• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    goli skrev 2013-06-12 20:40:23 följande:
    Lavelii, tack så mycket! Känns underligt men skönt att äntligen kalla sig för läkare och inte student längre...
    Angående frieriet, vi hade exakt likadant frieri. Hahaha, det var verkligen stone age! Men samtidigt så tycker jag väldigt mycket om de traditionen! Tycker att man visar respekt mot sina föräldrar som ändå har gjort så mycket för en och kämpat så in i helvete för att uppfostra oss Glad. Min största rädsla var att mina föräldrar och fästmannens föräldrar inte skulle komma överens. Våra mammor hade träffats en gång för länge sedan, när vi precis hade börjat utbildningen, så det räknades inte. Men att träffa varandra när vi skulle förlova oss.... ojojoj! Skrattande Som tur var blev det en fantastisk dag och de kom jättebra överens. Det var verkligen minnesvärt!
    Tråkigt att ni måste skjuta upp er smekmånad, men samtidigt så kommer ni ju att åka! Så oroa dig inte! Det kommer bli en fantastisk resa när ni än åker iväg!
    Visst gör det!! Minns första gången telefonen ringde på jobb och jag skulle säga "bla bla (namn) psykolog, resursteamet". Kändes SÅ märkligt. Liksom finally!!! Och igår när det var studenter i hela staden så promenerade jag till jobb och insåg att det är 10 år sedan man tog studenten. Nu är man färdigutbildad psykolog, jobbar, träffat sitt livs kärlek, planerar bröllop och bostadsköp osv. Helt overkligt. Underbart!!
    Så ännu en gång, stort lycka till!!

    Jo, men jag håller med dig helt! Hade inte velat ha det annorlunda alls! Men det blev en fin överraskning att jag fick två firerier typ Och tror mig, jag hade samma rädsla. Speciellt eftersom min pappa var helt supersur och gick runt för sig själv och inte tyckte om sitt liv just då "vår enda dotter! ska flytta då ändå upp dit! nej detta går jag inte med på!" hahaha... Sen tog det ungefär 5 minuter in på att de kom och han hade hittat världens finaste svärson och underbar familj osv. Dem kom jättebra överens. Helt klart minnesvärt!

    Ja, det ordnar sig med smekmånaden. Vi kommer åka iväg på något spa i anslutning till bröllopet ett par dagar iaf. Sen åker vi på smekmånad i januari/februari... Matchar in det med min 30 års dag haha...
    Åker ni direkt eller hur gör ni?
  • Lavelii

    Sen måste jag bara berätta att vi bad om en förhandsvisning på en lägenhet förra helgen! Perfekt för oss mitt i city, 81kvm, 3 rum, nyrenoverat kök sen 2010, nya golv osv... "Enbart" toalett och tapeter som behöver fixas.
    Vi budade, och de accepterade ej, vi budade lite till och de accepterade ej. Då var jag bestämd och sa att det är det vi max ger för lägenheten och då får de låta den gå på öppenvisning men vårt bud kvarstår och det får ni tala om för övriga spekulanter. Och tänkte ju för mig själv att övriga spekulanter går ju in mentalt inställda på en lägenhet som ligger x antal tusentalslappar under det priset som de kommer få vid visningen och då kanske de blir skrämda. Och precis så blev det. Så säljarna gav med sig och igår "fick" vi den!!
    SÅ GLAD!!! Kollat kakel och klinkers hela dagen igår hahaha..

    Fast vi har inte hunnit skriva kontrakt än... nästa vecka. Ska låta den besiktigas också, och få tag på banken (som lämpligt börjat med sommartider denna vecka och inte har öppet idag). Så egentligen ska jag väl inte hurra förrän allt är påskrivet.

