• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Idag kom brudtärneklänningarna och färgen är väldigt fin - precis som jag hade tänkt mig. Jag har varit orolig över att färgen inte skulle bli bra, eftersom det är svårt att avgöra genom en färgkarta bara (det är ju bara en liten färgruta), men det blev som sagt väldigt bra! 
    Imorgon så kommer båda mina brudtärnor hit från Stockholm och Östergötland och då ska dom prova klänningarna och så ska vi pyssla med såpbubblorna till vigseln (knyta ett aprikost band runt och klistra på tryckta etiketter med mitt och O's namn). Och på lördag så ska vi ha en brudföljemiddag med våra två brudtärnor och två bestmans. Det ska bli riktigt skoj! Det kommer bli en fantastisk helg tror jag. 

    Om vi pratar om samma Charbel, så har jag fixat mitt hår hos honom vid några tillfällen men det var längesen! Min mamma gjorde sitt hår hos honom i lördags, när vi skulle på bröllop, och hon var nöjd som vanligt. Hon har jättetunt hår, men han lyckades få det att se fylligt ut! 

    Jag kan inte mycket om blommor men liljor skulle jag absolut inte ha i en brudbukett. För det första så avger dom en starkt doft och för det andra så färgar dom ju av sig (gult)! Din klänning kommer bli förstörd! 
    Om du ändå vill ha liljor så är det viktigt att komma ihåg att klippa bort "ståndarna" som avger färg, men då kvarstår ju doften. 

    På mötet med Panorama i måndags så talade jag om för honom att jag vill att dom tar ner gardinerna och byter ut dom mot draperier eller gardinlängder istället. Dom sa att dom inte har andra gardiner än just dessa eftersom ingen har klagat eller velat ha andra gardiner. Men jag tycker att dom är gräsliga och det sa jag, så då gick dom med på att byta gardinerna! Vi kommer förvisso få betala en summa för det (draperier och arbetskostnad) men det är värt det.
    Jag har hittat fina gardinlängder/draperier på IKEA i beige (ton-i-ton med murväggarna) som kostar 69 kr/par, så säg att jag behöver 15-20 par så blir det runt 1000-lappen och det är inga pengar i sammanhanget! Jag tycker deras befintliga gardiner förstör den fina lokalen, så om jag inte får andra gardiner upphängda så kommer jag vara missnöjd. 
     

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-08-15 15:57:48 följande:
    Pagnie,

    Ja, så kanske de är. Fast jag tycker att en vettig bas ska man kunna lägga på vem som om man är utbilda MUA. Sen att man kanske inte har superkoll på vilka färger som bäst passar en osv är en annan sak. Men som sagt, det är min upplevelse bara. Hon gör ju uppenbarligen ett bra jobb enligt många andra. Men jag trivdes inte i varken hennes extremt långsamma sätt att arbeta eller hennes sminkning/hår.
    Kanske för att jag blivit sminkad flera gånger förut och har ett hum om vilka steg som brukar tas i en sminkprocess? Ingen aning. Men det är ju tur då att man har provtillfälle   

    Nej, det hade jag ingen aning om!! Sörmlandsbo eller Östergötare?
    Hur går det nu med inredningen?
    ja alla kan inte vara nöjda så är det ju bara. :D du har nog högre krav vad det gäller smink för jag kan noll om det. haha.

    sörmlandsbo :D
    Den stora staden i sörmland om man ens kan kalla det de ;)

    jodå det går sakta men säkert. håller på att slipa stolar för fullt som jag ska måla vita sen. Men det tar tid. så jag tar ett litet steg i taget. Här stressar vi inte ser du. haha
    men vårt största problem nu är ju den där jävla bilen. vet inte vad vi ska ha. Men det får ta den tid det tar så att säga.
    Men är lite trött i huvudet. har inte riktigt kommit igen efter helgen nu känner jag. jobbade lördag kväll började 14.30 och kom inte hem förrän 07.30 dagen efter. tar lite tid att återhämta sig efter ett sådant pass.

    Men soffa är ju nästa steg. har kanske hittat en på mio som vi vill ha. och så tänkte vi en fåtölj med fotpall till som jag kan sitta och läsa i. lite som en läshöra. tror det kommer bli jättebra.
    sen vill maken så gärna ha en diskmaskin eftersom diskandet faller på honom då jag lagar mat. Men jag vill hellre ha en tvättmaskin. haha.
    får se hur den fejden går men om jag känner oss rätt så blir det väl båda.
    Men bokhyllorna står uppe nu i alla fall och den nya tv-bänken så det tar sig. Men mer saker blir det till att handla. det är så roligt men det känns som att väggarna är ett stort problem också. vi har så mycket stora väggar som vi inte vet alls vad vi ska göra med. så alla tips mottages gärna.
  • kitkät

    Pagnie, kan du inte ta lite bilder på er heminredning? Vore kul med lite inspiration! :)


    Det är så skönt att vi har både diskmaskin och tvättmaskin i nya lägenheten. Vi behöver inte köpa det.
    Men skulle jag behöva välja mellan diskmaskin eller tvättmaskin så hade jag valt tvättmaskin. Jag avskyr att springa upp och ner till tvättstugan! Att diska för hand skulle jag kunna leva med!


    Kämpa för din sak!


     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-08-15 21:36:35 följande:

    Pagnie, kan du inte ta lite bilder på er heminredning? Vore kul med lite inspiration! :)


    Det är så skönt att vi har både diskmaskin och tvättmaskin i nya lägenheten. Vi behöver inte köpa det.
    Men skulle jag behöva välja mellan diskmaskin eller tvättmaskin så hade jag valt tvättmaskin. Jag avskyr att springa upp och ner till tvättstugan! Att diska för hand skulle jag kunna leva med!


    Kämpa för din sak!


     


    haha ja men det blir nog båda ska du se. ;)
    han vill ju ha det ena och jag det andra så det blir nog lika bra att ta båda.
    disken gör ju inte mig något eftersom att det är han som diskar. haha
    jag får försöka lägga upp lite bilder sen.
  • Pagnie

    Hej Flickor. Hur går det med planeringen? Jag saknar verkligen det där planerandet men nu får jag göra annat på dagarna. Måste hitta rätt i den här vanliga vardagen och det går sakta men säkert framåt.
    Tränar vovven lite mer nu och det är jätteroligt. Han är verkligen jätteduktig och jag hoppas att vi kan tävla något i höst.

    Svärmor ringde. Dom hade varit på bröllop igår på Panorama. Jättefin lokal men många som hade varit på vårt bröllop innan sa att vårt bröllop var sjukt mycket bättre så vi är jättenöjda.
    Desserten serverades tydligen innan alla ens hade fått mat vilket inte alls skulle hända. Och riset hade inte varit därfigkokt och dom hade haft för lite att välja på.
    Tråkigt för brudparet.

     

  • Lavelii

    Hallo tjejer!

    Har varit borta några dagar. Är så mkt att stå i just nu plus att jobbet kickat igång ordentligt nu efter semester osv.

    Kitkät,
    Hur gick er middag? Och tyckte tärnorna om klänningarna? Får vi se en bild?
    Vi kan ju hoppas att det är samma Charbel...fast det är i så fall hans bror som ska fixa mig/oss. Lorenzo. Har sett bilder på hans uppsättningar och jag är inte orolig alls. Han behärskar rätt teknik för olika typer av uppsättningar så detta kommer bli skitbra!

    Nej, liljor ska jag inte ha. Det var ju dem som doftade något så otroligt. Usch! Men ståndarna hade de klippt av så klart. Vill dock ändå inte ha dem. Får hitta någon annan blomma att ersätta de med.

    Pagnie,
    Hade också valt tvättmaskin framför diskmaskin. Tur att jag slipper välja dock. Speciellt eftersom min kära man kanske diskat en gång i sitt liv och fyllt på en diskmaskin 3 gånger haha typ. Tvätta kläder är han duktigare på men det gör jag ändå helst själv.
    Men för din skull hejjar jag på tvättmaskin för er del!
    Jaha, där ser man! Eskilstuna då får jag ju anta Men var inte mer från uppåt landet? Eller är jag ute och cyklar? Har du bott "här" länge? Jag har ju bara bott här sen januari och flyttar nu i oktober ju...

    Lite uppdateringar då...
    Har varit mest lägenhetsfix dessa dagar. Valt kakel/klinker och badrumsmöbler. Intressant att leta toastol liksom. haha...
    Har dessutom valt tapeter och färg till väggar och fästmannen tittade på färgkartan jag valt och bara; "Jaha...jättefint...men alltså, ser du verkligen en skillnad på dessa olika nyanser?! För jag gör inte! Champagne och cottoncandy är ju samma???" Nja... lite rätt har han men jag är ju ingen grön, blå, rosa (förutom puderrosa) person när de gäller väggar i mitt hem haha... (inte han heller, men han tänkte mer att då kan alla väggar vara samma = creme, förutom där vi har tapet...).
    Aja, vi har beställt matbord och stolar också. Men soffbord är väldigt jobbigt känner jag!
    Pagnie, vad beställde ni för soffa från Mio? Eller tittade ni på? Vi beställde också därifrån nämligen. Vi vill också ha en fåtölj. Men tänkte vänta med den tills soffa och bord osv är på plats så man ser om det blir för trångt eller ej. Vi har ju ett extra rum som blir vårt mys/läsrum annars. Men vill ändå ha en fåtölj till pappa eller svärfar när de kommer på besök

    Iaf... på lördag ska vi träffa Afram, kolla lokalen, maten etc Har ju skickat ut lite kort osv. Iaf till de som inte har superkoll på när bröllopet är planerat. Så snart bör svar ramla in tycker man

    Förstår delvis att du saknar planeringen Pagnie, även om jag är mitt i den. Kommer bli tomt. MEN, just nu är jag innerligt trött på den. Varenda helg är bokad för lägenhets- eller bröllopsbestyr! Känns som jag inte hinner med annat. :-/

  • Lavelii

    Ja, och det var tråkigt för brudparet att det blev så. Tror det är undantag dock. Har varit på flera bröllop på Panorama - de är generellt väldigt duktiga. Iaf de gamla ägarna... tror att de bytt ägare senaste året eller 2 åren eller så? Kan ha fel.

  • kitkät

    Pagnie,
    Jag antar att det är buffé dom hade valt? Tyvärr så tror jag inte att Panorama, eller egentligen någon annan syriansk festlokal, är van vid matbufféer. Dom kan meza och syriansk mat. Kanske därför som det inte blev så bra?
    Panorama har jättegod mat och bra service. Och ägaren är extremt nogranna med hur dom framstår inför oss och våra gäster (han säger väldigt ofta att våra gäster är hans potentiella framtida kunder) och därför vill han att allt ska vara professionellt gjort. 
    Han sa att om någon av personalen inte sköter sitt jobb, så får dom gå dagen efter - allt ska vara perfekt! 
    Och angående att det inte fanns mycket att välja på, så förstår väl vem som helst att det inte går att beskylla festlokalen för det? Det beror ju på hur mycket man är villig att betala. Ju fler rätter desto dyrare är det! 
    T ex i vårt paket ingår 10 mezarätter samt huvudrätt, vill vi ha fler mezarätter så kostar det ju mer också. 
    Det är ju brudparet som i så fall har valt så få rätter! 

    Men men, man kan inte göra alla nöjda och det är alltid något som går snett på bröllop, så är det ju. 

    Lavelii, 
    Middagen gick jättebra! Det var verkligen riktigt trevligt och jag är ännu mer säker nu på att vi kommer få en fantastisk bröllopsdag tillsammans.Vi åt middag och drack vin, efter middagen så gick vi igenom flödesschemat som jag (och min fästman) hade gjort. Dom fick sig ett gott skratt åt mig och tyckte att jag var en riktig bridezilla som hade skrivit ut schemat till allihop etc. Alla vet om vilket kontrollbehov jag har, så det blev lite extra kul när jag tog fram schemat, gick igenom allt jättenoga och alla fick anteckna. Haha! 
    Men jag tycker det är viktigt att dom är medvetna om vad som ska ske, när det ska ske och vad dom har för uppgifter under dagen. 
    Efter middagen så dansade vi syriansk dans. Min fästman och blivande svåger ville att vi skulle lära dom alla danser. Så vi dansade sheykhane, khasade och bagiye i fästmannens lilla vardagsrum. Det var kul! 

    Nu har vi bokat kryssning till Estland, så på måndag nästa vecka åker jag, brorsan och min fästman dit och handlar sprit. Hoppas det inte blir några problem med att få med oss spriten. 
    Det ska bli kul att komma bort i två dygn och få lite "semester". Vi har ju jobbat hela sommaren. 
    Förutom spriten så har vi faktiskt inte alls mycket kvar att ordna. Det känns skönt! Med 38 dagar kvar till bröllopet så känns det inte alls stressigt ändå. Det är typ bara festprogram, paraply, ballerinaskor etc. Alltså småsaker!

    Vi pratar nog om samma Charbel! Jag är ganska säker på att han har en bror som heter Lorenzo. Dom är duktiga, så du kan känna dig lugn. Har du bestämt vad för frisyr du vill ha? 
    Jag har beställt hårsmycke också. Hoppas den blir bra och är lika fin som på bilderna! Har du köpt hårsmycke ännu?

     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-08-19 14:30:43 följande:
    Pagnie,
    Jag antar att det är buffé dom hade valt? Tyvärr så tror jag inte att Panorama, eller egentligen någon annan syriansk festlokal, är van vid matbufféer. Dom kan meza och syriansk mat. Kanske därför som det inte blev så bra?
    Panorama har jättegod mat och bra service. Och ägaren är extremt nogranna med hur dom framstår inför oss och våra gäster (han säger väldigt ofta att våra gäster är hans potentiella framtida kunder) och därför vill han att allt ska vara professionellt gjort. 
    Han sa att om någon av personalen inte sköter sitt jobb, så får dom gå dagen efter - allt ska vara perfekt! 
    Och angående att det inte fanns mycket att välja på, så förstår väl vem som helst att det inte går att beskylla festlokalen för det? Det beror ju på hur mycket man är villig att betala. Ju fler rätter desto dyrare är det! 
    T ex i vårt paket ingår 10 mezarätter samt huvudrätt, vill vi ha fler mezarätter så kostar det ju mer också. 
    Det är ju brudparet som i så fall har valt så få rätter! 

    Men men, man kan inte göra alla nöjda och det är alltid något som går snett på bröllop, så är det ju. 

     
    ja men så är det säkert. jag skyller inte på lokalen alls. jag har ingen aning om hur dom är annars utan hörde bara vad dom sa. jag vet inte om dom hade buffé men det hade dom säkert. om dom tyckte att det var lite att välja på så var det säkert så.
    som sagt synd för brudparet men kul att så många tyckte att vårt bröllop var så bra. känns skönt att få höra det tycker jag.
    men som sagt detta var ju persisk mat och dom är väl rent generellt kanske bättre på syriansk kan jag tänka mig. mm
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-08-19 11:58:16 följande:
    Ja, och det var tråkigt för brudparet att det blev så. Tror det är undantag dock. Har varit på flera bröllop på Panorama - de är generellt väldigt duktiga. Iaf de gamla ägarna... tror att de bytt ägare senaste året eller 2 åren eller så? Kan ha fel.
    haha ja det blir både och nästa månad säger han. så jag är nöjd. Dock vill jag köpa min soffa också men vi får se när det blir. vi har ju en som fungerar men jag vill ju förnya lite.
    Vi flyttade hit i december bodde i örebro innan där vi pluggade och jag är från dalarna från början. så vi har inte heller bott här så länge.

    jag vet faktiskt inte om dom bytt ägare. Men spelar ingen roll dom har ju gott rykte i övrigt så.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop