• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Först och främst;


    Mustikka,
    Ett stort grattis till er! Jag hoppas att er dag var allt ni drömt om och att ni får ett långt och lyckligt äktenskap. Jag tänkte på dig i lördags ska du veta! :)
    När du kommer tillbaka ska du få ge oss råd om do's and don'ts!


    Pagnie,
    Välkommen hem igen och i synnerhet välkommen tillbaka till tråden! Jag har inte hunnit läsa din blogg, men det låter ändå som att ni har haft en fantastisk semester.
    Nu vill jag höra allt om bröllopet, alla detaljer som du har missat, do's and don'ts? Hur flöt allt på? hur skötte Olles krog sig? Vad bör vi tänka på inför bröllopsdagen? Vad fick ni i bröllopspresenter? Vad får vi absolut inte glömma? Ge oss allt du har! :)
    Tänk att du är gift nu och inte behöver planera längre. Jag har faktiskt avundsjuk på dig, jag börjar tröttna på detta planerande. Jag vill bara att det ska vara över nu!

  • kitkät

    goli & Lavelii,


    Känns det jobbigt att det blir 150 gäster till slut när ni först fick svar om 127, eller känns det som att det är bättre nu eftersom då fyller ni ut lokalen mer, goli?


    Min största rädsla inför detta bröllop är just gästlistan - att folk inte ska bry sig om att OSA. Som tur är har jag en kontrollfreak till pappa (jag har fått hans gener). Det är ordning och reda på honom, han är inte som många andra syrianer typ "Äh, det löser sig" eller "Ee, det är lång tid kvar tills dittan och datten"! Han vill att saker och ting ska vara ordentligt.
    Igår frågade han mig om folk har börjat höra av sig och sedan sa han att om dom inte gör det så ska han och mamma påminna folk, så att vi får svar från allihop verkligen!


    Min släkting ska gifta sig nästa helg och hennes mamma ringde till min mamma i helgen och sa att många fortfarande inte hört av sig och att dom mer eller mindre måsta gissa hur många från varje familj som kommer!
    Jag är SÅ glad att vi skrev hur många antal gäster som Inbjudan avser, då behöver vi aldrig vara oroliga för att det ska komma fler från en familj än vad vi har räknat med!


    En annan sak som är som en klump i magen på mig är det faktum att många av mammas kusiner har flytt till Sverige från Syrien. Alltså människor som vi inte har haft kontakt med sedan mina föräldrar flyttade till Sverige för 30 år sedan. Men ändå så verkar det som att många av dom förväntar sig att bli bjudna på bröllopet! Och grejen är att vi inte ens har bjudit alla hennes kusiner som bott i Sverige sedan tidigare! Vi har bara bjudit dom som vi har bra kontakt med!
    Min mormor är kvar i Syrien (den enda som är kvar där från vår närmaste släkt) och varje gång min mamma ringer för att prata med henne så tar släktingar över telefonen och tjatar på att vi måste bjuda den och den som har kommit till Sverige! Mamma har såklart jättesvårt att säga ifrån, men vi vill ju inte bjuda dom! Det är inte bara en eller två personer, det är snarare 30!
    Senast i lördags när jag var i Stockholm så ringde min mamma mormor, och då tog mammas moster över telefonen och frågade om vi hade bjudit den och den? Jag hörde det och när mamma la på så blev jag ursinnig och grät av ilska. Hur fan kan man ställa krav? Tror dom att det är som i Syrien, hela byn kommer till ens bröllop? Jävla idioter! Jag blir arg bara jag tänker på det!
    Samtidigt så vill jag inte att mamma ska hamna i kläm - hon säger att dom snackar skit i Syrien om vilka vi har bjudit och inte bjudit. Men jag skiter fullständigt i om dom blir "osams" med oss, vi träffar ändå aldrig dom! Så vad spelar det för roll? Men jag vill inte göra mamma ledsen, hon vill ju att jag ska få det bröllopet som jag vill ha med dom gäster som jag vill ha där, men samtidigt så kan hon inte rakt av säga till dom att vi inte vill bjuda dom. Hon försökte lite fint säga att vi har bokat lokalen för längesen och att vi inte kan bjuda hur många som helst, för att vi har redan bestämt antal platser etc till hennes moster. Men det hjälper inte!
    Jag bryr mig inte ett dugg om dom och vill inte ha dom på mitt bröllop. Dom är främlingar för mig och min familj, vi är bara släkt "på papper", om man säger så.


    Så ja, Lavelii, jag förstår din frustration över vissa gäster. Jag blir så trött på vårt folk! Min fästman har haft det så jävla enkelt. Ingen i hans familj har lagt sig i vilka han vill bjuda. Han har bjudit dom HAN vill! Och ingen i släkten blir sur för att han inte bjuder sin mammas kusin eller pappas faster! Det är så skönt att jag ska gifta mig med en svensk, då kan jag ta avstånd från alla dessa traditioner som bara innebär huvudvärk!


    Och en annan sak som gör mig ledsen är att min ena kusin har sagt att hon kanske bara kommer på vigseln för att hon inte har någon barnvakt till sin son. Jag blev oerhört sårad, då vi står varandra nära.
    Jag ska prata med henne, men jag hoppas att hon gör sitt yttersta för att kunna lämna bort sin son och komma på bröllopet. Det känns jättetrist att hon ens sagt så... Jag skulle aldrig kunna tro att någon av mina kusiner skulle säga att dom kanske inte kommer på bröllopsfesten. Och grejen är den att vi har sagt nej till ALLA barn, tillomed min fästmans brorsdotter, så vi kan verkligen inte göra undantag. Då kommer det bli sura miner! Och min kusin vill inte att vi ska göra undantag, för hon är medveten om att det kommer bli sura miner. Så jag hoppas att hon löser det med barnvakt!
    Och min andra kusin beräknas få barn tre veckor innan bröllopet. Jag har sagt att dom får ta med sig bebisen men hon vill inte det utan planerar att lämna hos sin svärmor, men hon kan inte lova något utan måste ta en dag i taget! Det känns också jättetrist! Det är två av mina närmsta kusiner liksom!


    Åhhhh, vad skönt att få skriva av sig!

  • goli

    Pagnie, välkommen hem igen och tillbaka till tråden. Du har varit saknad! Jag har följt din blogg och sett vartenda foto som har lagts upp på er på Facebook. Helt fantastiska bilder och det verkar som att ni har haft en underbar smekmånad! Kitkät och Lavelii, det här med gästerna är ju ett inte alls lätt.vårt slutliga antal blev 148 och de sista gästerna som anmälde sig är släktingar från min fästmans sida och jag har aldrig träffat dem. Det har inte varit så bra mellan dem på väldigt länge men bröllopet blev en anledning till försoning. Så jag hoppas verkligen att det kommer att flyta på bra och hoppas att alla kommer att bete sig tillräckligt moget och lägga undan sina dispyter. Plus att det känns skönt att det är lite fler människor i lokalen och att det inte kommer att se så tomt ut! Igår hade jag min provsminkning och jag vet att jag lovade bilder men de försvann från min mobil! :( Vet inte riktigt vad som hände... men tjejen som sminkade mig på MUS var jätte duktig och det kändes riktigt bra! Hon var jättegullig och höll på med mitt smink i över två timmar! Vi körde två olika kombinationer på vardera ögat men det ena ögat gjorde vi om tre gånger, hahaha! Den ena kombin blev ljusa färger och den andra ville vi ha lite mörkare så jag valde en grön färg. Men den färgen var så kall att det såg ut som om jag hade fått en blåtira. Sen provade vi en mörkbrun färg och det blev ytterligare en blåtira! Till sist valde vi en varmare och ljusare brun och det blev sådär. Slutligen kombinerade hon med andra lite ljusare färger och först då blev det bra! Det andra ögat som hon valde färgerna till blev ju jättebra men jag ville ha med lite mer färger. Men basen blev jag nöjd med direkt, den blev riktigt bra och den var inte lätt att ta bort sen. Detsamma gällde den vattenfasta mascaran. Hon gick igenom allt grundligt och jag fick t o m en ansiktsbehandling och peeling. Så jag var super nöjd och det kändes riktigt skönt att bli ompysslad. Sen lärde jag mig att primer är det viktigaste i en sminkning, det var den som gjorde att allt satt så bra. Sedan hade vi ett möte med Danny och den nya hovmästaren som heter Elias. Vi fick ett riktigt bra intryck av honom och det känns jättetryggt att han ska ansvara för vår fest. Känns som att det mesta har klickat och det är inte så mycket kvar att göra. En sak som jag är lite orolig för är min underkjol. Den ska hämtas imorgon och jag kommer inte att få prova den med klänningen förrän på lördag! Igår lämnade vi in den på kemtvätten för ångstrykning för det var ju jättebråttom enligt tjejen som jobbade där. Men efter att vi lämnat in den så sa dem att kläderna kan hämtas om två dagar. ??? Så nu har jag beslutsångest. Borde jag hämta den och prova med underkjolen och riskera att den blir skrynklig igen eller bara låta den vara där tills lördag eftersom jag ändå kommer att byta om där direkt efter sminkningen? Saken är den att det fanns ändå ingen annan underkjol som jag kunde ha, de andra var för små eller för lätta att bära upp min klänning! Dagens i-lands problem! :)

  • Lavelii
    Pagnie

    Välkommen tillbaka!! Vilka underbara bilder ni fick Hoppas ni haft det underbart på smekmånaden. Det låter onekligen så!!! Likt Kitkät är jag också avundsjuk på dig... är också väldigt trött på detta planerande och oroande (gästlistan - jupp!). Vill bara komma till dagen D!!! Mindre än 3 månader nu iaf.
    Som sagt, berätta allt!!! Och något jag är nyfiken på är hur Sandra var? Ska till henne nästa fredag för provsmink/hår. Var hon duktig och blev det som du ville??

    Kitkät

    Gud, alltså jag blir helt förbannad när jag läser ditt inlägg!!!!! Vad är det med folk?!?! Folk förstår verkligen inte alls all den tid, engagemang och pengar man lägger på ett bröllop för att någon random person (ja, jag säger random för det har det varit i mitt fall - släkt eller ej!) ska komma dragandes med krav!
    Jag har sagt från dag 1 att barn i den närmsta familjen är bjudna MEN jag har också sagt att för deras egen skull om de vet att barnen inte klarar av det så lämna de hemma, så att de kan njuta. Till vänner har vi sagt som det är; Skaffa barnvakt! att vi egentligen enbart accepterar barn i den närmsta släkten och spädbarn.
    Ingen av våra vänner har hittills reagerat... men släkten?! Jo då...vi har ju madam som ville ta med egen barnvakt i form av sin systerdotter (som då så klart blir tvungen att sitta med dem. Med andra ord; en till stol, en till tallrik och mat för en till person!). Vi har en till som fräckt undrade om det inte fanns något närliggande rum där man kunde ställa upp en liten tv eller något och sätta dit någon barnvakt som ser efter barnen när de börjar bli trött ?!?!?! Så det där är MITT ansvar?! Jag bjuder er på bröllop, inte på någon j*kla barnpassning! Jag tror jag skrattade när personen i fråga sa så och sa "Jag har tillräckligt att planera för den dagen...barnvakt är inte en av de sakerna!"
    Sen har både jag och fästmannen (nu på senaste!) börjat bli irriterad över kommentarerna; "Va kul med en inbjudan!! Klart vi kommer!! (öppnar inbjudan och läser) VA! Ska ni gifta er i Hallunda?! Varför ända där?! Ingen av er bor där!!! Finns ju lokaler här!" Sist det hände, så såg jag riktigt på fästmannen hur irriterad han blev. Tidigare har han bara skojat bort det. Jo, tack, det finns lokaler i hela Sverige, men VI vill gifta oss där! För VI tycker om lokalen! Vill ni komma så kom, är det för långt så kom inte!!! Och vi talar om en resa på 1 timme för de allra flesta inom Sverige!

    Jag hoppas att det går bra för din del, med släkten. Att din mamma inte hamnar i kläm men att ni lyckas få de att förstå och acceptera (båda är ju mirakel om det sker bland vårt folk. Acceptera är något väldigt jobbigt tydligen, förstå ännu mer!). Och reaktionen på allt blir skitsnack! Det kanske faktiskt är så att de inte förstår skillnaden på att göra ett bröllop här och där. Där är det ju faktiskt som du säger; hela grannskapet är bjuden. Så var det ju förr här också typ. Man bjöd ju alla. Man tänkte inte på max antal osv. Man slängde ihop mat och så länge det fanns stolar så fanns det plats och tog stolarna slut så stod väl folk eller något, vad vet jag. Men värst tycker jag är med somliga av vårt folk, att det känns som de medvetet jävlas med en när de kommer med sina påpekningar, krav osv. För man kan omöjligt i dag, i dagens samhälle, så som vi lever här idag, tycka att det är fullkomligt normalt att bara ta med en extra person på någons bröllop?! Man vill ju ha de personer som man själv VILL ha där (och dessvärre en och annan som måste bli bjuden!).

    Tråkigt att höra om din kusin. Förstår dig där. Hade också blivit jätteledsen om någon så nära inte skulle kunna komma! Jag antar att hennes svärmor eller så inte kan ta hand om barnet? Eller de kanske också är bjudna? Hoppas att det löser sig. Och även med kusinen som är beräknad 3 veckor innan!
    På tal om det, min svägerska är beräknad ca  en vecka efter bröllopet. Tredje barnet. Hoppas hoppas hoppas INTE att bebisen väljer att titta ut veckan tidigare!!
  • Lavelii
    Goli

    Vad kul att du blev nöjd med sminkningen! Mindre kul att du blev av med fotona! Men hoppas att hon tog foton eller skrev upp vad hon använde osv. Just basen tycker jag också är sjukt viktig att den bli bra från start, för den kan man inte bättra på på samma sätt som med ögonskugga eller annat, då det lätt kan bli "kakigt" med för mkt bättring på basen. Så jag kommer också vara noga med att tala om det för henne. Basen måste bli bra direkt. Det är jobbigt när basen blir fel och sen tvättar man av det för att göra om det och då (enligt mig) sätter sig inte sminket lika fint. Bäst brukar smink lägga sig på mig direkt på morgonen.

    Angående er hovmästare Elias. Grattis! Jag fick senast för ett par dagar höra om honom. Min moster jobbade tidigare inom catering för bröllop. Hennes man var/är musiker och de har varit på fester efter fester, så hon har enligt mig riktigt bra inblick i branschen. Plus att hon har smaklökar too die for (och grym på att laga mat!!). Häromdagen när vi pratade om mitt bröllop då säger hon typ att jag har inget att oroa mig för med Afram och hans catering team då dem, enligt henne, är de med bäst rykte i bröllopskretsar. Sen nämnde hon denna Elias, som också är superduktig!! Med de två kan det inte bli fel, sa hon. Så vad bra att du också kände dig trygg med honom

    Ang. underkjolen. Det finns ju inte andra val ändå, än just den underkjolen. Så låt klänningen hänga så du inte har en skrynklig klänning på bröllopet!
    Även jag har funderat på hur jag ska göra med just klänningen. Eftersom jag inte gifter mig i samma stad som jag köpt klänningen och jag åker till sthlm två dagar innan bröllopet så måste jag ta med mig klänningen då. Jag är också rädd att både den och slöjan blir skrynklig!! Jag låter ju den vara kvar i butiken så länge jag kan, men som sagt två dagar innan måste jag hämta den och ta den till Sthlm. Kanske får kolla med hotellet där i värsta fall om de kan ånga den till mig??? Känns riskabelt två dagar innan bröllopet, eller är jag paranoid nu? Tänk om de förstör den?!
  • Pagnie

    oj ja vart ska vi börja. Vet inte ens vilken ände som vi börjar.

    Men lavelii Sandra var jättebra. älskade sminkningen och håret. det var ju verkligen jag. Men sen som mustikka skrev så blev ju håret inte samma sak efter några timmar men det sket man blanka fan i ärligt talat.
    Hon är dessutom väldigt trevlig. Vilket enligt mig är ett plus i kanten och hon är väldigt flexibel och gör verkligen det man ber henne om.

    Hum hur flöt bröllopsdagen på. Ja som jag sa tidigare, inget gick som planerat. Man hade ju gjort flödesschema och det höll inte någon stans. utan vi överlevde tack vare en underbart duktig och snäll toastmaster. Allt verkade som att det blev perfekt för gästerna även om vi visste att det inte var menat så.
    Vi glömde påminna om gästboken så har ni en sån är det bra att ni påminner om det i början. nu var det många som skrev ändå men bra att påminna i tid.

    Och det som någon annan skrev, äta och dricka. vi hade det ju sjuuukt varmt på vårt bröllop så det var extra viktigtö. jag tyckte inte att det var så viktigt men alla mina tärnor tvingade i mig både vatten och mat och godis och gud vet allt. så jag hade inga sådana problem. och när vi hade gått in i kyrkan så var jag lugn sen.
    Alla talen flöt på bra och det bästa är att man ju har allt på film. ska bli roligt att se den där filmen sen när den är klar.

    Hum vad olles inte gjorde bra. Jadu jag var ju brud så jag var rätt så förskonad från att veta speciellt mycket. det enda jag vet är att ölen tog slut. Inte på en gång men tydligen så drack vårt singelbord sin beskärda del av öl men sen gick dom över på drinkar så det gjorde inte så mycket.

    kan säga att tårta var överflödigt efter frukt och kakbuffen så jag tror knappt jag åt någon tårta alls förutom den första tuggan med R.

    Så bästa tipsen, lugna ner er, lämna över, njut. och skriv inte ett strikt tidsschema utan kör på typ stolpar för vad som komma skall men inte exakt tid.
    vi skulle köra första dansen 21.40 tror jag och den kom runt 23. haha.

    och vad det gäller bordsplacering så gjorde vi den typ 3 dagar innan bröllopet men den ändrades fram till dagen innan bröllopet. så ja det var en punkt som mest var onödig att planera i förväg och egentligen rätt onödig att stressa upp sig över. vi hade till och med några som inte kom alls och inte ens berättade det så där vart det tomma platser. Men det var sånt jag inte ens brydde mig om och jag märkte det inte ens förräns R berättade det.
    Kan säga att iranier i alla fall kommer gärna sent. märktes i kyrkan. inte så att jag märkte det heller men många kom in efter att det hade börjat men det märkte inte vi av alls. var sånt man såg sen. haha.

    och måste säga att våra låtar blev så bra. när utgångsmusiken satte igång så var det verkligen perfekt. älskade den.

  • kitkät

    Pagnie,
    Tack för dina råd - dom är värdefulla verkligen! Jag ska sitta och kika på din reseblogg inatt när jag jobbar och se vad du har haft för dig i Japan :)
    Jag ser på ena bilden att du har converse på dig, hade du inte dina mörkblåa ballerinaskor? 
    Har du inga bilder på brudtärnorna? Är nyfiken på deras klänningar och blombuketter! Du behöver ju inte visa deras ansikten om dom inte vill det! 

    goli & Lavelii,
    Ja, alltså jag vet inte heller hur  jag ska göra med strykning av klänning och när man i så fall ska hämta den? Samma dag som bröllopet kanske? Det blir nog så! Haha Lavelii, jag har också tänkt den tanken "Tänk om klänningen blir förstörd när dom ångar den?". 
    Men goli, jag tycker att du ska hämta klänningen samma dag som bröllopet, du har ändå inga andra alternativ vad gäller underkjol. Har du någongång provat underkjolen till din klänning?
    Lavelli, svårt för dig när du måste hämta ut klänningen två dagar innan bröllopet, men kanske den inte skrynklas ändå om man är försiktig och t ex hänger den på hotellrummet direkt? Annars så kanske du kan lämna in den för strykning samma dag som du kommer till Stockholm och så har dom två dagar på sig. Då kan du också hämta ut den samma dag som bröllopet! 

    goli, synd att du inte har några bilder från din provsminkning, men skönt att du blev nöjd! Men ett tips, skriv ner det du minns att hon använde vid sminkningen, ifall hon skulle glömma det på bröllopsdagen! Det är därför det är bra att ha bilder med sig på bröllopsdagen från provsminkningen. 

    Jag slutar aldrig förvånas över vad gäster är kapabla till att säga/göra. Ska jag skratta eller gråta åt dina historier Lavelii? Hur kan man som gäst förvänta sig att brudparet ska lägga ner tid, energi och pengar på barnpassning när dom tydligt har uttryckt att det ska vara ett barnfritt bröllop? 
    Och detta med att gäster kommenterar avstånd, val av kyrka eller festlokal har jag också fått uppleva! Inte från många, men en del. Vi har valt att vigas i Mariefreds kyrka av en rad olika anledningar, jag blev förälskad i den när vi var på besök i Mariefred, den ligger fint till vid vattnet (det är vatten runt hela Mariefred), vi kan fotograferas vid Gripholms slott som ligger där och så ligger Mariefred nära Södertälje, så våra gäster från Örebro behöver inte åka hela vägen till Centrala Stockholm (om vi hade valt en kyrka där istället) för att sedan åka tillbaka till Södertälje. Dom åker ju förbi först Mariefred och sedan Södertälje på väg till Stockholm.
    Mariefred ligger ju mellan Örebro och Stockholm kan man säga, men mycket närmare Stockholm/Södertälje. Från mina föräldrars hem till Mariefred tar det ca 35 min, och från Mariefred till Södertälje tar det sedan 15 min.
    Mariefred blir en kompromiss - trettiofem min bort för mina gäster från Stockholm och ca en timma och femton minuter för gästerna från Örebro (istället för över två timmar till Centrala Stockholm). Men ändå så har jag hört klagomål från mina gäster; "Varför har ni valt en kyrka så långt bort?" Ingen av dom svenska gästerna har klagat på att vi inte har valt att gifta oss närmare Örebro. 
    Jag blir så förbannad! Kom inte om det är så besvärligt då! 

     

  • kitkät

    Och nu ska jag bjuda på ett lite positivare inlägg. Såhär ser närmaste tiden ut för oss: 

    Nästa vecka på torsdag, den 8/8 så har jag min provsminkning/håruppsättning. Måste leta fram mer inspiration! Lavelii, jag minns att du la upp en bild på jättefin uppsättning (snelugg, lite 50-tals känsla). Kan du lägga upp den igen? 

    Och när vi ändå är i Stockholm så ska vi träffa Panorama och gå igenom alla detaljer! Jag och min fästman ska sätta oss ner nu i veckan och göra en lista med allt som vi vill ta upp med dom, så vi inte glömmer något. 
    Sedan på lördagen (den 10/8) ska vi på min släktings bröllop, det ska bli kul att gå på bröllop så tätt inpå vårt! 
    Alltså jag måste fråga Lavelii, du skriver att ni ska träffa Afram flera gånger innan bröllopet. Vad säger ni till varann då? Finns det så mycket att prata om? 

    Den 17/8 så ska vi hålla en inför-bröllopet-middag med våra två bestmans (min bror och O's bror) samt mina två brudtärnor (mina bästa kompisar) och gå igenom schemat för bröllopsdagen samt vem som ska göra vad och när det ska göras (t ex hämta brudklänningen, hämta brudbuketten etc). Det är bara min bror och min ena brudtärna som är syrianer, så dom andra två har ingen koll alls på hur det går till på syrianska bröllop.
    Vi tänkte att det därför blir ett bra tillfälle att umgås innan bröllopet, så att alla får lära känna varann också (O's bror har aldrig träffat mina brudtärnor), förklara hur saker och ting går till och vad som förväntas av dom på bröllopsdagen. Vi vill släppa så mycket som möjligt på dom på bröllopsdagen, så att vi slipper tänka på något alls! 

    Den 26/8 åker vi till Estland och handlar sprit! Vi ska få låna pappas kompis skåpbil, så det blir perfekt! Vi har ringt runt till olika biluthyrningsföretag men dom flesta tillåter inte en att åka utomlands med deras bilar. Så det är skönt att det löste sig med bil ändå! 

    Och så vill jag komma med den glädjande nyheten att jag verkar ha gått upp i vikt! Jag provade min brudklänningen igen nu när jag var i Stockholm och den satt perfekt över magen. Tidigare så satt den löst. Det känns jätteskönt, jag var orolig att jag skulle behöva sy in den ännu mer, vilket skulle bli ännu ett projekt att behöva tänka på. Jag vill dock ändå sy på lite extra tyllvolanger runt höften för att få till lite former! 

  • Lavelii
    Kitkät,

    Stryka klänningen kommer de inte att göra. För mycket lager av tyll och tyg. De ska enbart blåsa och ånga den. Ska kolla runt hotellet vi är om det är så att jag kan ta dit den om jag upplever den skrynklig men jag upplever den knappt skrynklig nu när jag provar den och då är den ihopknycklad eftersom hon arbetar med den. Så jag tror att om jag hämtar den två dagar innan och hänger upp den på hotellet 2 tim senare så är det nog inga problem...
    Är nästan mer orolig för slöjan...för den syns faktiskt mer om den är skrynklig än klänningen som är så tung att tyget ändå faller rakt ner.

    Iaf... Ja, vi kommer träffa Afram nu i augusti och sedan tror jag inte vi träffar honom igen förrän sista veckan innan bröllopet för att finslipa allt. Ja vad säger vi... bland annat ska vi denna gång gå igenom lokalen (hur de dukar osv), kolla maten, diskutera bartendern och jag vill veta hur baren ser ut baktill så jag kan meddela bartenderna. Vill även diskutera med honom hur musikanläggningen ser ut i lokalen (behöver jag bränna på cd de låtar jag vill spelas under middag och under vår första dans...eller är vi så fiffiga att vi kan ha spotify igång haha...) Misstänker att han kommer hänvisa mig till Josef (Özer) för det dock. Ja lite sånt och en del mer som jag inte kommer på nu. 
    Känns som jag hade kunnat träffa honom 10 gånger till och ändå ha mer att fråga/säga/kommentera! Han är ju den som "styr" allt egentligen...det är han som kommer vara där och se till att allt flyter på. Det är både hans "önskan" och vår att vi träffar honom. Han vill hålla koll på hur det går med de andra parterna (dekoratör/florist/fotograf/sprit etc). På tal om sprit...han ska ge oss något typ av tillstånd för att åka till Tyskland och ta in sprit. Man behöver inte det alltid men kan vara bra att ha med sig med deras stämpel.  

    Allt som allt har vi hittills träffat honom 2 gånger (3 om man räknar med att han var hos dekoratören samtidigt som oss och satt med en stund på vårt möte med honom). Första gången var när vi ville se vad de hade att erbjuda. Andra gången för att skriva kontrakt och betala, och gå igenom nästa steg. Så vi lär träffa honom 4 max 5 ggr innan själva dagen. Har förstått att vi alla här har det olika, men hur många gånger har ni träffat er arrangör? Är er arrangör den som sköter dekor osv? Eller säger ni t ex till honom; - vi vill ha aprikosfärgade rosor, vita dukar, vita stolöverdrag etc och så fixar han de? Eller går ni till någon som visar olika typer av dukningar/färger/blomarrangemang etc?
  • Lavelii

    Kitkät,

    Massa roligt du har framför dig! Vad bra det låter med en inför-bröllopet-middag! Du skrev en sak jag faktiskt undrat över: VEM hämtar min bukett osv?! Måste fråga Afram det med... :-/

    Vad bra att klänningen sitter bättre nu! Vem ska sy på extra tyll? Ska du göra det själv eller? Ska du ha underkjol? 

    Det är tur för min del att vi inte har toastmaster/madam traditionen för jag hade nog inte klarat av att lägga något på någon ändå. Vill ha kontroll själv, annars kan jag inte slappna av. Jag har redan ångest över att delegera ut till vänner, kusiner osv att inte glömma min sminkväska, mina extra skor osv... Alla kommer ju vara så stressade den dagen så jag är livrädd att de kommer glömma de. Den jag litar på mest i världen med att inte glömma något är min bror och stackarn ska inte behöva tänka på att gå runt med min sminkväska liksom. Däremot min mobil har han ansvar för, kom jag på nu haha...

    Sen vem checkar in på hotellet? Vill ju inte komma dit mitt i natten och behöva checka in. Fästmannen kanske? Efter vi fotograferats? På tal om hotell...inte fixat det heller än. För bröllopsnatten. Hittar inget jag tycker om i Stockholms området!

    Var och fick världens bästa ansiktbehandling innan idag. Ska påbörja AHA-behandling om två veckor...så jag får fin lyster till bröllopet. 

    Hittar inga fina hårsmycken heller

    Iaf, du får berätta sen hur det gick med provuppsättning/smink. Jag har min dagen efter dig. Är riktigt nervös inför det faktiskt. Jag ska leta efter bilden jag la upp... kommer nog inte ihåg exakt vilken de va men lägger upp de jag la upp. 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop