• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie

    okej nu kommer jag och tjatar igen tjejer men jag var bara tvungen att berätta innan jag ska iväg och jobba natt. Nu har vi äntligen bokat vår resa till Japan. måndag den 15:e juli åker vi till Tokyo jag och min älskade. därifrån tar vi flyg ner till Okinawa. Det kommer bli helt jävla magiskt. längtar såååå mycket.
    Nu vart det verkligen på riktigt.

    nu är bara frågan vad man faktiskt behöver med sig när man reser. det var länge sen jag reste någon stans måste jag erkänna. Så vad är viktigt förutom pass, biljetter, solkräm och bikini. ;)

  • kitkät

    Pagnie,


    Ja, det vore ju något... att föräldrarna kommer in under halva låten, men det blir lite konstigt eftersom min fästmans föräldrar är skilda sedan länge! Det är inget alternativ.
    Jag hoppas att dom andra tjejerna har några bra idéer!


    Vad gäller valsens to be or not to be, så får du nog kanske bättre hjälp av vem som helst förutom mig. Jag kan inget alls om vals, jag vet knappt vad vals är för något! Det är därför som vi ska dansa tryckare och ingen vals!
    Imorgon tänkte vi öva på att dansa ihop. Haha. Min fästman vill att jag ska lära honom att röra sig till syriansk musik.


    Och vad kul att ni äntligen har bokat er smekmånad nu. Hur länge blir ni borta?
    Ja du, vad ska man packa med sig. Kläder kanske? Om ni inte har tänkt att spendera hela smekmånaden på hotellrummet såklart. Då behövs inga kläder!
    Nä, skämtosido - packa lätt, ni kommer säkert shoppa med er en del också. Alltså förutom pass, biljetter och bikini (solkräm kan du köpa på plats), så är det en bra idé att ta med sig hygienartiklar, skönhetsprodukter och sköna skor som är snälla mot fötterna även efter en lång äventyrsdag. Det är typ allt jag kommer på. Och vad gäller kläder vet ju du säkert bäst vad du vill ha med dig för något! Men ta med dig ömtåliga kläder till äventyrsdagar!

  • kitkät

    (Om ni undrar varför jag är inne och skriver på BT så sent så är det för att jag arbetar nattetid!)


    Så ni vet. Jag är alltså inte besatt att jag vaknar mitt i natten och har så svår BT-abstinens att jag måste in och skriva till er! Jag lovar, på heder och samvete.

  • Lavelii
    Kitkät, lite snabbsvar här men jag tänkte på en sak ju. På syrianska bröllop så har vi ju inte direkt det här med tal osv så mkt. Men brudgummens far brukar ju ändå säga några ord. Välkomna alla gäster osv.

    Tänker att ni kanske kan ha något sådant upplägg; att efter er dans så tar någon (behöver inte vara någon av era föräldrar) och säger några ord riktade mot er och musiken drar igång lite lätt i bakgrunden (våra intro på låtar är ju fan längre än låtarna själv ibland! haha) och då kan ju denna talare "uppmana" alla till dans. Liksom rikta bort uppmärksamheten i 2 sekunder från talet som till en början varit riktade mot er och er kväll, för att sedan säga något som gör att folket reser på sig och möter upp er och de som främst då tar det inititivet kan ju vara era tärnor och marskalker (och givetvis din pappa!! så gulligt!! Han kommer ju springa fram till dig det första han gör säkert, och det är bara gulligt att han får "fritt" rum att göra det utan att det redan ska vara en hel klunga med folk runt er... så att alla också ser den stunden. SÅ GULLIGT JU!! Jag hade fått tårar av att se en sådan stund, mellan far och dotter. Tycker ofta våra föräldrar kommer lite i skymundan på våra bröllop liksom) Eller vad säger du?

    Gällande skorna... alla var jättefina!! Vi har verkligen lik smak i det mesta. Jag tycker också om de från Menbur mest. Men tänker också att de inte får vara för höga! Tror inte att de blir fel med något utav de paren du kollat på faktiskt. Ska också ta mig en titt på den sidan...
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-19 04:06:18 följande:

    Pagnie,


    Ja, det vore ju något... att föräldrarna kommer in under halva låten, men det blir lite konstigt eftersom min fästmans föräldrar är skilda sedan länge! Det är inget alternativ.
    Jag hoppas att dom andra tjejerna har några bra idéer!


    Vad gäller valsens to be or not to be, så får du nog kanske bättre hjälp av vem som helst förutom mig. Jag kan inget alls om vals, jag vet knappt vad vals är för något! Det är därför som vi ska dansa tryckare och ingen vals!
    Imorgon tänkte vi öva på att dansa ihop. Haha. Min fästman vill att jag ska lära honom att röra sig till syriansk musik.


    Och vad kul att ni äntligen har bokat er smekmånad nu. Hur länge blir ni borta?
    Ja du, vad ska man packa med sig. Kläder kanske? Om ni inte har tänkt att spendera hela smekmånaden på hotellrummet såklart. Då behövs inga kläder!
    Nä, skämtosido - packa lätt, ni kommer säkert shoppa med er en del också. Alltså förutom pass, biljetter och bikini (solkräm kan du köpa på plats), så är det en bra idé att ta med sig hygienartiklar, skönhetsprodukter och sköna skor som är snälla mot fötterna även efter en lång äventyrsdag. Det är typ allt jag kommer på. Och vad gäller kläder vet ju du säkert bäst vad du vill ha med dig för något! Men ta med dig ömtåliga kläder till äventyrsdagar!


    ja det var ju synd det då.
    ja jag får väl det. jag ville också dansa tryckare men det går inte han med på. tyvärr. han tycker att det ser löjligt ut så jag får väl gå med på det här. han har ju inte haft så många andra krav direkt.

    vi blir borta till den 29:e juli. så ca 2 veckor.
    haha jodå vi ska ju resa runt i japan så kläder kommer vi behöva massor. Men det jag kommit fram till är som du sa pass, biljetter, hygienartiklar och så klart bikini och min systemkamera.
    ja förhoppningsvis kommer vi handla en del. beror på vad vi hittar.

    Men jag måste bara berätta, jag jobbade ju också inatt och letade lite då om japan och vet ni vad jag hittade? jo att det finns disneyland i Tokyo. kan det bli bättre? :D helt galet vad underbart.

    haha jo vi vet att du jobbar natt. jag var in och kollade en vända vid 2 tror jag men då hade inte du skrivit något. synd att jag inte kollade igen för jag hade en seeeeeg natt på jobbet.
    jobbar inatt med ifall du undrar. så då kommer jag nog in någon vända eller två om du vill ha sällskap ;)
  • kitkät

    Lavelii,
    Tack för dina tips och idéer! Glad 
    Du har många bra idéer om hur det ska kunna gå till på ett smidigt sätt, jag ska höra med min fästman vad han tycker! Jag vill som sagt gärna ta brudvalsen efter middagen, men det får ju inte bli något pinsamt avbrott som gör att vi står på dansgolvet och inte vet vart vi ska ta vägen. Haha.

    Pagnie,
    Jag är ledig inatt, men jag är ändå uppe ett tag, så jag hoppas att vi tajmar varann!
    Hur många timmar jobbar du, när du jobbar natt?

     

  • Mustikka

    Hej tjejer. Jo jag vet man blir ju riktigt förbannad angående personer som inte respekterar ens val. Men sen orkar jag seriöst inte lägga ner mer energi på det. Ska säga det igen när dem ringer in och sen om de tar med barnen så finns det inga stolar för dem. Så enkelt är det, ska ha bordsplacering och så många som jag räknat med ska jag ha så många stolar till. Nu känns det bättre, allt negativt får jag lägga åt sidan och njuta till att snart får jag träffa min underbara älskling, Har inte sett honom på sååå länge känns det som, han kommer i början på Juli. 
    Fick långa två otroligt vackta slöjor, en kort och en lång till kyrkan :D Allt faller på plats känns det som.

    Fortfarande finns det en del att göra men det går äntligen framåt. Känner mig lite vilsen här när internet strular hemma och när man bara har ett simkort i mobilen utan internet, haha man är verkligen i behov och förstår inte riktigt hur mycket man använder nätet fören man är utan. 

    Lavelii vilken härlig beskrivning, jag längtar till den dagen då jag är färdigutbildad. Känslan ger mig lugn och hopp om en framtid. Studentlivet är verkligen surt, det var roligare innan.  

    Smekmånaden beger vi oss till Thailand koh samui i 3 veckor, 2 dagar efter bröllopet. Lääängtar dig så otroligt, det är vår första stora resa tillsamans.  

    Kitkät
    Gillar verkligen skorna med rosetten på, dem var super gulliga =) Men även de andra skorna var väldigt fina. Hade valt dem som var mest bekväma. Har själv köpt ett par skor med ganska mycket strass bling. Inte riktigt jag men dem var så otroligt bekväma för att vara ganska höga. Och dessutom så syns inte skorna oftast. 
    Kitkät  Pagnie måste även varna om solskydd, köp det i arlanda eller i sverige. Läste att i asiatiska länder så har de en så kallad whitening produkt i många krämer, även i kända dag/sol krämer som loreal osv.  

    Pagnie 

    DU GIFTER DIG SNART iiiiihiiiih Vad spännande jisses. Måste säga att jag längtar lite tills du kommer tillbaka till BT som fru och berättar om er underbara dag. 

  • kitkät

    Föresten flickor! 

    Idag har det hänt mycket på bröllopsplaneringsfronten! (Oj, vilket långt ord jag fick till!)

    Nu är det bara 99 dagar kvar tills vi gifter oss (klockan är efter midnatt)! Vi har precis fyllt i "Hindersprövningen" & "Anmälan om efternamn" som vi ska lägga på lådan imorgon! Det kändes verkligen speciellt att fylla i blanketterna - att ansöka om att få gifta oss! Nu är det på riktigt. 
    Eftersom vi ska på smekmånad 6 veckor efter bröllopet och jag har bokat biljetten i mitt nuvarande efternamn så kommer jag inte byta efternamn förrän efter att vi kommer tillbaka från smekmånaden. Jag kontaktade Skatteverket och frågade vad dom ansåg vara bäst och fick då rådet att göra så, för att slippa problem och krångel vid utresa till Mauritius och inresa till Sverige. 
    Det känns lite tråkigt, men det är bäst så. Och även om jag på papper inte kommer heta mitt nya efternamn förrän efter smekmånaden så kommer jag vara Fru N efter vigseln ändå.  

    Vi var hos guldsmeden idag och tittade på vigselringar, jag har ju redan sedan tidigare bestämt vilken vigselring jag ska ha, men jag gick dit för att prova den igen och se hur den kändes nu. 
    Men vi beställde den inte idag, utan vi kommer göra det om några veckor istället! Dom hade mycket nu, så guldsmeden har fullt upp och eftersom vi inte har bråttom så sa vi att vi lägger beställningen längre fram! 

    Och så fick jag hem brudskorna som jag beställde häromdagen. Alla tre var skitsnygga verkligen! Det är svårt att bestämma vilket par jag ska behålla, men det lutar nog åt skorna med rosett! Dom var otroligt söta på fötterna och bekvämast av dom alla! Men jag ska prova dom med klänningen när jag åker till Stockholm nästa vecka och då ska jag bestämma mig. Känns skönt att få det överstökat, nu har jag ju letat skor läääääänge och jag höll på att ge upp! 

    Häromdagen beställde jag lite finare underkläder också. Dom kom idag! 
    Men tyvärr så passade inte två av tre överdelar. Jag är smal (50 kg till mina 170 cm) men har stora bröst, så den ena korsett-liknande överdelen var alldeles för stor, trots att kupan var bra. Och BH:n var bra runt men väldigt liten i kupan. Det är svårt att hitta något som sitter bra när brösten inte passar min nätta kropp. Men jag ska byta mot andra storlekar och se om det sitter bättre. Och så beställde jag en svart body i spets. Jättefin! Den satt hyfsat bra i alla fall! 
    Ska ni ha några speciella underkläder under era brudklänningar? Jag ska bara ha ett par bekväma, sköna hudfärgade eller vita trosor. Inget märkvärdigt. BH behöver jag inte ha till min klänning. 
    Men underkläderna som jag beställt tänkte jag ha till bröllopsnatten och smekmånaden! :) 
    Jag vill köpa några söta nattplagg också, typ "nattlinnen". Känns inte så kul att sova med mjukiskläder när man är nygift! Har ni några tips på var man kan hitta fina sådana? 

    Ja.. Då har jag sammanfattat min dag! 
     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-20 00:04:59 följande:
    Lavelii,
    Tack för dina tips och idéer! Glad 
    Du har många bra idéer om hur det ska kunna gå till på ett smidigt sätt, jag ska höra med min fästman vad han tycker! Jag vill som sagt gärna ta brudvalsen efter middagen, men det får ju inte bli något pinsamt avbrott som gör att vi står på dansgolvet och inte vet vart vi ska ta vägen. Haha.

    Pagnie,
    Jag är ledig inatt, men jag är ändå uppe ett tag, så jag hoppas att vi tajmar varann!
    Hur många timmar jobbar du, när du jobbar natt?

     
    jag jobbar 10 timmar när jag jobbar natt. kör sista natten nu. sen dag/kväll resten av veckan.
  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-06-20 00:13:58 följande:
    Pagnie 

    DU GIFTER DIG SNART iiiiihiiiih Vad spännande jisses. Måste säga att jag längtar lite tills du kommer tillbaka till BT som fru och berättar om er underbara dag. 
    jag lovar jag ska berätta allt in i minsta detalj för er. :D och bildbomba er.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop