• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Tack Goli!
    Det ska bli hur kul som helst att inreda! Har ju redan börjat mentalt hihi...
    Men hur sjukt är det inte att en jäkla Hästens säng kostar mellan 45-100.000kr (och mer!)?! Men vem betalar så mkt för en säng!!! Förvisso så är säng viktigt men att lägga över 50 lax på en...i don´t think so.
    (Var inne på Sova hemsidan och kollade sängar...därav utbrottet! haha)...
    Men ja, så fort kontrakt är påskrivet DÅ kan jag checka av det Ska ringa banken imorgon och sedan stämma möte med mäklaren och säljarna, fast först besiktiga.

    Vart åker ni någonstans? Bali klingar i skallen? Eller var det Mustikka?
    Skönt att ni är lediga då. Bara att passa på att njuta, ladda batterierna inför jobbet och livet sen! Ni har mkt spännande framför er

  • kitkät

    Jag har ännu en fråga till alla er på tråden; När har ni tänkt dansa brudvalsen? När ni kommer in till festlokalen eller efter middagen? 
    På syrianska bröllop så dansar brudparet tryckare direkt när dom anländer till festlokalen (efter den stora entrén) men jag skulle nog hellre vilja ta det efter middagen. Känns finare så. 
    Alltså att vi anländer till festlokalen, dansar till "välkomstlåt" med gästerna, går och sätter oss, äter middag och sen går upp (efter överenskommelse med Djn som ska spela tryckarlåten) och dansar till vår låt. Men sen då? Då ska ju festen sätta igång, men ska vi då stå kvar på dansgolvet och vänta tills gästerna går upp och dansar med oss? Eller ska vi gå och sätta oss på våra platser igen? Känns som att det blir lite knepigt! Jag vill ju inte att det ska bli akwaaaaaaaaaard. Haha. 
    Ja, ni märker hur mycket jag analyserar saker och ting. 

    Och tack föresten tjejer för era smakråd angående skorna, jag ska nog fundera på dom lite till!  

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-16 21:56:21 följande:
    Jag har ännu en fråga till alla er på tråden; När har ni tänkt dansa brudvalsen? När ni kommer in till festlokalen eller efter middagen? 
    På syrianska bröllop så dansar brudparet tryckare direkt när dom anländer till festlokalen (efter den stora entrén) men jag skulle nog hellre vilja ta det efter middagen. Känns finare så. 
    Alltså att vi anländer till festlokalen, dansar till "välkomstlåt" med gästerna, går och sätter oss, äter middag och sen går upp (efter överenskommelse med Djn som ska spela tryckarlåten) och dansar till vår låt. Men sen då? Då ska ju festen sätta igång, men ska vi då stå kvar på dansgolvet och vänta tills gästerna går upp och dansar med oss? Eller ska vi gå och sätta oss på våra platser igen? Känns som att det blir lite knepigt! Jag vill ju inte att det ska bli akwaaaaaaaaaard. Haha. 
    Ja, ni märker hur mycket jag analyserar saker och ting. 

    Och tack föresten tjejer för era smakråd angående skorna, jag ska nog fundera på dom lite till!  
    vi kommer nog danse efter middagen och vi kommer be våra föräldrar att efter en stund gå in och börja dansa dom med så att dom drar in lite folk. :D
    usch jag börjar bli jättenervös för hur allt ska gå till rent praktiskt. kommer bli galet tror jag.
    få ihop alla småsaker och så. usch vad nervöst. jag kan ju för fan inte ens dansa så hur ska det gå i en stor brudklänning? någon som vet?
  • Lavelii

    Kitkät,

    Tycker Pagnies upplägg lät bra ju... då blir det inte akward att stå kvar ensamma. Men förstår hur du menar att det ändå blir en liten paus mellan den lugna låten till dess att sångaren tar vid med en upptempo låt.
    Å andra sidan brukar de vara duktiga på att tajma in. Speciellt våra sångare brukar ju vara duktiga på att dra några fraser riktade åt brudparet och gästerna (typ grattis och blabla jalla... så kör musiken igång haha). Det blir ju inte riktigt lika akward då om ni står på dansgolvet och liksom mottar sångarens/djns lyckoönskningar osv medan musiken drar igång bakgrunden... Speciellt inte om era föräldrar och brudfölje står med er. 
    Does that make sense? hahaha... Målar upp en bild i skallen iaf som ser bra ut. Frågan är om det förmedlades vettigt haha...  

  • kitkät

    Tack för era inputs :)
    Ditt upplägg, Pagnie, låter bra men vi vill dansa vår låt ensamma, vi vill varken ha brudföljet eller föräldrarna upp med oss. Det hade varit ok om våra föräldrar kom upp och dansade mitt i låten och gjorde oss sällskap under brudvalsen men min fästmans föräldrar är separerade sedan länge, så det blir nog inte så lyckat!


    Lavelii, du är faktiskt superbra på att beskriva saker och ting så man får en bild i huvudet hur du menar!
    Ja, alltså jag är bara orolig att det blir konstigt; vi äter middag, sedan börjar Djn spela vår låt, då går vi upp och intar dansgolvet och sedan när låten är slut... Står vi kvar då och väntar tills bandet börjar spela? Och när dom börjar spela, tänk om vi får stå och dansa ensamma i några minuter innan gästerna hinner göra oss sällskap? Nu tror jag i försig att min pappa kommer vara snabb upp på dansgolvet! Haha...


    I försig, nu när jag tänker efter... Det blir inte så konstigt om bandet sätter igång och spelar direkt efter att Djn avslutar, även om det innebär att gästerna inte hinner komma upp på dansgolvet DIREKT, det gör väl inte så mycket om vi dansar ensamma i några sekunder? Skulle ni tycka att det vore konstigt?
    Det kanske tillomed ser lite gulligt ut om vi står och dansar ensamma till en uppptempo-låt i några sekunder? Haha. Eller försöker jag bara intala mig med?


    Men problemet kvarstår OM det skulle uppstå en paus (oavsett om det är på några sek eller minuter), ska vi då stå kvar där och vänta tills bandet sätter igång? Det är just det som jag syftar på. Det går ju inte! Det blir nog en paus oavsett, det är ju inte så att bandet börjar direkt när Djn slutar.


    Jag vill verkligen dansa brudvals efter middagen (enligt svensk tradition), men jag vill få till det så det blir smidigt! Ni får gärna komma med fler idéer!

  • kitkät

    Nu kanske jag lät dryg när jag skrev att "vi vill varken ha brudföljet eller föräldrarna upp med oss under vår brudvals", men jag menar bara att vi vill dansa ensamma just till "vår låt"!

  • kitkät

    Nu har jag beställt dessa tre skor, så ska jag prova hemma och se vilka jag gillar bäst!


    http://www.brandos.se/perfect/kirsten-ivory/a15302


    http://www.brandos.se/menbur/aurora-zapato-basico-n-04556-04-ivory/a48448


    http://www.brandos.se/perfect/victoria-ivory/a61362


    Vilka gillar ni bäst, om ni fick välja? Jag tror att jag gillar skorna från Menbur bäst, men det som gör mig osäker på dom är klackhöjden! Jag vill helst inte ha över 10 cm klack på bröllopet, men jag ska prova dom och se hur dom känns! Annars så är dom helt klart favoriterna! :)

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-17 23:51:45 följande:

    Tack för era inputs :)
    Ditt upplägg, Pagnie, låter bra men vi vill dansa vår låt ensamma, vi vill varken ha brudföljet eller föräldrarna upp med oss. Det hade varit ok om våra föräldrar kom upp och dansade mitt i låten och gjorde oss sällskap under brudvalsen men min fästmans föräldrar är separerade sedan länge, så det blir nog inte så lyckat!


    Lavelii, du är faktiskt superbra på att beskriva saker och ting så man får en bild i huvudet hur du menar!
    Ja, alltså jag är bara orolig att det blir konstigt; vi äter middag, sedan börjar Djn spela vår låt, då går vi upp och intar dansgolvet och sedan när låten är slut... Står vi kvar då och väntar tills bandet börjar spela? Och när dom börjar spela, tänk om vi får stå och dansa ensamma i några minuter innan gästerna hinner göra oss sällskap? Nu tror jag i försig att min pappa kommer vara snabb upp på dansgolvet! Haha...


    I försig, nu när jag tänker efter... Det blir inte så konstigt om bandet sätter igång och spelar direkt efter att Djn avslutar, även om det innebär att gästerna inte hinner komma upp på dansgolvet DIREKT, det gör väl inte så mycket om vi dansar ensamma i några sekunder? Skulle ni tycka att det vore konstigt?
    Det kanske tillomed ser lite gulligt ut om vi står och dansar ensamma till en uppptempo-låt i några sekunder? Haha. Eller försöker jag bara intala mig med?


    Men problemet kvarstår OM det skulle uppstå en paus (oavsett om det är på några sek eller minuter), ska vi då stå kvar där och vänta tills bandet sätter igång? Det är just det som jag syftar på. Det går ju inte! Det blir nog en paus oavsett, det är ju inte så att bandet börjar direkt när Djn slutar.


    Jag vill verkligen dansa brudvals efter middagen (enligt svensk tradition), men jag vill få till det så det blir smidigt! Ni får gärna komma med fler idéer!


    jo men det var ju det jag menade. att vi dansar första halvan själva och dom kommer in i slutet. annars blir det ju ingen första dans så klart.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-18 02:59:29 följande:

    Nu har jag beställt dessa tre skor, så ska jag prova hemma och se vilka jag gillar bäst!


    www.brandos.se/perfect/kirsten-ivory/a15302


    www.brandos.se/menbur/aurora-zapato-basico-n-...


    www.brandos.se/perfect/victoria-ivory/a61362


    Vilka gillar ni bäst, om ni fick välja? Jag tror att jag gillar skorna från Menbur bäst, men det som gör mig osäker på dom är klackhöjden! Jag vill helst inte ha över 10 cm klack på bröllopet, men jag ska prova dom och se hur dom känns! Annars så är dom helt klart favoriterna! :)


    tyckte viktoria var snyggast. dom andra var lite för enkla tycker jag. det var lite extra på dom liksom.
  • Pagnie

    nu har jag problem igen tjejer. Angående den första dansen. det är tydligen ett återkommande problem det där. Men ja vad ska man säga.
    Vi vill ju dansa till elton john - can you feel the love tonight och R tycker att vi ska dansa vals men kan man verkligen göra det till den låten? och jag kan för fan inte ens dansa vals hur fan ska det gå då?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop