• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Nu är jag tillbaka från Stockholm. Update: Nu har jag varit och beställt brudbukett & tärnbuketter! :) 
    Om jag ska vara ärlig så kan jag inte mycket om blommor, så jag gav floristen fria händer men talade om att det viktigaste är att buketterna går i färgerna aprikos och vitt!
    Det kommer bli pioner, avalanche-rosor, gerbera och lite andra småblommor, typ flox. Och sen så glömde jag tala om för honom att jag vill ha dahlior också, i färgen aprikos och vit! Det ska jag mejla honom om nu i efterhand! Det gick bra att jag mejlade honom om jag kom på något som jag glömde att ta på konsulationen!
    Vad ska ni andra ha för blommor i era buketter?

    Lavelli, 
    Om du frågar mig så hade jag inte velat gifta mig borgligt tre dagar innan den kyrkliga vigseln. Jag hade nog hellre gjort som goli - tagit det antligen samma dag eller efter den kyrkliga vigseln, men absolut inte flera dagar innan. För mig så är jag lika mycket gift om jag är gift borgligt som om jag är gift kyrkligt (men den kyrkliga vigseln är viktig för mig och ett måste), så om vi skulle gifta oss borgligt flera dagar innan den kyrkliga vigseln så hade det bara känts konstigt, typ "är vi gifta nu...eller?" och sen kanske känslan av att "Nu äntligen är vi gifta" hade försummats litegrann, om du förstår hur jag menar. Den känslan vill jag känna efter den kyrkliga vigseln, för då känns allt mer på riktigt! 
    Det är svårt att förklara hur jag menar, men ni gör såklart som ni vill, men det vet du ju redan. Haha
    Jag är glad att vi valde att gifta oss i en svensk kyrka, då slipper vi det problemet!
    Min kompis och hennes man är inte gifta borgligt, bara kyrkligt inom den syrianska kyrkan och jag skulle aldrig vilja göra så. Det skulle kännas som att vi är gifta på låtsas. Men det är kanske också för att jag värdesätter även den borgliga vigseln, den är viktig för att jag ska kunna känna att vi är gifta på riktigt. Men det är ju olika hur man tänker!
    Jag tycker att goli och hennes fästman hittade en bra lösning på det genom att ta den borgliga vigseln samma dag! Och om jag var i er sist och inte hade haft möjlighet att ta det samma dag så hade jag hellre tagit det några dagar senare än några dagar tidigare! 

    Viola 
    Om du inte känner att någon av dom klänningarna som hon har fått in är den rätta, så tycker jag absolut att du ska våga att beställa en klänning från katalogen även om du inte får prova den innan! Jag gjorde ju så och klänningen är precis som på bilden, men 1000 ggr snyggare också! Det är ju så detaljerade bilder så man behöver inte vara orolig för att den ska se annorlunda ut, det är ju inte som att beställa en Kina-klänning och behöva oroa sig för att få något helt annat! 

    goli 
    Hur har det löst sig för er med möblerna/boende?

  • kitkät

    Och nejlikor som jag på nu att jag vill ha i min bukett också! Det ska jag också mejla floristen om. Påminnelse till mig själv :)

  • Lavelii

    Hallo tjejer!!

    Nu ska vi se här om jag kommer ihåg att svara på allt...
    Kan ju börja med det här med barn.
    Goli jag förstår precis vad du menar! Jag önskar också att jag hade sköt mig bättre i gymnasiet MEN med facit i handen så är jag glad över den väg jag ändå tagit. För min del så började jag plugga tidigt egentligen, men inte på psykologprogrammet förrän jag var nästan 23, flyttade till England, kom tillbaka och blev ju då klar förra terminen.
    Jag har alltid velat ha barn men jag har alltid velat ha en stabil grund och framförallt har det varit absolut otänkbart att skaffa barn utan att vara gift eller färdigutbildad! Jag har alltid velat vara klar med allt, och hur mkt jag än längtat efter att bilda familj och satsa på det, så har jag alltid tänkt på min utbildning. Hur viktigt det är för mig och min framtid och mina (God willing) barns framtid (!!!) att jag står stabilt (och min man också så klart). 
    Sen så träffade jag ju den personen jag vill leva resten av mitt liv med för ca 4 år sedan, men pga mina studier (och långt avstånd) så satsade vi inte direkt. Först för 2 år sedan blev det så självklart för oss att det ska vara VI ju! Solig  och 2 år senare är vi här, och gifter oss om 4 månader! Jag tror starkt på att allt händer vid rätt tid. Ibland ifrågasätter man tiden, men jag tror att har man tålamod och inte jäktar in i saker bara för att en viss önskan om något finns där, så kommer det rätta till en. Idag känns det helt ofattbart att man för några år sedan tvivlade på om man någonsin skulle träffa mr right och bilda familj, när det idag känns så självklart att vi är gjorda för precis varandra!

    Kitkät jag förstår vad du menar. Men jag måste säga att för mig känns inte den borgliga vigseln viktig alls. Jag vill göra det för att jag så klart vill vara gift även i lagens ögon MEN det är den kyrkliga vigseln som för mig kommer att kännas som att vi är gifta. Vi har tänkt att ta den borgliga efter bröllopet egentligen. Anledningen till att jag tänkte om lite var enbart för att kunna få lite tid tillsammans med våra familjer (speciellt hans systrar som kommer från USA då). Det kan vi ju så klart ändå. Men i den stressen som man är uppe i då så känns de som att om man inte planerar något specifikt där innan, så "skippar" man en "vanlig" middag för att man kommer ha fokuset på bröllopet några dagar senare. Vet inte hur jag ska förklara. Vi får se hur vi gör...det är fortfarande bara något vi funderat på. Men borglig vigsel samma dag som bröllopet blir det inte. Antingen innan eller efter. Samma dag känns allt för stressigt, trots att den knappt tar 2 min haha

    Och igen Pagnie, du är grym ju! Jag kan knappt sy hål i en byxficka hahaha... (lite överdrivet men du förstår!)

  • Lavelii
    Viola, det kanske man kan göra. Jag vet faktiskt inte. Låter som en idé iaf. Du kanske kan fråga prästen om det går?
    Håller tummarna för klänning!! Håller med Kitkät, våga beställ från katalog, om du inte hittar något du tycker om. Du kan alltid prova modellerna så att du vet att modellen iaf sitter som du förväntat dig! Lycka till!!

     
  • Lavelii

    Måste ju berätta att vi var hos dekoratören och floristen idag!
    Så nöjd. Verkligen en duktig kille!! Och så möte vi Afram där, som såg till att dekoratören visade det senaste defått in och vad de kommer få in!
    Detta mötet var bara ett första möte för att han skulle visa vad han har och kan erbjuda; centerpieces, blommor, färger osv... Vi fick säga vad vi ungefär tänker oss. Nästa möte så kommer han ta fram de blommor vi tänker oss, centerpiecen och stolöverdrag etc och duka upp allt för oss så att vi ser om vi tycker om det eller ej, och i så fall ändra det. Känns jättebra!!

    Det som redan är bestämt är ring"kudden", som kommer bestå av ett hjärta täckt av vita rosenblad. Såg så himla vackert ut. Den gör han ca 1 timme innan så att rosenbladen håller.
    Sedan höga kandelabrar i kyrkan. Även kandelabrar som centerpieces men vi har inte bestämt vilka kandelabrar vi vill ha.
    Sen är det blommorna... Vi har ganska stort svängrum i vad vi kan välja för blommor i det paketpris vi har. Och jag visade upp en bild till honom med orkideér (helt makalöst fint hade de dekorerat med det, från USA) och enligt honom så går det att göra som vi vill MEN han sa att orkideér är extremt dyra och i den mängd är det en enorm kostnad och det förstår jag ju också. Så enbart orkideér blir det inte, men inslag av det. Är även förtjust i kallor (araceae). Trött på enbart vita rosor. Så vi får se vad han kan göra med de kombinationerna... han visade upp bilder med dessa blommor som han gjort och det såg fantastiskt fint ut.
    Min bukett kommer förmodligen (om jag inte får andra idéer eller så) att bestå av enbart kallor. En speciell sort av kallor. Minns inte vad han sa att dem hette. Ska smsa honom och fråga. 
    Funderar dock på hur de blommorna ser ut när man konserverar dem?! Rosor vet man ju på ett ungefär... Aja, får se. Men det var iaf skönt att ha haft detta mötet med honom och att han förstod vad vi ville ha... Nu längtar jag till augusti när vi ska ha nästa möte Pagnie, visst har ni också träffat dekoratören? Vilken har ni? Är det en som "tillhör" er lokal eller?
    För han som vi var hos jobbar ju även med de andra festarrangörerna...eller en del av dem iaf. Bland annat Mona Lisa, Cleopatra och Syrianska lokalen i Geneta tror jag... 

  • Viola

    Kitkät,
    Jag vet, jag vet, just nu är jag liiite stressad över att ha väntat så länge med att beställa, bröllopet är om 5 mån och 10 dgr. Haha. Vad kul att ni beställt blommor. Vad mer har du kvar att göra? Bestämde du dig för om du ska ha placeringskort or no?

    Jag vet vad du menar med att man hamnar i ett ambivalent stadium där man itne vet om man är gift eller inte om den borgerliga vigseln sker flera dagar innan den kyrkliga. Men jag tror det är en mental grej, tror inte alla känner så, jag vet att jag gör det, så jag föredragar att ta båda vigslarna samma dag om det går dvs. Annars är det ju såklart inte hela världen. Men jag ska höra med Alfons (han som har Märsta), just för att kyrkan och festlokalen är i anslutning till varandra och det finns en del kontor så borde det väl vara möjligt. 

    Lavelli,
    Vad roligt att ni fått se på olika alternativ!! JAg längtar tills jag får träffa min dekoratör, ringde honom idag utan svar, men ska försöka boka in ett möte nästnästa vecka. 

    Din ringkudde låter superfin, har du bild på ngt liknande? Just ja Lavelli (så konstigt om vi alla skulle ses i verkligheten, jag kommer kalla er för era alias härifrån), det jag velat fråga dig är hur du tänker kring blommor, vi båda gifter ju oss höst/vinter, kommer du utnyttja det höstiga? vad gäller dekorationen? Eller kommer du ha pastelliga färger? JAg är så osäker på hur jag ska göra, jag tycker pastelligt är så fint, likaså helvita blomarrangemang, men det är väldigt somrigt, jag har varit inne på att göra det lite amerikanskt, typ ha guld-sprejade kvistar som sticker ut genom centerpiecen, för att få en lite mer höstig och edgy look. Något lite udda. En hel del blockljus. Jag har dock fastnad vid blombuketten, vet inte vad man kan göra för att få den att bli mer vintrig. Nu yrar jag här...men ja, du förstår nog. Ni andra tjejer kan såklart också komma med tips!!

  • Viola

    Lavelli,

    Glömde säga att jag tycker att din idé om att ha den borgerliga vigseln några dagar innan i samband med en get-together är superbra och en fin tanke! Om jag inte lyckas få det gjort samma dag, så kanske vi bara bokar in en tid i rådhuset (?!) dagen innan, och får det gjort. Vi får se, eller så kanske vi gör en liten get-together som er, ett par dagar innan och ber vigselförrättaren komma hem till oss, då vi också kommer ha en hel del utlandsgäster. Ja, jag är ganska öppen så att säga...

  • kitkät

    Viola,
    Nä, jag skippar nog placeringskort ändå, trots att jag tycker det är fint!
    Vad gäller blommor så kommer ju vi också gifta oss på hösten men trots det så har jag valt brudbuketten i färgerna vitt och aprikost! Det kan ju bli en fin kontrast mot färgerna i naturen som är på hösten! När jag tänker på hösten så tänker jag på färgen orange, det är ju en ganska typiskt höstfärg, och aprikos är ju ljusorange i olika nyanser så det passar ju bra ändå, även om färgen är pastellaktig.  
    Jag tycker egentligen att alla färger passar, men sen så kan jag ju hålla med om att rosa eller turkos kanske inte är det första man kopplar med höstbröllop. Vilka färger har ni tänkt ha som färgtema? 
    Förutom aprikos och vit ska vi ha brunt också, just för att det inte ska bli för "somrigt", t ex så har vi mörkbruna organzaband på våra inbjudningskort! 

    Vad gäller bordsdekorationer så vill jag också ha olika blockljus på varje bord, men jag blir lite osäker på om det kanske blir för trångt på borden då. Alla meza-rätter ska få plats, dricka etc. Kanske bättre då med typ kandelabrar istället, för dom tar inte så mycket plats på själva bordet!  

  • Viola

    Kitkät,

    Jo, jag är inne på att ha cremè, aprikos (mer åt orange än rosa) och guld. Så vi har snarlikt tema. Jag är lite småbesatt av en typ av centerpiece som jag sett, det är en "vanlig" centerpiece med blommor, ur den sticker det ut massa kvistar som är guldsprejade. Jag har varit inne på Interflora och fått kostnadsförslag på kvistarna (ifall jag skulle vilja beställa de själv och ge de till floristen), och det var superbra pris på dem. Lite annorlunda blir det, och kanske inte det första man tänker på när man tänker blomarrangemang till bröllop. Men jag försöker tänka lite outside of the box, vet inte riktigt om jag kommer lyckas genomföra mina tankar dock. Det beror ju lite på priset också, känns som att det kan variera ganska mycket från florist till florist. Det jag såg när jag var och tittade på festlokalen hade enligt mig kostat ganska mycket och ändå tyckte jag att det var ganska enkelt. 1 blomsort och centerpiecen var väldigt "luftiga".

  • Viola

    Kitkät, 

    Ska du ha blommor som centerpiece? Isåfall kanske de vissnar av värmen som ljusen avger...Obestämd

Svar på tråden Orientaliskt bröllop