• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Sanct, 
    Det är absolut inte tabu att fråga. Kul att du hittat hit!
    Jag kan bara svara för mig själv och mitt & min blivande mans bröllop - vi har bjudit 225 gäster och vårt bröllop kommer att kosta ~250 000 kr. Då har jag räknat med allt som hör bröllopet till, exkl. bröllopsresa! Bröllopsresan kommer kosta ~60-70 000 kr sammanlagt.
    Hursomhelst, vi har inte sparat speciellt länge. I kanske ett år, mer eller mindre.

    Det som är på syrianska bröllop är att gästerna skänker en pengagåva till brudparet istället för materiella bröllopsgåvor såsom hushållsapparater och prylar. Det brukar vara rätt stora summor, beroende på hur nära släkt man som gäst är med brudparet. Min fästman är svensk och vi har talat om för dom svenska gästerna att vi önskar oss pengagåvor, precis som det brukar vara på syrianska bröllop. Alla tycker att det är skönt att slippa tänka på bröllopspresent! Självklart är det frivilligt och det är helt ok att ge bort en brödrost till brudparet om man hellre vill det! 

    I slutändan så går brudparet kanske plus-minus-noll, men vissa går plus och vissa går minus. I slutändan kostar inte bröllopet så mycket, om man räknar med gästernas pengagåvor. Man får liksom tillbaka en del eller allt som man lagt ut på bröllopet. Och dom pengarna kan man sedan använda till att köpa möbler, hushållsapparater och prylar tlll hemmet. Dom allra flesta syrianska brudpar flyttar ihop efter bröllopet och då får dom själva bestämma vad dom vill köpa till sitt hem, med gästernas pengagåvor! Då undviker man också att få 250 stycken brödrostar. 

    Så egentligen, om man ska dra det krasst så innebär det egentligen att brudparet bara lägger ut pengar till bröllopet, men som dom sedan får tillbaka på bröllopsdagen av gästerna. Och då kan dom använda pengarna till vad dom vill - som jag nämnde ovan - möbler, hushållsapparater, smekmånad, spara dom på banken och köpa lägenhet senare etc. 

    Jag personligen tycker att det är en bra tradition (att gästerna skänker pengagåvor istället för materiella presenter) för då får brudparet hjälp på traven, både att få det bröllopet som dom vill ha (med förutsättning att dom lyckas spara så mycket pengar som drömbröllopet kostar) men också att kunna starta ett nytt liv tillsammans med en ordentlig slant!
    Nu kan vi få vårt drömbröllop som kostar 250 000 kr, samtidigt som vi får tillbaka stora delar av det beloppet av gästerna i form av pengagåvor och då kan vi lägga dom pengarna på att köpa möbler och inredningsprylar till vårt nya gemensamma hem. Annars så kan jag förstå att man inte vill lägga så mycket pengar på ett bröllop, men det är annorlunda för oss eftersom vi har en sådan tradition som innebär att gästerna bidrar med ekonomisk hjälp till brudparet! 

     

  • kitkät

    Lavelii,
    Vi har också bestämt oss för att skippa gästboken. Känns inte som att speciellt många kommer ta sig tid att skriva i den när det händer så mycket med middag, dans etc. Det är bara en onödig detalj. Om gästerna vill skriva en hälsning till oss så kan dom göra det på ett gratulationskort och stoppa in i kuvertet! 

    Ja, jag kommer köpa ett paraply. Men jag hittar inget som jag gillar! Det finns en som jag har sett, men den har svart skaft och det gillar jag inte. Du får gärna hojta till om du hittar något snyggt. Och den måste vara i elfenbensvitt (ivory) eftersom min klänning är det! 

    Idag fick jag hem mina örhängen som jag ska ha på bröllopet. Så jävla snygga! :)  
    Dom har en perfekt balans mellan diskret, klassiskt men ändå bling-bling.

    En sak som jag nojar mig över är hur klänningen sitter på min kropp. Alltså inte klänningen i sig, den älskar jag. Men det är min kropp. Jag gick ner 13 kg för några år sedan, efter en period av sorg i mitt liv. Och även om jag lyckats gå upp ett eller två kg sedan dess så är jag fortfarande tunn (väger ca 51 kg till mina 170 cm). Usch vad jobbigt det är att säga det högt. Då inser jag hur mycket jag gått ner i vikt. Jag har inga höfter eller rumpa typ. Och jag tycker inte att klänningen sitter precis så som jag vill att den ska sitta på mig. Jag hade velat ha en rumpa eller höfter som bar upp den upptill.
    Kanske behöver den sys in ännu mer, för att framhäva dom små formerna jag har?  Alltså den sitter ju tajt över mage, men ändå inte snortajt, man skulle kunna ta in kanske två cm till. Hur sitter era klänningar? Sitter dom jättetajt, så ni knappt kan andas? 
    Modellen på min klänning är ju så att den går ut i en A-form strax vid höfterna! Nu har ju ni andra modeller på era klänningar, så kanske svårt för er att svara eftersom era inte ska sitta tajt kring magen, ellerhur? 

  • Lavelii

    Kitkät,
    Nej, men precis. Tror inte heller någon kommer skriva i den. Kanske någon enstaka men tvivlar på att det är något jag kommer sakna om 10 år. Finns så mkt annat som innehåller minnen från den dagen.

    Min klänning är också ivory, så jag letar också efter en sådan! Jag hojtar till om jag ser något. Absolut inte svart skaft! Men kunde man inte "klä" om den kanske? Har spelat tennis, och därmed vad vid att binda skaftet på racket hahaha skämt åsido, men det kan ju gå på vissa skaft, med något fint band. I värsta fall liksom.

    Vad skönt att du tyckte om örhängena! Och att de var lika fina som på bild! Måste också börja kolla på smycken... Eller örhängen. Ska inte ha halsband ju och armband har jag ett jättefint, om jag nu väljer att ha ett.
    Jag fick mina skor idag. Ska fota dem imorgon, kom hem alldeles för sent idag. Varit släktdagar igår, idag och blir det imorgon också men sen lugnar det sig. Och allt ska fotas. Inbjudningskorten ligger på utlämningsstället.
    Var även hemma hos min moster i Sthlm idag och planerade dekoren i hennes hem då det är därifrån jag kommer "gå ut". Så himla verkligt det kändes då. Hon är så fantastiskt grym min moster; "vi ska flytta den hit och där ska du sitta där, dansa här, mat där, den flyttar vi, den ska vi ta bort, täcka de där...etc" och hon visade mig sin klänning och kusinerna planerade sina. Och bäst av allt idag, mammas klänning är beställd. (Tarik Ediz 92200 i blå/sax, om ni vill ta en titt så fiiiiiiin hon var i den!!! Men vägrar finansiera Södertälje butiken!! Herregud vilket obehagligt bemötande man fick!!!! Usch! Dem hade typ likväl kunnat kasta pengar efter en i ren desperation för att man ska köpa klänningen av dem. Och ändå tar de värsta överpriserna. Sån tragisk B-taktik de använder också för att de tror att man är lättlurad. Nej tack, bad mamma ta av klänningen. Ringde ett samtal och 10 min senare så var klänningen beställd och i rätt stl utan en massa onödigt fjäsk och dessutom nästan 2000kr billigare!

    I nuläget så sitter min klänning tight! För tight! Men jag ska ner 2-3 kilo och mer än så får jag inte tydligen haha... Sen var jag väldigt svälld (mens) sist jag provade så det var nog det. Men jag skulle nog inte rekommendera att du syr in den så att sen sitter supertight. Man vill ju att klänningen ska falla fint, men samtidigt kan de vara bekvämt att i en centimeter att andas i i all stress. För mig är det iaf så att mon mage sväller i stress och speciellt om jag inte äter ordentligt och sen äter på festen, då behöver jag den centimetern! Haha... Tänker du ha strumpbyxor? Detta kanske du inte vill, men har du testat de strumpbyxor som sägs lyfta lite? Finns till och med strumpbyxor med kuddar i?!
    Fast i slutändan av dagen så tror jag vi nojar över passformen för mkt. Jag tror din klänning sitter jättefint och hade den behövt sys in mer så hade de sagt se på whitebirds. Den modellen du har gör ju att det är ok att inte ha världens rumpa eller höfter. Tror midjebandet i strass ger illusionen av en smalare midja och därmed bredare höfter eller?? Du vill inte lägga upp en bild med klänningen på här va?

    förresten, har du/ni era klänningar hemma?? Jag funderade på det igår och alla jag pratade med inkl fästmannen tyckte att jag ska låta klänningen vara i butiken till någon dag in på bröllopet så att hon kan blåsa den osv dagarna innan och sen att den inte skrynklas till här hemma... Hur har ni det?? Skrynklas den inte i sitt fodral?

  • Viola

    Hej tjejer...Det var ett tag sedan, jag har hela tiden tänkt "ikväll ska jag kolla vad tjejerna har för sig på BT", men helt seriöst, jag har inte haft tid. Jag har precis börjat på ett nytt jobb som tar livet av mig även fast det är kul, det är så sjukt mycket och varannan helg jobbar jag på mitt gamla Hallbergs Guld jobb...Ja, under resten av min vakna tid är jag med min kille. Planerar bröllopet, lägenheten och umgås med vänner och familj. Så det blir väldigt långa dagar. Hursomhelst, Jag har tänkt på er, spec på Pagnie, haha, hon är iväg på sin smekmånad nu va? 

    Ni verkar ha kommit en bra bit med planeringen, har inte hunnit läsa allt, men det känns så. Och du Mustikka gifter dig nu på lördag, eller??

    Jag har ca 4 mån kvar. Korten är (nästan) beställda, jag kommer få de i mitten av aug. så de kommer nå gästerna första veckan i sept, det ger de ca 1,5mån att osa, sista osa-datumet blir ca 4v innan bröllopet.  

    Jag har träffat 2 florister, herregud vilka svåra människor att ha att göra med. Flortist nr 1 har fortf inte hört av sig med offert (gått ca 5 v nu), florist nr 2 skulle skicka bild på provuppsättning till borden, detta var för 1,5v sedan, fortfarande inga bilder. De har säkert fullt upp då det är högsäsong, men jag förstår inte varför det lovar saker och inte håller det. Oproffsigt.

    Vad mer? Jag har hittat örhängen till bröllopet. Letar än så länge skor och strasskärp. Skor är galet svårt att hitta tycker jag, kommer liksom ingen vart med de då jag inte hittar något jag VERKLIGEN gillar, så jag vägrar lägga någon större summa på dem. Vad tycker ni om dessa? 
    www1.macys.com/shop/product/jessica-simpson-shoes-bansi-platform-pumps&PartnerID=LINKSHARE&cm_mmc=LINKSHARE-_-2-_-21-_-MP221&LinkshareID=J84DHJLQkR4-qujd6l9AOuoGZ5G9G8KHtQ

    Ser att du är online Kitkät, hur går det för dig? =) 

  • Viola

    Heeej LAvelli!!

    Länge sen!! Hur går allt? Det verkar flyta på bra? Jag kan rekommendera Swarovski-butiken på Birger Jarlsgatan, jag ska köpa mina örhängen därifrån, tror däremot jag kmr skippa armband/halsband då jag kmr ha ett strassskärp. Men hursomhelst, kan vara värt att ta en titt där, jag kan tycka att bijouterier lätt kan bli för mycket, men just deras är verkligen elegenta och dessutom är stenarna ordentligt fattade som på riktiga smycken. 

    Måste bara fråga i vilken butik det var som ni fick det bemötandet? Jag hade en liknande upplevelse i en av butikerna där, undrar om det är samma. Helt otroligt vilka längder ägarinnan gick för att få till en försäljning.

  • Lavelii

    Viola!!! Välkommen tillbaka!! )
    Du har fullt upp ser jag! Vad roligt med nytt jobb!! Vet hur det känns dock. Det blir så mkt på en gång, sen ska man orka med allt annat. Vad beställde ni för kort? Eller ska beställa.

    Jobbigt med floristerna. Har du kontaktat dem igen? Har ni inte ett paket? Så som vi andra? Hade för mig det... Menade att florist/dekoratör ingår då ju...?

    Har också satt vårt osa datum ca 4 veckor innan bröllopet. 29 sept för att vara exakt. Och imorgon hämtar jag ut korten och får se de live och då delas de första ut också!!! Så kul!!!

    Det gick inte att se skorna? Jag håller dock med dig. Viktigast för mig är att de är bekväma. De kommer ändå bytas ut och de kommer inte synas. Men jag beställde på Brandos. Perfect-Chrissy heter dem. Fick dem idag. Bekväma och stabila. Jag var petigare med ballerinaskorna eftersom jag hatar vita ballerina haha... Men till slut blev det ett par vita från Aldo.

    Tack för tipset. Ska definitivt kolla in smyckena där. De har fina smycken! Kan du inte visa bild på dina? Jag vill inte heller ha för mkt smycken. Egentligen bara örhängen. Min klänning har Swarowski kristaller i midjan och sen pärlor i spetsen osv. Det kan bli för mkt kaka på kaka med massa smycken. Förlovningsring och vigselring räcker tillsammans med örhängen.

  • Lavelii

    Edessas mode. Kaos! Blev riktigt upprörd. Och så står folk därinne och kacklar på syrianska, turkiska arabiska höööööögt och jobbigt. Ingen ro. Och de säljarna... No Words. Tackade för mig. Bad mamma ta av klänningen och sa att vi hör av oss. Varpå han kör med en sån ful teknik där en "random" människa helt plötsligt vill prova "mammas" klänning och han säger "du ser den finns nog inte kvar senare..." Ehhh, ser det ut som jag föddes igår!!! Som sagt, 1 samtal senare så va klänningen fixad! Vi fick inte ens ta foto på mamma i klänningen för att hon skulle kunna kolla och känna efter... Aldrig hänt i någon annan butik. Det är inte Hermes eller Chanels stockroom vi försöker fotografera liksom!

    sen tycker jag prinsessa i Södertälje också är jobbiga bara i telefon. De var det under tiden jag kollade brudklänning och även nu till mamma så dem orkade jag inte ens besöka faktiskt. Vilken var det du var i??

  • Viola

    Lavelli,

    Tacktack! Känns bra att vara tillbaks =)

    Ah, jag har verkligen letat och letat vad gäller skor.  Jag komme rnog inte byta till ballerina då jag redan är lite väl kort som det är...haha, såå jag vill gärna ha bekväma skor. 

    Här kommer örhängena...De är så klassiska och väldigt lagom. Är man lite längre så kan man lätt bära upp större smycken, men jag måste däremot undvika för mycket och för stora acessoarer...

    www.swarovski.com/Web_SE/en/1144261/product/Simplicity_Pierced_Earrings.html 

  • Lavelii

    Du kommer inte tro mig haha... De örhängena har min mamma kollat på till mig. Eller inte just de. Hon Hittade samma model fast med diamanter. Dem är jättefina!! Vet inte om hon kommer köpa dem eller ej. Hon var lite osäker men I så fall kommer jag ha dem. Men ska ändå kolla på lite andra. Jag är inte heller så lång. Och jag vill absolut inte ha några stora hängande. Men kanske något i dropform, ungefär som Kitkäts, om du såg länken till dem? Tycker det är väldigt fint. Ska hur som helst kolla in Swarowski butiken )

  • kitkät

    Viola, 
    Vad kul att ha dig tillbaka! :)
    Hur går det för er? Förstår att det är fullspäckat nu. Är din blivande hemma i Sverige för gott nu?

    Det går bra för oss, tack för att du frågar! Men jag känner mig ändå stressad! Vi har en del att fixa och trixa med, men det måste börjar bli klart. Snart är det bara två månader var för oss. Det går fort!

    Angående smycken så kommer nog jag också skippa armband. Halsband skippar jag definitivt! Har köpt ett par örhängen från Olivier Laudus. Fick faktiskt hem dom idag, jättefina och "diamanterna" är ordentligt fattade med klor. Nu behöver vi bara beställa min vigselring och så vill jag hitta ett fint hårsmycke. 

    Lavelii,
    Det var faktiskt inte en helt dum idé - att klä skaftet i något tyg. Men jag vette fan om jag har lust att pyssla med det också. Men kanske värt det? Så ser den ut i alla fall: www.bubblesluxury.se/se/art/brollopsparaply-ivory.php

    Vilken fin klänning din mamma köpt. Min mamma har inte ens börjat titta ordentligt på klänning till sig. Det är dags! Vi tänkte också ta en tripp till Södertälje med min mamma, vill du säga vilken butik ni var inne på, så kan vi undvika den? Jag klarar inte av butiksägare av den typen! 
    När jag letade brudklänning så var jag inne på Drottninggatan Brud och fest. Dom fick mig att vilja fly därifrån illa kvickt, just av den anledningen. Dålig försäljningstaktik.
    Först så försökte dom lura på mig en trasig och smutsig brudklänning som hade hängt alldeles för länge i deras butik och när jag frågade efter medhörande midjeband, så sa dom att det inte ingår något midjeband till den klänningen (fast jag vet att det gör) och sedan gick en av dom och tog fram ett trasigt midjeband bakom kassan och sa att jag kunde få den på köpet. Haha! På köpet? Den hör ju till klänningen, jag hade kollat på märkets hemsida innan! 
    Och när jag frågade vad min brudklänning skulle kosta så sa dom: "Den kostar 17000 kr, men du kan få den för 15000 kr, men bara för att du är syrian".
    Det är bara det att jag hade tittat på "rekommenderat pris" för klänningen och priset låg på runt 11000 kr. Och det var det priset jag fick av White Birds. Först tänkte jag att det kan inte stämma att White Birds säljer klänningen så billigt, jämfört med Drottninggatan Brud och fest, något måste vara fel. Men så mejlade jag till Mori Lee direkt och frågade och det stämde! Klänningen ligger på det priset. Alltså tar dom extrema överpriser och lurar sina kunder! 
    Jag litar inte på såna människor och undviker gärna såna butiker om jag kan! 

    Jag har klänningen hos mina föräldrar, så jag ska åka dit i helgen och prova den igen så får jag känna efter. Jag har inte tillräckligt framhävande höfter eller rumpa för att "bära upp" den känns det som. Därför behöver jag antingen sy in den en aning till för att framhäva mina formlösa former (HAHA) eller sy till tyllvolanger på min underkjol för att få mer volym upptill. Mamma kan hjälpa mig med det! 
    Usch, jag tycker inte om att vara så nojig. 
    Men vad är det du håller på att fixar med din klänning? Du nämnde förut att den ska fixas. 


     

Svar på tråden Orientaliskt bröllop