• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Viola skrev 2013-06-23 21:55:24 följande:
    Lavelli,
    Vi var och kollade sängar häromdagen och testlåg lite, Mio verkar ha väldigt bra sängar (tror jag?!), vi hittade en som vi verkligen gillade, minns dock inte exakt vad den heter, men den var med i test fakta och fick placering nr 2 i bäst-i-test, då tror jag bla Hästens, Ikea osv, var med. Helt okej pris om man jämför med Ikeas "bästa" sängar tycker jag. Annars har jag hört mycket gott om Ikeas Sultan, har haft en själv, men den var lite för hård för mig. 

    STORT grattis till lägenheten!!! Vad skönt!!!! Är det nu i veckan som ni skriver på? Jag håller tummarna för att allt ska gå smidigt, inte för att jag tvekar att det kommer göra det. Wooopie! Då får vi handla inredning "tillsammans", jag tycker det är SÅÅÅ mycket roligare än bröllopsplanering, haha. Har du något hum om hur du vill inreda? Vilken stil? Jag har verkligen snöat in mig på inredning, det är det enda jag tänker på så fort jag får en stund över. Jag drog med min stackars kille på Mio, Ikea, Chilli, EuropaMöbler idag efter jobbet, han bönade och bad om att vi skulle ta en paus, han tyckte besöket på Mio förra veckan räckte, stackars pojke, om han bara visste hur många sånna rundor det är kvar. haha. Men shit så kul det är. 

     
    Viola
    Välkommen tillbaka

    Jag har haft en säng från Mio innan. Det var länge sen men jag vill minnas att den var bra. Har även haft Sultan. Trivdes bra i den också. Men fästmannen vill inte ha en säng från Ikea. Han är kräsen med säng och det förstår jag. Det är viktigt med säng. Men vi är iaf överens om att det inte blir några 50 + lax för en säng! haha...
    Vi har inte börjat kolla på riktigt än dock, eftersom vi inte får tillgång till lägenheten förrän 1 augusti (skrev på i torsdags TACK!!!) och då ska det renoveras osv. Sen kommer vi ändå inte bo där innan bröllopet (eventuellt att fästmannen får bo i gästrummet där från september...riktigt onödigt med 3 hyror haha). Så vi har tid på oss med möbler. Men i helgen ska vi gå runt och jag håller med dig, det är så himla roligt!!!!!!
    Jag har inte riktigt bestämt mig helt vilken stil jag vill ha... tror det kommer mer när vi är ute och kollar. Lägenheten kommer dock vara cleant inredd, inte massa krimskrams och småsaker överallt. Men fortfarande varmt och inbjudande. Fästmannen har inget emot att haka på och kolla runt men säger att han bryr sig om elektroniken i hemmet och litar på min smak och stil när det gäller inredning (han tjatar sönder mig om tv, nespresso maskin och en ny iMac!!). Han tycker inte sånt är kul på samma sätt ju. Han vill bara ha ett hem och "hem är där du och jag är tillsammans" (oj va smörigt! haha). Å andra sidan så var vi hos min faster i helgen, i deras vackra hus, så stilfullt inrett och då kollade han på saker och sa att han samlade inspiration haha...så han kanske ändå är mer intresserad när det väl kommer omkring.

    När får ni tillgång till er lägenhet?
    Så du har fått din ring nu!! Vad kul!! Grattis!! Får man se den? )) Håller med att det är lättare att välja vigselring när förlovningsringen är bestämd och på fingret! I mitt fall så är ju vigsel och förlovningsring "ett par" så vigselringen är ju likadan som förlovningsringen fast utan mittstenen.
    Nu ska vi bara hitta en till fästmannen också. Funderar på att låta hans vara i platina. Var det inte du som sa att den metallen inte är lika känslig för repor osv?

    Kitkät,
    Håller med Viola ang ankelremmen... tänkte på det sen efter jag skrivit att mina favoriter är Menbur skorna. Dem är enligt mig finast men jag skulle nog ändå också välja ett par med någon sorts rem över foten, så att man vet att skon verkligen är på plats. Vet att vissa pumps jag har "glappar" foten i lite, och det beror inte på att skon är stor, utan snarare modellen. Svårt att förklara. Men iaf, har du kanske fått hem dem nu? Bestämt dig än?
  • Lavelii
    Viola
    Ang florist/dekoratör... Ni har nog samma som oss? Andi? Han är bra! Men han sa samma till oss... de blommor osv vi tänkt oss blir enormt dyrt. Däremot så tillåter vårt paketpris oss stor variation i blommor men t ex orkidéer (som jag tycker om) blir allt för dyrt att dekorera ca 40 bord med, plus kandelabrar, kyrkan, honnörsbord osv. Vilket jag egentligen visste sen innan (har frågat hos florister som påtalat att det blir en dyr affär). Däremot sa floristen/dekoratören (Andi) att jag absolut kan ha dem som inslag. Likaså kallor, som också är dyra men inte fullt lika dyra). Så jag tror att det för oss blir en kombination av kallor, orkidéer och en speciell typ av rosor (de heter något speciellt...de som är riktigt stora?!) och eventuellt så får vi betala en slant utöver paketpriset (beroende på hur mkt jag vill ha av de olika blommorna, vilket jag kommer märka vid nästa besök hos honom i augusti).

    Men som några utav tjejerna undrat; är inte det redan inräknat i ert paketpris? Eller hur har ni det?

    Ang håret... jag hade nog inte chansat. Jag ska färga slinga nu i juli...sen 2-3 veckor innan bröllopet så fräshar jag upp det. Men jag har ju också min kusin som fixar det. Ingen annan får klippa eller färga mitt hår (vilket ju är katastrofalt när vi nu inte bor i samma stad!!!). Men hon har lovat att om jag inte kan ta mig till henne så packar hon sin väska en helg och kommer till mig och fixar det. Annars blir jag illa tvungen till att stressfärga mitt hår själv också och det vet hon att jag inte vill.
    Men å andra sidan så är det inte en radikal förändring du ska göra. Kan du inte göra det hos någon annan?
    Ska du ha löshår till bröllopet? Måste fixa det med!! :-/ Frågan är om jag ska göra det efter eller innan jag färgat mitt eget hår... :-/
  • Lavelii

    Ja, så tjejer...

    Då var lägenheten påskriven! Så himla skönt att ha det ur världen!! Now the fun begins!!

    Och bröllopsplaneringen... Inte så himla mkt nytt där. Jag vet inte varför jag drar ut på vissa beställningar (servetter, gästbok osv). Jag har inte beställt något. Det känns som att det är för tidigt men det vet jag att det inte är. Eller????
    Nästa helg ska fästmannen prova sina kläder... vill även passa på att ta med mina svågrar så de kan prova smoking. Brorsans ska vi fixa när han kommer eller jag åker till honom om någon vecka.
    Lilla ringbäraren ska också ha en liten smoking och sen ska jag hitta en klänning till vår söta lilla brudnäbb (oj, vad hon ser fram emot detta... "jag ska vara prinsessa igen!!" haha).

    Även det här med slöja stressar mig... Så jobbigt att inte kunna ränna runt med sin klänning och prova olika slöjor!! Så att man kan se med längd och allt... Har fortf inte beställt en.

    Och så var det det här med gästlistan... still no show! Jag vet att ni kan förstå min irritation, så jag behöver nog inte beskriva. Men jag tänker hålla mig lugn. Fästmannen får ta striden. Min gästlista är färdig och klar sedan 2 månader tillbaka. Jag ger dem månaden ut. Sen beställer jag korten, gästlista eller ej...

  • Pagnie
    Viola skrev 2013-06-23 21:55:24 följande:
    Lavelli,
    Vi var och kollade sängar häromdagen och testlåg lite, Mio verkar ha väldigt bra sängar (tror jag?!), vi hittade en som vi verkligen gillade, minns dock inte exakt vad den heter, men den var med i test fakta och fick placering nr 2 i bäst-i-test, då tror jag bla Hästens, Ikea osv, var med. Helt okej pris om man jämför med Ikeas "bästa" sängar tycker jag. Annars har jag hört mycket gott om Ikeas Sultan, har haft en själv, men den var lite för hård för mig. 
    såg att ni pratar sängar och jag kan bara flika in med att vi köpte ny säng i januari och jag har aldrig i hela mitt liv sovit så jävla bra som jag gör nu (ursäkta språket). Men det var sååå värt att lägga ner en hel del pengar på en bra säng. mycket bättre med nacke och rygg. plus att man är sjukt utvilad när man vaknar. man kände verkligen skillnaden. vi köpte från kungsängen och vi köpte då en tempur. lite läskig i början men man vänjer sig. helt galet skön i alla fall.
  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-06-24 00:32:36 följande:
    Pagnie Ditt schema gav mig hjärtklappningar haha, Men den var nödvändig det är typ det jag har kvar också, Får utgå från den till att bocka av mina grejer också, så tack slapp skriva ner den iaf :P 
    Jisses kan verkligen inte förstå att när som hellst är vi gifta! Kollade på en väns bröllopsvideo och jag fick lite kalla/varma härliga men även skrämmande kårar.

    Är jag den enda som faktiskt får lite kalla fötter? 
    haha nej inga kalla föttet än men en massa fjärilar i magen däremot. kommer bli underbart det här tror jag. myyyys! längtar som en galning till dagen och ännu mer till smekmånaden. kommer bli ett minne för livet båda två.
    ja jag vet jag skjuter också på vissa grejer men det är ju bara att ta tag i det.

    men nu är det endast 19 dagar kvar. drar ihop sig tror jag bestämt.
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-06-24 10:08:42 följande:
    såg att ni pratar sängar och jag kan bara flika in med att vi köpte ny säng i januari och jag har aldrig i hela mitt liv sovit så jävla bra som jag gör nu (ursäkta språket). Men det var sååå värt att lägga ner en hel del pengar på en bra säng. mycket bättre med nacke och rygg. plus att man är sjukt utvilad när man vaknar. man kände verkligen skillnaden. vi köpte från kungsängen och vi köpte då en tempur. lite läskig i början men man vänjer sig. helt galet skön i alla fall.
    Håller helt med dig! Investera i en bra säng är absolut värt det. Men 50 + papp för en säng innebär ju inte nödvändigtvis bättre säng. Tänker främst på Hästens sängar... Har flera i min närhet som har deras sängar och hävdar att de är värda varenda krona, och det bästa de sovit i osv men jag kan verkligen inte känna skillnaden mellan dem och t ex carpe diems sängar eller dux. Fast så himla stor koll på sängar har jag inte haha... Det är helt klart viktigt att den är skön och inte för hård men absolut inte för mjuk.
    Har funderat på en tempur, men tänkte också att det skulle kännas läskigt hahaha... Får väl gå och faktiskt prova en först innan jag utesluter helt.

    Så avis jag är på dig btw... snart får du stå där på er dag och njuta!!!! Oktober känns som en HEL evighet!!! Slutet på oktober till och med haha
  • Mustikka

    Förresten tjejer hur gör ni med bordsplaceringen? jag hade tänkt att dem på Mona lisa skulle fixa en som visade vägen till gästerna eller åtminstone sa bordsnumret de skulle sitta på, men de vägrade och sa att dem inte gör något sådant, sånt får jag fixa själv. Blev helt paff faktiskt känner att det åtminstone kan man göra, man betalar ju så otroligt mycket pengar och nu känner jag lite att fast än man ger dem helt massor så ger dem inte mycket tillbaka i servicen. Överdriver jag för att jag är besviken på dem? man vill ju inte att familjen ska stå där och vägleda folk lixom. Ville träffas igen och gå för säkerhetskull gå igenom vårt paket, men han hänvisade mig att träffas EN vecka innan bröllopet, har inte ens valt färg på våra rosetter som vi ska ha på stolarna. Minns sist jag pratade med honom om det att dem inte hade den färgen jag ville ha men att de kunde fixa det och nu tycker han de onödigt att ses en månad innan. Blir små stressad för jag minns verkligen inte vad vårt paket innehöll. Det var ju ca 5 Månader sen vi sågs.

     

  • Mustikka

    Hmm det här med tryckarlåten, vi hade tänkt ha den efter maten. Då sitter folk och äter antagligen och vilar ut magen. Vår låt ska sångaren inte sjunga utan jag tänkte överraska honom med en sång jag sjunger, inte live hade aldrig vågat utan ska spela in den i studio, antingen den eller så tar vi vår första dans som är brudvalsen och min fästman har skrivit en låt som inte innehåller text utan en jätte vacker låt som är i tre takt för just valsen. Vad tycker ni? vals eller tryckare först? Låten som jag sjunger är en tryckarlåt, den är lite svår att dansa vals med.

    Ska ni dansa tryckare eller bröllopsvals?  

  • kitkät

    Lavelii,
    Grattis ännu en gång till lägenheten! Nu är den er! :)
    Kan tänka mig att det känns som tusen ton sten har släppt från era axlar.

    Mustikka,
    Usch då, jag förstår att du känner dig stressad! Men vad gäller "bordsplaceringskarta" så tror jag inte att det är något som festlokalen ordnar! När jag varit på bröllop så har det inte funnits någon sådan karta som gästerna kan titta på utan då har servitörerna/servitriserna haft ett papper i handen med namn och bordsnummer och då kan dom hänvisa gästerna till rätt bord! 
    Om du vill ha en "bordsplaceringskarta" som gästerna ska titta på så får du nog ordna en sådan själv. Vi funderar på att göra det! Då kan gästerna se själva vart dom ska sitta!  

    Men jag förstår inte, vill han att ni ska träffas en vecka innan bröllopet och planera alltifrån dekoration och mat? Har ni pratat blommor ännu? 
    Jag har inte heller träffat dom från Panorama sedan vi var där och skrev på kontraktet etc. Men vi ska ses 6 veckor före bröllopet och gå igenom allt, t ex dekoration etc. 
    Och angående stolsrosetterna, ring och tala om vilken färg du vill ha och påminn dom om att dom hade lovat att ordna den färgen du vill ha! Fråga om dom kan ordna det, som dom sagt?  

  • Lavelii
    Mustikka,
    Vi har inte diskuterat bordsplaceringen med Afram än. Men jag hoppas innerligt att han inte kommer sätta sig på tvären om att låta en eller två från servicen stå vid dörren med en lapp i handen och hänvisa folk till deras bord (peka dem åt rätt håll går också bra... blir jäkla mkt spring annars med 400 pers haha). Jag tror inte att han kommer sätta sig på tvären men man vet ju aldrig. 

    Bordsplaceringskarta låter ju som en bra idé annars. Alternativt en lista med bordsnr plus släktnamn (eller hur ni nu placerar folk)... dock kan de bli massa spring för att hitta bordet. Inte alltid så att första bordet man ser i lokalen är bord nr 1, nästa bord nr 2 om du förstår hur jag menar...?

    Men det är verkligen det minsta de kan göra tycker jag...  så himla mkt tid bör det inte ta av en eller två serveringspersonals tid!
    Jag håller med Kitkät. Ring och fråga om färgen igen. Har ni träffat festarrangören alls efter kontrakt påskrivning?
    Mkt märkligt att han vill träffa er 1 vecka innan!!
    Pratade med Afram idag och han sa att han vill träffa oss senast slutet på augusti, efter vi träffat dekoratören. Sen ska vi ses igen sept början på okt. 2 veckor innan bröllopet ska vi träffa dekoratören och fastställa allt. Och då ska vi även träffa Afram igen. 1 vecka känns som väldigt tight med tid, speciellt om ni inte setts innan. Tycker du kan kräva att få träffa dem nu någon gång och säga att du gärna vill gå igenom allt. Det kan de inte neka!! Stå på dig.

    Ang första dansen... Blir ingen brudvals här. Jag kan förvisso dansa men inte vals och jag ser verkligen inte charmen med denna dans heller om jag ska vara ärlig. Däremot tycker jag det låter hur gulligt och fint som helst med era låtar till varandra!! Önskar att jag kunde överraska min fästman med något sådant... Den "enda" överraskning han kommer få är en specialbeställd tårtbit som kommer ligga vid vårt bord när vi skärt i tårtan. Eller jag hoppas iaf att de kan fixa den lilla tårtbakelsen. Har inte kollat det än. haha... 
Svar på tråden Orientaliskt bröllop