• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola

    Kitkät, hmmm, jag är minst sagt ingen expert. Så jag ska inte uttrycka mig så heller. Jag har mest googlat lite för att få kläm på hur våra traditioner skiljer sig för att kunna använda det i vår ceremoni. Det visade sig att de är lika. Men det var min uppfattning av det jag läst, att den enda med andlig huvudroll där är best man. "brother of the cross", han som bär korset. Hursomhelst, Hittade en länk om vett och etikett som förklarade ganska bra, dock går den inte in på djupet om innebörden osv. Men alla gör ju såklart som de vill, jag sökte mest för att jag själv inte är så insatt i hur det går till, men upplevde också att det stod lite olika överallt. Hehe så man blir förvirrad.

  • Viola

    Hörrni, jag sitter m min mobil...går Inte att ladda upp bilder. Och jag kommer inte in på pronovias sida. Så googla Pronovias Le Tour. Så är det de första som kommer upp.

  • Pagnie
    Viola skrev 2013-06-12 17:39:19 följande:
    Hörrni, jag sitter m min mobil...går Inte att ladda upp bilder. Och jag kommer inte in på pronovias sida. Så googla Pronovias Le Tour. Så är det de första som kommer upp.
    åh den var verkligen jättevacker. du kommer bli en strålande brud. :D
  • kitkät

    Vad fin din klänning är! Jag älskar spets och allt som inte är axelbandslöst! :)  
    Var den jättedyr? 

  • kitkät

    Viola, 
    Jag läste artikeln du länkade till om bestman/marskalk/brudtärna!
    När jag skriver marskalk så menar jag just bestman! Alltså den som står framme vid altaret bredvid brudgummen! Bestman är ju egentligen inte ett svenskt ord så när jag skriver marskalk så syftar jag just på bestmannen. Det är därför som jag ibland skriver marskalk och ibland skriver jag bestman. Men jag syftar fortfarande på samma person/funktion. 
    Jag blir inte klokare av artikeln, för brudtärna är fortfarande den som står framme med en vid altaret och bestmannen/marskalken är fortfarande den som står framme med en vid altaret, dvs. dom är vittnen! Så jag förstår inte vad skillnaden mellan marskalk och bestman är fortfarande, det är ju samma person och dom fyller samma funktion. Det är bara olika ord, det ena ordet är engelskt och det andra är svenskt. 
    Och visst man kan låta bestmannen/marskalken ta emot gästerna etc (som det står i artikeln), men han är fortfarande den som står framme vid altaret vid brudgummens sida och vittnar när dom ingår äktenskap.  
    Vi kommer alltså ha två bestmans (dvs. marskalkar) och två brudtärnor som ska stå framme med oss vid altaret! Jag har aldrig hört talas om att marskalk och bestman är två olika funktioner, så jag vet inte vad vett-och-ettikett-gubben svamlar om! 

    Jag hoppas inte du tror att jag är dum eller envis, men jag köper bara inte resonemanget att "vittnen" och "bestman, dvs. marskalk/brudtärna" är olika funktioner, eller att bestman och marskalk inte syftar på samma sak. 

    För att betona vad jag menar så kopierar jag från Wikipedia:
    Bröllopsmarskalk, även kyrkomarskalkbrudsvenn eller best man, är roll som oftast innehas av en man, men som även kan innehas av en kvinna, i samband med bröllop. Bröllopsmarskalken är oftast brudgummens bäste vän eller bror. Brudens motsvarighet är brudtärnan

     

  • kitkät

    Det jag försöker säga är att jag fortfarande inte förstår varför ni skiljer mellan "vittnen" och "bestman/brudtärna"! 
    Dom fyller jlopu samma funktion och har precis samma uppgifter! 
    Det är dom som står vid altaret bredvid brudparet! Våra två bestmans och brudtärnor kommer även sitta med oss vid honnörsbordet. För på syrianska bröllop så sitter brudparets "vittnen" dvs. "bestman/brudtärna" vid brudparets bord på bröllopsfesten!  
    Men jag håller med dig om att det inte är vanligt med två bestmans och två brudtärnor på syrianska bröllop!

  • goli

    Lavelii, tack så mycket! Känns underligt men skönt att äntligen kalla sig för läkare och inte student längre...
    Angående frieriet, vi hade exakt likadant frieri. Hahaha, det var verkligen stone age! Men samtidigt så tycker jag väldigt mycket om de traditionen! Tycker att man visar respekt mot sina föräldrar som ändå har gjort så mycket för en och kämpat så in i helvete för att uppfostra oss Glad. Min största rädsla var att mina föräldrar och fästmannens föräldrar inte skulle komma överens. Våra mammor hade träffats en gång för länge sedan, när vi precis hade börjat utbildningen, så det räknades inte. Men att träffa varandra när vi skulle förlova oss.... ojojoj! Skrattande Som tur var blev det en fantastisk dag och de kom jättebra överens. Det var verkligen minnesvärt!
    Tråkigt att ni måste skjuta upp er smekmånad, men samtidigt så kommer ni ju att åka! Så oroa dig inte! Det kommer bli en fantastisk resa när ni än åker iväg!

    Viola, vilken vacker klänning! Otroligt! Den överdelen hade jag själv tänkt att ha innan jag hittade min klänning. Men jättevacker, verkligen! Och vad kul att du äntligen hittat din drömklänning! Grattis, får man väl säga!

    Pagnie, ja det har verkligen inte varit lätt att hinna med allt. Vi kommer hem och är helt slut men har alltid så mycket att göra! Det har varit jätteroligt men det ska bli skönt när vi är färdiga med allt oxå, då får vi äntligen njuta av allt! Men på lördag ska vi göra nästa runda till Ikea och elgiganten. Har fortf MASSOR kvar att köpa! Pagnie, vilka fina grejer du fixar! Speciellt amningskudden, den såg sååååå skön ut! Det blir beställning nr 2 för min del!

    Kitkääääääääät!!!! Hahaha, vad rolig du e! Det är precis som Greys, alla är sjukt elaka, snor patienter från varandra och ALLA har sex med ALLA! Hahahaha! Nä, skämt åsido, det är RAKA motsatsen. Jag har aldrig stött på trevligare människor! Helt seriöst, efter 6 år i Polen så känns det som att jag har gått in i twilight zone eller ngt fast tvärtom. Alla e så gulliga och hjälpsamma och förtående och tålmodiga.... Men på hösten ska vi till sjukhuset när vi startar vår AT och om det blir ngn Greys-drama så lovar jag att berätta! Glad Lägenheten är bra och vi e jätteglada. Det rä liiiite slitet med en massa hål i väggarna och vi försöker åtgärda det genom att få hyresföreningen att fixa det. Känns lite onödigt att vi ska lägga ut en massa pengar pga förra hyresgästen... men det är såååå skönt att ha eget ställe med eget kök och toalett! Sen är vi inte vana vid att ha en 3a efter att ha bott i ett rum de senaste 6 åren. Vi lyckas tappa bort köket o toan, hahaha! och stället är bara på 73 kvm!!!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop