• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-08-05 21:08:01 följande:
    Pagnie,

    Tack! Men är det verkligen så? Min fästman är ofta i USA t ex och brukar köra där? Är han lite kriminell nu alltså? hahaha... Nej men det ska jag tänka på iaf. Lika bra göra det för att vara på säkra sidan hur som helst. 
    Oj missade detta inlägget. :D
    ja som jag förstod det så måste man ha det. kändes som att det var lika bra att skaffa i alla fall. för blir man stoppad är det ju lite jobbigt om man måste ha det och inte har det. gick ju snabbt att skaffa.
  • Mustikka

    GOLIIIIIII

    Jag kunde inte hålla mig faktiskt! Köpte Wifi för en dag och nu äntligen kan jag gratta er ETT STORT GRATTIS TILL ER KÄRLEKSDUVOR. Kan du förstå att du är en fru nu? nu kan du pusta ut och bara njuta av att ha en man vid din sida. ÄLSKAR ordet man och hustru men det är fortfarande svårt att smälta det eller hur? 
    Blev så rörd av din text av er dag och fast än det blir fel så är lyckan större.
    Det ska ni veta tjejer att även det värsta som hända så styr lyckan över allt annat, man får en sjuk kick av all glädje. 

    Måste vidare till min härliga man nu, Internet får vänta tills vi kommer hem.
    Kitkät DU KOMMER ÄLSKA MALAYSIA, det är nära Thailand och många åker dit  när de reser runt. Vi tänkte på det först men stannade kvar här, skönare att kunna njuta utan resetress. Men dit måste jag åka efter att man hört så gott om det =)

    Kan skicka med en mysig bild på hur vi har det =) 



    Hahah märkte precis att jag blev veckans par :D Blev lite smått chockad det var så länge sen jag skickade in =D Nu vet ni hur jag nästan ser ut iaf, har inte samma hårfärg dock och O ser så ung ut <3

    VI HÖÖÖRS TJEJER NÄR JAG KOMMER TILLBAKA
    Massa kärlek till dess <3 
  • goli

    Lavelii, tack så mycket. Blev supernöjd med buketten och även med bordsblommorna. Det blev jättefint med aprikos och ljuslila. Synd att jag inte har bilder på det. Hos det går bra idag, jag får läsa om hur det har gått för dig när jag kommer tillbaka. Mustikka, vad söt du är! Jag hoppas att ni får en fortsatt härlig smekmånad och du får berätta allt och lägga upp fler bilder när ni kommer tillbaka. Måste även säga att ni är ett jättegulligt par! Ja flickor, idag när det av till Lund för min del och tidigt imorgon bitti åker vi till Köpenhamn och sedan vidare till Bali. Är väldigt väldigt nervös och håller tummarna för att allt ska gå bra. Kommer att sakna er väldigt mycket och ser fram emot att höra hur det har gått för er. Många många kramar till er alla!

  • kitkät

    Hur gick det på din konsultation för hår och smink, Lavelii?
    Mitt gick tyvärr inte så bra, pga. att jag inte alls kunde bestämma vilken typ av uppsättning jag ville ha baktill. Jag hade inte funderat på det alls när jag kom till konsulationen och tänkte att "Äh, så länge det blir snyggt framtill så vill jag bara ha något enkelt baktill", men det var inte riktigt så jag kände sedan när vi började prova olika uppsättningar.
    Tiden drog ut på tiden och efter fyra timmar så hade vi gett upp håret och kommit halvvägs med sminket. Då avbröt vi och jag sa att jag skulle hem och fundera mer på hur jag vill att håret ska se ut och boka en ny tid hos henne för konsultation. Jag kände inte att dom fyra timmarna som ingår i priset räckte till för mig, då jag var så velig och inte alls visste hur jag ville ha håret baktill. Framtill så vill jag ju ha hög snedlugg á la 50-talet, men baktill är svårare.

    Ulrika var jättebra och försökte verkligen hjälpa mig, trots att jag var så förvirrad och velig. Och när jag gick så fick jag en kram och hon sa att jag inte skulle känna mig dum för att jag var så velig, att det är bättre att jag velar nu än på bröllopsdagen. 
    Och sminket blev jättefint! Det satt som en smäck. Jag var så trött när jag kom hem (vi hade varit på ärenden hela dagen och sedan hade jag suttit still i fyra timmar på konsultationen) så jag somnade med sminket på och när jag vaknade morgonen därpå så satt sminket fortfarande och jag som alltid blir glansig efter en stund såg jättefräsch ut i ansiktet, trots en hel nattssömn. 
    Och hon fick till frisyren framtill precis som jag hade tänkt mig. 

