• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Glömde lägga upp en bild på min brudbukett ju! Dagen efter så de är inte lika fräscha längre men men...fortfarande väldigt vackra!


  • kitkät

    goli,

    Vad kul att äntligen få se dig. Jag tappade nästan andan när jag såg dig - Du är så vacker! 
    Du har fantastiskt vackra ansiktsdrag och dina kindben är to die for! 
    Din håruppsättning passade dig fint, trots att jag inte alls är förtjust i klotuppsättningar. Jag gillade speciellt luggen, något i den stilen vill jag också ha på bröllopsdagen :)
    Och din sminkning var också jättefin, precis lagom. Du måste ha varit en fröjd för MUA att sminka, med det vackra ansiktet! :) 
    Du är en av få brudar som jag sett som jag tycker skulle se lika vacker ut utan som med smink på bröllopsdagen. Du hade knappt behövt någon smink. Om man jämför bilderna där du är osminkad med dom där du är sminkad så är det inte så stor skillnad! Och det är positivit menar jag. 

    Både du och din man ser så rara och go'a ut! Ni är jättefina ihop! 
    Och jag ser framemot att få se bilder på dig i din brudklänning. 

  • kitkät

    Pagnie, 
    Jag kan tänka mig att det känns tomt, men hitta på något att pyssla med. Tackkort kanske?
    Ett fotoalbum med bröllopsbilderna samt smekmånaden?  

    Hur går tankarna kring barnverksta'n nu då? Vill ni fortfarande ha barn snart? Kanske du kan börja pyssla och planera inför det? Du är ju så duktig på det!  

  • kitkät

    Lavelii, 
    Ja jag är inte ett dugg orolig att dom inte ska sköta sitt jobb - live-bandet är ett av dom bästa syrianska livebanden (bland syrianer från Syrien i alla fall) och Djn har vi träffat och han är väldigt professionell. 
    Men det jag oroar mig för är hur vi ska få ihop körschemat, alltså ett schema där vi gör upp vem som ska spela när under kvällen.
    T ex vill vi att livebandet ska spela när vi anländer till festlokalen, under middagen vill vi att Djn ska spela lugn musik, sedan vill vi att livebandet tar över några timmar, och före eller efter tårtan vill vi att Djn ska spela (både medan vi skär tårtan och sedan dansmusik), och sedan får livebandet avsluta kvällen! Men då kanske Djn får alldeles för lite tid? Vi vill ju att livebandet ska spela mest, men det känns tråkigt om Djn bara ska spela i 30 min och utöver det bara lugn musik under middagen och en stund medan vi skär tårtan. 
    Det är just det jag menar är svårt att få ihop. Men det ska nog gå att ordna. Och som tur är så ska vi ju på bröllop nu på lördag i Stockholm så då kan vi få en fingervisning i hur lång tid olika moment tar, om livebandet gör några avbrott mitt i dansen för att ta en paus, hur långt avbrott det blir för middagen, hur länge livebandet spelar i sträck innan dom tar en paus etc. Och då kanske det blir lättare för oss att styra ihop vårt körschema! Då kan man tänka att såhär vill vi ha det, så vill vi inte ha det! Men som det är nu så har vi ingen koll alls. 

    Vad gäller meza, så vill vi att all mat och meza serveras av borden när tårtan ska serveras. Jag tycker det blir för rörigt annars och där anammar jag svensk tradition vid bröllopsmiddagar - när det är dags för efterrätt så är det bara efterrätt som gäller.  
    Vi vill inte ha fruktfat på borden förrän när tårtan serveras. Så när tårtan ska serveras så ska all mat dukas av och istället så ska varsin cupcake serveras, fruktfat och några pannacotta shots vid varje bord (eller annan dessert). 

    goli,
    Jaha, hade ni både Dj och liveband? Det visste inte jag. Men hur fördelade ni speltiden? Kan inte du dra körschemat lite snabbt för mig, t ex vem spelade när ni anlände till festlokalen, vem spelade efter middagen, vem spelade sedan, vem spelade till tårtan etc? 

  • Lavelii
    Goli,

    Så vacker!! Håller verkligen med Kitkät...en av få som är lika vacker utan smink som med!!
    Jättefina bilder och kan verkligen tänka mig att du var strålande vacker i brudklänningen också Goli, Kitkät,

    Ditt hår Goli var jättefint. Tupperad lugg i min värld är något helt annat än det du hade. Din lugg var jättefin!
    Jag håller dock med dig faktiskt ang att man ändå vill ha något som syns mer än resterande gästers. Det är ju det som gjort att jag fått nojior nu! De flesta som kommer på vårt bröllop kommer gå för att få håret fixat. Helt klart. Och alla kommer ha avancerade uppsättningar (bowlingklot eller ej). Dessutom har jag så mycket frisörer i släkten att folk ju inte är blyga direkt med att testa på störst, bäst, vackrast BAM när det gäller hår.
    Så hur mkt jag än inte vill ha ett bowlingklot, så lär det bli en modifikation av det säkert. Dock vill jag fortf inte ha en "hög" uppsättning. Den ska vara mer bakåt, om ni förstår hur jag menar?

    Var ju på bröllop nu i helgen... bruden var jättevacker. Med en uppsättning som passade henne (dock kunde frisören använt mer spray...luggen föll framför hennes ögonen hela tiden, såg jobbigt ut). MEN eftersom majoriteten av gästerna var syrianer med allt vad det innebär så var ju alla så klart fixade från topp till tå! Brudens uppsättning bleknade i jämföresle. DOCK så insåg jag ändå att det egentligen kvittar, för all fokus var ju ändå på henne. Jag la märke till uppsättningarna eftersom jag febrilt letade efter inspo haha...givetvis var ju då den första jag kollade på brudens.

    Pagnie,

    Tack för infon! Det låter bra och rogivande. Jag hoppas att jag blir nöjd. Annars får jag som sagt ha henne för smink och kontakta någon annan för hår. Smink kan alltid bättras på liksom men håret kan inte helt plötsligt i all stress fixas till och sättas upp på nytt etc.
    Men det blir nog bra
  • Lavelii
    Kitkät,

    Jag förstår. Men jag tror som sagt du kommer ha en klarare bild efter detta bröllopet du ska på.
    Men om man hårddraget säger så här då:
    ni kommer in, bandet spelar. Sen sätts er låt på och alla sätter sig, ni dansar osv (detta kanske tar en 30 min allt som allt?).
    Sedan spelar DJ direkt efter tills middagen mer eller mindre är över (när beräknar ni ungefär att den är över?). Då tar bandet vid och spelar några timmar. Sedan kan kanske avbrottet för bandet vara att någon håller tal? Du gifter dig med en svensk så det kanske kommer vara folk som vill hålla tal? Och då blir det efter det naturligt att DJ tar vid (säg runt 23 tiden) och spelar fram till tårtan och en stund efter (tårta vid 24-24.30?)? Sedan bandet efter det till slutet. Då har ändå DJn spelat iaf i 1,5 timme utöver den lugna musiken? Vet att det är väldigt förenklat men kanske till lite hjälp i tankarna?
    Banden brukar nog spela ca 45-60 min i taget. Iaf det vi var på nu sist. Mkt beror dock där också på stämningen. Bandet håller på längre när de ser att folk inte vill sätta sig liksom

    Nej, fruktfat ska inte serveras förrän vid tårtan, enligt mig heller. Fast jag ska diskutera med Afram för ibland sätter de upp fruktbuffe vid dessertbuffen (som presenteras efter middagen, inte innan) och ibland lägger de ut fruktfat. Ska se vad vi ska göra när vi träffar honom 24 augusti i lokalen.
  • goli

    Flickor, tack så mycket för era ord! Vad söta ni är! Det var verkligen en dag fylld av glädje! Hoppas att ni har fått lite hjälp av det jag har berättat.


    Lavelii, den andra bruden jag berättade om som Gabi gjorde håruppsättning på hade en lägre håruppsättning och den blev verkligen vacker och iögonfallande. Önskar att jag hade haft en bild på det så att du hade fått se den! Jag har förresten inboxat dig Gabis nummer, hoppas du har fått det!


    Jag bad MUAn att sminka mig naturligt men att det ändå skulle synas och det blev precis som jag ville ha det. Kitkät, hon var jätteduktig på att framhäva kindbenen så det har jag henne att tacka för! När det gäller schemat så kan du få se hur vårt såg ut. Men eftersom vi hamnade lite före schemat tom så kunde DJ och livebandet improvisera lite och spela när de tyckte att det passade. Jag gav dem och Elias schemat och de hade väldigt bra koll på när gästerna var redo att dansa och då skickade de alltid fram ngn till oss som frågade om det var okej att de gjorde si och så. Det måste jag säga att det var jag jäkligt imponerad över, hur de alltid rådfrågade oss innan de gjorde något. Det var alltid vi som var i fokus och fick bestämma och även om vi inte hade någon aning om t ex ljussättning eller sånt så kändes det jättebra.


     


     


     


    11.00 Smink och hår


    16- porträttfotografering


    18.00 Aghd


    Efter aghd DJ


    19.45 Elias tal


    20.00 Entré liveband, baren öppnas


    20.40 Tal direkt efter att vi har satt oss


    20.50 syskon uppträder


    21.00 Mat DJ


    23.00 Tryckarlåt


    23.10 syskon projektor+syskon sång


    23.50 DJ


    00.00-01.30 Tårta, DJ


    00.30 DJ


    01.30-03.00 liveband


    Så här såg schemat ut som vi skrev det men redan 22.30 började DJ spela låtar igen och fastän det bara var en halvtimma så var det perfekt. Man tänkte inte alls på tiden eller att oj vad kort den speltiden blev för DJn. Jag var oxå väldigt orolig över det. Om man tittar på schemat så känns det som att alla har väldigt lite speltid eller att det inte är så mycket musik, men tro mig att så blev det inte. Det var musik hela kvällen och dansgolvet var fullt hela tiden! Sen efter tårtan började DJn spela tidigare och mot slutet av kvällen hann de spela extra omgångar, både DJn och livebandet. Så oroa dig inte, de är proffs! 


     


    En sak som jag dock kan tipsa er om är fotograferingen under kvällen. Tyvärr hann vi inte ta kort med alla, det blev t ex inga kort med våra familjer... Rynkar på näsan vi har ju mkt på film och vi har kort från den borgerliga vigseln men fortfarande... Så det tycker jag är värt att lägga ner lite tid på, prata t ex med fotograferna och bestäm under en viss tid under kvällen eller sprid ut det över hela kvällen och ta ett bord i taget. Men prata med fotograferna om det innan! Och sen ber ni bara er hovmästare att meddela gästerna vid varje bord när det är deras tur...

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-08-07 14:03:54 följande:
    Pagnie, 
    Jag kan tänka mig att det känns tomt, men hitta på något att pyssla med. Tackkort kanske?
    Ett fotoalbum med bröllopsbilderna samt smekmånaden?  

    Hur går tankarna kring barnverksta'n nu då? Vill ni fortfarande ha barn snart? Kanske du kan börja pyssla och planera inför det? Du är ju så duktig på det!  
    ja tackkorten måste jag ju faktiskt ta itu med. det är nog kanske bra att börja med dom kan jag tänka mig.
    ja ett album hade jag tänkt göra med. fick ett erbjudanden med billig framkallning på bilder så tänkte ta det och göra fotobok av bland annat det och sen en för varje hund vi har kan vara roligt att ha också.

    ja vi vill ju fortfarande. :D Börjar bli lite jobbigt bara för man har gjort det mesta och nu vill man ju göra det när man väl är gravid. Så vi får se hur jag gör med det. kanske jag tar itu med det och gör något mer.
    Men som sagt just nu så håller jag på och inreder hemma. börjar bli jättebra. Ni ska få se sen vad vi har i görningen.
    insåg att det är lika dyrt att beställa möbler direkt från ikea och få dom hemkörda som det är att hyra släp och åka själv. haha. så nu ska vi bli lata. ;)
  • Lavelii
    Goli,

    Tack, jag fick det!
    Det var bra det är med fotografering. Jag har tänkt mycket på det. Vi ska möta fotografen på tisdag och diskutera hur de lägger upp det och hur jag vill ha det upplagt. Vill ju ha foto med gästerna. Bra att du påminde
  • Lavelii

    Så tjejer, imorgon ska jag på provuppsättning/smink (lycka till idag Kitkät!). Är inte lika nervös längre. Det går som det går och jag tar med min kusin som är grym på att sminka. I värsta fall får hon ödmjukt tala om hur hon brukar sminka mig, iaf basen som jag tycker är viktigast. Allt annat kan man ju bättra på (kajal, ögonskugga etc).

    Och håret går nog också bra. Hon får väl öva på en docka fram till 26e okt annars hahaha... Solig Så länge hon fäster upp det ordentligt så det inte rasar så...
    En sak jag fortfarande inte bestämt dock är om jag ska ha slöjan över eller under uppsättningen. Rent spontant tänker jag över. Min slöja gör sig finast över. Men vissa frisyrer kanske inte blir bra om man ska fästa slöjan över?! Sen kanske håret förstörs lite av gnidningen mellan slöja-hår eller när man tar av den? Även om alla mina frisörer kring mig säger att det inte är så ifall man fäster den bra och rätt, så att man får av den "lätt".

    Iaf, sen på tisdag är det möte med fotografer och dekoratör. Den 24e träffar vi Afram och går igenom dukning/lokal/mat etc.

    Måste hitta lackskor till fästmannen. Vi vill inte hyra dem. Någon som har några tips??

Svar på tråden Orientaliskt bröllop