• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Nu är jag tillbaka från Stockholm. Igår var jag tillbaka till White Birds och bytte underkjolen som jag först köpte. Den som jag bytte till satt mycket bättre. 

    Jag har också mer eller mindre bestämt mig för att låta White Birds sy en slöja till mig. Jag vill ha en som är helt i tyll, 4 meter lång, inte för tjock (för att inte dölja ryggen) och så ska den vara i samma form som släpet längst ner, alltså inte rakt avkapad utan mer avrundad! Och det känns som att med mina krav är det ganska omöjligt att hitta en, jag har i alla fall inte sett någon som ser ut så. Alla långa slöjor har antingen spets eller pärlor, vilket jag inte vill ha! 
    Men vi får se, jag sa till dom att jag ska fundera på saken. Jag är bara orolig att det inte ska bli som jag tänkt mig. Pagnie, hur många lager tyll är din slöja? 
    Jag vill inte ha ett kortare lager och sen ett längre, utan jag vill att alla lager ska vara lika långa men jag funderar på hur många lager man ska välja så att inte den ser för tunn ut när man breder ut den på golvet. Hur många lager brukar det vara på slöjor som är långa? 

     

  • goli

    Hej flickor! Nu har jag varit borta ett tag och hade väääääldigt mycket att ta igen, hahaha! Nu har vi iaf haft vår examensceremoni och det gick jättebra! Kändes skönt att få diplomet i handen och få det bekräftat innan de ångrar sig, haha!

    Sen har vi även hunnit med lite bröllopsrelaterade grejer. Vi har i princip fixat blommorna och tårtan. Vi hade stämt träff med Isho på Café Boulevard i Sundbyberg för provsmakning av tårta på midsommardagen. När vi stämde träff då hade jag ingen aning om att det var midsommardagen, men han ville ju ha den dagen så... Iaf, när vi kom dit var det mörkt i lokalen och dörrarna låsta. Försökte ringa honom flera ggr men han svarade inte. Till slut ringde jag upp Danny och han fick tag på Isho, som tydligen var "jättesjuk". Så sjuk att han inte kunde skicka ens ett sms och meddela oss om att han inte kunde komma. Men efter ung en timma efter avtalad tid så dyker hans bror upp iaf, som erkände att han var bakfull men att han skulle hjälpa oss så gott han kunde. !!! Men de hade inte gjort iordning något för provsmakning så vi fick komma tillbaka dagen efter. Hursomhelst, åkte dit dagen efter och träffade en jättetrevlig tjej som tog hand om oss. Vi fick prova 4 olika smaker: citron, hallon, choklad och likör och  päron. Och jag måste säga att pärontårtan var helt gudomlig! Den var så fräsch i smaken och var helt annorlunda än de andra smakerna. Så den valde vi! Och sedan valde vi även modell, har tyvärr ingen bild att lägga upp. Men dte blir en vit tårta med 6 runda våningar och blommor (samma som i lokalen) som faller ner över tårtan på ena sidan och blir mer och fylligare ju längre ned man kommer. Svårt att förklara men hoppas ni förstår. Ska försöka hitta en bild!

    Sen var vi även på Sakos blommor i Södertälje och de var jättetrevliga och tillmötesgående där. Vi bestämde oss för aprikos och ljuslila rosor, vita liljor, vit brudslöja och gröna rosblad. Knappblommorna blir vita kallor och det som återstår är min bukett som jag inte bestämt mig för än!

    Sen har jag även varit på provuppsättning hos Karam på Sauvko. Han kom visserligen 25 minuter sent men när han väl hade fixat en ungefärlig uppsättning så blev jag jättenöjd. Ska lägga upp lite bilder sen!

    Skönt att vara tillbaka och joina er tjejer i bröllopsdiskussionerna igen. Har saknat er!

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-30 00:16:23 följande:
    Nu är jag tillbaka från Stockholm. Igår var jag tillbaka till White Birds och bytte underkjolen som jag först köpte. Den som jag bytte till satt mycket bättre. 

    Jag har också mer eller mindre bestämt mig för att låta White Birds sy en slöja till mig. Jag vill ha en som är helt i tyll, 4 meter lång, inte för tjock (för att inte dölja ryggen) och så ska den vara i samma form som släpet längst ner, alltså inte rakt avkapad utan mer avrundad! Och det känns som att med mina krav är det ganska omöjligt att hitta en, jag har i alla fall inte sett någon som ser ut så. Alla långa slöjor har antingen spets eller pärlor, vilket jag inte vill ha! 
    Men vi får se, jag sa till dom att jag ska fundera på saken. Jag är bara orolig att det inte ska bli som jag tänkt mig. Pagnie, hur många lager tyll är din slöja? 
    Jag vill inte ha ett kortare lager och sen ett längre, utan jag vill att alla lager ska vara lika långa men jag funderar på hur många lager man ska välja så att inte den ser för tunn ut när man breder ut den på golvet. Hur många lager brukar det vara på slöjor som är långa? 

     
    jag har ett långt lager och ett kort lager på min slöja och jag tror faktiskt att det är vanligast. annars känns det som att den blir för tjock om du inte vill att den ska dölja klänningen. Då är det nog i sådana fall bättre med ett lager. men jag vet faktiskt inte. du får ju nästan testa och även fråga dom på butiken vad du tycker.
  • Pagnie

    Goli:
    vi har saknat dig ska du veta. vad fin du var under ceremonin också. blev riktigt stolt över dig jag med :D
    skönt att ni hunnit med en hel del bröllopsfix nu då. alltid skönt att kunna bocka av en hel del saker på listan. Ju närmare man kommer desto mer får man bocka av men man kommer ju på mer saker efter vägen hela tiden. och igår så fick vi ännu mer plus på vår gästlista. dock bara en person men man blir ju lite irriterad ändå. men i morgon så är det STOPP!!! inte en jävel till ska jag meddela.

    Men päron är jättegott i tårta. min bror hade det och det fungerade jättebra.
    vi ha fortfarande inte kommit på vad vi vill ha i tårtan men jag tror det blir bra ändå. vi ska väl bestämma det i morgon skulle jag tro.

  • Pagnie

    Nu tjejer händer det grejer. Imorgon åker jag till stockholm igen för en massa roligheter. I morgon åker mitt löshår i (ni ska få se både före och efterbilder jag lovar) och sen ska vi till lokalen och betala. usch har aldrig betalat något så dyrt men det kommer bli grymt. Och sen ska vi träffa fotograf nummer två. igår träffade vi nummer ett och kollade alla platser vi ska fota på. blir nog jättebra. och sen ska vi även träffa vår Dj och gå igenom musiken.

    har även bokat tid för en ögonfransförlängning tisdagen den 9:e juli. bara några dagar innan dagen D. usch vad nervöst det börjar bli nu.

    måste bara boka en tid för att göra naglarna också. hur ska man hinna allt?
    Och på onsdag kommer folket från Iran. men innan det så åker vi till dalarna och ska roa oss lite. vi tänkte åka till leksand sommarland och bara ta det lugnt och ha det mysigt.

    Känns som att man inte kommer göra annat än att springa omkring och fixa med grejer nu. helt galet. Men bra kommer det bli. fortfarande så är man nervös inför det här med bordsplaceringen. men det kommer nog bli bra tror jag. när det väl är klart. men vägen dit kommer nog bli stressig. hur som så köper släktingarna från iran med sig det mesta till det persiska vigselbordet. känns jätteskönt. vi köpte tyll igår från ikea som vi ska ha och även två vaser. så det blir nog bra. Nu är det bara småplock och dekorationer kvar till det.

    Tjejer, 13(!?) dagar är det kvar nu. snart går vi ner på ensiffrigt. trodde aldrig den här dagen skulle komma men nu är den snart här.

    Goli: Laddar upp med Primperan tror jag bestämt ;)

  • Lavelii
    Goli,

    Vad roligt med examensceramoni! Nu är det verkligen avslutat kapitel ju och en massa annat roligt väntar
    Grattis igen!

    Pagnie,

    Ja, du får gärna berätta sen hur det var med löshåret och bilder Jag har ju lite tid att fundera fortfarande.
    Funderar också på ögonfransförlängning... vet inte varför jag tycker det känns läskigt. Allt med ögon känns ju så känsligt. Å andra sidan kände jag likadant med ögonfranspermanent innan jag testade det.
    Har du gjort förlängning tidigare?
    Nu är det ju verkligen bara att räkna ner!!
     
  • goli

    Tack så mycket, tjejer! Känns jätteskönt att ha det kapitlet avslutat och påbörja nästa.

    Pagnie, åååååååh vad pirrigt det måste kännas! Snart har du allt fixat och snart är det DAGS! Är så nervös för din skull, hahaha! JAG har fjärilar i magen, som att det e jag som ska gifta mig den 13e juli! Skrattande Men som vi säger i Iran: kililililililililililililiiiiiiiiiiii!!!!!!!!! Åh, du måste absolut lägga upp bilder på håret, både före och efter. Det ser jag fram emot att se. Och vad härligt att allt löste sig med sofreh aghd. Och när det gäller resten så förstår jag att det känns stressigt, men ta det bara lugnt och ta en sak i taget. Kan bli överväldigande när man tänker på allt som måste göras på en gång, men det fixar du. Du har säkert skrivit ner allt som behöver göras så fokusera som sagt på en sak i taget. Det kommer att gå bra!

    Lavelii, måste fråga om ögonfranspermanenten. Hur går det till, hur länge håller det och vad kostade det? Jag är precis som du, väldigt känslig när det gäller ögonen. Tycker också det känns läskigt.

    Tjejer, behöver lite råd ang brudbuketten. Som jag skrev innan så har vi valt vita liljor, aprikos och ljuslila rosor, vit brudslöja och gröna rosenblad till blommorna i lokalen. Vet inte riktigt vad jag ska välja till min brudbukett. Fästmannen kommer att ha vinröd kravatt och näsduk och en vit kalla som knappblomma. Jag vill gärna matcha det vinröda i min bukett. Funderade på aprikos, vinrött och vitt. Eller borde jag köra ljuslila, vinrött och vitt? Och vilka blommor ska jag ha i min bukett av de färgerna jag väljer? Vill gärna ha liljor, rosor och kallor. Vad tycker ni?

  • Lavelii

    Igår och idag har vi suttit med inbjudningskort, och äntligen beställt dem. Eller iaf beställt så att de ska korrekturläsas innan de skickas iväg. Men de är iaf beställda!! 
    Även sneglat lite på bordsplacering, då till och med min svåger tryckte på att det är lika bra att börja kolla det nu...

    Hittat champagneglas som vi vill ha till brudskålen. Ska kolla på nätet dock om jag kan hitta dem och få de graverade samtidigt annars får det bli en tur till cervera och köpa dem där.

    Även bestämt vilken låt vi ska dansa till som första dans. Och in och utgångsmusik vi ska ha i kyrkan...  In blir Pachelbel - Canon in D (helst piano, så hoppas att någon kan spela den i kyrkan, får kolla upp det). Har själv spelat piano och älskar detta stycke. Ville först ha något "pampigare" men detta stycke ger mig goosebumps. Sen blir det utgång till klassiska Mendelsshon's Wedding March. 

    Sen har vi varit och kollat på möbler, köpt lite grejjer...kollat kakel/klinker, nytt badrum osv... Jäklar vad dyrt det är med nytt badrum, det trodde jag inte faktiskt. Men men... Har varit så kul att gå runt och haft en bröllops/inredningshelg! Och fästmannen var typ lika exalterad (och nästan mer!) som jag haha...
     

  • goli

    Lavelii, vad roligt med inredning! Ja, det e verkligen dyrt med badrum men det kommer så vara värt det när det är färdigt. Tyvärr har vi inget sånt i vårt badrum och det är det enda stället i vår lägenhet som vi inte kan göra något åt... Det är typ klistertapeter på väggen med en massa hål i väggen från förre hyresgästen och jättefult golv... Men men, rent är det iaf!!! Skrattande

Svar på tråden Orientaliskt bröllop