• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie

    haha ja vi får se om hon svarar.

    ja jag är väldigt kluven verkligen. jag vet inte ens vad jag vill ha i kyrkan. känns som att en lång inte är helt dumt heller men som att det kan bli lite krångligt. Men ja det är ju svårt. jag ska ju ändå bara gå ner och upp för en altargång så så avancerat är det ju ändå inte. men på festen blir det nog hur som utan. men i kyrkan. det är ett jävla dilemma ska jag tala om för dig.

  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-04-28 20:50:49 följande:
    haha ja vi får se om hon svarar.

    ja jag är väldigt kluven verkligen. jag vet inte ens vad jag vill ha i kyrkan. känns som att en lång inte är helt dumt heller men som att det kan bli lite krångligt. Men ja det är ju svårt. jag ska ju ändå bara gå ner och upp för en altargång så så avancerat är det ju ändå inte. men på festen blir det nog hur som utan. men i kyrkan. det är ett jävla dilemma ska jag tala om för dig.
    Ja men precis Pagnie...upp och ner för en altargång, det ska vi klara och så har vi ju våra tärnor som ser till att den ligger fint när man bara står där Tycker det är supervackert när man sen ser bilder bakifrån och släpet ligger fint. Blir väldigt fint, enligt mig. Men jag förstår dig samtidigt i att det är krångligt... men lite krågel får det vara tänker jag...
    Kör utan på festen
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-04-28 21:17:44 följande:
    Ja men precis Pagnie...upp och ner för en altargång, det ska vi klara och så har vi ju våra tärnor som ser till att den ligger fint när man bara står där Tycker det är supervackert när man sen ser bilder bakifrån och släpet ligger fint. Blir väldigt fint, enligt mig. Men jag förstår dig samtidigt i att det är krångligt... men lite krågel får det vara tänker jag...
    Kör utan på festen
    haha okej liiiite krångel kanske det är värt. men fan det är såååå svårt. usch vilken ångest man har.
  • goli

    Flickor, nu måste jag bara berätta om gårdagen när jag fick en underbar möhippa av världens underbaraste vänner!

    Måste säga att jag hade mina aningar och visste att det skulle ske men hade ingen aning om vad de hade planerat.

    Det började med att jag skulle gå ut och ta en fika med en av mina vänner. Meningen var att vi skulle promenera tillsammans till gamla stan och där sätta oss någonstans och bara ta det lugnt. Hon hade tidigare frågat om hon kunde få en heldag med mig och att det skulle bli en "möhippa", fast bara hon och jag. Hursomhelst så hade hon en påse med sig och sa att hon var tvungen att lämna den hos en av våra gemensamma vänner. Så vi gick dit och ringde på och när dörren öppnades så hörde jag bara: SURPRISE!!!

    Det var början på en helt fantastisk dag. De hade dukat upp med en massa chips, cupcakes (frosting föreställande snoppar), tilltugg och självklart sprit. Jag fick en brudslöja tillsammans med en prinsesskrona som jag skulle ha på mig. Sen fick jag en skylt att hänga runt halsen där det stod vilka uppgifter jag skulle utföra:
    1. polish idol (fråga random folk på stan om deras favoritartister som jag skulle sjunga låtar från)
    2. whipped cream fantasy (fick spruta grädde på mitt ansikte som någon skulle slicka av)
    3. candy heart necklace (godishalsband runt halsen som folk skulle äta av medan jag hade det runt halsen)
    4. label underwear (fick en sax som jag skulle använda till att klippa av märket på folks trosor resp kalsonger)

    Men innan vi gav oss iväg så skulle jag snurra en flaska och personen som flaskan hamnade på skulle få sminka mig... med ögonbindel!!! hahaha! det där var det roligaste jag var med om den kvällen. Jag fick inte se hur jag såg ut förrän efter att hon var färdig. de filmade allt och min reaktion i slutet. Jag kan inte säga att jag såg ut som en clown eftersom de ändå har en symmetrisk sminkning. Jag hade ögonskugga på kinderna, på näsan, pannan... och jag har det förevigat på foto!

    Iaf, var tur att jag slapp se mig själv under resten av kvällen när jag fick gå runt sådär. Försökte intala mig själv hela tiden att det var lugnt och att jag åker härifrån om två månader... men det var jätteroligt. Lyckades utföra alla mina uppgifter plus den sista vilket var att smeta på läppstift på någon kille som skulle lämna sitt kyssavtryck på min skylt. Hittade en stackars gubbe som mitt offer, hahaha. Han var riktigt gullig!

    Sen gick vi runt lite och jag fick chansen att skämma ut mig ännu mer och sedan tog vi taxi till restaurangen där vi skulle käka middag. Det låg ganska lång ut och jag hade aldrig hört talas om stället, blev lite nyfiken på hur de hade hittat det eller varför vi skulle just dit. Men maten var riktigt god! Trerätters italienskt. Och när det blev dags för efterrätten så släckte de helt plötsligt ner i restaurangen och satte på musik, Jag tänkte att de skulle komma med antingen tårta eller tvinga mig att dansa på bordet... tills jag såg en manlig polis komma fram till mig... hahaha! ja, ni kan nog tänka er vad det var för polis! Skrattande

    Ja, efter min lapdance så drog vi vidare och klubbade resten av natten. Hamnade på en klubb där de hade riktigt bra musik och där stannade vi till efter 3 på natten tills vi åkte hem. Och jag gick omkring med ett stort leende hela tiden, kunde inte fatta vilken tur jag har haft som har lyckats hitta så fantastiskt fina vänner som ansträngde sig så för min skull! Det var en oförglömlig dag, kväll och natt!

  • Pagnie

    haha oj Goli det där lät som en riktig möhippa som hämtad från en amerikans film faktiskt. Verkar som att du hade det vääääldigt roligt.
    nu längtar jag nästan lite efter min. haha.

  • kitkät

    goli,
    Vad kul det lät med din möhippa! Haha, det där med att bli sminkad av någon med ögonbindel lät som en riktig kul idé. Den idén ska jag sno till någongång då jag ska vara med och planera en möhippa, haha! 

    Idag har jag och min fästman stoppat in alla inbjudningskort i kuvert. Det tog en hel kväll känns det som!

    Pagnie, jag tycker du ska köra på en tremeter lång slöja i kyrkan och en kort på festen! Det är en enda dag i hela ditt liv som du kan ha slöja, och det är slöjan som sätter det där lilla extra, det är pricken över i:et tycker jag.  

  • Viola

    Pagnie,

    Sorry att jag är så sen med att svara, jag har bara haft så mycket att göra senaste dagarna och jag har velat skriva lite utförligt. 

    Jag tror definitivt inte att det är en omöjlighet att genomföra, det handlar bara om att hitta en skicklig juvelerare som "orkar" med jobbet. Just för att det är en ring som inte har ett "cast" (gjutform), så är det mycket pilljobb för en oskicklig juvelerare. Det är min enda gissning till varför ingen vill ta sig an projektet. 

    Ska jag vara ärlig så upplever jag svenska guldsmeder som ganska fega, detta efter att ha arbetat i en smyckesbutik de senaste 5 åren. De vill helst inte ta sig an lite mer komplexa projekt, de vågar inte.

    Sök dig till utländska guldsmeder, de har mer stake om man får säga så och kan vara extremt skickliga i det de gör. Testat butiken "Guld"? De finns bla i Sollentuna och Kista (vet inte var du finns?), de ger inte alltid ett superproffisgt intryck, men de är ganska duktiga och verkar ha en filosofi som lyder "vi gör allt". Haha! Jag rekommenderade dem till min svåger när han skulle köpa ringar och de fick ett väldigt bra pris och han är nöjd hittills.

    En inflik bara gällande själva ringen/designen, tänk på att en vitguldsring "måste" (det är en smaksak) rhodineras med jämna mellanrum, vitguld är inte den silverfärgade metallen som många tror, utan den har en mer dassig/gul ton. Rhodineringen håller i allt från 6mån till ett par år, beroende på hur ens kroppskemi reagerar på rhodineringen och hur man sliter på ringen. På mig håller det i ca 6 mån, inte för att jag är hårdhänt, utan det är min kroppskemi, men den grå-gula färgen stör mig. En guldsmed rekommenderar att man ska rhodinera sin ring en gång vart 5:e år, som max, jag känner dock inte någon som "hållit sig" så länge. Anledningen till att guldsmed rekommenderar att man inte ska rhodinera sina smycken för ofta är att varje gång ett smycke ska rhodineras så måste det slipas först, detta för att rhodineringen ska ta. Enkel matematik, då slipar man på mönstret, med tanke på att "löven" är gröpta djupare, så förstår du vad som kommer hända genom åren om ni väljer att rhodinera den regelbundet... Skrikandes ...Därför rekommenderar jag inte något med mönster (speciellt inte till män) när det kommer till vitguld om smycket kommer rhodineras regelbundet,  mycket mycket hellre platina i sådana fall, eller rödguld.

     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-04-28 22:57:44 följande:
    goli,
    Vad kul det lät med din möhippa! Haha, det där med att bli sminkad av någon med ögonbindel lät som en riktig kul idé. Den idén ska jag sno till någongång då jag ska vara med och planera en möhippa, haha! 

    Idag har jag och min fästman stoppat in alla inbjudningskort i kuvert. Det tog en hel kväll känns det som!

    Pagnie, jag tycker du ska köra på en tremeter lång slöja i kyrkan och en kort på festen! Det är en enda dag i hela ditt liv som du kan ha slöja, och det är slöjan som sätter det där lilla extra, det är pricken över i:et tycker jag.  
    ja det lutar mer och mer åt 3 meter men på festen blir det ingen alls.  det är i alla fall redan bestämt. :D
  • Pagnie
    Viola skrev 2013-04-29 10:03:22 följande:
    Pagnie,

    Sorry att jag är så sen med att svara, jag har bara haft så mycket att göra senaste dagarna och jag har velat skriva lite utförligt. 

    Jag tror definitivt inte att det är en omöjlighet att genomföra, det handlar bara om att hitta en skicklig juvelerare som "orkar" med jobbet. Just för att det är en ring som inte har ett "cast" (gjutform), så är det mycket pilljobb för en oskicklig juvelerare. Det är min enda gissning till varför ingen vill ta sig an projektet. 

    Ska jag vara ärlig så upplever jag svenska guldsmeder som ganska fega, detta efter att ha arbetat i en smyckesbutik de senaste 5 åren. De vill helst inte ta sig an lite mer komplexa projekt, de vågar inte.

    Sök dig till utländska guldsmeder, de har mer stake om man får säga så och kan vara extremt skickliga i det de gör. Testat butiken "Guld"? De finns bla i Sollentuna och Kista (vet inte var du finns?), de ger inte alltid ett superproffisgt intryck, men de är ganska duktiga och verkar ha en filosofi som lyder "vi gör allt". Haha! Jag rekommenderade dem till min svåger när han skulle köpa ringar och de fick ett väldigt bra pris och han är nöjd hittills.

    En inflik bara gällande själva ringen/designen, tänk på att en vitguldsring "måste" (det är en smaksak) rhodineras med jämna mellanrum, vitguld är inte den silverfärgade metallen som många tror, utan den har en mer dassig/gul ton. Rhodineringen håller i allt från 6mån till ett par år, beroende på hur ens kroppskemi reagerar på rhodineringen och hur man sliter på ringen. På mig håller det i ca 6 mån, inte för att jag är hårdhänt, utan det är min kroppskemi, men den grå-gula färgen stör mig. En guldsmed rekommenderar att man ska rhodinera sin ring en gång vart 5:e år, som max, jag känner dock inte någon som "hållit sig" så länge. Anledningen till att guldsmed rekommenderar att man inte ska rhodinera sina smycken för ofta är att varje gång ett smycke ska rhodineras så måste det slipas först, detta för att rhodineringen ska ta. Enkel matematik, då slipar man på mönstret, med tanke på att "löven" är gröpta djupare, så förstår du vad som kommer hända genom åren om ni väljer att rhodinera den regelbundet... Skrikandes ...Därför rekommenderar jag inte något med mönster (speciellt inte till män) när det kommer till vitguld om smycket kommer rhodineras regelbundet,  mycket mycket hellre platina i sådana fall, eller rödguld.

     
    jag tror precis som du att det är många svenska som är väldigt lata faktiskt. så jag ska absolut kolla med dom och kolla upp det lite.
    Men just nu känns det bara som att han kan få behålla sin ring som han har. börjar bli mest jobbigt.
    jo det där vet jag faktiskt om och att det slipas ner. det är ju ett problem. han kan få en i silver istället ;) haha.

    Nej men som sagt får se hur det blir. min vitguldsring har i alla fall hållt i ett år utan att bli guldassig. alltså den är ju inte lika som när jag fick den den är liiiite repigare på vissa ställen och så men den är fortfarande fin. Men sen å andra sidan använder jag den ju inte hela tiden då jag jobbar i vården. det kan nog göra en del tror jag.

    Men tack för alla tips du är guld värd.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop