• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    goli skrev 2013-05-10 17:27:22 följande:
    Lavelii, fick adress till en snubbes hemsida med inbjudningskort. Egentligen var vi på jakt efter pkaceingskort men de har ganska fina inbjudningskort där. Vet inte om du har sett dem men här är adressen.

    exklusivia.se/

    Vi köpte våra från Iran så jag har inte koll på priser mm på inbjudningskort som finns här. Hoppas ni hittar något ni tycker om snart!
    Goli!!!
    TACK!!! Verkligen!!!

    Tyckte om deras kort! Bara hoppas att de är lika fina när man får hem dem. Beställt tre provex...hoppas jag får de snart )) Både jag och fästmannen tyckte de var jättefina. Enkla men ändå inte. Vi är väldigt tacksamma!
    Nu ska vi bara kunna enas om vilket kort vi ska ha hahaha... han har en favorit och jag en...
    Tack igen!

    Måste också beställa hår... men känns som jag borde tala med hon som ska fixa håret först. Vissa vill inte jobba med clips t ex. eller vill och vill, men tycker inte om det. Har dock för mig att hon jag ska till inte hade några problem med det.
    Men sa Karam något om att clips inte är bra om man gör heluppsättning? Jag får så olika svar av olika frisörer. Somliga säger att det kvittar och andra säger att clips är ok vid halvuppsättning eller nedsläppt... 
  • goli

    Lavelii, åh vad roligt! Blir jätteglad av att jag kunde vara till hjälp! Hahaha, hoppas ni kan enas om en och hoppas att de är lika fina i verkligheten också! Inget att tacka för!!! Skrattande

    När jag gick till Karam så sa han bara att jag skulle fixa löshår innan jag ens hann öppna munnen. Haha, han var väldigt ärlig och rakt på sak om att nä, jag har för tunt hår och borde ha löshår. Men det gillar jag, frisören om någon måste ju vara ärlig! Han sa att det gick bra med clips, det enda kravet han hade var att det skulle vara äkta löshår. Utöver det sa han inget mer.

    Vad har du hört om clips? Är det något särskilt med det som kan förstöra håruppsättningen eller något? Har själv inte hört något.

  • kitkät

    Om jag får inflika här så tror jag inte att clips-löshår är dåligt i sig eller att det förstör håruppsättning, men jag tror däremot att det är svårare för en frisör att arbeta med det och då kanske vissa frisörer avråder en från att använda clips-löshår, för att slippa arbeta med det! Det är min teori Flört

    Det var jättefina inbjudningskort på sidan som du visade goli, och dom var ju inte alls dyra! Våra kort kostade 40 kr st, vilket jag tycker är lite väl dyrt, men dom är så fina så det är värt det! 

    För vår del händer inte så mycket kring bröllopsplanering just nu. I helgen så ska vi åka till Sthlm. Då ska vi ordna med fästmannens kläder och så ska jag få åka till butiken och prova min brudklänning som äntligen kommit! Och så ska jag försöka hinna till floristen denna gång också. 

    Jag börjar bli lite orolig, det var ett tag sen vi hörde något från Mustikka! Hoppas allt är bra med henne!

  • Lavelii
    Goli; Ja, det hoppas jag med! Dock verkar det som att de vi tyckte om inte finns tillräckligt många på lager... fanns typ 20...vi behöver ju minst 150 st :-/ men de sa att de skulle kunna beställa hem fler till juni månad. Väntar dock på bekräftelse att de faktiskt kan garantera juni månad. Vill skicka ut våra kort i juli.

    Ang. clips så är det som Kitkät säger. De som inte vill att man använder clips säger så för att de inte orkar jobba med det. Vissa påstår dock att det inte går att göra bra uppsättningar med clips, men som tur är har jag massor av frisörer i släkten (syrian som man är ju haha!) och alla har varit eniga i att det ABSOLUT går och att det snarare är frisören som i så fall inte är kompetent nog typ... (eller vill tjäna en extra hacka genom att rekommendera hårförlängning som de sätter i och därmed kan ta någon tusing extra, vilket de så klart ska om de gör en hårförlängning). Hon jag ska till (samma som Pagnie) sa att vilket som går bra... Kitkät, visst var dem fina?! När jag kollade via Calligraphen så skulle våra kort i slutändan också gått på typ 35 kr styck eller något, med text, inlaga osv... Vet ju inte alls hur mkt dessa kommer kosta i slutändan, men med tanke på att det inte "går" att ha i en inlaga så blir det ju ingen kostnad där utan det blir väl en extra kostnad i att vi väljer foliering av texten och montering av dem plus att vi vill ha engelsk text också. Tror inte att det blir uppemot 30-40 kr dock. Men oavsett så får det va. Vi båda tyckte om korten och hoppas de är lika fina i verkligheten... Uppdatering följer haha... Minns att du visat era kort innan, dem var jättefina!! Verkligen värda varenda krona!

    Alltså till något helt annat, men visst får man lov att bli SJUKT irriterad när ens bröllopsfixare inte hör av sig!!!!! Ok, det har bara gått sen kl 11 idag men ändå! Han brukar vara så snabb med att svara, men de senaste två gångerna jag smsat så har han inte svarat på dem förrän jag ringt veckan därpå typ. Brukar tycka att det är lättare med sms när man bara vill stämma av något snabbt, med tanke på att jag ofta sitter i möten på jobb och inte har tid att hamna i ett samtal som kanske drar ut på tiden osv... Aja, ringer honom i dagarna om han inte svarar imorgon eller nåt! Däremot är lokalen färdig och min kusin var där på premiärkvällen och tyckte lokalen blivit sjukt fin! Känns bra
    Ska ringa dekoratören imorgon och bestämma tid med honom. Den 25 maj ska jag prova min klänning igen, med mamma...så hon får se den för första gången (förutom på foto)
    Och mina ringar är påväg från USA! Annars så händer inte så himla mkt på bröllopsfronten just nu  
  • kitkät

    Visst är det kul när det rullar på med bröllopsplaneringen? Ni har ju mycket på gång nu. Inbjudningskort, klänning, dekoration etc.

    Jag ahr suttit och kikat lite på inspiration för bruduppsättning och jag har nog mer eller mindre bestämt mig för en uppsättning á la 50-tal! Jag tycker det ser så elegant nu!

    Typ något i den här stilen. Alltså inte att uppsättningen ska se exakt ut så, men att jag vill ha den stilen, typ lite gammaldags, elegant! 








  • goli

    Kitkät, jag håller med dig! Har också undrat över var hon håller hus och jag hoppas verkligen att inget har hänt! Ska nog skriva direkt till hennes inbox, hoppas hon joinar oss snart igen!

    Tycker om din idé om 50-tals uppsättning! Älskar den stilen! Tyvärr så passar inte jag själv i det så det har jag övergett. Men tycker absolut att du ska go for it!!! Skrattande Har du hittat någon bild som passar med det du har tänkt dig?

    Lavelii, verkar som att de flesta av oss har samma problem med våra bröllopsfixare. De är allmänt dåliga på att höra av sig. Jag tog faktiskt upp detta med Danny och med tanke på allt som hänt också med dubbelbokningen så känns det nu som att han anstränger sig lite mer. Vet inte om de förstår riktigt att det är sånt vi värderar mest egentligen? Jag vet t ex att han är jätteduktig på det han gör och att det kommer att bli fantastiskt fint mm mm men ibland så hade det känts bättre om man haft lite bättre personlig kontakt. Jag tog faktiskt upp det med honom. Skrev ett meddelande till honom och fick inget svar på flera dagar. Och då skrev jag igen att jag kände mig dissad... igen... och sedan dess har han verkligen hört av sig! Så om du känner dig manad så... Flört

  • kitkät

    goli,

    Ja, jag har hittat några uppsättningar som visar hur jag vill ha det! Alla bilder kommer från Jusin Alexanders kollektion. SÅ fin styling! Verkligen inspirerande - har sparat alla i min Bröllopsmapp! Nedan så ser ni en av bilderna. Så har jag tänkt tror jag. 
    Jag är dock lite orolig att det ska se lite för "invandrarkvinna" ut, alltså ni vet tupperade stora sneluggar som många invandrarkvinnor från Mellanöstern har! Haha. 

    Och jag tänkte först att jag inte skulle ha något hårsmycke/tiara alls, men nu har jag ändrat mig. Jag tror det blir väldigt fint med ett hårsmycke till, som jag vill ha på sidan (liknande det hårsmycket som bruden har på bilden du visade, med halvuppsättningen). Jag har hittat jättefina hårsmycken på etsy.com



     
  • goli

    kitkät, vilken klassisk och elegant uppsättning! Har ingen aning om hur du ser ut men hoppas på att få se en bild på dig som brud någon gång med en sådan uppsättning. Din klänning har jag ju sett och den är också riktigt elegant så den här hårstilen kommer nog funka perfekt med klänningen! Tycker inte alls att det blir "invandrarkvinna" över det, det ska du nog inte oroa dig för!

    Har du provat tiara för att se hur det blir? Jag var helt emot det tills jag faktiskt började prova lite olika!

  • kitkät

    goli, 

    Ja, det är lite så jag också tänker! Min brudklänning har ju en "romantisk, elegant" i och med att det är helspets, och med en sådan uppsättning så tror jag att det blir all-in! :)
    Det känns jättebra att ha hittat en frisyr som jag verkligen gillar. Jag är nog ganska bestämd angående att jag hellre vill ha hårsmycke än tiara, för jag tror att det bättre passar den stilen jag är ute! 
    Men jag har aldrig provat tiara, så kanske ändrar mig om jag provar. Kanske gör det på lördag, när jag ska till Sthlm och prova min brudklänning.

    Nu känns det som jag har en väldigt klar bild av hur jag vill se ut på bröllopsdagen och det känns så skönt! 
    Jag vill ha en uppsättning liknande den bilden jag visade ovan och så vill jag ha ett hårsmycke på sidan av frisyrien (se den bild som du la upp på halvuppsättningen) och smink så tänker jag något i den stilen:





    Har du kommit underfynd med om du ska ha halv- eller heluppsättning ännu? Har du funderat något på smycken och smink? 

  • Lavelii
    goli skrev 2013-05-14 13:12:28 följande:
    Lavelii, verkar som att de flesta av oss har samma problem med våra bröllopsfixare. De är allmänt dåliga på att höra av sig. Jag tog faktiskt upp detta med Danny och med tanke på allt som hänt också med dubbelbokningen så känns det nu som att han anstränger sig lite mer. Vet inte om de förstår riktigt att det är sånt vi värderar mest egentligen? Jag vet t ex att han är jätteduktig på det han gör och att det kommer att bli fantastiskt fint mm mm men ibland så hade det känts bättre om man haft lite bättre personlig kontakt. Jag tog faktiskt upp det med honom. Skrev ett meddelande till honom och fick inget svar på flera dagar. Och då skrev jag igen att jag kände mig dissad... igen... och sedan dess har han verkligen hört av sig! Så om du känner dig manad så... Flört
    Ja, alltså jag håller med dig helt! Jag känner liksom också att just bara ett kort sms eller något när man försöker kontakta dem gör så himla mkt! 
    Jag ringde dock upp honom idag ändå, för jag behövde tele nr till dekoratören för det har jag förlagt någonstans. Så då passade jag på att prata med honom. Anledningen till att jag smsade för någon dag sedan var ju för att jag ville ha lite datum då jag och fästmannen kunde gå dit för att smaka av mat osv... men under dagen (innan jag ringde honom) så kände jag att vi ska gifta oss i oktober! Slutet! Jag behöver verkligen inte stressa med just den biten just nu... viktigare är ju att ta tag i dekoration/florist/inbjudningskort osv just nu. Så det sa jag till honom och han sa mer eller mindre att jag får göra allt i min takt men alltid ha med mig att de är till för oss och att vi kan komma dit när vi vill beroende på hur "stressad" jag känner mig för vissa saker osv. Och att i slutändan så kommer han ju se till att ALLT blir som vi vill oavsett om vi kan komma ett visst datum eller ej! Det kändes bra att få höra det och precis som du så VET jag att han kommer göra ett GRYMT jobb! Inga tvivel alls. Och det sa jag också till honom! Men man kan ju tycka att ett svar på sms inte är för mkt begärt

    Så nu är en tid bokad med dekoratören; 6 juni. Veckan därefter åker vi för att träffa Afram, säga vilka ideér vi har och vad dekoratören kom med osv... Fotograferna väntar jag med i nuläget.

    Sen fick jag samtal från Exklusivia ang inbjudningskorten...det ena kortet (som var fästmannens favorit) finns inte tillräckligt många i lager...De vet inte exakt när de hinner komma hem (men i juli tror de)...så det blir nog inte dem. Aja, får se när provexen kommer hem!  
Svar på tråden Orientaliskt bröllop