    Men ville dela med mig lite

  • kitkät

    Viola,
    Oj, 5200 kr lät smaskigt för en slöja. Hur kommer det sig att du fick den billigare? Prutade du? 
    Så jag vet ifall jag också kan pruta då. Haha.  
    Nä precis, den typen av slöja som jag menar är inte dubbelvikt, men det är fler lager så att den blir fyllig.
    Vad det är för material exakt vet jag inte, men det ser ut som tyll! Och så är det viktigt att slöjan är rund i kanten längst ner och inte rakt avkapad. Svårt att förklara som sagt. 
    Men vad kul att vi köpt våra klänningar från samma butik. Då har vi något gemensamt. Haha.

    Hur långt har ni kommit i planeringen då? Och har ni bestämt när och vart ni ska åka på smekmånad? 

    Pagnie,
    Ja, nu närmar det sig med stormsteg för er! Vad har ni kvar? Kan vara bra för oss andra och veta vad som kan bli kvar att ordna på slutet! 
    Vad gäller ingångsmusik så kan jag tipsa om www.kyrkomusik.se! Om du klickar på en låt, så får du lyssna på en bit av musiken! Jag gillar 
    ">Wedding March - Felix Mendelssohn
     om man vill ha det mer klassiska. Annars så gillar jag en annan som är jättefin också, Jonathan Cain - Bridal March
    Och här har ni psalmer också: http://www.vigselringen.com/psalmer.html

    Lavelii,
    Grattis till ert nya hem! Vad kul! Det är så härligt att följa varann genom att glädjeämnen och spännande händelser som sker i våra liv just nu. 
    Jag sa ju att Gud inte glömmer någon och att det skulle lösa sig för er med! Och vad kul att få renovera om badrummet efter egen smak. 

    Angående slöja så har du faktiskt en poäng, om den blir för tjock så döljs ju ryggen. Och jag som har en jättefin urringning bak i spets vill ju inte att den ska döljas, så det kanske inte är så smart att ha en alldeles för tjock slöja. Jag ska till White Birds och prova olika slöjor tillsammans med klänningen om 1,5 vecka så då får vi se hur det blir! Hoppas dom har ett stort utbud så att jag kan prova olika modeller!  

    Vad gäller skor så har jag inte köpt några ännu. Men jag pratade med min kompis idag och hon berättade att hon hade strass på sina skor vilket var jättejobbigt, eftersom strassen fastnade i brudklänningen. Det kanske är något att tänka på när man ska välja skor. Jag vill ju gärna ha öppen tå med typ "strass-smycke" på skorna, om du förstår vad jag menar. Men jag kanske ska tänka om och välja något rent, utan strass etc. 

    Min farbror och hans fru, som också gifte sig i svensk kyrka, vigdes kl 15.00 och vi festade ändå till minst kl 3 på natten! 
    Det beror också på hur man vill lägga upp bröllopsfesten. Vi vill t ex att middagen ska vara just en middag, ingen dans och hög musik under tiden! Ja men lite som ett svenskt bröllop, att man får äta sin varmrätt i lugn och ro med skön bakgrundsmusik, prata, kanske minglar vi lite bland gästerna och sen så sätter festen igång. Jag tycker det är störande när musik och dans sätter igång under tiden som varmrätten kommer in, så blir man stressad, man kan inte prata med någon för att det är hög musik. Man trycker i sig maten snabbt och går upp och dansar, för att hålla brudparet sällskap på dansgolvet.
    Och stackars brudparet, som knappt hinner få i sig någon mat! Det har jag hört alla brudpar säga, att dom knappt äter av maten för att festen sätter igång på en gång typ. Sen blir det långtråkigt om man typ väntar alltför länge med att sätta igång festen. Men någon timme i alla fall, från det att varmrätten serveras tycker jag. 
    Våra gäster kommer anlända till festlokalen vid kl 18, medan vi anländer vid 19.30 (eftersom vi ska fotograferas efter vigseln). Vi tycker det är precis lagom, vi skulle inte vilja ha en senare middag/bröllopsfest. Men det finns inget rätt eller fel, precis som med allt annat när det gäller bröllop så beror det helt och hållet på hur man själv vill ha det! 

    Och jag tänker att oavsett hur man väljer att lägga upp sin dag som brudpar så har ingen någon rätt att klaga. Om man tycker att det är för jobbigt, så kan man hålla tyst och tacka nej till att komma! Men som tur är så är det inte alls många som jag har hört klaga om tiden eller frågat, men det är ändå irriterande! 
    Det är hela tiden en balans, att försöka göra gästerna nöjda och göra som man själv vill. Och dessutom så ska vi hålla ett syrianskt/svenskt bröllop, så vi har två kulturer att ta hänsyn till!
    Och jag gillar just svenska bröllopsmiddagar, det är lugnt, trevligt, man äter i lugn och ro, pratar, brudparet kanske minglar runt bland nära och kära! 
    Vi tar det bästa från två världar! Jag älskar syrianska bröllopsfester, det är så mycket glädje, musik och dans. Och det ska vi verkligen ta tillvara på också! Glad

    Och gällande smekmånad. Vi åker inte heller direkt i anslutning till bröllopet, vi valde att ta det 1,5 månad efter! Vi ska bo två nätter på SPA-hotell direkt efter bröllopet, men sen vill vi hem och njuta av vårt gemensamma hem och att få pyssla med inredning etc och bara ta det lugnt några veckor efter bröllopet. Vi kände att det skulle bli för stressigt att åka direkt efter bröllopet! Det är alltid kul att ha något att se framemot också! 
    Har ni funderat på vart ni vill åka? Vi åker till Mauritius i tre veckor! 

  • Pagnie

    jadu vad har vi kvar.

    göra gästboken
    beställa såpbubblor
    bestämma lite fler låtar
    psalm och ingångslåt då
    bestämma tårtan

    det är väl egentligen det som är kvar. inte så där jättemycket faktiskt.
    Vi har ju mest med att fixa inför resan kvar. inte så mycket att fixa men ändå. Det mesta är ju fixat och det är ju smågrejer kvar. ja vigselprogrammen också. men dom kommer vi göra efter vi träffat prästen.
    sen får vi se.

  • kitkät

    Pagnie, 
    Det slog mig idag att er bröllopsdag är väldigt nära nu och det innebär att du snart lämnar oss på BT (i alla fall för ett tag, jag hoppas att du kommer tillbaka efter smekmånaden). Och det känns faktiskt lite sorgligt. 
    Vi har hängt ihop och planerat sedan i okt, alltså snart 10 månader! Vi känner inte varandra utanför BT, men ändå så har vi kommit varann nära på något sätt, vi har planerat vår största och lyckligaste dag tillsammans. Du & goli har hängt med genom hela min planering, ända från början - när lyckan varit total och när allt känts hopplöst!

    Kan ni inte skjuta upp bröllopet till i okt? Då kan du hänga med oss ännu längre! Haha. 
    Eller så skjuter vi alla upp våra bröllop några år, så att vi kan hänga kvar här och planera bröllop resten av våra liv? Skrattande
     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-16 00:25:35 följande:
    Pagnie, 
    Det slog mig idag att er bröllopsdag är väldigt nära nu och det innebär att du snart lämnar oss på BT (i alla fall för ett tag, jag hoppas att du kommer tillbaka efter smekmånaden). Och det känns faktiskt lite sorgligt. 
    Vi har hängt ihop och planerat sedan i okt, alltså snart 10 månader! Vi känner inte varandra utanför BT, men ändå så har vi kommit varann nära på något sätt, vi har planerat vår största och lyckligaste dag tillsammans. Du & goli har hängt med genom hela min planering, ända från början - när lyckan varit total och när allt känts hopplöst!

    Kan ni inte skjuta upp bröllopet till i okt? Då kan du hänga med oss ännu längre! Haha. 
    Eller så skjuter vi alla upp våra bröllop några år, så att vi kan hänga kvar här och planera bröllop resten av våra liv? Skrattande
    Jag börjar med skorna. jag tycker dom var sjuuuukt fina och inte alls för mycket med något. älskade dom verkligen och önskar jag kunde ha sådana. Så jag säger "Go for it!"

    naw vad sentimental du börjar bli nu kitkät. det gillar vi inte. jag kommer absolut inte lämna er. ALDRIG! Jag kommer tillbaka efter smekmånaden och kommer stanna tills ni alla är gifta. TRO MIG!
    Och för den delen ska vi inte sluta snacka för det heller. Vi måste ju börja prata vardag sen, heminredning och barn och annat kul. ;)
    Nej mig blir ni inte av med i första taget. Synd bara att du inte har FB där håller man ju verkligen kontakten om något.
    Och jag känner precis samma. du och Goli har verkligen varit med från början och fan så mycket som ni har hjälpt mig borde nästan ni vara brudtärnor. :P

    Men vet du vad Kitkät. Eftersom alla andra bor hundra mil åt olika håll så tycker jag att i alla fall du och jag kan ta en fika? Tar 40 minuter för mig till Örebro. vad säger du?
  • Lavelii

    Lavelii,
    Grattis till ert nya hem! Vad kul! Det är så härligt att följa varann genom att glädjeämnen och spännande händelser som sker i våra liv just nu. 
    Jag sa ju att Gud inte glömmer någon och att det skulle lösa sig för er med! Och vad kul att få renovera om badrummet efter egen smak. 

    Angående slöja så har du faktiskt en poäng, om den blir för tjock så döljs ju ryggen. Och jag som har en jättefin urringning bak i spets vill ju inte att den ska döljas, så det kanske inte är så smart att ha en alldeles för tjock slöja. Jag ska till White Birds och prova olika slöjor tillsammans med klänningen om 1,5 vecka så då får vi se hur det blir! Hoppas dom har ett stort utbud så att jag kan prova olika modeller!  

    Vad gäller skor så har jag inte köpt några ännu. Men jag pratade med min kompis idag och hon berättade att hon hade strass på sina skor vilket var jättejobbigt, eftersom strassen fastnade i brudklänningen. Det kanske är något att tänka på när man ska välja skor. Jag vill ju gärna ha öppen tå med typ "strass-smycke" på skorna, om du förstår vad jag menar. Men jag kanske ska tänka om och välja något rent, utan strass etc. 

    Min farbror och hans fru, som också gifte sig i svensk kyrka, vigdes kl 15.00 och vi festade ändå till minst kl 3 på natten! 
    Det beror också på hur man vill lägga upp bröllopsfesten. Vi vill t ex att middagen ska vara just en middag, ingen dans och hög musik under tiden! Ja men lite som ett svenskt bröllop, att man får äta sin varmrätt i lugn och ro med skön bakgrundsmusik, prata, kanske minglar vi lite bland gästerna och sen så sätter festen igång. Jag tycker det är störande när musik och dans sätter igång under tiden som varmrätten kommer in, så blir man stressad, man kan inte prata med någon för att det är hög musik. Man trycker i sig maten snabbt och går upp och dansar, för att hålla brudparet sällskap på dansgolvet.
    Och stackars brudparet, som knappt hinner få i sig någon mat! Det har jag hört alla brudpar säga, att dom knappt äter av maten för att festen sätter igång på en gång typ. Sen blir det långtråkigt om man typ väntar alltför länge med att sätta igång festen. Men någon timme i alla fall, från det att varmrätten serveras tycker jag. 
    Våra gäster kommer anlända till festlokalen vid kl 18, medan vi anländer vid 19.30 (eftersom vi ska fotograferas efter vigseln). Vi tycker det är precis lagom, vi skulle inte vilja ha en senare middag/bröllopsfest. Men det finns inget rätt eller fel, precis som med allt annat när det gäller bröllop så beror det helt och hållet på hur man själv vill ha det! 

    Och jag tänker att oavsett hur man väljer att lägga upp sin dag som brudpar så har ingen någon rätt att klaga. Om man tycker att det är för jobbigt, så kan man hålla tyst och tacka nej till att komma! Men som tur är så är det inte alls många som jag har hört klaga om tiden eller frågat, men det är ändå irriterande! 
    Det är hela tiden en balans, att försöka göra gästerna nöjda och göra som man själv vill. Och dessutom så ska vi hålla ett syrianskt/svenskt bröllop, så vi har två kulturer att ta hänsyn till!
    Och jag gillar just svenska bröllopsmiddagar, det är lugnt, trevligt, man äter i lugn och ro, pratar, brudparet kanske minglar runt bland nära och kära! 
    Vi tar det bästa från två världar! Jag älskar syrianska bröllopsfester, det är så mycket glädje, musik och dans. Och det ska vi verkligen ta tillvara på också! Glad

    Och gällande smekmånad. Vi åker inte heller direkt i anslutning till bröllopet, vi valde att ta det 1,5 månad efter! Vi ska bo två nätter på SPA-hotell direkt efter bröllopet, men sen vill vi hem och njuta av vårt gemensamma hem och att få pyssla med inredning etc och bara ta det lugnt några veckor efter bröllopet. Vi kände att det skulle bli för stressigt att åka direkt efter bröllopet! Det är alltid kul att ha något att se framemot också! 
    Har ni funderat på vart ni vill åka? Vi åker till Mauritius i tre veckor! 
    Jag tänkte faktiskt på det du sa när mäklaren ringde och sa att vi fått lägenheten! Tack!! Känns så roligt och skönt! Men först ska lägenheten besiktigas och sedan ska kontrakt skrivas...seeeen kan vi fira hihi...

    Ja, alltså min initiala tanke var att ha en tjock, tung slöja men det dolde ju baksidan... och precis, din klänning har också en väldigt vacker rygg så det är väl lite synd att det ska döljas. Tror tjockare slöjor passar snäva, armlösa klänningar, som kanske inte har något specifikt unikt på just ryggen...
    Men prova, man vet aldrig förrän man provat

    Ang skorna... har också tänkt att jag vill ha strass framtill på skon, men nu när du säger så så kommer även jag tänka om! Sen kanske de ändå beror på vad det är för klänning och om man har underkjol eller ej. Men det är absolut något att tänka på. De skorna du visade var jättefina! Det är den typen av modell jag letat efter men med strass... vill ha max 9-10 cm! Hade velat ha champagnefärgade dock... sen kommer jag nog beställa de ballerina skorna på Ballerina closet som är typ helt cremefärgade. Har inte hittat andra vita/cremefärgade ballerinas. 

    Ja, som sagt, man gör det som känns bäst för en själv. Tror ert upplägg kommer vara hur bra som helst och tror många kommer uppskatta det också! De svensk/syrianska bröllop jag varit på har blivit så himla uppskattade just för att paren tagit det bästa från båda hållen. Hade gärna velat ha vigseln lite tidigare för vår del, men vi har verkligen mer än 60% av gästerna från utlandet/andra delar av sv... många av dessa kommer på samma dag. Så tidigare än 18.00 blir det inte iaf. Plus att vi ska fotograferas innan så vi behöver tiden fram till 18-19... En anledning till detta är att vid fotograferingen så kommer fotografen printa ut två typ "planscher"/avlånga banderoller från fotograferingen som kommer ställas upp vid välkomstdrinken. Då måste vi ju fotograferas INNAN vigsel och fest så att planscherna hinner printas ut innan allt börjar. 

    Vi har ju inget direkt val med smekmånaden. Men vi har också tänkt att det ändå är bättre att vänta med den och göra sig hemmastadd i vårt nya gemensamma hem. Vi bor ju inte tillsammans nu så det blir en ny upplevelse som jag ser så mkt fram emot! Sen ska vi också åka iväg på spa i anslutning till bröllopet... Vi kommer bo på hotell under bröllopsnatten, sen åker vi på söndagen eller måndagen iväg några dagar på spahotell någon annanstans i Sverige (alternativt ett par dagar till Italien, men jag röstar för spahotell ist!). Kanske Kosta Boda Art Hotel. Var ju där med jobb och det är fantastiskt fint med bra behandlingar och relaxavdelning och bra restauranger. Sen kan vi passa på att köpa massa Kosta Boda grejjer till vårt hem ju haha... I januari/februari åker vi dock antingen till Bahamas eller Aruba... (vi har svårt att bestämma vilket. Jag är mer för Bahamas dock). Mauritius låter så härligt! Och det är kul att ha något mer att se fram emot när bröllopet är över ju  
  • goli

    Pagnie, vad skönt att det mesta är fixat! Då kan du ju lika gärna gifta dig nu, hahaha! Näää, tycker som Kitkät att du ska stanna kavr hos oss ett tag till, har varit så roligt att planera ihop.

    Kitkät, det stämmer att det är vårdcentralen vi jobbar på. Imorgon är det dags igen efter ytterligare en helg med en massa fixande. Igår hyrde vi bil och åkte ut till Birsta som ligger utanför Sundsvall och handlade ännu mer. Så nu har vi handlat gardiner, en matta, lampor, dukar mm mm. De större grejerna köpte vi innan vi kom hit, dvs soffa, säng, hylla etc. MEN viktigast av allt är att vi köpte en PLASMA-TV på 51 TUM!!! och jag är överlycklig, hahaha! Men sen när vi skulle lämna tillbaka bilen så hade jag råkat tappa mobilen mellean framsätet och dörren. Och när jag upptäckte det hade vi redan hunnit låsa och slänga in bilnycklarna i brevinkastet till biluthyrnings firman. Hahaha, stupid!!! Får väl ringa dem imorgon o hämta min mobil. Iaf, tycker det låter superhärligt med en stor balkong, hur hade ni tänkt inreda den?
    De flesta har OSAt men det är fortfarande några kvar. Fortfarande samma människor som vi har tjatat på innan. Är frestad att bara skriva att de inte behöver OSA och att vi inte räknar med dem. Känns som att om man vill gå på ett bröllop och ser fram emot det så svarar man i tid, speciellt som man har haft nästan 3 månader på sig!!!
    Angående skorna så håller jag med Pagnie, go for it! Tycker tvärtom att rosetterna är perfekt för en brud! Jättesnygga var dem!

    Lavelii, stort stort grattis till lägenheten! du ser att allt löser sig till slut! Och snart är det er tur att handla möbler och fixa med allt, vilket är jättekul! Speciellt skönt när man är färdig o kan sitta o bara njuta av allt! Så nu kan du bara checka av utterligare en sak på listan!
    Vi åker iväg på smekmånad ca en vecka efter bröllopet. Vi är lediga hela augusti månad så vi passar på då. Vet inte när vi kommer vara långlediga igen.

  • Pagnie
    goli skrev 2013-06-16 19:26:06 följande:
    Pagnie, vad skönt att det mesta är fixat! Då kan du ju lika gärna gifta dig nu, hahaha! Näää, tycker som Kitkät att du ska stanna kavr hos oss ett tag till, har varit så roligt att planera ihop.
    haha du har ju inte så långt kvar du heller. 1,5 månad och det är INTE mycket. kommer gå sjukt snabbt ju.
    och som jag sa till kitkät så kommer jag vara kvar hos er ändå. jag lovar er det.
    måste bara få komma hem från smekmånaden bara. :

    härligt med ny tv. vi köpte ju också ny nyss och det var såååå underbart. älskar vår nya tv så förstår verkligen hur du känner.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop