• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Mustikka

Goli inboxa mig adressen också :D  Vill se hur hon har det. Hur har du det i din nya bostad? är allt fixat nu med inredning osv?

Kitkät
    Tårtlåten var en plåga, det är så svårt men vi valde en hindi låt. Ett tipps är att om du inte vill ha sån så sök på insterumental music. 

Lavelli 
    Angående sprit från estland så är det mycket smidigare om du bor nästa stockholm. Vi köpte det därifrån och köpte sprit för 300 personer för ca 13.000 och då hade vi rött/vitt vin, Vodka, whisky och cider.
    www.viinarannasta.ee/ där kan du se priser och det finns även på svenska. Du beställer allt och hämtar upp den, om man betsäller för mer än 3000 kr så kör dem spriten till dig, men då är du i tallin och antar att de kommer då till båten. Jätte enkelt super billigt och mer smidigt eftersom de närmare än tyskland! Ni sparar både tid och pengar =) 

• goli

Mustikka, grattis får man väl säga! Känns det annorlunda nu när ni är gifta på papper? Och det är nedräkning för din del med, mindre än en vecka kvar, så spännande!!! Och hoppas att du slipper mer stress från omgivningen. Vet att det är lättare sagt än gjort men försök att fokusera på det roliga som ni kommer att uppleva på festen och vigseln i kyrkan o allt!

Låter som en riktigt rolig möhippa, vad kul med pole-dancing. Har alltid velat prova på det där, hahaha!

Det går bra i bostaden, skönt att ha ett eget ställe. Inredningen är väl långt ifrån färdigt, hahaha. Skrev till Kitkät tidigare att det som återstår är tavlor och annan dekoration. De ska tapetsera om i vårt vardagsrum och måla köket i augusti, så vi väntar lite med inredningsprylar. Plus att vi behöver ha lite mer pengar och det blir nog först efter bröllopet och smekmånaden och andra utgifter.

Lavelii, förstår att du känner dig orolig inför uppsättning mm. Men det är det som är så bra med att man får en provuppsättning innan. Om det är något du inte är nöjd med så säg till henne direkt. Jag kan vara lite mesig på det sättet, att jag kanske känner mig missnöjd men inte vågar säga något på plats. Men det kommer säkert att bli bra! Jag hade ju ingen aning om hur jag ville ha det uppsatt men när Karam väl satte igång så kändes det jättebra. Provsminkningen är jag också lite nervös inför. Det är en iransk tjej som ska sminka mig och jag har sett bilder på sminkningar som hon har gjort innan och det såg jättebra ut. Så jag håller tummarna men man e ändå lite nervös. Så jag förstår hur du känner, det hör nog till att vi blivande brudar är nojiga, hahaha! Själv har jag haft mardrömmar om festen, klänningen, håret, sminket och allt annat du kan tänka dig. Skrattande

Vad skönt att ni hittat en klänning till din mamma! Ja, våra söta mammor... tror de är mer oroliga och stressade över allt än vi är. Försöker övertala min mamma att själv gå till en frisör och få håret uppsatt men hon vägrar. Hon ska ju fixa sofreh aghden och tror att det kommer ta jättelång tid och allt. Får fortsätta jobba på det!

Ja, tjejer. Tidengår och det börjar närma sig mer och mer. Har bara en vecka kvar på jobbet och sen ska vi till Stockholm. Kanske kommer kännas mer verkligt då? Hahaha, har nog inte gått upp för mig än. Man pratar om det och planerar inför det men det känns som att det är något jättelångt fram i tiden. Glad

• Lavelii

Vad kul att ha dig tillbaka Mustikka!! Jag förstår typ vad du menar med att det nog först kommer kännas som ni är gifta efter den kyrkliga vigseln och festen. Det tror jag också att jag hade känt. Vi har fortfarande inte bestämt oss dock om vi ska ha den borgliga före eller efter.
    Roligt med möhippa!! Förstår att du har haft mkt nu. Med allt annat runt omkring också. Men snart är det dags. Försök njuta så mkt som möjligt!!!
    Aha jag förstår. Låter ju jättebra att de levererar till en. Vi bor ju närmre Sthlm. Men min familj bor nere i Skåne. Tror att vi gör en helg trip ner till Skåne istoch kör över till Tyskland. Så kan jag passa på att fixa mitt hår nere hos min kusin. Ingen får pilla på mitt hår förutom hon. Ska bli intressant att se hur det ska gå nu när man inte bor i samma stad. Måste hitta en ny frisör haha...

Goli, ja, precis. Vi får dessutom vara nojiga en dag som denna som vi planerat för i ett års tid och kanske drömt om hur länge som helst!! Jag kommer vara stenhård mot henne...ödmjukt stenhård haha... Och jag kommer ju ha med min kusin som kommer säga sanningen också. Men Karam är van vid att göra uppsättningar för stora utländska bröllop om man kan säga så. Haha han vet skillnaden på en vanlig uppsättning och bruduppsättning om du förstår hur jag menar. Hos oss så gör ju de flesta uppsättning på något sätt. Alla mina kusiner kommer ju gå till frisör tex. Hans likaså. Och många av de andra också. Då är det ju viktigt att den som gör ens hår förstår att bruden är inte den enda som gör uppsättning och därmed måste det vara lite extra.
    Ja, våra mammor stressar definitivt mer. Min mamma är dock så duktig på att vara lugn för att hon annars vet att jag blir bridezilla gånger tusen hahaha... Hon ska bli fixad av samma frisör/MUA som mig. Det har hon gått med på. Så först startar hon med mig sen tar hon mamma. Det kommer nog går bra... Jag har ju visat bilder på sminkningar också som jag tycker om...så hon vet vilken typ av sminkning som jag är ute efter.

• Lavelii

Håller med dig Goli. Har verkligen inte gått upp för mig heller att man ska gifta sig!! 96 dagar kvar idag så jag har ju tid att komma till insikt haha... I allt detta så är det ju nytt jobb jag har också (kanske inte kan kalla det nytt nu efter 6 mån men men), ny stad, köp av bostad , träffa mäklare, bank och leta möbler och bröllopsplanering. Det, plus att man planerat i snart 1 år gör ju att det nog inte känns verkligt förrän typ dagarna innan.

och nu börjar jag fundera på det här med skaffa barn. Tidigare har jag liksom sagt att jag inte skulle ha något emot att bli gravid direkt efter bröllopet. Men nu börjar jag tänka att det kanske inte är så smart...jag är förvirrad i detta alltså. Jag gör ju min motsvarighet till AT tjänst... Skulle jag bli gravid direkt efter bröllopet typ eller ino, 6 månader så är det under min "AT tjänst".... Det skulle vara så skönt att ha den gjord och få min legitimation. Å andra sidan är jag rädd att om jag får de och är gravid mot slutet utav min tjänst så kommer jag inte få förlängt... Behöver inte bli så alls så klart. Jag känner att mina kollegor och chef har stor hänsyn till såna saker och VET ju att den yngsta på kontoret gifter sig snart (är superinvolverade i bröllopet!) och jag jobbar med barn... Det kan inte direkt komma som en newsflash att jag då gärna vill ha barn också. Men funderingarna finns där ändå. I nuläget så har min chef redan sagt att de definitivt vill ha mig kvar nästa år också (gör två års tjänst innan leg) och sen sa hon även att den tjänst jag har är en tillsvidare tjänst och att jag skulle fundera på om jag ville ha den efter leg också.. Vad tror ni tjejer? Vad hade ni gjort? Jag har svårt för att vara oärlig också. Känns som jag vill ta en kopp kaffe och sätta mig ner med chefen och vara totalt ärlig och höra vad hon säger om hon skriver ett tills vidare kontrakt med mig efter nästa är även om jag skulle bli gravid och därmed borta ett tag. Vet ju att de vill ha mig kvar men samtidigt tänker jag att för dem att skriva kontrakt med någon som de vet kommer kanske inom någon månad försvinna och vara mamma ledig 1-1,5 år är ju inte direkt bra för dem. Visst de kan ta in någon annan under den perioden utan större problem kanske men åhhhhhhhh... Hjääääälp miiiiiig hahahaha... Man är ju inte 22 direkt heller!!!!!

• Asal

Hejsan tjejer!

Jag var inne här en snabb sväng för flera månader sen men sen dog det för mig men jag ser att ni håller ju igång tråden som bara den.

Hoppas allt går bra för er allihopa och att ni är i god fas med all planering.

Jag har en fråga, och ni verkar ju vara experter så jag tänkte testa och se vad ni kan ge för tips.

Har ni någon specifik planeringslista som ni följer? Jag är lite smått orolig att glömma något viktigt.
    Så om ni har någon lista så skulle jag verkligen uppskatta att få ta del av den.

Tack tack

• Mustikka

Goli 
    Jaaa det var så himla roligt du måste prova det, man fick nog träningsvärk from hell efteråt och några blåmärken men det var det värt. 
    Vad skönt att ni är klara med det mesta och jag har också tänkt lite i samma banor angående dekoration osv. Vill vänta lite tills vi sparat ihop lite efter smekmånaden. Båda studerar fortfarande men känner att vi vill prägla bostaden lite iaf och fräsha upp den, vi ska ju bo där i 3 år till men man behöver inte göra allt på en gång =)

Lavelli ring en vigselförättare och fråga om dem kan komma till kyrkan och viga er innan eller direkt efter vigseln på plats. Tar bokstavligen 3 min att  vigas borgerligt, vi valde att viga oss före pga att vi kände vigselförettaren och han ska på semester om några dagar annars hade vi valt samma dag. Det känns ju lite konstigt att säga att han faktiskt är min man nu, så jag hade valt efteråt om jag kunde. 

Lavelli din situation är knivig faktiskt men jag är så ärlig att jag skulle sitta ner med min chef och tagit en kaffepaus. Du visar att du trivs och är ärlig och sånt uppskattas. Nu vet jag inte hur chefen är men ärlighet varar längst och visar du ditt intresse för jobbet samtidigt som du känner att du vill ha barn så kanske ni kan komma fram till något som passar er båda. Kör hårt vännen och var ärlig med henne tror hon kommer förstå, sen som sagt så kommer det inte som en newsflash du är nygift och har nya framtidsplaner. 

Måste vara ärlig och säga att jag själv vill ha barn är 27 år och har endå lite kvar att studera men känner att det endå är dags, så om ca ett år ska vi börja baby planera :D V

Vad sägs tjejer ska vi ha ett orientalisk baby forum? vi fortsätter där och hjälper varanda med alla babyfrågor :P 

• kitkät

goli,
    Ja, vi får faktiskt nycklarna till lägenheten den 3/8 och redan den 21/8 får alla hyresgäster som ska flytta in till dom nya lägenheterna gå på visning för att se hur lägenheten ser ut innan man flyttar in, så då får man träffa sina grannar också. Hittills har vi ju bara sett en ritning på lägenheten. Jag ser verkligen framemot att få gå in och se lägenheten. Hoppas den överträffar alla våra förväntningar. 
    Vi tittar för fullt på möbler, men vi har hittills mest köpt småsaker som t ex vinglas från cervera som var på rea (6-pack skulle kosta 780 kr, vi köpte dom för 299 kr), stekpanna, handdukar och badlakan, salladsskål etc. Haha, vi börjar lite i fel ända, vi har inte ens en säng eller soffa! Men det är såna småsaker som vi har fastnat för när vi bara varit och tittat. Jag fick presentkort på Cervera av O's pappa när jag fyllde år och O hade ett presentkort därifrån sedan tidigare så vi passade på att köpa sånt som vi ändå hade tänkt köpa någongång. 

Lavelii,
    Vilken smart idé att konservera buketten i en glaskup och lägga dit inbjudningskort och champagneglas. 
    Och angående hår/smink så förstår jag precis vad du menar, jag kände också så först, men jag har mejlat jättemycket med henne och jag litar på att hon fixar det! Om hon har godkänt dina bilder så tycker jag nog också att du kan lita på "din" stylist! :)
    Min stylist ska komma hem till mig på bröllopsdagen och först sminka min mamma, sedan brudtärnorna och sist mig. Vad kul att du ska på konsultation dagen efter mig. Hoppas vi båda blir nöjda!
    Vi åker till Estland för att Mustikka tipsade mig om det och då kollade vi upp det. Det känns jättedumt att bila ända ner till Tyskland när vi kan ta båten från Stockholm till Estland, handla vår sprit vid hamnen och åka tillbaka! Det är dessutom minst lika billigt i Estland! 
    Och angående nummerkort till borden, har inte festlokalen det som dom ställer ut? Det tror jag att alla har! Fråga Afram innan du köper från Calligraphen. 

Det här med barnfrågan får du nog känna efter själv. Det är svårt för oss att svara på! Vad tycker din blivande? Det kan mycket väl vara så att din chef väljer bort dig för att du vill skaffa barn inom en snar framtid, eller så uppskattar hon din ärlighet och väljer att anställa dig ändå? 
    Du behöver ju inte tala om för chefen att du planerar att bli med barn eller att ni sen försöker, det har inte hon med att göra. Och när du går ut med att du är med barn, om hon då väljer att inte anställa dig vidare, ja då är det bara så. Frågan är vad du helst vill ha - barn nu eller satsa på karriären? Det kan bara du svara på! 

Mustikka,
    Kul att ha dig tillbaka. Du har varit saknad! Åh, vad roligt du verkar ha haft på din möhippa. Och grattis till ert borgliga äktenskap, vad fina ni är på kortet! Gjorde ni något speciellt för att fira den borgliga vigseln - alltså gjorde ni något stort av det eller kändes det mest som något att få överstökat bara? Du har ju en brudbukett i alla fall! 

Hur känns det nu när det är så nära til bröllopet? När du gifter dig så är det exakt två månader kvar till mitt bröllop! 

Jag förstod inte riktigt det du berättade om din mosters bröllop. Hade hon bröllopsfesten en vecka innan bröllopet, men utan mannen och kallade det för möhippa? Jag fattar inte! Förklara tack, jag blev nyfiken nu!  

Tack vare dig så har jag och O bestämt oss för att åka till Estland istället för Tyskland! Jag berättade för honom om att du hade tipsat om Estland, så nu kör vi på det. Och när någon frågar varför vi ska åka till Estland istället så svarar min fästman "Vi blev tipsade om det av "käts" kompis på ett forum. Haha.  
    Men jag måste bara fråga, du skrev att ni handlat sprit för 300 pers som kostade 13.000 kr. Får jag fråga lite mer exakt vad ni köpte och hur mycket av varje? Vi försöker räkna ut hur mycket det kommer kosta oss.

Asal
    Jag använder mig av BT's planeringsguide och andra planeringsverktyg på Bröllopsguiden!  

• kitkät
    Mustikka skrev 2013-07-22 00:42:10 följande:
    Det känns ju lite konstigt att säga att han faktiskt är min man nu, så jag hade valt efteråt om jag kunde. 
    Detta är anledningen till varför jag skrev förut, när vi hade den här diskussionen (borglig vigsel - före eller efter "riktiga" vigseln?), att jag aldrig skulle kunna tänka mig att gifta mig borgligt innan den kyrkliga vigseln, som jag anser är "på riktigt". Det blir bara konstigt, man är gifta innan bröllopet - men ändå inte! 
    Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att gifta mig innan den "riktiga" vigseln om det skedde på samma dag, så som goli och hennes blivande man ska göra. För då firar man äktenskapet (det borgliga och religiösa) samma dag. Det känns mer på riktigt!

Nu menar jag inte att det är fel att göra så som ni gjorde Mustikka, det finns inga fel!
    Men du sa precis det jag försökte säga förut när det var en diskussion om det på tråden förut, så jag var bara tvungen att skriva det - att jag håller med dig om det du skrev ovan. Kan tänka mig att det känns konstigt och att man hellre ska välja att ha det efteråt! Men det finns inga rätt eller fel som sagt, men jag skulle också känna så som du skriver. 
  • Mustikka
    Asal skrev 2013-07-21 23:41:41 följande:
    Hejsan tjejer!

Jag var inne här en snabb sväng för flera månader sen men sen dog det för mig men jag ser att ni håller ju igång tråden som bara den.

Hoppas allt går bra för er allihopa och att ni är i god fas med all planering.

Jag har en fråga, och ni verkar ju vara experter så jag tänkte testa och se vad ni kan ge för tips.

Har ni någon specifik planeringslista som ni följer? Jag är lite smått orolig att glömma något viktigt.
    Så om ni har någon lista så skulle jag verkligen uppskatta att få ta del av den.

Tack tack
    Hej Asal  välkommen tillbaka =)
    Här sitter jag med ett bröllop som är på lördag och måste vara ärlig att jag har ingen lista har bara kört på. Stressa inte i onödan utan skriv ner det du har att göra sen när du ser på listan så kommer det mesta fram. 

Hittade den här på nätet som jag kikar på då och då. Men mycket mer kommer fram.
    Tänk på vad ni ska ha för musik speciellt sånt som man oftast inte tänker på, så som tårtmusik eller som ska ni ha en lugn bakrundsmusik när ni äter? Prata med sångare eller dj om ett schema om när musik ska spelas och vilken tid för speciella stunder så som tårta eller när du ska slänga buketten, vad ska du ha för musik vid de olika tillfällena. Tänk på vilken tid ni ska fotografera er så du kan boka in frisören och sminkösen i tid så att ni inte blir sena, blir fotograferingen sen så blir allt annat sent.
    Försök att inte stressa i onödan, det gjorde jag väldigt mycket i början och det är så dumt för det är då man glömmer det mesta. Gifter mig nu på lördag och har en del att göra men gör även annat för att inte slita ut en så mycket. Glöm inte att äta och dricka ordentligt, vet att man ibland glömmer eller inte hinner äta pga allt och det är super dumt. Man vill inte ha en för stor klänning eller en brud som svimmar vid altaret. Hände faktiskt en tärna för någon vecka sedan, hon var så stressad med bruden och åt dåligt samt drack lite dagarna innan, och helt plötsligt svimmade hon av mitt under vigseln, sånt händer ju även brudar. Det är mitt tipps till er alla. ÄT OCH DRICK ORDENTLIGT :D och om ni kan så unna er en dag i något spa en vecka innan.

Bröllopsdagen

Ordna hårupsättning och make-up. Hämta brudbukett. Hämta bröllopstårta (om detta inte görs på plats eller levereras). Fotografering.

Dagen innan

Ta med ett nödkit med smink, nål och tråd. Se till att era bröllopskläder finns på plats där ni ska byta om. Slappna av och ta det lugnt.

Mindre än 1 månad innan

Gå igenom bröllopet med präst eller vigselförrättare. Ska ni på bröllopsresa direkt efter bröllopet är det bra att packa väskorna. Dubbelkolla så att allt är i sin ordning. Gå in bröllopsskorna.

1 månad innan

Prova bröllopskläderna så de sitter som de ska. Boka annonser i media som ni vill annonsera i. Hämta vigselringar om ni inte gjort det tidigare.

2 månader innan

Prata med toastmaster och/eller toastmadamme och gå igenom bröllopsprogrammet. Kontakta festarrangören eller cateringfirman och berätta hur många ni blir.

3 månader innan

Beställ brudbukett Beställ och skicka in blanketter för hindersprövning och namnbyte till Skatteverket. Skicka ut inbjudningskort (om ni inte gjort detta tidigare). Boka eventuella transporter. Provsmaka bröllopsmenyn.

5 månader innan

Boka en lämplig fotograf. Beställ inbjudningskort och andra trycksaker. Skicka ut inbjudningskort. Detta går att göra senare men det gör inget att vara ute i god tid, speciellt om bröllopet sker under sommarmånaderna när det är semester. Sätt ihop bröllopsprogram, menyer och bordsplacering. Boka tid för håruppsättning och smink. Var ute i god tid om du vill kunna välja fritt.

Mer än 5 månader innan

Gör en ordentlig budget. Bestäm brudnäbb och marskalk eller bestman. Välj ut vigselringar och beställ dessa. Boka kyrka och präst, om det är ett kyrkligt bröllop, eller vigselförrättare om det är en borgerlig vigsel. Boka festlokal och hotellrum för er själva. Fundera på vilka gäster ni vill bjuda. Prova ut bröllopskläder och boka eller köp dessa.
  • kitkät

Mustikka, jag har skrivit två inlägg ovan dig. Vi skriver om varandra. Haha

Svar på tråden Orientaliskt bröllop