• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Goli, så bra att du funnit en bukett du är nöjd med! Den ser jättefin ut! Ja, det börjar verkligen dra ihop sig för dig med!!!! Och nu när vi tickar av en och en av er här (hahaha) så känner jag att mitt inte heller är så jäääättelångt bort längre. När Kitkät gifter sig så är det 1 månad kvar för mig!!
    Jag har inte gjort så himla mkt. Var i Tyskland ett par dagar och hittade vita ballerina som jag tyckte om. Så de köpte jag. Beställde ett par skor från Brandos igår som jag hoppas jag ska trivas i (högklackade). Har färgat håret i förra veckan hos kusinen. Ska ljusa upp det lite så jag behöver börja nu, för att sen göra om det i slutet på augusti och sedan fräscha upp det två veckor innan bröllopet. Nu på fredag eller måndag kommer inbjudningskorten...ska ta bild och visa er då! Så då ska de fixas och sändas ut. Sen har jag mest haft fokus på hitta klänning till mamma och på vår lägenhet som vi får nycklarna till den 1 augusti!
    Ja, jag har också för mig Mustikka gifter sig den 27 juli. Jättesnart! Säkert fullt upp. Hoppas hon dyker upp här med lite bilder sen
    Kitkät, bra val av örhängen!!

  • Lavelii

    Socionomen, välkommen och grattis till det stundande bröllopet!Hur många kommer ni bli på ett ungefär? Jag gifter mig i Hallunda festvåning, men den är väldigt stor så man behöver nog vara många för att den lokalen ska kunna utnyttjas med sin fulla potential. Sen vet jag inte om de hyr ut till icke-syrianska bröllop. Har hört det, men tvivlar lite på det faktiskt. Vart gifter ni er förresten? Stockholm? Tjejerna i tråden kanske har lite råd om vart du kan vända dig för klänning... Jag köpte inte min i Stockholm. Men White Birds har några av tjejerna köpt från... Princessa i Södertälje har jag hört ska vara bra. Har du kollat på något specifikt märke eller modell som du vill ha?

  • kitkät

    goli,
    Vilken fin brudbukett! Vinrött, ljuslila och vitt låter inte som en fin kombination, men det var jättefint verkligen! Annorlunda färgkombination.


    Skönt att ni fått ordning på bordsplaceringen. Det som jag är mest orolig för är just det att folk inte ska svara eller att dom i sista minut säger att dom inte kan komma.


    Vad har ni kvar att ta tag i? Kan inte du visa vad du ska ha på dig, förutom brudklänningen? Jag måste säga att ni är dåliga på att visa och berätta vad ni gör, köper och ska ha på er till bröllopet! Jag berättar ju föfan allt!


    Lavelii,
    Vad skönt att det löste sig. Och om hon har andra kompisar som ska komma på bröllopet så ser jag inte heller någon anledning till varför hon ska ha med sig en objuden kompis. Jag förstår ditt resonemang, men jag försökte bara se det från hennes perspektiv, att utifrån deras seder så kanske hon missuppfattade er inbjudan och då kan man kanske låta det gå. Men vilken tur att du kunde ta upp det utan att det ledde till sura miner!


    Åh, vilka skor har du beställt från Brandos? Jag beställde ju mina därifrån också, om du minns. Det blev dom med rosett!


    Du berättade förut att du köpt en slöja, kan inte du visa den?


     

  • kitkät

    Mustikka, jag undrar också vart du håller hus? Det är snart dags för er - om 9 dagar! När ni gifter er så är det exakt två månader kvar till vårt bröllop. Det är en bra milstolpe, haha.


     

  • Socionom

    Hej tack för responsen. Vi blir cirka 150 pers. Jag har ingen aning om model och märke har inte kommit så långt Min tanke är att hitta något jag trivs i inget märke nödvändigtvis. Jag har precis påbörjat detta och det känns som en djungel! Tips på bra och duktig sminkös? Låter som ni har varit runt en del om man säger 150 gäster vilken lokal tror ni är bäst. Vilka konditori och florister rekommenderar ni? Berätta gärna om var ni vill/ska på smekmånad. Vi hade tänkt oss Karibien kryssning och en v. I Miami. Tack på förhand!

  • Lavelii

    Kitkät,
    Jag förstår. Jag grubblade länge på om jag skulle säga något eller inte, just eftersom det faktiskt är så där. Men sen kände jag att nej jag vill poängtera att inbjudan var menad för dem två, inte någon annan. Och hade jag märkt av någon sur min så hade jag nog sagt att det är ok. Men folk är så fräcka ibland... Jag tycker ändå man frågar, och inte bara antar liksom. Har en gäst (kusin) som inte vill ta med sina barn (trots att jag sagt att det är ok), för att hon och hennes man vill kunna vara fria. Bra, tänker jag. Hoppas fler tänker så. Sen får jag höra av en annan kusin att hon (kusin nr 1) gärna hade tagit med sig barnen om hon kunde ta med sin systerdotter också som då kunde vara lite barnvakt, och att hon skulle fråga mig om detta gick bra. NEJ!! Sa som det var där också. Det finns inte plats för barnvakter tyvärr. Tycker det också är fräckt!
    Iaf, anledningen till att jag fortfarande inte visat bilder är för att jag lämnat laptopen hemma och skriver från ipaden. Åker hem igen om några dagar DÅ kommer bilder. Både på håruppsättning, slöja, skor osv... Men skorna jag beställde är Chrissy. Jag hoppas att de ska bli bra, att de håller foten på plats. De du köpte tyckte jag egentligen mest om, men jag provade ett par liknande och ankelremmen irriterade min ankel haha...och sen när jag beställde Chrissy och skulle beställa några fler för att prova så fanns typ inte en enda 38 i de jag var intresserad av! Ballerina skorna är från Aldo. Ska visa dem också.
    Jag sa ju innan att jag förmodligen skulle ha två slöjor, lång och kort. Har nog ändrat mig där...det blir ingen kort. Jag ersätter slöjan med ett hårsmycke ist tror jag. Känns som onödiga pengar faktiskt, jag kommer ju inte dra på mig den känner jag... Vad tror ni?? Känns som jag mest vill ha den ifall att men att jag egentligen vet att när den långa åker av så kommer jag inte bry mig om den korta, eller glömma bort den rättare sagt i all dans och ståhej...

  • kitkät

    Socionom,

    Mitt bästa tips till dig är att ta ett djupt andetag och sedan ta en sak i taget, just nu pratar du smekmånad och sminkös innan ni ens har bokat vigsel/festlokal! Ta det lugnt! Börja i rätt ända, annars kommer du bli knäpp!

    1. Boka vigselplats & festlokal!

    Du har ju namnen på alla festlokaler - Ring runt! Mejla inte! Och när du ringer så är det ingen idé att fråga om priser för det kommer dom inte ta via telefon, förrän dom vet vilka tjänster ni vill ha med i paketet. 
    Men fråga först och främst om dom tror att deras festlokal passar ert gästantal!

    Dom festlokaler jag känner till är: Panorama, Mona Lisa, Cleopatra, Colosseum i Solna, Halliunda festvåning, Mor Johannes festvåning (dom har en stor lokal som rymmer uppemot 1000 gäster samt en mindre lokal på 152 kvm för mindre sällskap. Kanske skulle den kunna vara något för er?), S:t Maria festvåning etc. 

     

  • kitkät

    Lavelii,
    Oh, vad irriterad jag blir å dina vägnar angående gäster som vill ta med barnvakt! Alltså förstår dom inte hur mycket tid, energi och pengar man lägger ner på ett bröllop? Då vill man ju inte ha, som du säger, "randomfolk" på sitt bröllop. Det kostar faktiskt pengar! Och om man bortser från det ekonomiska, så vill man ju ha så få gäster som möjligt (i alla fall om man är syrian och medelantalet är typ 500 gäster).
    Om dom inte har lust att se efter sina barn på bröllopet, så ska dom lämna dom hemma. Inte fan förväntar man sig att kunna dra med sig ett bihang i form av barnvakt? 

    Och angående slöjan så resonerar jag likadant. Först tänkte jag också köpa en lång och en kort slöja. Men i ärlighetens namn så tycker jag att det är fult med korta slöjor och dessutom så kändes det som en onödig kostnad! Därför har jag bestämt mig för att endast ha en lång slöja och den kommer jag ha hela dagen, jag kommer alltså inte ta av mig den under festen. Jag vill passa på att ha slöjan på mig under hela bröllopsdagen, när jag ändå bara kan ha den en gång i mitt liv. Tror inte att den kommer vara i vägen faktiskt. Jag har två brudtärnor som får hjälpa mig med den, haha. Jag kommer ha den hängandes på armen. Det är många brudar som gjort så har jag sett och min kompis tyckte inte det var ett dugg besvärande! 

    Jag har ju inte hittat en slöja som överensstämmer med mina krav (minst 4 meter lång, enbart i tyll och rundad kant istället för rakt avkapad längst ner). Därför så kommer jag sy upp min slöja hos White Birds, där jag köpte min klänning. Hon ska köpa specialtyll till mig och sy slöjan precis som jag vill ha den! Perfekt! :) 
    Tycker det är jättefint med slöjor i spets, jag provade en faktiskt och den var jättefin men det känns som det blir kaka-på-kaka till min klänning som redan är i helspets. 
      

  • goli

    Hej Socionom! Välkommen till vår tråd!
    Förstår att du inte kan sitta o läsa alla inlägg, hahaha! Men vi har hållit på här i snart ett år och här inne har vi pratat om nästan allt mellan himmel och jord och samtidigt fått möjlighet att vädra alla tankar, aggresioner, sorger och glädje!

    Håller med det Kitkät skrev, att det bästa är att börja med en lokal för annars blir man smått tokig! Som jag skrev så har vi bokat White Palace, före detta Santa Marias festvåning. Priser har jag tyvärr ingen koll på längre, har skrivit det någonstans i alla dessa inlägg men jag tror inte det spelar så stor roll eftersom vi bokade för över ett år sedan och han som har hand om stället (Danny Hanna) har gjort många många förändringar. Har du kollat in facebook-sidan?

    Sen kan jag berätta lite kort om vad vi ska ha och hur vi har bestämt:
    ca 150 gäster
    persisk buffé (med persisk kock, detta var ganska avgörande för oss eftersom de andra lokalerna erbjuder persisk mat men det lagas inte av iranier)
    tårta som vi valde tillsammans med lokal (fantastiskt vacker lokal)
    min brudklänning beställde jag från en kinasida (missfishbridal.com) som är en kopia av Maggie Sotteros Nora (kan förresten rekommendera dig att titta på Maggie Sottero-klänningar på www.maggiesottero.com eftersom där finns det något för alla smaker. Dyra dock om man inte gör som jag och beställer en kopia, finns många bra sidor här på bröllopstorget med tips om bra sidor bl a
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3949530.html
    Jag ska fixa min uppsättning hos en som heter Karam, jobbar på Elite på Stinsen i Sollentuna
    Make-upen ska fixas av en sminkös på make-up store, också på Stinsen
    Vi ska åka på smekmånad till Bali, veckan efter att vi har gift oss.

    Hm, vet inte om jag fick med allt som du ville veta men fråga bara så gör vi så gott vi kan att svara på dina frågor. Men som sagt, börja med lokal. Har ni det fixat så går det mycket bättre att planera resten!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop