• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Kitkät och Lavelii, tycker ni är kloka som håller er till en slöja. Kommer från tjejen med två slöjor, haha! Men den korta känns bara väldigt onödig nu. Fast min långa är inte heller så där jättelång, knappt en meter.

    Lavelii, håller med dig, blir oxå frustrerad bara av att läsa ditt inlägg. Vissa människor, alltså! Förstår inte alls hur folk kan vara så slappa och bara ta för sig så där. Speciellt som man borde veta hur mycket tid, energi och pengar brudparen lägger ner på allt detta. Hoppas att det löser sig! Angående skorna så hoppas jag på att få lite bilder från er båda. Jag har ingen koll på skomärken mm, så de namnen säger mig inte så mycket. Plus att jag ääälskar bilder här i tråden. Skrattande

    Kitkät, tänkte också på Viola, imorse faktiskt. Hon har oxå försvunnit härifrån... Vad är detta? Hoppas både hon o Mustikka kommer tillbaka snart!

  • goli

    Kitkät, jag vet! Jag e själv sämst på att lägga upp bilder. Men nästa vecka åker jag hem och på onsdagen innan vårt bröllop ska jag hämta min underkjol, LOVAR att det blir bilder då!!! Skrattande

  • Socionom

    Tack snälla för svaren! Hoppas du blir nöjd och det blir en toppen dag/kväll/natt!

  • kitkät

    goli,
    Jag vill se bilder på allt sen. Du kommer inte undan! Vad kul det ska bli att se din "final outfit"! 
    Vad har ni kvar att fixa och dona med?

    Dessa champagneglas fick jag & fästmannen hem igår. Vi ska skåla med dom till tårtan och spara dom, så vi kan ta fram dom och skåla med dom varje bröllopsdag. 

    http://www.romance.se/index.aspx?type=Product&Lang=sweden&PId=1077097&tagval=party_table_glass&menuIdx=4 

  • goli

    Kitkät, det ska du absolut få! Det vi har kvar är lite smågrejer som att maila dj om vissa låtar för t ex tårta och knivdansen osv. Sen ska vi träffa Danny måndagen innan bröllopet som avstämningsmöte. Måndagen innan ska jag även ha min provsminkning. Ska boka tid för killarna i familjen för klippning och rakning mm. Ska även kolla upp en kemtvätt som kan stryka våra kläder, finns en på stinsen. sen ska vi träffa vigselförrättaren några dagar innan också. Finns säkert en massa smågrejer kvar, lär väl komma på det så småningom. Vad har ni kvar att fixa?

    Vilka fina champagneglas! Och vilken vacker tanke, att skåla med dem varje bröllopsdag! Önskar att jag kommit på det där, hahaha!

    Socionom, hoppas du har fått lite hjälp på traven. Men som sagt, det är bara att fråga här vad du än undrar över. Vi är ju riktiga "experter" nu hahaha! Flört

  • kitkät

    goli,
    Om du vill så får du gärna visa bilder på provsminkningen också. Du kan skicka bild privat :)
    Jag ska på konsultation 8/8. Det ser jag verkligen framemot! 
    Då kan jag skicka bild till dig. 

    Vi ringde till Panorama idag och frågade om vi fick komma på planeringsmöte den 8:e eller 9:e augusti, och det var inga problem, men han ville att vi skulle höra av oss några dagar innan och bekräfta att vi kommer, eftersom det är så långt tid kvar tills dess. 
    Så jag och O måste sätta oss ner och skriva ner alla punkter som är viktiga för oss att ta upp på mötet, så att vi inte glömmer något. Hoppas att allt går vår väg! 

    På tal om tårtlåt, visst är det svårt? Jag vet inte alls vad vi ska ha för låt när vi ska skära tårtan! Syriansk, arabisk, svensk eller engelsk? Och i så fall, vilken då?
    Vi har inte ens bestämt tryckarlåt, men vi har ju en stund  på oss att bestämma det.

    Vi har bokat allt, det som är kvar är egentligen bara planeringsmöten med festlokalen, konsultation, träffa prästen, träffa sångaren och Djn etc. Och förutom alla möten så är det ju också bordsplaceringen, festprogram, ev. vigselprogram, små favoraskar till gästerna, lite pysslande med såpbubblorna, bestämma psalmer, in- och utgångslåt, köpa hårsmycke och ev. ett armband, sy upp slöjan hos White Birds, åka till Estland och köpa sprit och säkert mycket mer som jag inte minns nu. Hm... det var visst inte så bara. Haha. 

    Vilken tur att vi har två månader kvar på oss! Glad

    Hur trivs ni i er nya lägenhet då goli? 

  • goli

    Hahaha! Man tror att det inte är så mycket kvar att göra men så fort man börjar räkna upp allt så inser man att det aldrig tar slut. Men vad skönt att ha alla stora grejer fixat iallafall. När det gäller tryckarlåt så är mitt tips att börja lyssna på lite olika låtar men att inte bestämma sig än. Vi hade ju ca 5 olika kandidater, så att säga, men det blev ingen av dem. Nu e jag supernöjd med valet av låtar och är säker på att när vi tittar på vår bröllopsfilm om många år så kommer vi att fortfarande vara nöjda. Ska absolut lägga upp bilder på min provsminkning. Längtar! Har börjat drömma om bröllopet varje natt och det har smittat av sig till fästmannen också, hahaha! Vi trivs jättebra i lägenheten men vi behöver fortfarande fylla med en massa prylar och tavlor mm. Behöver bara spara ihop lite efter bröllopet och smekmånaden så ska vi ta tag i det. Är så fruktansvärt skönt att va hemma på helgerna och bara slappa på soffan framför tvn. Nu är det inte långt kvar tills ni får flytta in i er lägenhet heller, eller hur? Vad spännande! Har ni tittat mycket på möbler och sånt? Förresten, Pagnie har en reseblogg som hon skriver i och berättar om resan Kan inboxa dig adressen, om du vill!

  • Lavelii

    Kitkät och Goli,
    Ja det är verkligen fräckt!! Och det värsta är ju att detta är folk som för inte så länge sen fixade med bröllop själv!! Fast den som ville ta med barnvakt är ju lite speciell. Nu tar hon dock inte med barnen alls, har hon sagt. Som du sa Kitkät, pallar man inte se efter dem själv så lämnar man de hemma. Punkt slut!! Ska man tillåta sånt till varannan person eller en extra kompis till var tredje så kommer antalet fördubblas liksom! Har redan mer folk på listan än vad jag vill ha egentligen!! Aja, det blir iaf varken någon random kompis eller någon barnvakt. Kommer vara stenhård med det. Speciellt när vi faktiskt tycker att vi "underlättat" för folk genom att acceptera barn! (Hade man inte gjort de kan jag garantera att samma person hade klagat över att barnen inte var välkomna och hur de ska hitta barnvakt osv...GARANTERAT! Haha)
    Ang slöja, ja jag håller med dig Kitkät. Kommer också försöka ha på min så länge det går iaf. Men 4,5 meter plus den stora kjolen på klänningen, jag vet inte hur hållbart det är när folk börjar lyfta en osv. Men annars håller jag med dig att det inte är jobbigt att bära den runt armen. Många gör det. Hoppas den blir som du vill och tänkt dig. Förstår för övrigt inte meningen med avkapad slöja, så att den inte är rundad. Tycker det ser så konstigt ut faktiskt. Och ja, din klänning är redan i helspets det kan lätt bli kaka på kaka med en slöja i spets också. Min har spets i kanterna och jag trodde det skulle bli för mkt först också men det smälte in...men min klänningen är ju inte heltäckt i spets heller.
    Jättefins champagneglas! Vi ska också beställa därifrån. Jag tänkte eventuellt konservera min bukett ju och då ha den i en glaskub på en pelare och då sa floristen att de kunde sätta in champagneglasen och Inbjudningskort i kuben också om jag ville så kanske gör vi så. Får se. Vet inte om de blommor jag hittills valt blir så fina när man konserverar dem.

    Goli, snart är det verkligen dags för dig. Vi ska på bröllop samma dag som du gifter dig. Kommer tänka på dig då ju haha... Märket på skorna är samma som Kitkäts men annan modell. Dem finns på Brandos hemsida. Efter lite krångel på hemsidan så har jag nu lyckats klicka hem mig två par haha så ett par åker ju i retur direkt när jag kommer hem.
    Vill också se bilder på provsmink/hår. Jag börjar bli nervös för min. Har ju anlitat samma som Pagnie och hon verkar jätteduktig verkligen. Men jag blir lite nojig av att hon mestadels stylar skandinaviska brudar. Hon gör det jättefint. Men det är ju lite annorlunda i hur våra bröllop är. Håruppsättningarna är lite mer avancerade osv. Jag är rädd att hon kanske inte fixar det...även om hon "godkänt" alla bilder jag skickat till henne och sagt att de ser bra ut. Sminkningen oroar mig också lite, men inte lika mkt för jag tar med min kusin som är grym på att sminka så hon får i värsta fall vägleda lite i vilket smink som passar mig osv. Iaf, ska dit 9/8 (dagen efter dig Kitkät) så får vi se hur det blir då. Som sagt hon verkar jätteduktig så jag tror jag bara skapar elaka scenarios i skallen men ja... We shall see.
    Nu i augusti ska vi även träffa dekoratör och florist igen. Samt Afram i slutet av augusti. På måndag har våra inbjudningskort anlänt, så då ska de fixas med dem. På fredag ska jag prova klänningen igen och se hur ändringarna går. Hon vill inte ändra för mkt åt gången ifall jag inte skulle bli nöjd. Sen måste vi hitta snygga lackskor till fästmannen. Vill inte hyra dem då han lär använda dem igen sen ändå. Och tror vi hittat en så vacker klänning till min mamma från Tarik Ediz, så på måndag bär det av till Södertälje för att prova den. Min lilla mamma!!!
    Vi måste även beställa såna bordsnummerskort, men jag funderade på om vi skulle beställa de från calligraphen som är trekantiga. På ena sidan bordsnr, på andra sidan drinkmeny (min brors kompis är bartender och ska tillsammans med en annan bartender mixa lite drinkar under kvällen från typ 22-22.30 framåt) med 5 olika drinkar döpta till några namn som vi inte kommit på än, och sen på tredje sidan antingen ett citat eller matmeny (men det känns lite sisådär, med tanke på att man inte har tre eller femrättersmiddag ju). Vad tror ni? Spriten ska vi också åka iväg och köpa i Tyskland...i september någon gång tror jag. Visste inte att man kunde åka till Estland? Är det billigare där? Än Tyskland?

  • Mustikka

    Pagnie Wow jag fick på riktigt gåshud ni är så vackra och bilderna är ljuvliga. Nu är du fru, helt otroligt vilken känsla och nu kan ni bilda en ny framtid och öppna ett helt nytt kapitel i livet. Önskar er massa lycka och framgång. Hoppas ni får en underbar resa som är över förväntningarna.

    Har inte varit inne på ett tag men har följt er. Var själv på ett bröllop då pagnie vigdes, måste säga att jag haft fullt upp har inte ens haft tid att ta en kopp kaffe och det var inte pga mitt bröllopsplanerande utan vi har haft gäster från tyskland och holland och örebro. Min moster gifte sig samma datum som pagnie.
    MEN hon hade sin bröllopsfest veckan innan men kallade den för möhippan, hennes man var inte där :/, det var både män och kvinnor en bröllopsfest med allt som en sådan fest ska innehålla. Jag tyckte den var en aning onödig och konstig utan sin man men det var skoj. 

    Efter det hade jag min möhippa, blev kidnappad på morgonen och dem tog mig in till stockholm där jag fick göra en massa pinsamma saker för att tjäna slantar, efter det gick vi på poledancing. DET VAR SUUUPER ROLIGT! Sen hade vi min "heno" orientaliska möhippan där blev jag också överraskad av alla släktingar =) 
    Min fästman är här nu så det jobbiga blir lite bättre, vi har gift oss borgerligt nu också och vi åkte på "minismekmånad" till örebro. Har bokstavligen haft bröllop, vigsel,förlovningfest, möhippa, och då kände jag att jag var tvungen att åka bort för en paus. Mitt bröllopsplanerande är nästan färdigt, bordsplaceringen är kvar och små saker som inhandlande av grejer till toaletterna osv. Men de som har tagit upp all min tid är irriterande människor som ska fråga om ALLT, har en tjej som tror att hon är tärna när jag sagt att Jag redan har en tärna som är min syster! Människor stressar mer än mig :S

    Händer samma sak hos er också? att folk stressar helt i onödan för ingenting. 

     

  • Mustikka
    kitkät skrev 2013-07-18 01:07:30 följande:

    Mustikka, jag undrar också vart du håller hus? Det är snart dags för er - om 9 dagar! När ni gifter er så är det exakt två månader kvar till vårt bröllop. Det är en bra milstolpe, haha.


     


    JAG VET en vecka kvar det är helt otroligt. So mjag skrev innan så har jag verkligen haft det hektiskt men släkten. Det stoppade all tid jag haft som jag ska planera in. Ni vet hur släkten kan vara och min förstår inte att man faktiskt vill vara själv ibland. 

    Måste visa bilder på min möhippa btw, var så jäkla ful, blev fastklistrad i en stolpe, folk kom fram och undrade vad som hade hänt hahah!


    Antar att han är min man nu :D Men känns inte helt sådär på riktigt, vigseln tog 3 min. Kyrkan känns för mig mer som att vi då är gifta! Det här kändes så opersonligt, men en fin bakrund fick vi. Känner mig dock lite töntig när jag tog bort en bit av ögonen, hade kunnat visa er men känns fel när det är ett öppet forum. 
    Haha vi borde ha ett eget forum där vi kan lägga upp bilder utan problem =D


     
Svar på tråden Orientaliskt bröllop