     Anledningen till att jag velade så mycket med uppsättningen var att jag först hade tänkt mig en "slarvig" frisyr, inte så stram baktill men det funkade inte riktigt ihop med stilen på frisyren framtill, sedan testade vi ett par strama frisyrer och dom gillade jag inte. 
    Men nu har jag lagt ner lite tid på att ta fram inspirationsbilder på uppsättningar baktill och jag tror att jag är klarare med hur jag vill ha det baktill också nu.  

    Har du några bilder från din konsultation? Vore kul att få lite inspiration! Ikväll ska vi på bröllop och då ska jag kolla in folks frisyrer och få lite tips på knutar/uppsättningar baktill! :) 

    Förutom att konsultationen inte gick så bra, så har jag nu beställt en slöja i alla fall, vilket känns riktigt skönt! Det blev till slut en Pronovias i heltyll. Jättefint fall på den och tyllen är så mjuk. Och längden? Jo, hela 6 meter(!) 
    Jag tänkte att om jag ska ha en lång slöja, så ska den banne mig vara lång! :)
    Slöjan är dock rakt avkapad nederst, så som jag inte vill ha det, men sömmerskan ska runda av kanterna när slöjan kommer. Så den kommer bli perfekt!  Det skulle vara 10 dagars leveranstid ungefär, så jag väntar spänt! 

     

  • kitkät

    Mustikka, 
    Hoppas ni får en fortsatt härlig smekmånad.
    Jag vet dock inte vad du pratar om när du skriver att jag kommer älska Malaysia?
    Vi ska till Mauritius, inte Malaysia på smekmånad! :)
    Mauritius ligger inte i Asien, utan i Indiska Oceanen vid Afrika. Det är lite skillnad! Haha.

    goli,
    Du kommer vara saknad här, känns jättetomt nu när ni tre gift er och far på semester.
    Men när ni kommer tillbaka så är det inte många dagar kvar till vårt bröllop. Då får du i alla fall hjälpa till i slutet. Det kommer säkert behövas!

    Hoppas ni får en underbar smekmånad, det förtjänar ni verkligen efter all slit med utbildningen och bröllopsplaneringen! Starkt kämpat och nu är det över! :)
    Njut och ta vara på varje minut. 
    Kram kram! :) 

  • Lavelii

    Jag är fan inte i ett lyckligt stadie just nu. Håret blev inte bra. Men håret hade jag kunnat stå ut med om sminket hade blivit bra. Det blev inte alls bra. Och det syntes ännu mer under kvällen. Tog massa bilder...inte bra.
    Hon lyssnade inte på mig. Och jag tyckte inte om hur hon jobbade. Inte kreativ alls. Jag fick påpeka ställen hon missat sminka. Och då höll hon på i över 1,5 timme med bara smink.

    Är så ledsen nu! Kontaktat hårfrisörer...alla är upptagna... Inte ringt den som Goli hade än. Ska göra det imorgon. Håller tummarna!!
    Sminket kommer min kusin göra. Hon fick så ont i magen när hon såg hur ledsen jag var så hon sa "du vet ju om att det är en ära för mig om jag får sminka dig!! Jag är bara livrädd att just DEN dagen så går allt fel, det är det enda!!" och jag älskar verkligen hennes sminkningar på mig och är inte ett dugg orolig. Känner mig alltid som en prinsessa när hon sminkar mig! Men ville helst att hon skulle slippa stressa under denna dag.
    Dock har vi bestämt att hon ska sminka mig och det ska vara förberett och testat innan osv. Fördelen är att vi bor nära och hon kan testa på mig flera gånger innan bröllopet. Så DET gör att jag sover bra om nätterna. Jag kommer bli så fin tack vare henne!

    Men håret...får se hur det blir med det.

    Sorry för ett egotrippat inlägg... återkommer dock. Bra att du kände dig trygg Kitkät! Ångrar att jag inte fortsatte med Ulrika ist. Jag var ju i kontakt med henne och vet inte vad det var som gjorde att jag valde den andra istället. Vet inte vart hon funnit sin make up utbildning. Jag sminkar mig faktiskt betydligt bättre till jobbet och då snackar vi foundation och mascara på höjden.
    Iaf, hörs snart igen! 

  • Lavelii

    Hallo tjejer!!

    Lite tyst här nu när 3 av oss gift oss. 2 är på smekmånad. 1 inreder hem. Och vi andra två planerar på antar jag...

    Jag förstår dig Kitkät, med håret. Jag tänkte också slarvig uppsättning först (eftersom jag så långt som möjligt ville undvika de klassiska "bollarna") men när jag väl får tag på en annan frisör så ska jag låta denna göra en provuppsättning med en mer stram uppsättning och faktiskt en mer definierad uppsättning. Det lär bli de klassiska bollarna något modifierat och en lägre uppsättning. Känns som de är det som kommer sitta under en helkväll. Och det slog mig faktiskt att jag främst vill ha en fin inramning av ansiktet. Baksidan kommer ingen se (slöjan täcker) och när slöjan väl är av så kommer festen vara igång och vem ska tänka på min uppsättning då?!
    Därför är sminket och framsidan av håret prio 1.

    Jag har bilder från min konsultation men det är i ärlighetens namn inget som är värt att visa. Herregud, jag blir bara mer och mer besviken för varje dag som går. Till och med brorsan reagerade över bilderna och nr 1 sa att sminket gör att jag ser väldigt trött ut. Och att mina egna sminkningar på mig är 10 ggr bättre än denna så kallade proffssminkning. Det var liksom inga färgnyanser alls i ansiktet. Jag såg sorgsen och blek ut. Och då menade hon att hon ändå sattit rouge. Och ögonen...de ska vi inte tala om. Borde följt min magkänsla och oro från första början.

    Men men... ska betala för konsultationen och avboka.

    Iaf, idag ska vi möta dekoratören och fotograferna.
    Hoppas dekoratören tagit fram de blommor jag vill ha och gör det snyggt! Smart som jag är så har jag bokat dekoratör 18.00 och fotografen 19.00 (dekoratören är i södertälje och fotografen är i hallunda). Får nog ringa fotografen och meddela att det kan bli en försening.

    Hursomhelst,
    hur går det för dig Kitkät? Vad skönt att du beställt slöja äntligen!

  • kitkät

    Lavelii, sorry att jag inte svarat på ditt inlägg tidigare. Jag har varit i Stockholm och det har varit stressigt! Jag har varit så stressad att jag åkt på en förkylning också. Kroppen och hjärnan orkar inte mer! Jag är konstant illamående och så fort jag äter så mår jag ännu mer illa känns det som. 

    Vad tråkigt att du inte blev nöjd med med sminket och håret! Får jag fråga vad exakt du inte var nöjd med? Var det färgerna hon använde till ögonskuggan eller basen? 
    Och håret,  vad gjorde hon med det som du inte var nöjd med?
    Det kommer lösa sig med att hitta en frisör, oroa dig inte! Det finns massor med syrianska frisörer; Gabi, Antonio, Marre, Charbel, Johni, etc etc. Du kan ju kolla in Gabriella Elios blogg, där namnger hon alla frisörer och telefonnummer till dom i olika inlägg. Om du går in på Kategorin "Bruduppsättningar". 
    Jag tycker du gör helt rätt som låter din kusin sminka dig, jag hade gjort det från första början. Förstår att du inte vill att hon ska bli stressad på bröllopsdagen, men kom igen du kommer stå brud en gång i livet och stå i centrum, det är ok om hon prioriterar sig just den dagen! 

    Jag har bokat en ny tid med Ulrika, min MUA. Jag har hittat en uppsättning baktill som jag gillar. 
    Vad tycks om den här knuten? 



    Hoppas det går bra på dina möten idag. 
    Vi träffade Panorama igår men vi hann inte så långt, så vi ska träffa dom igen den 28/8 när vi kommer tillbaka från Estland! Då ska allt förhoppningsvis bli klart!  
    Vi hann träffa fotografen en snabbis också, vi bestämde att vi ska ha två filmkameror istället för en. Ska ni ha en eller två?  Det kommer kosta oss 6000 kr extra (i paketet ingår bara en filmkamera) men vi ansåg att det är värt det!  
  • kitkät

    En liten smakfråga igen :) 
    Vi har tänkt ha kandelaber på borden, men fick se en bild på annan bordsdekoration igår på Panorama som jag faktiskt gillar. Vad tycker ni?
    Men då tänker jag med vita/aprikosa blommor istället och utan spegeln under, bara några ljuslyktor. Det är ju ljus i vaserna också.


Svar på tråden Orientaliskt bröllop