• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Mustikka,
    Jag blir uppriktigt upprörd när jag läser det du skriver om era gäster och deras respektlösa inställning till er önskan om ett barnfritt bröllop!
    Det handlar ju både om en kostnadsfråga och om en önskan att faktiskt slippa gråt, spring och skrik på ert bröllop. Då bör gästerna respektera detta! Jag skulle aldrig prompt envisas med att ta med mig barn om nu brudparet tydligt uttryckte att barn inte är välkomna. Hur har man mage att göra så, undrar jag? Dom kan lika gärna stanna hemma med sina barn tycker jag.  
    Vi har faktiskt haft tur; för det första så har mina föräldrar verkligen förstått att vi vill ha ett litet och personligt bröllop, så dom har inte bjudit så fruktansvärt många (om man jämför med andra syrianska bröllop) och för det andra så har vi fått jättebra respons av våra gäster vad gäller barnfrågan! 
    Jag talade om för mina nära släktingar (min farbror som har småbarn samt mina kusiner som har småbarn) och förklarade varför vi inte hade skrivit med barnen på inbjudningskorten. Och jag fick som svar tillbaka att det är det bästa vi kunnat göra och att dom ändå inte skulle vilja ha med sig barnen! Så ja, vi har väl haft tur antar jag. Inga sura miner än så länge. 

    Men en annan sak som jag stör mig på är att vi har fått höra klagomål från några gäster (från min sida) pga. att vi har valt att vigas tidigt på dagen (kl 16.30). Syrianska vigslar brukar hållas på kvällen, typ vid 18-19-tiden! 
    Och personligen så skulle jag inte vilja vigas så sent på dagen/kvällen eftersom jag vill att min bröllopsdag ska vara just en hel dag, inte bara några timmar på kvällen!
    Vi har planerat bröllopet ett helt år, vi vill inte att det ska vara över på bara några timmar...
    Vi vill börja vår bröllopsdag tidigt, fotograferas efter vigseln, vi vill äta en lugn middag och festa i många timmar därefter. 
    Alla andra syrianska bröllop som vi har varit på så har gästerna kommit till festlokalen vid 20-21, brudparet har då dykt upp vid 22 och så trycker man i sig middagen (för att dansen sätter igång mitt i) och sen så dansar man i några timmar och så är det slut. Happ! Jag säger inte att det är ett dåligt upplägg, jag säger bara att det inte är det vi vill ha och då förstår jag inte varför vissa gäster klagar? 
    Vad spelar det för roll vilken tid som vigseln hålls? Om jag som brud hinner göra mig klar tills dess så borde det väl inte vara någon stress för gästerna? Dom som tycker att det är för tidigt kan få stanna hemma, så känner jag. Nu är det inte alls många som klagat, kanske typ 4-5 gäster, men det är ändå irriterande! 

    Sorry för mitt långa inlägg. Jag ville bara dela med mig av min frustration också! :)  

  • kitkät

    Viola,
    Får jag fråga vad din slöja kostade?
    Jag försöker få en uppfattning om vad man kan tänkas lägga på en slöja, speciellt med tanke på att jag funderar på att kanske köpa två (en lång och en kort till festen).

    Jag är egentligen inte förtjust i korta slöjor, men jag har funderat mycket fram och tillbaka på om det kommer bli jobbigt att bära en lång slöja hela kvällen. Min kompis hade en tre meter lång slöja på sitt bröllop och hon hade den under hela bröllopsfesten också. Hon bar den, precis som du skrev, hängandes på armen eller så fick hon hjälp av sin brudtärna att hålla reda på den! Kanske kan det funka ändå? 
    Jag vill i alla fall ha slöja hela dagen/kvällen, jag resonerar som så att jag gifter mig bara en gång och jag tycker det är SÅ snyggt med slöja. Det är pricken över i:et, och som jag skrev i ett inlägg förut: när jag varit och provat brudklänningar så har jag inte känt mig som en riktig brud förrän jag fått prova med en slöja på! Jag ska inte ha tiara, men ett hårsmycke. 

    Jag är 170 cm lång, så ja jag är väl rätt lång Glad
    Jag är ute efter en slöja i heltyll, en tjock... Svårt att förklara. Men jag vill inte bara ha ett lager tyll, utan det ska vara flera lager så den ser fyllig ut! Och jag ska inte ha slöjan över ansiktet! Vad menar du med dubbelvikt? 

  • goli

    Puuuuh, säger jag bara! Nu har vi skruvat ihop de sista ikea-möblerna och det roliga är att stället känns tommare nu när vi fått allt på plats. Men imorgon ska vi till ikea igen. Och elgiganten och ev mediamarkt. Läste att det var ngt priskrig på g mellan alla elektronikjättar och det passar oss alldeles utmärkt. Behöver en tv ju. Saknar att sitta och zappa mellan en massa skitprogram. Skrattande

    Mustikka, tack så mycket! Det känns jättekonstigt. Idag fick jag ta emot en patient alldeles själv och det var en smått förvirrad dam. Ganska roligt. Var tvungen att övertyga henne om sin diagnos fast hon vägrade tro på mig. Vet inte om det är för att jag e yngre än de flesta på jobbet eller för att jag är allmänt mesig! Hahaha! Men det blir nog bättre med tiden! Tråkigt att höra om hur era gäster beter sig. Tycker det är otroligt respektlöst! Men jag håller med dig om att våra kulturer är lite jobbiga på det sättet. Kan lova dig att jag inte heller vill ha alla de människor vi har bjudit på vårt bröllop. Men men... av respekt för den o deno den personen så blir man tvungen!

    Pagnie, det e klart jag vill ha personlig leverans! Finns det något annat sätt? Think not... Glad

  • Pagnie
    goli skrev 2013-06-14 20:47:36 följande:
    Pagnie, det e klart jag vill ha personlig leverans! Finns det något annat sätt? Think not... Glad
    haha okej kanske inte. vi får väl ta en roadtrip upp till er då när det är dags och leverera. Så får vi se vad vi kan åstadkomma. Då är vi säkert gravida samtidigt. Jag är helt insnöad på att jag vill ha en bebis innan 25. Men det ska vi väl kunna fixa. Undra om R är redo att producera ;)
  • kitkät

    goli,
    Vad kul att ni börjar få ordning på allt - jag längtar tills det är dags för oss! Jag är så nyfiken på hur lägenheten kommer bli, om det kommer kännas litet eller lagom stort. Visst, den är ju på nästan 70 kvm men det är ändå bara en tvåa. Balkongen är dock stor, 9 kvm! Vilka möbler har ni köpt nu till att börja med? 

    Hur känns det att äntligen få praktisera allt ni lärt er? Jag har glömt, men vart är det ni arbetar nu under sommaren? Är det Vårdcentralen, kan det stämma eller minns jag helt fel? 

    Hur går det med bröllopsplaneringen? Vad har ni kvar att planera eller inhandla? Är det många som har OSA:t hittills? 
     

  • Viola

    Kitkät, jag betalade 4500, den kostade dock 5200. Jag frågade ett par väninnor vad de betalat för slöjor, och de låg på 2000-4000. Ganska dyra med andra ord, tycker jag om man jämför med priserna på klänningarna, jag hade helst velat betala en tusenlapp, haha. Jag tror jag vet vad du menar när du säger tjockt, det är jättejättefint, min favoritlook, så cleant. Hade gärna velat ha ngt sånt men det skulle inte funka m min klänning. Funderar på om det materialet du menar verkligen är tyll, det liknar tyll men har ett tyngre fall, stämmer det? Okej, så du är uppenbarligen lite längre än mig (vem är inte det är frågan? Haha) då blir det mer striking med 4meter. Med dubbelvikt menar jag att slöjan är i två lager där man fäster den på huvudet, öh, svårt att förklara i skrift. Så kan man ha den kortare delen över ansiktet. Men oavsett så går det ite att göra så den typen av slöja som du beskriver.

  • Pagnie

    Så tjejer, nu börjar man ju nästan bli riktigt nervös. dagarna går snabbt framåt och det känns som att det är hundra saker som man måste göra. sjukt nervöst om man ska hinna allt. men jag gjorde en lista och insåg att så mycket är det egentligen inte kvar.
    Måste bara ta tag i mig själv och faktiskt göra det.

    I helgen kommer vi sitta med en massa saker så får vi se om vi får allt gjort. hoppas det. Mitt stora problem just nu är en ingångslåt. det skulle jag verkligen vilja komma på nu då vi ska träffa prästen om lite mer än en vecka.
    Det står verkligen still i huvudet och jag vet inte alls vad man brukar ha för ingångsmusik. Det är ju inte direkt det man kommer ihåg av ett bröllop känner jag.

    Och en till psalm till kyrkan. ja det är inte det lättaste det heller. Men det kanske prästen har några bra förslag på.

  • Lavelii
    Viola skrev 2013-06-12 14:11:51 följande:
    Lavelli,

    Aaaaah!!!! Så fin din ring är Förvånad Gratttis grattis grattis!!! Verkligen superfin! jag kan tänka mig att den matchar fint med alliansringen...iiii!!  Ang försäkring, hör runt med olika bolag innan ni skaffar eran hemförsäkring (om ni inte redan har en) för att se vilka som har bäst "specialförsäkringar" för klockor och smycken, för alla bolag har inte det och de flesta täcker endast upp till ett angivet värde (finns på deras hemsidor). Jag ska försöka kolla upp det i dagarna, kan tipsa dig.  

    Jag förstår att du är rädd om den, många tror ofta att smycken är som pansarvagnar, att de tål allt. Tyvärr så gör de inte det, de måste hanteras varsamt, precis som andra ägodelar, dvs om man inte vill öka risken för att den ska tappa stenar, böjas, klor slits bort, allmänt slitage osv., men samtidigt ÄR de ju till för att bäras och slitas. Jag tycker du gör rätt i att ta av dig ringen du blev friad med hemma, det ger annars "onödigt" slitage. Speciellt när du sover!!! Bomull/papper är värsta slittjuven, tänk på det. Jag får rysningar av att tänka på att min mamma sover, gör trädgårdsarbete, bakar, diskar, gör ALLT med sin solitär, så jag försöker med jämna mellanrum rengöra den ordentligt och kolla så att stenen sitter, men hon sliter ju fortfarande ganska mkt på den. Hennes tanke är väl "äh, saker är till för att bäras", hon har ju en poäng. Lite tvåsidigt det där. haha.

    Jag kommer ha min släta ring 24/7, men inser att den kommer också slitas med tiden och bli smalare genom åren och kanske böjd speciellt för att den inte kommer vara så bred till att börja med, det är något jag får accepteraGråter...Men diamantringen kommer nog åka av när jag är hemma...trooor jag...Obestämdäh, vi får se.

    Angående er smekmånad, kul och kanske lite tråkigt att den blir uppsjkuten. Kul för att herregud!!! Ni har något att se framemot efter bröllopet, tråkigt för att då får du vänta ett par mån längre. Men samtidigt hinner ni göra er hemastadda i ert nya boende, fixa allt, få bröllopet överstökat, samla er, och åka på semester i lugn och ro. Se det från den positiva sidan Skrattande...Jag vet inte riktigt hur vi kommer göra, vi har inte pratat om smekmånaden så, förutom resmål, men jag trooor att vi kommer åka direkt efter, eller ett par dagar efter.

    Hmm..vittnen, ja, alltså min blivandes familj har en gudfamilj, som jag förövrigt bara har träffat 1 gång. Jag tycker att vigas är så himla intimt och bland det största vi kommer göra här i livet att det skulle kännas konstigt att bara ta någon enbart för att de tillhör gudfamiljen. Och han kan inte tänka sig ha någon vän+fru som vittnen...hursomhelst, vi är väldigt nära med hans syskon, så det blir förmodligen någon av dem, även fast man enligt kyrkan inte ska ha syskon. Sen kommer min syster (ev hans syster också) vara min tärna. Så jag får lite av båda världar, min syster komma vara min högra hand. Nu var jag inte till någon hjälp här, men jag håller med dig, man vill ha ett par som kommer vara "här" och närvarande i ens liv. Jag tycker att ni borde följa era hjärtan, bara för att ni väljer det ena paret betyder itne det att ni gillar de andra mindre, det är av praktiska skäl, och jag tror att omgivningen kommer förstå det. 
    Tack så himla mkt!!! Den är magisk!!! Alliansringen är exakt likadant fast utan mittstenen, med 14 stenar, så fint tillsammans Vigselringen kommer jag ju ha på mig dagligen... den är ju mest denna enstensringen jag känner att jag inte vill utmana ödet med. haha... Den är så delikat gjord med klorna som håller fast stenen osv. Så nojig som jag är så har jag redan varit hos guldsmed 3 ggr för att kolla fattningen hahahaha... inbillar mig att den bara ska falla av liksom (stenen). Men den sitter fast! Killen i butiken kommer kicka ut mig om jag går dit igen inom kort haha...

    Men det är ju som du säger. De tål ju inte hur mkt stryk som helst, även om de tål mkt. och är till för att användas! Men varför riskera liksom?! Jag överlever liksom att inte ha den när jag diskar typ, men frågan är om mitt hjärta klarar av om stenen skulle falla av för att jag varit obetänksam haha... Not worth it! 
    Så fort jag träffar svåger som designat den (utefter hur fästmannen försökt beskriva vad jag tycker om) så ska han få världens största kram!! He did good!! 

    Iaf, nog om den... Har du fått dina än??

    GRATTIS till klänningen. Så himla vacker!!!!! Vilka snygga brudar vi alla kommer vara!!! hihihi
    Och så skönt att du fixat slöja också. Har fortf inte hittat en... eller jo har hittat en lång, i Malmö. Den var så vacker! MEN dem VÄGRAR tala om för mig vad den heter så jag kan beställa den. Så klart vill dem tjäna pengar på den men jag har inte möjlighet att åka ner dit för att dubbelkolla den och sen beställa den osv!! FAN!!
    Vet att den är en pronovias... så jag har ju kollat på pronovias hemsida för att se om jag kan känna igen den... och tre stycken är väldigt lika. Får se hur jag gör... :-/ Ska eventuellt ha en kort också till festen... den har jag hittat i samma butik som klänningen. 

    Ja, det där med vittnen har vi inte tagit tag i än helt. Får se hur vi gör... Jag och min fästman är överens om vilka vi vill ha iaf... det är bara biten av att tala om för familjerna vilka det blir haha... Jag tror dock att vi gör det jobbigare än det är faktiskt. Ingen kanske bryr sig. Speciellt eftersom det ena paret väntar barn och kommer ha en liten bebis att hålla koll på dessutom.  

    Aja, vi får se

    Hur går det med era planer annars? 
  • Lavelii

    Tjejer!

    Har varit borta några dagar och hinner knappt med trots att jag varit inne och läst lite då och då...

    Kitkät,

    Ja, alltså det där med vittnen, tärnor whatever... Jag vet inte vad som är vad och varför osv. Men som du sa, de som är "vittnen" är ju i regel oftast de som blir gudföräldrar till ens barn. Inte så att alla följer de i dagsläget dock (om Gud välsignar oss med en son, så är det redan bestämt att min bror ska vara gudfar tex och han kommer inte var vittne/bestman/marskalk))
    Men det som Viola sa om att de har en andlig innebörd på annat sätt än tärnor t ex tror jag det ligger något i. Men jag har inte kollat upp, läst mig in på det alls.
    Det jag dock menade från början var att vi enbart kommer ha ett par, gift par. Inte fler i följet. Så därför behöver jag inte direkt kolla upp fler liknande tärnklänningar eftersom det bara är en klänning som ska inhandlas och "godkännas" haha... (hela samtalsämnet uppkom ju efter snacket om tärnklänningar haha).

    Iaf, har inte heller hittat slöjor och enligt brudbutiken jag varit i så tar de inte alls lång tid att få slöjorna. Brudbutiken i malmö som jag varit i kontakt med lite sa att de kunde få hem La Sposa slöjor på 10 dagar (?!). Men ring och kolla med dem. Måste också ta tag i det.
    Ville också ha en "tung" utan spets osv... men när jag provade en sån så dolde den hela ryggen på min klänning. Tyget blev för tjockt och det är ju inte kul. Min rygg på klänningen är ju så vacker!! Så det valde jag bort... Har fastnat för en La Sposa/Pronovias men vet inte hur jag ska kunna gå tillväga med att beställa den när brudbutiken i Malmö vägrar lämna ut artikelnr på den. Den kostar runt 2000kr sa de dock. Och den är 4 meter lång. 
    Den korta minns jag inte vad hon sa att den kostade.

    Hur har det gått med skor? Hittat något? Känns som jag verkligen slappar alltså...har inte ens kollat efter det på hur länge som helst. Inte bra. Vill inte hamna i en situation där jag stressar ihjäl sen med sånt.

    Och det där med tiden... whatever, folk klagar på allt!!! Vi ska vigas kl 19... folk klagar på det också! Vi tänkte precis som du, vi vill inte vigas sent. MEN Afram rekommenderade 19...tidigast 18 och menade att lokalen och kyrkan är i direkt anslutning till varandra. Vi behöver inte åka långt för att komma till lokalen. Vilket gör att vi kommer in i lokalen ca 20.30 tills alla satt sig osv. Och han menade att det är lagom, för ingen orkar vara i lokalen och äta redan vid 17-18 tiden för att sedan festa till 3 på natten. Och jag var inte överens med honom...tills jag faktiskt var på kusinens bröllop nu för någon vecka sedan och kände att det faktiskt var som han sa. Det var precis lagom med vigsel 19. Men det är olika för alla. Och alla kommer alltid klaga på allt! Det är ändå 16.30 och en lördag som om folk har världens viktigaste sysslor då! Skit i folks klagomål

    Mustikka,

    Blir lika förbannad här! Fan att folk inte förstår och som Kitkät sa, det är inte bara en fråga om ens egen önskan för att slippa spring, gråt skrik utan faktiskt också en ekonomisk fråga! Som folk skiter fullständigt i!! Det skiljer ju ändå en del mellan (iaf våra) paketpris om vi nu skulle bli 430 st ist  pga 30 barn!! Det irriterar mig som fan och jag kommer göra allt för att vi ska hålla oss mellan 350-400 MAX! Jag vill knappt ha 300 på vårt bröllop men det går inte att minska mer... men däremot vägrar jag överstiga detta antal pga BARN! Förlåt, älskar barn men barn som vi vill ha där är en sak... men inte vänners barn eller släktingars barn som vi inte känner eller så. Nej! Det ska stå i inbjudan och behöver folk förtydligande så kommer jag säga de till dem i tele också! 

    Kitkät & Viola,

    Jag har också funderat på det där med dubbelvikt. Jag förstår vad du menar Viola... och jag vet inte alls hur jag ska göra. För de slöjor jag tittat på har inte varit "dubbelvikta", och jag vill egentligen inte ha det heller. Den korta slöjan är dubbelvikt men inte den långa. Vill inte förstöra mitt hår genom att dra den över och sen bort fan hahaha... Räcker med att prästen ska placera kronorna på våra huvuden och därmed krossa halva min frisyr redan Cool 
    Kitkät, det brukar gå bra med att ha den långa också faktiskt. Man bär den på armen. Många gör så och det ser faktiskt inte så JÄTTEansträngande ut. Men det beror kanske också på hur mkt folk drar och lyfter och har sig med en. Tror det är lättare att hålla koll på slöjan om man har en snäv klänning som man inte behöver hålla lika mkt koll på. Min klänning t ex kommer ju redan bara den ta plats, då känns de lite too much att behöver hålla koll på en lång slöja samtidigt. Men förstår vad du menar med att det är pricken över i:et. Därför funderar jag på en kort.

     

  • Lavelii
    goli skrev 2013-06-12 20:40:23 följande:
    Lavelii, tack så mycket! Känns underligt men skönt att äntligen kalla sig för läkare och inte student längre...
    Angående frieriet, vi hade exakt likadant frieri. Hahaha, det var verkligen stone age! Men samtidigt så tycker jag väldigt mycket om de traditionen! Tycker att man visar respekt mot sina föräldrar som ändå har gjort så mycket för en och kämpat så in i helvete för att uppfostra oss Glad. Min största rädsla var att mina föräldrar och fästmannens föräldrar inte skulle komma överens. Våra mammor hade träffats en gång för länge sedan, när vi precis hade börjat utbildningen, så det räknades inte. Men att träffa varandra när vi skulle förlova oss.... ojojoj! Skrattande Som tur var blev det en fantastisk dag och de kom jättebra överens. Det var verkligen minnesvärt!
    Tråkigt att ni måste skjuta upp er smekmånad, men samtidigt så kommer ni ju att åka! Så oroa dig inte! Det kommer bli en fantastisk resa när ni än åker iväg!
    Visst gör det!! Minns första gången telefonen ringde på jobb och jag skulle säga "bla bla (namn) psykolog, resursteamet". Kändes SÅ märkligt. Liksom finally!!! Och igår när det var studenter i hela staden så promenerade jag till jobb och insåg att det är 10 år sedan man tog studenten. Nu är man färdigutbildad psykolog, jobbar, träffat sitt livs kärlek, planerar bröllop och bostadsköp osv. Helt overkligt. Underbart!!
    Så ännu en gång, stort lycka till!!

    Jo, men jag håller med dig helt! Hade inte velat ha det annorlunda alls! Men det blev en fin överraskning att jag fick två firerier typ Och tror mig, jag hade samma rädsla. Speciellt eftersom min pappa var helt supersur och gick runt för sig själv och inte tyckte om sitt liv just då "vår enda dotter! ska flytta då ändå upp dit! nej detta går jag inte med på!" hahaha... Sen tog det ungefär 5 minuter in på att de kom och han hade hittat världens finaste svärson och underbar familj osv. Dem kom jättebra överens. Helt klart minnesvärt!

    Ja, det ordnar sig med smekmånaden. Vi kommer åka iväg på något spa i anslutning till bröllopet ett par dagar iaf. Sen åker vi på smekmånad i januari/februari... Matchar in det med min 30 års dag haha...
    Åker ni direkt eller hur gör ni?
Svar på tråden Orientaliskt bröllop