• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Hallo tjejer. Skriver från ipaden igen och det är ren ångest att göra det på denna sida speciellt så jag blir lite kortfattad.
    Goli, vad fint det blev med uppsättningen!! Längtar till min provuppsättning i augusti. Läste det du skrev om slöjan...att ha den över eller under. Det är verkligen något att fundera över. Tack! Jag vill ju ha en sneddad uppsättning så jag funderade redan på hur det då skulle gå att fästa slöjan i mitten på en sned uppsättning. Ska tänka på det till provuppsättning.
    Du funderade över lockar och så... Personligen är jag inte mkt för hängande lockar. Dessutom tänker jag att man ska ha en uppsättning som håller hela dagen...risken finns att i fukt osv så släpper lockarna, om du förstår hur jag menar? Men håller dock med om att en lite lösare uppsättning är fint.
    Pagnie, kul att höra att ni fått till en massa saker! Det närmar sig med stormsteg och jag kan förstå att ni båda ser fram emot resan just nu...och snart ger ni er iväg!! Jättefin gästbok förresten! Kommer ni viga er i kyrkan först eller ha den persiska vigseln först? Har inte hängt med här sen början...lite nyfiken på hur det går till?

  • Lavelii

    Mitt största projekt just nu är att hitta den perfekta mother of the bride klänningen!! Gaaaah så svårt det är!!! Mamma är kräsen, med all rätt och min mamma är väldigt ung (fick mig när hon var 19) och ser dessutom ännu yngre ut, så det är en konst att finna en klämning som är elegant, tidlös och proper för brudens mor men ändå inte tråkig och tantig eller för ungdomlig och sexig typ. Ja ni fattar haha... Några tips??? Har hittat några på edressit men vågar inte beställa därifrån... Var det inte någon av er som gjorde de?? Kitkät?? Funkade det bra? Tänker att vi kan beställa en reserv klänning därifrån ifall hon inte hittar något i butikerna. Antingen är det för mkt paljetter/stenar eller för lite. För öppen, för stängd. För tight, för lös. För skarpa färger eller för mörka haha :-/

  • Lavelii

    Vill minnas att någon bad mig visa våra Inbjudningskort... Ska lägga upp här så fort jag fått dem och fixat dem

  • kitkät

    Pagnie,
    Vilken söt gästbok! Ska ni ha den på ett eget bord i lokalen? Har ni tänkt ha någon typ av skylt för att uppmärksamma gästerna om gästboken? Jag har funderat på det där, blir det inte tomt om man har en ensam gästbok på ett bord bara? Men jag kan inte komma på vad man annars ska ha på bordet också. Haha.


    Har ni något kvar att ordna nu eller ska ni bara ta det lugnt nu sista dagarna?


    Hur går en konventering till? Ursäkta mig om jag är lite för rak och ärlig nu, men jag tycker det är fruktansvärt att man MÅSTE konventera till en religion. Jag vet inte om du är troende muslim eller inte, men om man (imamen eller vem det nu är som bestämmer) ´"tvingar" någon att konventera till islam så kan man ju inte på fullaste allvar tro att personen kommer tro och erkänna religionen bara för att den måste? Tror man att man kan lura Gud?


    goli,
    Vilken fin uppsättning och en fantastiskt fin bukett! Du kan absolut ha en likadan bukett men i vinrött och vitt, då matchar du ju mannens klädsel!
    Jag vet inte om jag förstod riktigt vad du menar med att du vill ha lockar som hänger ner från uppsättningen, menar du där bak från själva uppsättningen eller några hårslingor i nacken?
    Om du menar från själva uppsättningen så tycker jag inte det! Du förstör den fina uppsättningen då och jag tycker det ser fult ut. Men det kanske bara är jag! :)

  • kitkät

    Lavelii,
    Du kan lugnt beställa från edressit, det är hur smidigt som helst. Jag har beställt därifrån tidigare och en kompis till mig beställer därifrån inför varje bröllop hon går på.
    Var dock noga med att beställa rätt storlek, ta mått och jämför med storleksguiden. Deras storlekar är lite kluriga. Min mamma har t ex storlek UK14 annars, men tillochmed storlek UK16 satt tajt. Så mitt råd är att ta din mammas mått och titta i storleksguiden vart hon hamnar! Det viktigaste är att bröststorleken blir bra.

  • kitkät

    Nu har jag beställt tärnklänningarna, det blev dessa två men i färgen aprikos. Dom är enkla och fina, ingen av mina tärnor gillar mycket krimskrams. Det ska vara enkelt och stilrent.
    Och eftersom jag inte vill att dom ska se ut som tvillingar i exakt likadana klänningar så valde jag två klänningar som skiljer sig åt (den ena har ett axelband, den andra två) men dom har ändå samma modell i övrigt, samma skärning, samma modell på bröstet etc. Det, tillsammans med färgen, knyter dom samman!


    http://www.edressit.com/edressit-super-fabulous-one-shoulder-evening-dress-00120605-_p1920.html


    http://www.edressit.com/edressit-elegant-v-cut-beige-evening-dress-party-dress-00120814-_p2025.html


    Det är inget märkvärdigt med dom, dom är bara enkla och fina tycker jag.
    Vad tror ni, är dom FÖR enkla?

  • Pagnie

    lavelii

    vi kommer att viga oss i krykan först och sen den persiska vigseln. så en helt vanlig svensk vigsel i kyrkan först och sen den persiska med det persiska vigselbordet sofreh aghd. tror det kommer bli jättebra.

    Kitkät

    ja jag tycker den blev bra faktiskt. vart vi ska ha den vet jag inte än. men något bord i lokalen blir nog bra. det är lite sådana där småsaker som jag känner faktiskt löser sig sen. men det återstår att se.
    ja vi måste nu trycka våra monogram på vigselprogrammen och fixa med lådorna till gästerna. men ananrs så är det mesta klart faktiskt.
    inte direkt mycket kvar om vi säger så. men det känns bra faktiskt. få slappna av lite.
    Man får läsa upp en del utav trosbekännelsen helt enkelt. jag fick läsa upp den för imamen. fick läsa efter honom för finns inte en chans att jag skulle kunna den.
    Men ja du har rätt det är lite konstigt det är det. men är det de som krävs så går det ju inte att göra så mycket annat. Men det är ju för att vi ska få papper för att kunna komma in i iran om vi vill.

  • goli

    Tjejer, tack så mycket för era tips! Tar allt i åtanke! Har dock fortfarande beslutsångest över blommorna, lite svårt att inte bara kunna åka till floristen när de har alla blommor inne. Men det blir omöjligt att komma ifrån jobbet så får helt enkelt nöja mig med bilder på nätet. Jaja, inte hela världen. Kommer nog lösa sig...

    Lavelii, vi beställde min mammas klänning från Light in the box och hon är supernöjd, för hon letar efter allt det du beskrev. Fast vi tog mammas mått själva och gjorde en specialbeställning, ingen custom size alltså. Enda nackdelen var att det blev tullavgift på klänningen. Men det var det så värt för hon blev jättenöjd! Och min mamma är ganska kräsen!

    Kitkät, tycker att det är jättefina söta klänningar! Att de är enkla gör de bara mer eleganta, man kan ju alltid glamma till det lite extra med smycken osv.

    Pagnie, jag har haft mardrömmar om mitt bröllop i 3 nätter nu och jag tror att det är ditt fel... för att du ska gifta dig snart... Skrattande Iom att det är dags för er så snart så tänker jag ännu mer på att det snart är vår tur också och då blir jag jättenervös. Hur ska jag o fästmannen hinna med allt?

    Tjejer, vi har suttit med bordsplaceringen i 3 dagar nu och blir ju fan inte klok på det. Att det ska vara så svårt! AAAAAHHHHHHHH!!!! Men det ska bli så skönt att få det gjort så håll tummarna för oss!

  • Pagnie

    haha förlåt det ska aldrig mer upprepas. Nej men det kommer nog gå bra. jag stressar upp mig nu de sista dagarna känner jag.
    och det jag stressar upp mig med mest är mina ögonfransar just nu. känns allmänt konstigt hela tiden. känns som dom ska lossna och känns som att dom sitter konstigt åy höger och vänster. jag vet ju att det inte är så men det känns ändå så. är livrädd att dom inte ska sitta till på lördag. Vad händer om dom lossnar och det skapar ett hål mitt i fransraden?
    Men hallå dom har inte ens suttit en vecka så det borde väl inte vara något problem. eller hur?
    jag måste bara sluta borsta dom hela tiden.

  • kitkät

    Pagnie,
    Kan inte du visa vigselprogrammen? Vi har inte bestämt om vi ska ha vigselprogram eller inte ännu. Men festprogram ska vi ha i alla fall.

    goli,
    Åh, jag bävar också inför bordsplaceringen! Jag vet inte om jag har frågat dig förut, men hur många tackade ja/nej till bröllopet? OSA:de alla i tid eller behövde ni jaga folk?

    ------------------------------------------------------------------------------------

    Kan inte ni, allihop, visa era smycken som ni tänkt ha på bröllopet? Jag har hittat fyra örhängen som jag gillar, men jag kan inte bestämma mig för vilka jag ska satsa på!  

Svar på tråden Orientaliskt bröllop