• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola

    Lavelli,

    Men gud!!! Har märkt att många inte har någon business-etik därborta. Jag besökte några butiker i Södertälje, bla Princessa. OMG är vad jag har att säga. Jag vill inte säga för mycket, då jag inte vet om de hänger i de här trakterna, min svägerska har nämligen beställt sin klänning från dem. Men jag har som konsument aldrig stött på något liknande. De körde så ful stil, de kunde bla inte sluta tjata om min svärmor som enligt dem borde ha följt med för godkännande, som om det är hon som måste ge sin stamp of approval och betala (hur kom ens min svärmor in i bilden?). Alltså det var hemskt. Bemötandet. Oärligheten (är det ett ord?). De betedde sig som jäkla fascister med deras fjantiga nonsense regler. De vägrade bla säga vilken stl klänningarna var. Så tänk dig varje gång jag ställde en fråga om klänningarnas (stl, modell, märke) jag provade så fick jag en obekväm tystnad som svar eller ett osammanhängande "svar". Nu var dem de enda som hade den klänningen min svägerska ville ha, så jag förstår henne. Jag skulle däremot in i det sista undvika att ge min business till sånna oärliga människor och det står jag för. Usch. Jag betalat gärna extra för bra och genuin service, men jag betalar inte en krona till sånna där giriga människor.

  • Lavelii

    Kitkät,
    Visst var den fin?! Lilla mamma. Hon tyckte så mkt om den. Vi funderade på antingen smaragdgrön eller blå men hon är mer blå än grön haha. Som jag skrev i något inlägg ovanför, edessas mode hette butiken. Vi gick dit enbart för att de var de enda som hade fått in den klänningen så att hon kunde få prova. Men usch sen sponsrar inte dem med en krona. "Vi beställde in 4av denna klänningen men fick bara en så den finns kanske inte ens kvar att beställa". Men driver du människa!!!!!!! Den är precis utkommen. Vadå finns inte kvar att beställa! Och nej, du har inte beställt 4 ex av samma klänningen. Vem försöker du lura! Och sen det värsta av allt deras falska "det är en riktig mother of the bride klänning. Finare hittar du inte och denna finns inte någon annanstans!" Nej, det må vara sant. Men det de glömmer är att de inte är de ända återförsäljarna och därmed inte de enda som kan beställa in dem. Jackass ärligt. Haha... Så trött i skallen efter 2 min där. Så falskt! Och dessutom 2000 kr dyrare än de pris vi fick i en annan butik och dessutom mkt dyrare än rekommenderat pris.
    Svårt för sånt alltså! Förstår din frustration över Drottninggatan också!

    Jag syr till lite extra kristaller bara runt midjan så att set markeras mer. Väldigt tunt dock och sen lite mer pärlor och "paljetter" vid axelpartiet som ger lite extra skimmer. Thats it. Ska gå dit nu på fredag och kolla hur det ser ut innan hon syr dit allt.

  • Lavelii

    Viola,
    Alltså, AMEN och halleluja. Haha... Det var det intrycket jag fick av dem bara genom telefon!!!!! Därför begav jag mig aldrig dit. Edessas mode var vi på enbart för de hade den klänningen hon ville prova. Den var dock ändå för stor. Och vi beställde den via en butik närmre hemmet och i mindre stl. Vägrade ge dem en krona. Hahaha... Alla tjata på mig att jag borde gått till princessa för mitt brudklänningsköp. Så glad att jag inte gjorde de!!!

  • kitkät

    Lavelii,

    Ok. Men vad skönt, då har du inte behövt sy in klänningen eller ta på längden?

    Vad tror du, behöver jag ha ett armband? Om du tänker på hur min klänning ser ut (det är ju små, små skimrande "paljetter" över hela överdelen och på spetsapplikationerna på underdelen), örhängen + hårsmycke som jag inte köpt ännu.
    Jag har hela tiden varit inställd på att ha ett armband, för att jag tänkt att det blir tomt på armarna annars. Men så har jag börjat tänka om. Det kanske blir för mycket istället med ett armband, örhängen och hårsmycke. Kanske finare med enbart örhängen och hårsmycke, med tanke på att min klänning skimrar väldigt mycket också.

    Det finns ju ett medföljande midjeband (se bild: http://www.morilee.com/bridals/bridal/1915) som jag inte heller har bestämt om jag ska ha på mig eller inte! Vad tror du?  

    Jag har en bild på klänningen på mobilen, men den är från sidan så man ser inte så mycket ändå! Men när jag åker hem i helgen och provar klänningen igen så ska jag försöka komma ihåg att ta en ordentlig bild så kan jag visa till er via privat meddelande! :) 

  • kitkät

    Viola, 
    Jag förstår inte. Varför ville dom inte tala om storlek på klänningarna?
    På vilket sätt vinner dom på att inte tala om det?  

  • Lavelii

    Kitkät,
    Jag tycker definitivt du ska ha midjebandet. Trodde det var påsytt faktiskt! Den ser superfin ut iaf. Jag tror att det hjälper till att "lura" ögat att se de där "formlösa former" haha som du skrev. Det markerar ju midjan. Men spänn bara inte åt det så hårt. Klänningen är så vacker. Jag såg faktiskt i en gammal mapp när jag precis hade börjat kika lite på klänningar att den var bland mina favoriter. Så fin den är!
    ang armband... Jag tänkte också att det kan bli tomt på armen men din klänning har sp mkt skimmer redan och om du tar midjebandet också så är det ännu mer. Men du kanske ska testa med ett väldigt tunt armband. Antingen med strass eller utan, helt plain typ. Det kan vara fint. Prova dig fram. Brukar du använda armband till vardags? Kanske därför de känns tomt eller?
    Jag kommer köra på örhängen och hårsmycke. Det är säkert iaf. Armband tror jag inte. Det skimrar ganska mkt i min klänning med. Iaf ovandelen. Speciellt nu när hon lägger till stenar.
    Är så glad att vi slipper korta. Det hade varit ett stort projekt speciellt eftersom jag och ägarinnan absolut inte villa korta nerifrån och förstöra spetsen. Den kommer vara lite lång när jag har ballerina. Men inget som stör. Tycker den faller perfekt. Och sy in behövs hittills inte. Den passar perfekt. Jag vill inte gå ner så mkt heller att vi ska behöva sy in. I butiken sa hon att de sista två veckorna kommer du av stress per automatik förlora 2-3 kilon. De flesta brudar gör de. Så hon rekommenderade att INTE tänka på att gå ner i vikt utan bara hålla den vikt jag har nu. Men jag vill ner något kilo till.

    Har också bild på mobilen på mig i klänningen. Ska lägga in de på datorn och skicka via privat meddelande jag med sen!! ser fram emot att se hur din sitter på dig

  • Asal

    Mustikka tack för listan!Har skrivit ut den och sitter och bockar av grejer.Bröllopet är mindre än 2 månader så en del är ordnat men jag känner att vi är ändå verkligen inte i fas.   

  • kitkät

    Lavelii,
    Jag kommer nog ha midjebandet, ville bara ha bekräftelse på att det blir snyggt! Och armband kommer jag också skippa, det blir en sak mindre att tänka på. Haha.
    Om jag hittar något litet, diskret armband så kanske jag kör på det. Men jag ska inte stressa över ett armband, hittar jag inget som jag gillar så är det inte hela världen!
    Jag har aldrig smycken till vardags, varken örhängen, halsband eller armband - bara min förlovningsring! Anledningen till att jag tänker att det kanske känns tomt är för att till  bröllop har brudar oftast armband. 

    Haha jag får väl verkligen hoppas att det hon i butiken sa till dig inte stämmer på alla blivande brudar. Jag vill då inte gå ner ännu mer i vikt! Vart köpte du din klänning ifrån föresten?

    Och får jag fråga vilken butik ni beställde din mammas klänning ifrån? 
    Min mamma har inte köpt någon klänning ännu, så vi tar tacksamt emot tips på butiker! :) 

  • Lavelii

    Kitkät,

    Jag tycker det är jättefint med midjebandet. Det gör att det händer lite mer på klänningen också. Alltså att den markerar lite mer. Och om det är som du säger att du inte har de former du hade önskat så tror jag att midjebandet förhöjer illusionen av mer former. Så jag hade kört på det!

    Förstår vad du menar med att man tycker det känns tomt utan armband för att man faktiskt ser det på de flesta brudar. Jag tänker också så emellanåt. Men samtidigt, de flesta (iaf syrianska) brudar har axelbandslös klänning t ex och tiaror och hela baletten plus en uppsättning som får tiaran att se ut som ett fjuttigt diadem. Med andra ord, det må vara så att de flesta har armband men du har en glittrande klänning, en väldigt vacker klänning som kommer stå i fokus. Man behöver inte ha för mkt smycken, enligt mig. Dessutom, iaf bland syrianer, ofta har jag sett att man får ett smycke i gåva av svärföräldrarna eller så och då kanske man av tacksamhetens skull väljer att ta på sig det. Tanken har ju slagit mig efter x antal bröllop man varit på där man ser att när de hämtar ur bruden så sätter de något smycke på henne... säg mig, vet du om detta är tradition bland vårt folk eller gör vissa så bara? Känns ju urdumt att fråga en sån sak liksom; "Kära svärmor, ska ni komma med ett smycke kanske? För ni förstår, det ändrar hela min idé om smycke till klänningen?!" hahahaha... Aja, det där var en liten sidenote.

    Jag köpte min i Norrköping. Rafaela Mode. Jättegulliga är dem. Mammas klänning är beställd från Proms and Weddings i Malmö. Jättebra att ha och göra med tycker jag! Kolla deras hemsida. Man kan beställa från hemsidan också

Svar på tråden Orientaliskt bröllop