fick samma betyg varje gång. Till slut gav jag upp skiten, haha! Håller tummarna för dig, vet att du kommer fixa det! Hur går det med reseplaneringen? Har ni bestämt vart ni vill åka än? Finns så sjukt många resmål, efter vår Bali-resa vill jag åka ÖVERALLT! Skrattande

    Lavelii, tråkigt att du var missnöjd med din MUA! Lät inte alls som hon visste vad hon gjorde. Hoppas det blir bättre med nästa, men skönt ändå att du har lite tid innan bröllopet iaf! Hoppas det löser sig! Förstår att du har mycket på g och att det är stressigt. Hade oxå många såna moments innan bröllopet då jag bara bröt ihop totalt och verkligen inte orkade med något. Men när jag väl fått utlopp för allt så var det bara att ta nya tag. Det hör till! Och det är okej att vara nere ibland, speciellt när man har så mycket att tänka på. Fanns tider då jag seriöst trodde att mitt huvud skulle explodera! Nu i efterhand känns det väldigt avlägset! Och glöm inte att du alltid har den här tråden att ventilera, det var tjejerna här som hjälpte mig varje gång jag blev jättestressad med dubbelboknngar och allt. Sen var det ganska jobbigt när de ringde 2 dagar före bröllopet oxå o meddelade att jag inte hade någon frisör, hahaha! Men det visade sig bli en bra grej, det lär nog bli samma sak för dig!

    Kitkät, det börjar närma sig nu för dig alltså! Glöm inte att ta vara på den här tiden och njuta, speciellt av känslan att något stort börjar närma sig. Håller med Pagnie om att de känns jäkligt tomt nu när man inte har något att planera. Och jag längtar tillbaka till bröllopsdagen som fan, ville inte att det skulle ta slut. När alla gäster hade gåtthem stod jag kvar på dansgolvet alldeles själv med min mojito och fortsatte dansa, hahaha! När det gäller tips och sånt så är det enda jag kan komma på det där med fotograferna. Att planera in när ni ska fotas med gästerna och speciellt med familjen. Det blev tyvärr inte så bra för oss, fotograferingen blev lite huller om buller och tyvärr fick vi inte tillfälle att ta foton med alla. Väldigt tråkigt! Kitkät, vad vackert med fontänen! Jättefin detalj, tycker jag! Väldigt annorlunda oxå, det kommer bli fantastiskt fint!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop