• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola

Hej tjejer!!!

Känns som att det var evigheter sen! Jag har haft fullt upp med nytt jobb på vardagar och mitt helgjobb, bröllopsrelaterade möten, familjehäng, osv...Hela tiden har jag tänkt "jag måste gå in på BT", men jag har itne fått en ordentlig lucka så jag kan läsa ikapp mig och svara er tjejer och komma med tips....Men Pagnie, shit!!! du gifter dig snart!!! Det är ju verkligen runt hörnet nu, pirrigt?...Nu ska jag läsa igen det jag missat...

• Viola
    Lavelli,
    Vi var och kollade sängar häromdagen och testlåg lite, Mio verkar ha väldigt bra sängar (tror jag?!), vi hittade en som vi verkligen gillade, minns dock inte exakt vad den heter, men den var med i test fakta och fick placering nr 2 i bäst-i-test, då tror jag bla Hästens, Ikea osv, var med. Helt okej pris om man jämför med Ikeas "bästa" sängar tycker jag. Annars har jag hört mycket gott om Ikeas Sultan, har haft en själv, men den var lite för hård för mig. 

STORT grattis till lägenheten!!! Vad skönt!!!! Är det nu i veckan som ni skriver på? Jag håller tummarna för att allt ska gå smidigt, inte för att jag tvekar att det kommer göra det. Wooopie! Då får vi handla inredning "tillsammans", jag tycker det är SÅÅÅ mycket roligare än bröllopsplanering, haha. Har du något hum om hur du vill inreda? Vilken stil? Jag har verkligen snöat in mig på inredning, det är det enda jag tänker på så fort jag får en stund över. Jag drog med min stackars kille på Mio, Ikea, Chilli, EuropaMöbler idag efter jobbet, han bönade och bad om att vi skulle ta en paus, han tyckte besöket på Mio förra veckan räckte, stackars pojke, om han bara visste hur många sånna rundor det är kvar. haha. Men shit så kul det är. 

Kitkät,
    Oftast brukar sångarna/bandet vara duktiga på det där med tajming, det är iaf min uppfattning, var på en förlovning för ett par veckor sen, och ett bröllop, på båda festerna hade de en fin övergång från slow-låtar till snabb. De avslutar inte slow-låten HELT, utan drar igång med en snabb låt på en gång...bandet/sångaren var väldigt synkade och med på noterna när det drog igång. Det enda som kan ske i erat fall är att OM ni tar er dans efter middagen så är det 1. mycket tjatter i lokalen 2. Inget fokus på er. Om ni tar dansen strax efter att ni har anlänt i lokalen så är all fokus på er, folk står runt omkring er, och när övergången till en snabb låt sker så är folk i princip PÅ dansgolvet redan eller åtminstone förberedda på att inta dansgolvet, medans om ni tar det efter middagen så sitter folk ner, då kanske det uppstår lite akwardness, tills de förstår att de ska ta sig till dansgolvet. Det var bara mina spontana funderingar kring det. 

Ang skorna så gillade jag de med rosett, Victoria tror jag de hette. Ser superbekväma ut, älskar att de har en ankelrem, det gör att skon sitter stabilt på foten. Superviktigt det där.

• Viola
    Goli,
    Hoppas ni trivs på era nya jobb!! Så kul att du nämner Birsta, mina två kollegor är besatta av Birsta, spec då den ena är från Sundvall, jag har hört så sjukt mycket om det.  

Grattis till er examen!! Är ni i Polen nu? 

• Viola

På min front har jag som sagt kollat mycket inredning, vi var och träffade en dekoratör/florist i Södertälje, men jag misstänker att han är ganska dyr, eller det jag vill ha är nog ganska dyrt, så risken finns att jag får sänka mina krav vad gäller det. Vi ska iaf höra oss för lite, har fått tips om att få offerter från olika florister då det kan skilja sig sjukt mycket vad gäller priser. Just blommor är en så sur utgift tycker jag, de slängs samma kväll i princip. Ugh.

Sedan hann vi även kolla vigselringar idag, där har vi gjort en 180 graders sväng, vi var inne på en modell, men har gått över till något helt annat nu. Men det känns jättebra, mycket enklare nu när jag har fått min andra ring, det gör att man kan se vad som matchar till den.

Vad mer...Jo, jag har bokat tid för färgning av håret inför bröllopet, haha, tydligen måste man vara ute i god tid. Jag hade tänkt färga håret 2-3 mån innan bröllopet hos den frisören, för att sen fräscha upp färgen hos henne veckan innan bröllopet, men tji fick jag, hon hade inga tider förrän i oktober (????!!!!!), Så nu blir det lite av en risk, lägga på en helt ny färg/slingning 4 dagar innan bröllopet. Vad tycker ni om det? Borde jag vara orolig? Alltså jag ska inte gå från svart till blont direkt, utan från ljusbrunt till snäppet ljusare, men ändå.  

• Pagnie
    Viola skrev 2013-06-23 22:13:32 följande:
    På min front har jag som sagt kollat mycket inredning, vi var och träffade en dekoratör/florist i Södertälje, men jag misstänker att han är ganska dyr, eller det jag vill ha är nog ganska dyrt, så risken finns att jag får sänka mina krav vad gäller det. Vi ska iaf höra oss för lite, har fått tips om att få offerter från olika florister då det kan skilja sig sjukt mycket vad gäller priser. Just blommor är en så sur utgift tycker jag, de slängs samma kväll i princip. Ugh.

Sedan hann vi även kolla vigselringar idag, där har vi gjort en 180 graders sväng, vi var inne på en modell, men har gått över till något helt annat nu. Men det känns jättebra, mycket enklare nu när jag har fått min andra ring, det gör att man kan se vad som matchar till den.

Vad mer...Jo, jag har bokat tid för färgning av håret inför bröllopet, haha, tydligen måste man vara ute i god tid. Jag hade tänkt färga håret 2-3 mån innan bröllopet hos den frisören, för att sen fräscha upp färgen hos henne veckan innan bröllopet, men tji fick jag, hon hade inga tider förrän i oktober (????!!!!!), Så nu blir det lite av en risk, lägga på en helt ny färg/slingning 4 dagar innan bröllopet. Vad tycker ni om det? Borde jag vara orolig? Alltså jag ska inte gå från svart till blont direkt, utan från ljusbrunt till snäppet ljusare, men ändå.  

kanske är samma dekoratör som vi har då. han håller också till i södertälje. han är bra i alla fall. men inte ska du väl sänka kraven? det tycker jag inte. försök kolla runt lite mer helt enkelt.
    Men slänga den? ska du det? jag tänkte försöka kolla vad det kostar att salta in den. då blir det som torkade blommor men dom skrumpnar inte ihop och så utan den håller sig precis som den var och man kan behålla den i en ram som är som en kupa. assnyggt. :D

vad roligt att du är nöjd med valet av vigselring.

ja det låter ju som en chansning men eftersom det inte skiljer så mycket så tror jag nog att det kommer gå jättebra. :D
  • Pagnie

ja nu är det verkligen snart. i morgon är det 19 dagar kvar tills vi gifter oss. men jag längtar så galet efter smekmånaden nu också eftersom vi bokat allt nu.

flyg mellan här och tokyo är bokat, flyg mellan tokyo och okinawa är bokat, hotell på okinawa är bokat. blev ett stort spahotell. sjukt nice.
    nu ska vi bara fixa tågkorten som vi ska resa runt i japan med och boka hotell i tokyo. :D

• Mustikka
    Viola Jag ska också färga håret men gör det ca två veckor innan. Jag är ljusbrun nu men vill bli chokladbrun eller tilloch med mörkbrun, vill se ut så som jag känner igen mig själv kan man säga, lär ju inte se ljus ut hela livet haha är för lat för att färga utväxten. Men mitt råd skulle vara att INTE färga håret så tätt in på. Försök att hitta en annan frisör, fråga runt och försök att färga håret åtminstone 2 veckor innan så att om det inte blir som du tänkt så har du lite tid att låta håret vila och sen färga om, eller om det blir lite gula toner så kan du duscha med silver shampo så att det gula försvinner. Att göra håret lite ljusare kan alltid medföra en risk även om du bara ska färga det lite ljusare än vad du har. 
  • Mustikka
    Pagnie Ditt schema gav mig hjärtklappningar haha, Men den var nödvändig det är typ det jag har kvar också, Får utgå från den till att bocka av mina grejer också, så tack slapp skriva ner den iaf :P 
    Jisses kan verkligen inte förstå att när som hellst är vi gifta! Kollade på en väns bröllopsvideo och jag fick lite kalla/varma härliga men även skrämmande kårar.

Är jag den enda som faktiskt får lite kalla fötter? 
  • kitkät

Viola,
    Ja, jag vet, banden är ju såklart duktiga på övergångar mellan låtar etc. Men problemet för oss blir att det är en Dj som ska spela just tryckarlåten, eftersom vi inte vill dansa till en syriansk låt, och då är frågan om bandet kan tajma så att dom börjar spela syriansk upptempo-musik så fort tryckarlåten är slut. Men det löser sig. Det är inte ett stort problem. Det var bara en fundering jag hade... Även om det blir en liten paus så är det inte hela världen, vi kan stå och se kära ut! Haha.

Jag vet inte om jag håller med dig angående att det inte blir någon fokus på oss om vi tar dansen efter middagen. Tycker det är tvärtom, jag!
    Såhär ser det ut på ALLA syrianska bröllop jag varit på: Brudparet anländer till festlokalen. Alla gäster står då på dansgolvet och tar emot brudparet, samtidigt så spelar bandet upptempo-musik. Alla gäster står runt brudparet och dansar med dom! När musiken slutar, så går alla gäster och sätter sig för att äta varmrätten. Och då börjar tryckarlåten, så då dansar brudparet och sedan går brudparet också och sätter sig för att äta. Efter en stund så börjar musiken spela igen och då går brudparet och alla gäster upp för att dansa igen!
    Och jag gillar inte det upplägget. För då är det verkligen ingen fokus på brudparet (alla gäster går och sätter sig efter att dom tagit emot brudparet till festlokalen och sätter sig för att äta). För att medan brudparet dansar tryckare så serveras varmrätten. Då har alla fokus på maten istället för att titta på brudparet! Jag har typ aldrig brytt mig om att titta på brudparets dans eftersom man varit så upptagen med att äta sin varmrätt!

Istället vill jag ha följande upplägg: Vi kommer till festlokalen, gästerna tar emot oss på dansgolvet och vi dansar några upptempo-låtar med dom. Därefter går vi och sätter oss samtidigt som gästerna och äter middag. Och efter en stund så börjar tryckarlåten, då går jag & han upp och dansar tryckare. Då får vi allas uppmärksamhet genom att tryckarlåten börjar spelas och all fokus flyttas till oss! Och efter tryckarlåten så ska upptempo-låtar börja spelas och då går gästerna upp och dansar med oss!

Jag har aldrig varit med om det upplägget som du beskriver; att brudparet dansar tryckare DIREKT när dom anländer till festlokalen medan gästerna står på dansgolvet runt dom och att det sedan spelas upptempo-musik. Det är alltid tvärtom! Först kommer brudparet, det spelas ett par upptempo-låtar och sedan tryckarlåten medan gästerna sätter sig ner för att äta.

Vi vill absolut inte ha fler än oss på dansgolvet när vi dansar tryckare! Det ska vara bara jag & han!

• kitkät

Föresten Viola,

Du skrev att dekoratören som ni träffade var dyr och att ni ev. skulle träffa fler för att jämföra priser etc. Men ingår inte dekoratör i ert paket via festlokalen?
    Vi behöver inte betala någonting för dekoration av festlokalen, det ingår via dom! Kan dock tänka mig att man får betala utöver paketpriset om man vill ha något extraordinärt.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop