• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Mustikka,
    Med "scenen" så menar vi just "scenen". Haha.
    Nä, men i Hallundas festvåning så har dom två små "scener" på varje sida av honnörsbordet (om jag minns rätt?) och där så kan man placera dom närmsta i familjen, så att dom får sitta närmast brudparet!


    Om det känns jobbigt att inte bjuda närmaste släktens barn, så bjud dom och så kan ni alltid hoppas att dom ändå väljer att lämna bort dom just den dagen. Jag tror faktiskt att dom allra flesta föredrar att gå på bröllop utan sina barn!


    goli
    Jag förstår att ni inte har någon lust att ringa runt till folk. Men angav ni bara mejladress på inbjudningskorten? Kan det vara så att vissa "äldre" inte har mejladress och av någon dum anledning då struntat helt i att OSA eller glömt bort det? Jag kan tänka mig också att många anser att dom är självklara gäster och känner därför att dom inte behöver OSA.


    Vad gäller placeringskort så vet jag inte riktigt hur vi ska göra med det. Panorama har ju placeringskort där varje kort består av ett nummer och dom skriver upp hos sig vilka familjer som ska sitta vid varje bord, så när gästerna kommer kan dom visa dom tillrätta! Men kanske ska vi ändå ordna med andra placeringskort, typ där vi skriver familjevis? Det känns som ett enormt jobb att skriva 220 placeringskort, om vi nu ska skriva person för person! Men det kanske är bättre... Jag vet inte! Jag har aldrig sett det på syrianska bröllop i alla fall!


    Och slöja har jag inte tittat på ännu. Det får bli när jag ska åka och hämta hem min stora kärlek (brudklänningen).


     


     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-02 01:05:58 följande:

    Pagnie,


    Jag är här till din undräddning! :)


    haha det ser fan inte bättre  ut. Men jag är lite kluven om jag ska lägga mig eller inte. svårt val det där. men nu måste jag ju upp tidigt i morgon och städa och laga mat innan min älskade kommer hem
  • kitkät

    goli & Pagnie,
    Det här kommer vara en aning chockerande för er, men på senaste tiden så har jag faktiskt känt en längtan efter att skaffa barn! Och det är inte för att en av mina närmaste kompisar är gravid, det är något annat...

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-02 01:20:43 följande:

    goli & Pagnie,
    Det här kommer vara en aning chockerande för er, men på senaste tiden så har jag faktiskt känt en längtan efter att skaffa barn! Och det är inte för att en av mina närmaste kompisar är gravid, det är något annat...


    haha men oj vad hände där kitkät? vart kom det ifrån?
  • kitkät

    Pagnie,
    Ja, det är en bra fråga. Vem kunde tro det? Jag som hånat er för er barnlängtan :)
    Nä, men jag har känt på sistone att jag snart vill ha barn med mannen i mitt liv och att få dela den upplevelsen med honom. Jag ser framemot det helt enkelt. Kanske är det hormoner och biologiska klockan, jag är ändå 27 år snart!

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-02 01:56:17 följande:

    Pagnie,
    Ja, det är en bra fråga. Vem kunde tro det? Jag som hånat er för er barnlängtan :)
    Nä, men jag har känt på sistone att jag snart vill ha barn med mannen i mitt liv och att få dela den upplevelsen med honom. Jag ser framemot det helt enkelt. Kanske är det hormoner och biologiska klockan, jag är ändå 27 år snart!


    haha vad skönt att höra dig säga det. ja ni gifter er ju snart så det är väl bara att sätta igång efter det. eller hur? så kan jag komma till dig så kan vi strosa runt med barnvagn och leta i butikerna. sjuuuukt kul ju. :D
    vi får nog starta en barntråd sen när vi är gifta. haha
  • goli
    Pagnie, din ebay-junkie! Glad jag har faktiskt tänkt på era placeringskort väldigt mycket, tycker de är otroligt fina. Men jag antar att de var väldigt dyra oxå? Och hur lång tid tog det att få hem dem?
    Vad gullig du e som känner sån längtan efter R! Jag har själv gått runt och haft tusen olika känslor. Alltifrån håglös, till uttråkad, till tomhet och en enorm saknad! Ska bli jätteskönt att han kommer tillbaka igen. Ville egentligen inte att han skulle åka men fick ett meddelande från en av hans barndomsvänner som bad mig ordna så att han kunde åka hem eftersom de tänkt överraska honom med en svensexa. Så ja, min käre blivande man har nu haft två svensexor, haha! Vissa har det bra! Förra helgen fixade killarna här en svensexa för honom och när han kom hem så sa han att han saknade sina vänner hemma i Sverige och att han önskade att de hade varit här. Så jag kunde inte annat än att övertala honom att åka hem, fast fick ta till en massa ursäkter över annat som han måste fixa, t ex bankärenden mm. Så det gick ju bra! Har inte pratat med honom än men hoppas att han hade jättekul igår.

    Kitkät, välkommen till klubben! Hahaha! Du kanske börjar känna det nu eftersom allt annat håller på att falla på plats? Jag menar er lägenhet, brudklänningen och allt annat som har med bröllopet att göra. Och nu kanske det känns mer verkligt att ni ska gifta er och då har du börjat tänka på nästa steg... Men det e ju skitbra! När vi alla har haft våra bröllop så kan vi fortsätta planera våra babyshowers här tillsammans? Vad sägs? Skrattande

    Ang OSA-datumet, så har vi bara angett en mailadress och våra närmaste har meddelat per telefon att de kommer eller inte. Sen har vi inte så många äldre eller folk som inte har tillgång till mail, det är just det som gör mig konfunderad. Det här är unga människor som är inne på facebook varje dag, så hur svårt kan det vara att skicka iväg ett mail? Nu är det bara en dag kvar och igår fick vi bara svar från 2 personer. Håller tummarna för att fler ska svara SNART!

    När det gäller placeringskort så kommer vi behöva ha individuella kort eftersom vi kommer att blanda väldigt mycket. Vi vill gärna att det ska vara mingel och vi tänkte att vi skulle, vid varje 10-manna bord blanda 5 personer från ett sällskap med 5 personer från ett annat sällskap. På så sätt så har man både folk man känner hos sig och har chansen att lära känna nya människor. Sen har vi tyvärr också folk från samma familjer som inte talar med varandra etc och de måste vi placera så låååångt ifran varandra som möjligt. Lite pyssel som vi har framför oss...
  • Pagnie

    Goli - Ja han är ju mitt allt. så jag kan inte annat än bara sakna honom jämt. usch. Men nu är det mindre än två timmar kvar innan han kommer. kommer bli såååå underbart. ska krama sönder honom. min älskade.
    Haha ja jag vet. tog kanske 2 veckor eller något att få hem dom. och nej dom är inte speciellt dyra. fördelen med ebay vet du.

    www.ebay.com/sch/i.html&_from=R40&_nkw=placecard+butterfly+wedding&rt=nc&_dmd=2

    kolla där så får du se. finns massa olika.

    haha ja visst är det roligt att kitkät kommer in på vår sida nu med barn. haha. jag måste nog erkänna att jag börjar bli smått bebisgalen nu. Känner att det enda jag tänker på just nu är bebisar. ser dom överallt och drömmer om det och fantiserar om det jämt. hoppas det går fort när man sätter igång sen. annars kommer jag bli galen.

  • Viola

    Aaaaah, så stressad jag blir av att jag inte hänger med i era inlägg, har försökt gå in då och då under veckan och läsa ikapp, men ajg har inte haft så mycket att tillföra vad gäller bröllopsplanering, det har stått stilla senaste månaden i väntan på att min blivande kommer hem.

    Ska försöka svara på det jag minns från diskussionerna....

    Lavelli,

    Herregud, du stressar mig!!!! Jag har inte kommit någonvart med gästlistan, jag vet på ett ungefär vilka som kommer vara bjudna, så vi kan kalla det för en mental gästlista. Men shit, jag blir stressad över att ud redan är igång med det, mest för att vi gifter oss så nära varandra.

    Angående letandet efter boende, jag känner med dig, jag gör verkligen det. Men jag kan nästan lova dig att du verkligen kommer uppskatta ert boende sååå mycket när ni väl hittat det. Mitt enda tips är att du ska tänka kortsiktigt när du letar (vilket du redan gör) och inte fastna på detaljer, allt sånt går att ändra på, men det vet du säkert redan. Sätt upp några "krav" och leta utefter de. Så gjorde vi, våra krav var att bo nära våra föräldrar, uteplats till min hund (delad vårdnad med mina föräldrar, haha) men det var ett semi-krav, Juste nära kollektivtrafik och såklart fräsch. Men jag upptäckte att allt blev så mycket enklare när vi la restriktionen "nära föräldrar och kollektivtrafik", då var det bara att hålla ut i väntan på att en sån lägenhet skulle dyka upp. Stressa inte, ni har verkligen tid, fördelen med att ni kollar nu under sommaren är att det förmodligen inte blir så aggressiva budgivningar då marknaden är lite lugnare. Så se det från den positiva sidan att ni kanske kan göra ett klipp =)

     

Svar på tråden Orientaliskt bröllop