• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Pagnie,
    Oj, oj, oj. En månad kvar! Har ni allt klart nu? Vad är kvar att fixas?

    Mustikka,
    Hm.. Det tycker jag är riktigt respektlöst - att ta med sig barnen trots att ni uttryckligen har bett dom att lämna barnen hemma. Vad synd att vissa inte kan respektera brudparets önskan om barnfritt bröllop.  
    Vilka är det som har sagt att dom ska ta med sig barnen ändå? Är det nära släktingar eller lite mer avlägsna? 

    Viola,
    Jag är jätteglad för din skull, visst känns det som att ett ton sten har lyfts från dina axlar?
    Sa Sara något om hur lång leveranstid det är på slöjor?  

  • Pagnie

    Nej allt är inte klart. men snart så. dock ser jag inte fram emot bordsplacering. det kommer inte bli roligt.

  • kitkät

    Har ni fått in alla svar nu från gästerna? Var det många som ni/din svärmor behövde jaga? 
    Hur många tackade nej och hur många gäster blir ni slutligen? 

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-13 16:39:21 följande:
    Har ni fått in alla svar nu från gästerna? Var det många som ni/din svärmor behövde jaga? 
    Hur många tackade nej och hur många gäster blir ni slutligen? 
    nej det var inte så många som dom behövde jaga. vet inte exakt hur många som sa nej faktiskt då det kom folk från typ alla familjer men vissa från samma familj kunde inte. om du förstår vad jag menar. en familj fick vi inte ens tag i. känns som dom försvunnit från jordens yta. så runt 130 stycken verkar det som att det blir. exakt lagom och den summan vi hade tänkt från början :D
  • Mustikka

    Kitkät det var faktiskt en granne som skulle ha barnen med på knät tydligen läser inte folk korten lr bryr sig inte. Och kusinerna räknar med dem under 10. Sa att de under 10 får stanna hemma men då sa min släkt att det bara gäller dem utanför. Att jag inte kan be småttingarna bara komma till vigseln. Så dem är envisa. Min familj lika så. Inbjudan blir bara mer och mer fastän jag blir arg och säger åt dem att sluta. Vi är runt 300 nu. Ville ha 250 och under. Får bara bita ihop och hoppas vi inte går i konkurs. Kommer från en extremt envis familj. Ni får vara glada över att ni går bjuda vilja ni vill ha där. Usch avskyr vår kultur ibland. Förlåt om jag verkar irriterad nu. Går nog över i morgon. Var tvungen att lätta lite på trycket här.

  • Viola

    Kitkät, ledsen för att jag inte svarat om slöjan, haft full rulle idag. Ja, hon sa att en del slöjor kan det vara lika lång leveranstid som på klänningar. Så det var säkrast att beställa båda samtidigt. Jag tycker att det för det första är väldigt konstigt att det tar 4 mån att tillverka en klänning, är de och odlar bomullet till tyget? förstår inte. MEN att det tar nästan lika lång tid för en slöja att tillverkas är ytterst konstigt. Jag vill gärna visa bild på min slöja...men sitter med mobilen så jag kan inte ladda upp bild. Den slöjan som jag testade med klänningen var superfin och ren, hon hade fått in den 3-4 dgr innan, du kanske kan köpa den direkt? ja dvs om du gillar den. Jag trooor stt hon hade 2-3 olika som var nya, jag kollade ärligt talat inte så mkt på vad som fanns, utan jag sa bara att hon skulle ge mig det hon tkte var finast till, och det blev superfint så jag tittade inte på ngra andra slöjor. iaf, jag vill bara säga att jag har läst dina inlägg om bestman osv, alltså, helt ärligt, i min värld finns inget rätt eller fel, jag försökte bara finna lite klarhet själv i hur det traditionellt sett brukar/borde gå till, ja själv kmr inte följa traditionen till punkt och pricka, vår bestman kmr vara ett syskon och det accepteras eg inte i vår kyrka... För att komplicera det hela så kan jag tillägga att den amerikanska seden är mest snarlik det jag försöker förklara, ( bestman+maid/matron of honor), (groomsmen+ bridesmaid), generellt sett är maid of honor och bestman de formella vittnena. Hursomheöst, Du får inte tro att jag pekar med pekpinne eller så, är inte alls min mening...man gör precis så som man vill och det menar jag inte på ett nonchalant sätt, hehe, för att vara tydlig, när ska du till Sara?

  • Viola

    Tjejer, tack så mycket för de fina orden om min klänning, det betyder mycket...det ger mig lite mer självförtroende. Hehe.

  • kitkät

    Viola,


    Jag ska till Sara om två veckor! Då ska jag hämta hem min klänning också. Jag vill ha en slöja som är helt i tyll, alltså utan spets eller pärlor. Den ska vara lång, minst 4 meter!
    Är din slöja lång eller kort? Kommer du ha den hela bröllopsdagen eller ta av den efter vigseln? Jag vill ha slöja hela dagen/kvällen men jag funderar på om jag kanske ska köpa en kort att byta till på bröllopsfesten. Kanske blir jobbigt med en så lång slöja när man dansar etc.

  • kitkät

    Jag tänkte inte alls på att det skulle vara så långa leveranstider på slöjor, jag tänkte att det bara är att gå in i en butik och köpa med sig en slöja hem! Dumt, annars hade jag ju också beställt det tillsammans med klänningen. Men det tänkte jag ju inte på då! Nu blir jag nervös när du säger så. Men det är ändå 3,5 månad kvar till bröllopet... Det borde vara gott om tid!

  • Viola

    Kitkät, Jag vet att hon hade en i heltyll, lång, iofs hade kanten på tyllen pyttesmå vita pärlor, men det var en jättefin touch. Vore jag du skulle jag ringa Sara och höra med henne om leveranstiden för heltyll, känns som att det inte borde vara SÅlång tid. Men så du vet hur du ska göra, om det blir tight att beställa, så är det bara att börja kolla andra ställen, inget som säger att klänning och slöja måste vara från samma tillverkare, spec inte om det är heltyll, då finns det inga detaljer som "måste" matcha. Bra fråga, jag vet inte hur lång min slöja är...men den är ganska lång. Kollade lite på mina bilder nu, jag tippar på ca 3 meter. Jag är 1,56 lång och den ser ut att vara ungefär dubbelt så lång som jag...nästan iaf. Jag veeeet inte hur jag ska göra efter vigseln, jag funderar på att ha den i början av festen och ta av den för att vara helt utan slöja. Jag vill kunna röra mig lite fritt, kommer ändå ha en tiara, så jag blir inte helt naken på huvudet. Vet inte, jag tkr att man kan rusta ner till festen, man ska ju kunna släppa loss lite utan att tänka på 100 saker som kan fastna någonstans. Så känner jag just nu och jag kan komma att ändra mig och vilja bära slöja hela kvällen. Men jag tror inte att jag kmr köpa en till (kortare) slöja som backup, mest för att jag tkr det är onödigt, speciellt med tanke på att den jag beställde kostade mer än vad jag egentligen var bekväm med att betala för en slöja. Jag kan inte tillåta mig själv att köpa en till. Haha. Så antingen lång slöja, eller ingen slöja alls. MEN jag testade med att hålla i slöjan, och måste erkänna att det såg väldigt sött ut. Jag tyckte det var fint, Så någon timme in på festen kan man göra så. Vad känner du själv? 4m kan vara riktigt snyggt!! Jag älskar riktigt långa slöjor. Är du lång? Kort? Ska du ha slöjan över ansiktet? Dubbelvikt?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop