• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Kitkät, jättefina bilder! Förstår vilken stil du är ute efter. Tycker att det är så himla fint!!
    Skrattade lite åt din "invandrarkvinna" kommentar haha... för det är så jag har tänkt när jag har tänkt luggen på mig själv. Att det inte får vara en övertupperad lugg haha... Solig  men samtidigt har jag sett många brudar i en mer tupperad lugg (likt de bilder du visat) som varit helt underbart vackra i de så det beror helt på stilen på klänning, ens ansiktsform osv... och som Goli sa så kan jag verkligen se stilen på din klänning och den frisyren. Det blir fint!!

    Jag tänker också som du... ingen tiara, utan ett hårsmycke ist. Det kommer jag köra på... Jag är ingen tiara person och min klänning är inte det heller, enligt mig! Så jag letar med ljus och lykta efter ett hårsmycke som passar klänningen nu...

    Måste börja tänka på smink också...men känns som jag inte kommer tänka på de alls, då min kusin vet precis hur jag vill se ut, har lagt den typen utav sminkning på mig tidigare och kommer vara med mig och den som förmedlar det till MUA i rent artistiskt sminkspråk haha... Har en bild på mig själv också i just den sminkningen som vi kommer visa för MUA och sen förklara det jag vill ändra lite...

    Något jag måste hitta nu är hotell, både för övernattning kvällen innan bröllop, som också kommer vara platsen jag fixar mig på osv...plus hotell för bröllopsnatten! Så nu ska jag leta efter det...

     
  • Lavelii
    Den till höger tycker jag är enkel och fin och sen ett hårsmycke på de...


    Även denna tycker jag är jättefin! Dessvärre tror jag inte att jag passar i luggen så där.
    Men jag tänker att man i slutändan gör en kombination av olika frisyrer... Verkar dock ha fastnat vid en "sne" uppsättning av något slag...
  • goli

    Kitkät, vi hade vår examensbal i lördags och då hade passade jag på att ha halvuppsatt hår. Det var inte ens varmt men det blev så fruktansvärt klibbigt och svettigt och håret tappade sin "form" eller hur man nu ska beskriva det. Så nu har jag bestämt att det blir helupsättning. Känns som att det går mer i stil med prinsessklänning och tiara. Vilken heluppsättning jag ska ha däremot, det är en annan femma! Hahaha! Imorgon ska jag ringa och boka tid hos Karam för en provuppsättning. Hade tänkt göra det idag men är ganska förkyld och har knappt nån röst. Rynkar på näsan Men det ska bli spännande. Det bästa jag kan göra är att visa honom lite olika bilder och ha något att utgå ifrån, sedan får han nog improvisera och så får vi se hur det blir. Skönt att man får en provuppsättning iaf, så man slipper stressa med det när det väl är dags!

    Jättefina bilder på sminkning men har du bestämt om du ska ha den mörkare ller den ljusare? Jag tänkte mig först att ha lite ljusare, ung som bild nr 2 men sedan ångrade jag mig. Eftersom jag är mörk och gärna vill ha smink som syns på kvällen så ska jag nog köra något i stil med bild nr 1. Ser verkligen fram emot sminkning och håruppsättning, ska bli så kul!

    Lavelii, skönt att du har förtroende för Afram och att det känns bra! En fråga, är det samma Afram som var med i mitt stora syrianska bröllop? Han som är fest- och bröllopsfixare men själv gifte sig i programmet? För den killens fru, tror hon heter Valentina, blev sminkad av chefen eller vem han är, Olle Johanssen, för MUS och hon blev så grymt vacker! Vilken lyx att bli sminkad av honom för han är så otroligt duktig! Honom hade jag gärna haft som MUA eller iaf den sminkningen hon fick.

    Tråkigt att höra om din fästmans favoritkort, hoppas att ni hittar något ni båda tycker om!

    Tjejer, vad har ni tänkt er för hårsmycken? Fler inspirationsbilder!!!

    Och var håller Pagnie hus egentligen? Håller folk på att droppa av tråden eller? Oacceptabelt! Kom tillbaka, Pagnie och Mustikka!

  • kitkät
    Lavelii

    Jättefina bilder! Det verkar som att vi har samma stil och smak! Jag gillar också bilden till höger bäst av dom som du visade samt bilden längst ner - den ska jag nog spara som inspirationsbild! 
    Om jag får säga det själv så tror jag faktiskt att jag kan passa i en sådan 50-tals frisyr! Men vi får se när jag gör provuppsättningen, kanske känns och ser helt annorlunda då. 

    Vill ni bo i centrala Stockholm på bröllopsnatten? I så fall har ni ju mycket att välja och vraka på.
    Annars har ni ju ett jättefint hotell i Södertälje: Scandic Skogshöjd. Det är ett SPA-hotell. Där ska vi och våra gäster bo på bröllopsnatten, men jag och min fästman ska även bo kvar natten efter bröllopsnatten för att kunna njuta av SPA-avdelningen. Morgonen efter bröllopet ska vi äta frukost tillsammans med våra gäster, dvs. om dom kommer upp på morgonen. Haha. Kanske kan det vara något för er? 

    Hur gör ni med övernattning för era gäster? Sköter dom det själva eller hjälper ni till och bokar? 
    Vi har gjort som så att vi har ordnat rabatt till våra gäster på det hotell som vi ska bo på. Vi ringde till hotellet och talade om att vi ska gifta oss och att ett visst antal gäster kommer vilja boka övernattning och frågade om dom kunde erbjuda någon rabatt! Och det kunde dom, så vi har fått en rabattkod som är personlig för just våra gäster. 
    Så ett tips. Om ni väljer ut ett hotell som ni ska tipsa era gäster om, ring då först till hotellet och hör om dom kan erbjuda rabatterat pris. 
     
  • kitkät

    goli, 

    Jag ser också framemot provuppsättning och smink! Vi skulle höras i juli tror jag och boka in det någongång i augusti.
    Vad gäller sminkning så har jag inte bestämt mig ännu om jag ska köra på ljus eller mörk ton! Ingen av sminkningarna som jag visade är diskreta och jag tror att båda gör sig bra på bild! 
    Men jag har en liten fundering kring det du skrev om att du som har mörk hy kanske ska ha mörkare färger? Men jag tänker tvärtom. Om du är mörk, så kanske inte bruna toner syns lika bra på dig, eftersom det blir ton-i-ton effekt och sminkningen smälter in i din hudton. Medan t ex sminkning enligt bild 2, så som vitt och svart syns nog mycket bättre på dig, eftersom du är brun i huden!
    Men jag kan ha helt fel, jag bara spekulerar! :) Du skulle ju kunna ha sminkning enligt bild 2 - vitt, svart och aprikost. Det tycker jag var väldigt snyggt faktiskt! Och jag tror att det sticker ut mer på dig, än om du t ex har bruna toner enbart! 

    Jag har ännu inte bestämt vad jag ska ha för hårsmycken, kan visa när jag beställt. 


     


     
  • Lavelii
    goli skrev 2013-05-14 23:00:06 följande:
    Lavelii, skönt att du har förtroende för Afram och att det känns bra! En fråga, är det samma Afram som var med i mitt stora syrianska bröllop? Han som är fest- och bröllopsfixare men själv gifte sig i programmet? För den killens fru, tror hon heter Valentina, blev sminkad av chefen eller vem han är, Olle Johanssen, för MUS och hon blev så grymt vacker! Vilken lyx att bli sminkad av honom för han är så otroligt duktig! Honom hade jag gärna haft som MUA eller iaf den sminkningen hon fick.

    Tråkigt att höra om din fästmans favoritkort, hoppas att ni hittar något ni båda tycker om!

    Tjejer, vad har ni tänkt er för hårsmycken? Fler inspirationsbilder!!!

    Och var håller Pagnie hus egentligen? Håller folk på att droppa av tråden eller? Oacceptabelt! Kom tillbaka, Pagnie och Mustikka!
    Ja precis. Det är samma Afram! Jo, men han har fixat bröllopen till flera jag känner. En av dessa var mindre nöjd men det var inte av själva bröllopet eller så, utan mer att personen i fråga inte riktigt att personkemin gick ihop med Afram. Men de fick ju trots allt ett bröllop dem var supernöjda med så... och alla andra jag pratat med har också varit nöjda... (och lite avis att vi får en nyrenoverad lokal Oskyldig) haha men nej...hittills har jag inte fått några indikationer på att jag har något att oroa mig för. Min moster känner dessutom honom, och känner till maten som de gör och har själv jobbat inom catering, och hon har bara positivt att säga om allt (förutom "habibi, glöm inte säga till honom att de kan krydda maten lite till!!" haha...)

    Ja, hårsmycken...är själv på jakt och hittills inte hittat något... Ska leta lite bilder imorgon efter jobb tänkte jag! Lägger upp då.

    Börjar också undra vart alla är... Viola har inte heller visat sig här... :-/
  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-05-14 23:09:38 följande:
    Lavelii

    Jättefina bilder! Det verkar som att vi har samma stil och smak! Jag gillar också bilden till höger bäst av dom som du visade samt bilden längst ner - den ska jag nog spara som inspirationsbild! 
    Om jag får säga det själv så tror jag faktiskt att jag kan passa i en sådan 50-tals frisyr! Men vi får se när jag gör provuppsättningen, kanske känns och ser helt annorlunda då. 

    Vill ni bo i centrala Stockholm på bröllopsnatten? I så fall har ni ju mycket att välja och vraka på.
    Annars har ni ju ett jättefint hotell i Södertälje: Scandic Skogshöjd. Det är ett SPA-hotell. Där ska vi och våra gäster bo på bröllopsnatten, men jag och min fästman ska även bo kvar natten efter bröllopsnatten för att kunna njuta av SPA-avdelningen. Morgonen efter bröllopet ska vi äta frukost tillsammans med våra gäster, dvs. om dom kommer upp på morgonen. Haha. Kanske kan det vara något för er? 

    Hur gör ni med övernattning för era gäster? Sköter dom det själva eller hjälper ni till och bokar? 
    Vi har gjort som så att vi har ordnat rabatt till våra gäster på det hotell som vi ska bo på. Vi ringde till hotellet och talade om att vi ska gifta oss och att ett visst antal gäster kommer vilja boka övernattning och frågade om dom kunde erbjuda någon rabatt! Och det kunde dom, så vi har fått en rabattkod som är personlig för just våra gäster. 
    Så ett tips. Om ni väljer ut ett hotell som ni ska tipsa era gäster om, ring då först till hotellet och hör om dom kan erbjuda rabatterat pris. 
    Ja, jag längtar till provuppsättning och smink!!! Skulle kontakta henne igen nu i maj...sätta upp någon tid i juli/augusti... 

    Vi vill bo i centrala sthlm yes... så det blir nog inte svårt att hitta något. Hade gärna velat ha något med SPA ju. Hade varit underbart!! Ska kolla upp de i Södertälje faktiskt Tack för tipset!!
    Vi har också tänkt att vi ska möta upp våra gäster dagen efter för brunch... iaf våra vänner från utlandet. Vi vill gärna bjuda de på något extra efter att de tagit sig hela vägen hit för vår skull och de kommer förmodligen inte ta för sig på samma sätt under bröllopet för att få "en stund" med oss, som släktingar osv. om ni förstår hur jag menar?
    Tänker ju att ens släkt och allra närmsta vet man ju att de kommer hugga tag i en stup i kvarten... och de träffar en ändå "hela tiden"...så vi vill ha en stund med våra vänner innan vi åker iväg (eller hem) och de åker iväg.

    De flesta gäster sköter sin övernattning själv. Många har släkt de kommer bo hos. En del släkt bor nära och kommer åka hem samma natt... en del kommer vi hyra bussar åt tror jag, som lämnar och hämtar.
    Min släkt från Skåne som inte vill bo hos släkt kommer ordna hotell själv. De är väldigt petiga haha... och har sin idé av var de vill bo osv... Så de får de fixa själv
    De som vi hjälper är våra vänner från utlandet först och främst. Det är iaf dem vi tänker på... så jag ska hitta ett hotell där de alla får vara. De vill bo centralt så att de även kan turista runt de andra dagar de är där. När jag bestämt mig för vilket hotell så ska jag ringa och kolla om de kan ge någon rabatt. Tack för påminnelsen!!
    Ska även kolla upp transport till dem från hotell till Hallunda och tillbaka... beroende på hur många de blir så tänker jag buss där också... blir nog billigare än taxi en lördag genom Sthlm hahaha...
  • Lavelii

    Och ja, bilden längst ner är verkligen jättefin!! Jag funderar på en variant av den till mig själv faktiskt Vad tror du om den till min klänning? Du har ju dessutom provat "min" klänning så du kan ju se den på ett annat sätt...

    Ska kolla etsy... och imorgon blir det lite mer inspo bilder uppladdade  

  • Pagnie

    Haha ta det lugnt Goli. Jag är kvar. Jag går in och läser man jag är inne på en sådan där helvetesvecka på jobbet igen så då blir jag lite så där.
    Så oroa dig inte. jag finns här. Och mig har du ju på facebook så jag är inte långt borta. haha.

    Har inte hänt så mycket på min front. Vi köpte dock sådana här organzapåsar att lägga godiset i i askarna. Jättefina marinblå. fick hem dom igår. dom är underbara.

    Nu börjar jag faktiskt bli lite nervös och lite stressad. För idag är det 59 dagar kvar tills vi gifter oss. börjar kännas aningens nära nu. Det är inte ens två månader kvar. och det är massa sådana där småsaker kvar. Måste verkligen sätta mig och kolla igenom allt.

    Hittade föresten korgar att ha såpbubblorna i och vigselprogrammen. vi var på second hand och jag hittade dom för typ 10 kr eller något. jättebra.
    Så nu ska jag bara måla dom vita och ha i marinblå sidentyg. Måste fan beställa såpbubblorna också. måste få tag i kyrkan också. Usch.

    Och jag vet inte hur jag ska göra med solist heller. kluven deluxe kallas det här. måste även prata med tryckeriet. Och snart är sista osa satt. två veckor.
    Nej nu börjar det verkligen dra ihop sig. hundra tankar har man.

    Syrran är lite jobbig också och har nu frågat om hon får ha med sin dotter på 7 månader på möhippan. Jag har sagt att jag inte tycket att en bebis passar på en möhippa och jag vill inte att fokus ska lägga på henne för så kommer det ju bli hur man än vänder och vrider på det.
    vad tycker ni? är jag elak?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop