• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    goli skrev 2013-05-02 23:23:25 följande:
    Pagnie, det var verkligen tråkigt att höra! Tycker att han beter sig väldigt omoget. Kan det vara så att han precis börjar inse att det inte kommer vara likadant efter att du och din fästman är gifta? Kanske bara har svårt att hantera det och det här är hur han väljer att bearbeta det på. Förstår att det är jobbigt nu men ge det lite tid. Tycker själv att om man planerar att vara borta i tre hela dagar så får man faktiskt planera långt i förväg. Hoppas att det kommer kännas bättre snart! Vet din fästman något om detta?
    nej men alltså dom träffas knappt alls nu ändå då vi bor där vi bor och han bor i stockholm så det där med att det kommer förändras tror jag inte riktigt på. Bara det att jag är envis och inte ger han helgen tror jag är det stora problemet. men jag vägrar verkligen. av mer än en orsak.
    yes R vet allt om denna diskussion utom exakt när den nu blir då.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-02 23:27:38 följande:

    Jag tycker det är väldigt barnsligt av honom att säga att det är det sista ni säger till varann och att han aldrig mer vill prata med dig igen. Det låter som att han överreagerar väldigt mycket! Att bli irriterad är en sak, men att bryta kontakten med någon för detta låter ju lite väl dramatiskt!


    Lägg ingen energi på honom nu. Du har annat att tänka på.


    ja jag håller med. jag fattar inte vad fan som är fel på honom bara för att han inte får sin vilja igenom för en helg liksom.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-02 23:28:36 följande:
    Oj, nu ser jag att vi - dom tre musketörerna - är inne samtidigt. Det var ett tag sen!
    haha välkommen alla :D
  • goli

    Pagnie, vad säger din fästman om allt detta då? Har han pratat något med sin bestman om det? Ledsen att jag missade att vi tre var inloggade samtidigt! Hann inte se det innan jag loggade ut!

  • kitkät

    Nu sitter jag på tåget på väg till Sthlm med fästmannen min! Imorgon ska vi försöka åka till floristen och prata blommor :)

  • Pagnie
    goli skrev 2013-05-03 21:03:48 följande:
    Pagnie, vad säger din fästman om allt detta då? Har han pratat något med sin bestman om det? Ledsen att jag missade att vi tre var inloggade samtidigt! Hann inte se det innan jag loggade ut!
    jadu. han har nu läst heeela konversationen och tycker att jag handlade helt rätt utifrån det. Att jag var lugn och sansad och inte skrev något onödigt så. Han hade ju argumentet att jag var svår att argumentera med annars men nu hade jag gjort det bra. Dock tycker han att jag skulle ha lagt mig eftersom jag märkte hur sur han blev och att han hade högt temperament. Så det blir jag grymt förbannad på. Så bara för att han har högt temperament så ska han få sin vilja igenom eller?
    Nej det tycker jag verkligen inte. jag gav mig på väldigt många punkter så det där skulle han fan inte få. speciellt inte när han i början av konversationen sa att jag skulle ge honom ett datum. hade han sagt på en gång att han absolut skulle ha den helgen från början och kanske till och med hade hört av sig till mig när han började planera och boka saker så hade det varit en helt annan sak. Men jag kompromissade verkligen och gav han väldigt många helger.
    Han kunde dessutom få den helgen om han bara tog lördag till söndag. men icke då.

    Så blir lite arg som sagt på R som frågade om det verkligen var värt det och ja det är det. Och sa att han är sjukt irriterad på oss båda nu :S båda liksom vad har jag gjort. han tycker det är en onödig situation som jag hade kunnat undvika så idag är han billig.
    Han tycker det är jobbigt att vi har skapat en situation som han måste lösa. Men nu gör jag helt enkelt så att jag låter den där jävla bestmanen vara till efter svensexan så vi inte får något mer bråk och skadar det och efter den så får vi se om han tänkt efter lite. Har han inte gjort det så får R ta och säga till honom att han måste se till att lösa detta annars kommer det inte fungera på bröllopet. Jag sa till R att endera får du säga till honom efter svensexan att han löser detta (om vi väntar så har han lite tid på sig att fundera på vad han sagt och gjort) eller så får han välja på sin bestman eller mig. väldigt enkelt. men jag är hård nu. han ska inte stå med oss i kyrkan och komma undan med det han gjort.
    R tycker att jag bara ska släppa det dock för det är ju bara en dag jag ser honom. Ja den viktigaste dagen i våra liv.

    Problemet är att R har så lätt att släppa allt. skita i saker och bara låta folk vara dumma i huvudet. önskar jag var sån också. Men tyvärr är jag inte sån och vägrar lägga mig ner och bli överkörd av alla.
  • goli

    Förstår att det har blivit en jobbig situation och jag hade reagerat likadant. Faktum är att jag känner oxå så, att jag har svårt att släppa taget om saker o ting när någon beter sig som en idiot. Men eftersom jag är objektiv nu så kan jag försöka ge dig lite tips, Pagnie. Saken är den att killar och ultimatum... nah, funkar inte!!! Lovar dig det! Kan lova dig en annan sak också och detta säger jag av erfarenhet. Det bästa du kan göra i den här situationen är att vara lugn och sansad och bara låta saker o ting vara... vet att det är lättare sagt än gjort. Men du har mer att förlora på detta än vad Rs kompis har. I slutändan kommer det tillbaka till dig och det kommer att leda till bråk mellan dig och fästmannen om det inte redan har gjort det. Och av vad jag har hört om bestmannen så är han definitivt inte värt det! Om jag vore du skulle jag inte lägga upp såna ultimatum. Låt det vara och låt R smälta detta som har hänt. Låt allt sjunka in för honom först. Vet att du inte är så sugen på att ha bestmannen vid er sida i kyrkan när det är så här men ge det lite tid. Det kommer att lösa sig! Det viktigaste är att du och fästmannen håller sams och får en bra start på resten av era liv tillsammans.

    Kitkät, vad kul! Du måste skriva och berätta mer sen! Vilken florist bestämde ni er för till sist? Vi ska ha Sakos blommor, de håller till i Södertälje. Ska bli spännande att åka dit!

    Så flickor, nu har jag o min fästman bokat tid hos floristen som vi ska till den 23e juni, konditorn den 22a juni samt DJn som vi ska träffa antingen 27e eller 28e juni. Kocken har vi pratat med och tittat på menyn, bara lite smådetaljer kvar. Provuppsättningen tänkte jag boka tid för också i juni men provsminkningen tänkte jag ta bara några dagar innan bröllopet. Vet ju inte hur sommaren kommer att bli, man kanske får lite färg och då blir det annorlunda sminkning med tanke på hur blek jag är just nu. Eller så hinner man få lite färg i början av sommaren ocj så försvinner det lagom till bröllopet. Plus att sminkningen på bröllopsdagen kanske blir mer likprovsminkningen eftersom make-up artisten har det mer färskt i minnet.

    Hur går det för er? Hur mycket har ni hunnit fixa inför bröllopet?

  • Viola

    Pagnie,

    Jag håller med Goli i ämnet, han verkar bete sig väldigt barnsligt, men det är en viktig dag för dig, så om han ska förbli bestman (vilket jag antar) så är det bara att låta hela grejen rinna av dig. Jag har lärt mig att det inte finns någon mening att hålla inne på ilska i sånna här situationer, när en person beter sig irrationellt. Han är irrationell just nu, då får du vara den rationelle. Även fast det är väldigt svårt. 

    Goli,

    Jag har inte kommit någon vart vad gäller bröllopsplaneringen, har faktiskt inte ens tänkt på det. Men jag ska ta tag i min jakt på brudklänning på måndag. Jag ska försöka åka in till White birds och prova lite klänningar, enligt Sara (ägaren) så ska jag beställa min klänning maj-juni, för att få den i god tid. Låter lite stressigt i min värld, men hon garanterade mig det. Så jag håller tummarna.

    Min ring är beställd sen förra veckan. Våra förlovningsringar är beställda. 

    Sen ska jag även förbi frisören och betala handpenning för min bokning. Justja, jag har även bokat en provsminkning.

    Har jag berättat att jag var på möte i Märsta förra veckan? Ett väldigt produktiv möte med Alfons (som har stället), jag fick provsmaka massa mat inför bröllopet som skulle hållas samma kväll, jag fick träffa deras kockar, prata lite mat med dem. Träffade även dekoratören/floristen som iofs var väldigt upptagen med att få upp blommorna, men allt kändes verkligen JÄTTEbra, gud vad jag oroat mig i onödan. Jag som haft ångest inför bröllopet, har en helt annan inställning nu och längtar istället.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop