• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Goli

    Ögonfranspermanent är faktiskt riktigt bra! Det kan variera i resultat dock. Minns att första gången jag gjorde dem, blev det JÄTTEbra. Andra gången mindre bra, tredje gången bättre osv... Det tar lite tid ibland innan man hittar vilken "storlek" på permanenten som passar en, såvida inte terapeuten är jätteskicklig. Men det är helt smärtfritt och tar ca 45-60 min, håller i ca 2 månader, men är finast första månaden så klart. När man tvättar av sig smink så ska man t ex vara "noga" med att gnugga fransarna uppåt och inte nedåt så att de håller sin form längre...

    Jag har hittills inte hittat någon salong som gör detta utan jag har gått till Gildaskolan (finns i sthlm, malmö, gbg) och gjort det där. Kostar runt 350-400kr (olika från stad till stad).
    Prova! För min mamma så funkar det inte (tycker hon) men jag är nöjd och jag har väldigt raka fransar så det är värt det definitivt!

    Åh, blommor är jag så dålig på! Jag kommer nog köra på en bukett med bara champagne/cremefärgade kallor. Dem är så fina!!!
    Jag skulle nog dock säga, ljuslila, vinrött och vitt Kallor och rosor är jättefint tillsammans och tror det blir superfint med liljor. Har du fått se någon bild på det? Eller har floristen bundit en bukett så att du kan få se hur det ser ut? 

  • goli

    Jaha, det där låter lockande! Bra pris också! Ska kolla upp Gilda skolan, tack för tipset!

    Kallor är verkligen fina, håller med dig! Hade egentligen velat ha mörklila kallor, men då blir det svårt att matcha fästmannen... om inte jag kör på vinrött, lila och vitt? Har sett bilder men på blommorna separat. När vi var hos floristen så hade han tyvärr inga blommor hos sig eftersom det var en söndag. Men vi ska åka dit den veckan innan vårt bröllop för att se hur det kommer att se ut. Problemet är bara att han måste beställa blommorna innan, så det blir inte mycket plats för förändringar.

  • Lavelii

    Ah, jag förstår! Kan du kanske gå in till någon florist med stort sortiment och bara kolla färgkombinationen tillsammans...kan ju kvitta vad det är för blommor då? Eller är det mer kombinationen av blomsorterna som du är osäker på? Jag tror verkligen att det blir jättefint med liljor, kallor och rosor. 

    Vår florist/dekoratör sa att nästa gång vi ses (augusti) då kommer han binda blommor till mig, och duka upp ett bord så att vi kan se hur det ser ut. Så jag hoppas att han gör detta också. Speciellt buketten. Sen behöver vi inte bekräfta förrän sept/okt om vi vill ha det eller vill ha något annat. Hoppas att jag förstått det rätt iaf när vi var där sist.

    Ja, kolla upp dem på gilda... de är duktiga och granskade av sina lärare hela tiden ju. 

  • goli

    Osäker på allt, faktiskt. Det är som du säger, hade varit lättare att se det framför sig! Kan inte direkt påstå att det finns ett överskott av blomaffärer här i Sollefteå... Glad Och tyvärr har vi ingen möjlighet att åka till Sthlm igen förrän den 28e juli, då kan vi se hur det kommer att se ut av de blommor som vi redan beställt isåfall. Får fortsätta googla och hoppas på det bästa. Och tack för din hjälp!

    Hur kommer ni ha det med blommorna i lokalen? Ska du matcha din bukett, ha samma blommor?

  • Lavelii

    Just de ja! Sollefteå, det glömde jag! Vad tyckte floristen när ni diskuterade buketten? De brukar vara duktiga på att säga om de tycker att kombinationen inte blir så bra ju. Rent spontant tror jag att det blir bra. Men jag är, som sagt, inte så grön av mig. Blommor är inte alls min starkaste sida.

    I lokalen kommer vi ha creme/champagefärgade blommor, stora rosor och orkidéer (eventuellt kallor). Sen ska min bukett och brudtärnans vara enbart kallor (inte bestämt mig egentligen om jag vill ha enbart champagne/creme färgade eller om jag ska sticka ut helt med min bukett och ha någon annan färg). Floristen tyckte inte att jag behövde ha en bukett som följde temat i bröllopet. Hans rekommendation var snarare att låta den sticka ut helt.
    Har även funderat på om vi skulle lägga in en accentfärg bland blommorna i lokalen men jag älskar champagne/creme färgade blommor. Sen har vi ju nästan bestämt oss för att ha bruna stolöverdrag med champagnefärgad rosett, så det gör ju att det inte blir helt vitt/champagne/creme. Men får se med blommorna, färgmässigt. Floristen skulle lägga upp några alternativ så att jag får se...

  • Lavelii

    Förresten tjejer!

    När jag beställde inbjudningskorten så följer det med ett liten informationskort... vad tror ni om att istället för att sätta OSA datum i självaste inbjudan, så skriver jag det på info kortet ist??
    Först tänkte jag att tänk om folk då missar OSA datumet för att man tänker att info kortet "kan vi ta upp när det närmar sig bröllop och vi behöver adressen" typ. MEN, info kortet syns så tydligt och OSA datumet inkl våra telefonnr är det första man ser ändå, så det borde inte vara så att man missar det??

    Upplägget i korten nu är:

    Namn, datum, tid, plats och sedan citat från Korintierbrevet 13 (vet dock inte om detta får plats, så det får vi se i korrekturen).

    Sen på info kortet har vi skrivit OSA datum plus mitt nr, fästmannens nr och våra föräldrars. Och sedan adressen till lokalen.

    Vad tror ni? 

  • Pagnie

    Laveliie
    Nej jag har inte gjort det förut utan nu blir första gången. men jag har så korta fransar så det är nästan ett måste att göra det nu.
    Om man ska vara snygg liksom. Och det vill man ju så klart. haha
    yes jag ska försöka komma med bilder i morgon kväll så får vi se hur det går.

    Goli
    Ja men det blir nog bra. som sagt det mesta är redan klart så nu kan jag äntligen börja lugna ner mig lite. en sak i taget som sagt.

    Du det där med blommor blev alldeles för mycket. Personligen känns det som du blandar väldigt mycket. tappade bort mig efter hälften faktiskt.
    så då några frågor. varför inte samma blommor i ett genomgående tema? Vi har ju vita rosor och rosa pioner i allt liksom. sen i min brudbuket ingår ju dessutom doftranka men liksom genomgående.
    Blir inte så plåttrigt då. men det gör du ju precis som du vill.
    Och så måste jag faktiskt fråga goli, vart kom det vinröda in i allt? skulle inte ni ha aprikost?
    jag kanske har varit allt för upptagen i mig själv och mitt bröllop så jag kanske missade något. i sådana fall ber jag verkligen om ursäkt.

  • Pagnie

    Här kommer vi fotas flickor innan vigseln. var och kollade på det i helgen. helt underbart ställe. kommer bli såååå fina bilder. :D




  • goli

    Lavelii, floristen kom med lite invändningar när vi sa att vi ville ha ljuslila och aprikos färger i blommorna men jag har googlat väldigt mycket på blommor i de färgerna och det ser jättefint ut. Är inte heller så haj på blommor men det låter som ett vackert upplägg av blommor i er lokal. Jag skulle nog hålla med er florist om att man i brudbuketten ska ha något som sticker ut lite mer. Det är det jag försöker eftersträva, haha!

    Tycker det låter som en bra idé att skriva OSA-datumet på infokorten istället. Vi skrev ju vårt OSA-datum på våra inbjudningskort men fick ändå jaga folk in i det sista och förklara vad OSA är för något. Så det tycker jag låter bra. Tror faktiskt att folk kollar in info-kortet mer än inbjudningskortet, det kanske man tittar på en gång, beundrar lite och sedan så lägger man undan det och glömmer bort att svara.

  • goli

    Pagnie, det är absolut inget att be om ursäkt för. Du för förlåta mig eftersom det är jag som bara antar att du vet saker som jag inte ens har skrivit här, haha! Saken är den att när vi tänkte ha aprikos som färgtema så vet jag inte riktigt vad jag ens tänkte ang "färgtema". Vi har ju inga brudtärnor eller bestmen så det blir inte så mkt användning av ett tema. Sofreh aghden kommer ha mycket färger men dekoren i den är ljusaprikos och guld. Sen har vi ljuset i lokalen som är lite ljusaprikos men det kanske vi ändrar på allteftersom, ju mörkare det blir ute, desto mer kommer färgen synas i lokalen. Så vi får se. Men det har inte blivit mycket av det aprikosa, tyvärr.

    Men för blommorna i lokalen tänkte vi ha ljuslila, aprikos, vitt och lite gröna blad till. Sen när jag nämnde det vinröda så menade jag i min egen brudbukett som jag vill ska sticka ut från lokalens blommor samt matcha mannens klädsel. E ju så dålig på att förklara saker o ting så det är bra att du säger till. E förvirrad när det gäller vilka blommor jag ska välja till vad, känns allmänt rörigt just nu, tyvärr.

    Och vilket vackert ställe ni ska fotas på! Ligger det i Södertälje? Vi funderar på att överge Scandic hotel för fotografering om det skulle regna. E inte lika förtjust i det hotellet längre... Kanske får hitta ett annat hotell!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop