• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Mustikka

    Håller med dig. Synd att inte våra präster/kyrkor har vigselrätt. Har dock för mig att någon enstaka har... men kan ha fel?

    När kommer ni vigas? Innan eller efter? Jag har inte riktigt bestämt mig om hur vi ska göra. Funderade ju på ett par dagar innan...

    Har börjat inhandla underkläder, men behöver också hitta ett par hudfärgade/vita sköna, men gärna fina, trosor som jag kan ha under klänningen. BH behövs inte under min klänning.

    För övrigt håller jag på att bli tokig...fortfarande inte fått gästlistan på min fästmans sida. Och i nuläget så känner jag helt ärligt att jag VÄGRAR att ens be om det. Jag gör verkligen inte det. Fine, det är 4 månader (exakt!) kvar idag och jag behöver inte direkt skicka ut korten imorgon (har ju inte beställt dem än!) men jag vill ändå veta hur stort antal vi kommer bli. Min svärmor säger att de max bjuder 150 pers. Men jag känner ändå på mig att det inte kommer bli så... Men som sagt, jag orkar inte be om det. Så jag håller mig lugn och beställer korten till min sida i nästa vecka sen får de göra hur de vill. Fästmannen har redan tjatat.
    Herregud vad är det med ens föräldrar. Likadant har min pappa inte ringt prästen än, med kommentaren "Var lugn...jag ska ringa. Det är min kusin. Han måste viga er ändå!" Ja, jo, men lite framförhållning har ju aldrig skadat någon!! Just det här med framförhållning... inte den starkaste sidan tydligen bland någon av våra föräldrar...som ändå har skyhöga krav! Hur går det ihop?!
  • Mustikka
    kitkät skrev 2013-06-26 00:17:21 följande:
    Ja, alltså jag kom faktiskt på det idag - att jag kanske också borde träffa dekoratören? Jag har ju tidigare sagt att jag inte känner något behov av att göra det men nu när ni nämner att ni har/ska träffa dekoratören, så kanske det är bra att göra det ändå?
    George nämnde aldrig något om möte med dekoratören, men han kanske tar för givet att vi tar tag i det själva? Men jag tänkte inte på att fråga om kontaktuppgifter till dekoratören, så i så fall måste jag ringa George och fråga om det! Jag trodde att man skulle gå igenom allt med bröllopsarrangören (i det här fallet George). 
    Det var samma sak med fotografen, jag trodde inte att vi behövde ta kontakt med han, utan att George skötte allt! Men vi fick kontaktuppgifter till fler olika fotografer som dom samarbetar med och vi fick ringa, träffa och boka vem vi ville! Kanske har dom tänkt att vi ska göra samma sak med dekoratören? 

    Men jag vet ju inte vilken dekoratör dom samarbetar med! Och jag hatar att prata i telefon, så jag drar mig för att ringa och ställa frågor till dom! Vilka är era dekoratörer? Kanske kan googla och på så sätt lista ut vilka som arbetar för Panorama och ta direkt kontakt med dom! 

    Imorgon åker jag till Stockholm för att hämta hem min brudklänning och köpa/beställa slöja! Jag har bestämt att jag bara ska köpa en slöja - en låååååång. Hade ju först tänkt köpa en kort också till bröllopsfesten men jag tycker inte det är snyggt med korta slöjor, så jag får ha den långa hela tiden och ha den på armen istället! Det ser sött ut och verkar inte vara alltför jobbigt, som någon uttryckte här förut! :) 

    Jag har köpt lite underkläder till bröllopsnatten (eller natten efter det) men jag behöver köpa ett par vita/hudfärgade bekväma bomullstrosor att ha under brudklänningen på bröllopsdagen! Jag vill inte ha typ spets eller annat material som irriterar! 
    Jag funderar också på tandblekning som man gör hemma, en kompis har kört på det och det funkar skitbra! Men jag vet inte exakt vilket märke, kan fråga om du vill, Mustikka? 
    Jag funderar på att göra några ansiktsbehandlingar innan bröllopet för att göra rent huden, men det är så dyrt! Jag har fet hy, jag är orolig för att jag ska bli blank/oljig i ansiktet på bröllopsdagen. Är det någon annan som har samma problem och har några tips? 

    Och du, Mustikka, angående musik till vigseln! Kan ni inte be kyrkokören sjunga eller så när ni ska in och ut från kyrkan? Det vore ju riktigt mäktigt! Eller man kanske inte brukar ha kören med på vigslar? 
    Tycker du kan alltid fråga george om dekoratören. Min florist var ju dekoratören också, på så sätt har jag träffat honom. Tror det var han iaf, han visade mig dekor osv som vi ska ha. Tror pagnie hade samma person =)

    Åååååååååååh du vet redan att en bild är ett måste, vi vill se hur vacker du blir i din dröm, den är så vacker och säkert mycket finare på dig än reklambilden.
    Angående blekningen så kan du fråga om du kan, vad snällt av dig. Har tänkt på antingen det eller så känner jag en granne som jobbar som tandskötare och kan bleka mina tänder till ett billigare pris, men vi får se för det är endå dyrare än 300 kr tandblekning hemma :D

    Det enda jag vet om att gå på behandlingar så ska man göra det ett bra tag innan, typ en månad så att man inte får utslag, många får ju finnar eftersom skiten under huden vill ut. Ska du göra så gör i god tid. 

    Hmmmm det där med kören verkar ju häftigt, måste fråga för jag vet inte faktiskt, säkert går det dem om man frågar =)
  • Mustikka
    Lavelii skrev 2013-06-26 09:47:47 följande:
    Mustikka

    Håller med dig. Synd att inte våra präster/kyrkor har vigselrätt. Har dock för mig att någon enstaka har... men kan ha fel?

    När kommer ni vigas? Innan eller efter? Jag har inte riktigt bestämt mig om hur vi ska göra. Funderade ju på ett par dagar innan...

    Har börjat inhandla underkläder, men behöver också hitta ett par hudfärgade/vita sköna, men gärna fina, trosor som jag kan ha under klänningen. BH behövs inte under min klänning.

    För övrigt håller jag på att bli tokig...fortfarande inte fått gästlistan på min fästmans sida. Och i nuläget så känner jag helt ärligt att jag VÄGRAR att ens be om det. Jag gör verkligen inte det. Fine, det är 4 månader (exakt!) kvar idag och jag behöver inte direkt skicka ut korten imorgon (har ju inte beställt dem än!) men jag vill ändå veta hur stort antal vi kommer bli. Min svärmor säger att de max bjuder 150 pers. Men jag känner ändå på mig att det inte kommer bli så... Men som sagt, jag orkar inte be om det. Så jag håller mig lugn och beställer korten till min sida i nästa vecka sen får de göra hur de vill. Fästmannen har redan tjatat.
    Herregud vad är det med ens föräldrar. Likadant har min pappa inte ringt prästen än, med kommentaren "Var lugn...jag ska ringa. Det är min kusin. Han måste viga er ändå!" Ja, jo, men lite framförhållning har ju aldrig skadat någon!! Just det här med framförhållning... inte den starkaste sidan tydligen bland någon av våra föräldrar...som ändå har skyhöga krav! Hur går det ihop?!
    Lavelii vi räknade med 200 gäster. Min käre far sa att jag gör som jag vill och bjuder vem jag vill. När det väl kom till kritan så höjdes personantalet till 300 för den och den och den och den var vi tvugna att bjuda!
    Varför ringer inte du prästen? jag gjorde det och skulle prata med honom med min fästman. Min pappa fick inte komma med av prästen haha, ganska skönt för våra föräldrar har starka åsikter när det gäller allt. Och en sak till pappa gav ut korten precis, sista korten gick ut idag och en del typ 2 veckor innan. OSA datumet är 29juni! Han sa också taaa det lungt det finns tid, jag ska göra det osv. Så ta tag i luren och ring när han är där så får han prata med honom. Dem glömmer så lätt eller som min käre far är både glömsk och lite lat haha!

    Angående korten varför tar ni inte en ca siffta? hellre för mycket kort än för lite. Du kommer garanterat behöva flera kort om dina/hans föräldrar är involverade i gästlistan. Som sagt vi måste bjuda den o den o den o den o den :P
  • Lavelii
    Mustikka

    Har faktiskt funderat på det... att bara beställa en ungefärlig summa. Får väl beställa fler i efterhand om det behövs ju.

    Mina föräldrar har faktiskt inte alls lagt sig i gästlistan...Jag har skrivit den, gått igenom den med mina föräldrar som lagt till 2 av deras respektive morbröder, som jag glömt. Visst min pappa har påpekat en och annan av hans kusiner som inte står med på listan men jag har förklarat att; en av hans kusiner innebär att alla kusiner då ska bli bjudna och därför bjuder vi era respektive mor/farbröder mostrar/fastrar UTAN deras gifta "barn". Vissa undantagsfall finns, men det är ingen som kommer höja på ögonbrynen för det då jag har en relation till alla de inbjudna och att vi som familj är närmre till de inbjudna.
    Så jag är nöjd med min gästlista, och den kommer inte förändras såvida inte jag ändrar den själv (la till två pers igår - kollegor).

    Anledningen till varför jag förlitar mig på mina svärföräldrar för deras lista är för att min fästman har noll koll på sin släkt som är utspridd i hela världen. Klart han vet mostrar/fastrar osv... men det är typ de. Han har gett mig sin lista för sina vänner, sina anställda osv. Vi har ett max antal på 350-400 som är det paketpris vi utgår från i planeringen, så mer än så blir det inte. Vi är alla eniga om att vi vill hålla oss runt 350, så därför vill jag ha deras lista för att kanske modifiera min egen (vill INTE att mitt gästantal ska överstiga deras). 

    Sen ang prästen... vill inte ringa honom själv. Han är ju faktiskt min pappas kusin, så det rätta är ju att  min pappa ska göra det (så känns de iaf). Känns lite scary att ringa honom själv på något sätt haha trots att vi känner varandra väldigt bra. Däremot kommer vi träffa honom själva. Varken min pappa eller svärföräldrar VILL eller FÅR följa med om de hade velat hahaha... Men ringa samtalet ska han, och sedan går jag och fästmannen och besöker honom. Mamma sa att de ska ringa i helgen...så vi får se (denna helg blir nästa osv...haha)

    Men oj, det var verkligen i sista sekund korten gick ut! Men de har säkert förvarnats innan?? Som tur är kommer mina föräldrar eller hans föräldrar inte ha kontroll över det heller (för då är det som du säger "det är luuuugnt...4månader kvar. Ingen stress")... Jag och fästmannan kommer ge korten personligen till de vi kan och sänder iväg resten själv. Däremot vet de flesta redan om bröllopet och min svärmor, som har mkt släkt utomlands, vill gärna ringa och personligen bjuda in dem (och har ju delvis redan gjort det...).

    Aja, det ordnar sig...men ska nog beställa korten på lördag!!

    Hur gick det för dig? Ringde du Mona Lisa? Fick du svar på det du ville?
    När vigs ni borgligt?
  • kitkät

    Hej flickor!

    En liten update från mig här i Stockholm!
    Igår var jag och hämtade min brudklänning. Nu hänger den så fint här hemma hos mina föräldrar. Jag går och smygkikar på den hela tiden.
    Men, jag har ett problem med underkjol. Jag köpte med mig en underkjol med en ring längst ner, men när jag kom hem och provade klänningen igen tillsammans med underkjolen så kändes det som att klänningen inte fick rätt vidd som jag är ute efter (jag var så upptagen med att prova slöjor och beundra min brudklänning att jag inte tänkte på det i butiken).
    Så nu ska jag åka tillbaka till butiken snart och se om jag kan byta ut den mot en annan "större" underkjol!
    Visst borde det vara ok?
    Oh, det är så jobbigt när det man trodde skulle vara minst bekymmersamt blir ett problem!

    Och jag hittade ingen slöja som jag är ute efter. Mina krav är: 4 meter, enbart tyll, inte för tjock (vill att ryggen ska synas ordentligt igenom), inte för tunn (då ser det fjantigt ut tycker jag) och avrundad längst ner, så att den följer släpets form.
    Sara, hon som äger brudbutiken, sa att om jag vill så kan dom sy upp en slöja till mig enligt mina önskemål! Vad tror ni, ska jag köra på det?

  • Pagnie

    åh vad härligt att ha klänningen hemma nu kitkät. förstår att du kikar på den hela tiden. haha. Men nu får du räkna ner till när du ska ha den. efter sommaren så är det ju inte långt kvar. kommer bli underbart.

    ja det där med slöja är ju svårt. hade ju också problem med min. Men nu blir det den och jag tror det blir bra.
    Ja men varför inte låta dom sy upp den? då blir den ju precis som du vill. :D

  • Pagnie

    Så tjejer. Nu är äntligen våra förlovningsringa hemma igen och gud vad dom blänker. men dock så kommer vi inte ha dom på oss förän på bröllopsdagen så jag får vackert vänta tills dagen D så att säga. Men nu är det endast 15 dagar kvar. Och i morgon har jag mitt sista pass på jobbet innan semestern. Men ett pass till ska jag nog överleva.

    Börjar bli spänd nu faktiskt. En utav fotograferna ringde och bekräftade idag. Vart vi ska ses och allt sådant.
    Måste beställa lite mer såpbubblor bara, men det ska ju inte vara något större problem tycker jag. Sen fick jag hem ett litet silversmycke igår, ett hjärta där det står våra namn och vigseldatum som ska sys fast på mitt strumpeband. kommer bli awesome. jättesött var det.
    Köpte även reseadapter till Japanresan idag. Nu börjar det verkligen dra ihop sig.

    Längtar så till på måndag dock när jag äntligen ska få sätta i mitt löshår. det kommer bli galet nice tror jag. har ju aldrig haft det men har alltid velat ha. så nu hade jag en ursäkt för att sätta i. haha.
    Mallen för vigselprogrammen är inskickad så nu väntar vi på leverans.

    Och idag fick vi ÄNTLIGE veta att R's mormor fick visum. Hans morbröder fick ju visum men hon fick avslag och vi överklagade och nu fick hon godkänt. kommer bli sååååå bra nu. Allt flyter på.

  • Lavelii

    Så spännande att följa dig just nu Pagnie!!
    Snart är det verkligen dags

    Satt och funderade igår på det här med löshår (vi har ju samma make up/hårstylist jag och du), vill minnas att hon sa att hon även kan jobba med clips. Jag vill egentligen prova att sätta i hårförlängning, men är fortfarande osäker... Hoppas du blir nöjd Ska slinga/färga mitt hår nu i juli. Ska bli ljusare, så därför kör jag första omgången nu...skulle jag inte trivas så har jag gott om tid att färga om det. Väntar med löshår tills jag vet vilken färg jag ska utgå ifrån.

    Kitkät,

    Vad kul att äntligen ha den hemma!!
    Det blir väl nog bra att de syr upp en till dig...kan väl inte vara så himla svårt? Min sömmerska gav också mig det alternativet men jag känner att jag har tid än och vill ge mig ut på jakt efter färdig slöja.
    Kjolen ska nog inte vara några problem att byta.

  • Lavelii

    Mina uppdateringar är inte många alls;

    På onsdag går jag med fästmannen för att prova hans kläder. Sen får han gå, så ska jag prova min klänning igen och bestämma hur jag vill ha midjan på klänningen. Min kusin följer med och ger smakråd.
    Hoppas på att hon fått in lite mer slöjor så att jag kan prova.

    Idag:
    Ska boka tid för mina svågrar också så att de går och provar ut smoking.

    Ska boka tid med Josef Özer (gå igenom spellista osv). Det får bli i augusti.

    Boka tid med fotografen, också i augusti.

    Under juli månad ska jag ha semester från ALLT...(typ) förutom att beställa inbjudningskorten (och förhoppningsvis skicka ut dem innan slutet av månaden!!), beställa servetter, hitta skor och slöja samt kakel/klinker/tapeter/möbler! Inte mkt semester med andra ord, men någon dag ska jag iaf hitta ut till solen förhoppningsvis, med en bra bok.

    Längtar till den hektiska hösten

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-06-28 09:17:39 följande:
    Så spännande att följa dig just nu Pagnie!!
    Snart är det verkligen dags

    Satt och funderade igår på det här med löshår (vi har ju samma make up/hårstylist jag och du), vill minnas att hon sa att hon även kan jobba med clips. Jag vill egentligen prova att sätta i hårförlängning, men är fortfarande osäker... Hoppas du blir nöjd Ska slinga/färga mitt hår nu i juli. Ska bli ljusare, så därför kör jag första omgången nu...skulle jag inte trivas så har jag gott om tid att färga om det. Väntar med löshår tills jag vet vilken färg jag ska utgå ifrån.
    haha ja det är helt ofattbart att det snart är dags. 2 veckor sen smäller det. kommer bli underbart. måste bara hitta någon som gör fransförlängningen nu bara. får inte tag i dom som skulle gjort det konstigt nog. vet inte vad som händer. men det är många som gör det nu.

    ja du får fundera på . jag har alltid velat ha löshår och ser det som en ursäkt nu att äntligen få ha det. underbart säger jag bara.
    men vi får se hur mitt blir så kan jag berätta. :D gör det som känns bäst helt enkelt.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop