• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-04-24 13:38:30 följande:
    lavelii ja jag börjar fundera på det. det kanske inte ser så konstigt ut. för det är ca 4-5 dm längre. kanske inte ser så konstigt ut? kan lägga upp bild när jag kommer hem sen.
    Gör det. Men din klänning och min har väl ungefär samma kjolstorlek och längd. Jag har spets i min kjol nederst men annars ser det likt ut och jag tyckte inte det kändes konstigt med längre slöja. Dock var min initiala tanke innan jag provade slöja att jag skulle ha den i ungefär samma längd som klänningen men ändra mig...
  • Pagnie

Lavelli: ja jag ska nog testa en gång till så får vi se. måste bara hitta någon som kan hjälpa mig. men jag får lägga upp en bild sen. så får ni komma med åsikter.

• Mustikka

Pagnie jag ska faktiskt ha runt 4 meter spansk slöja. Men bara i kyrkan och efter så byter jag till en enkel kort. Själv tycker jag det är finare med längre om man sen ska byta, annars är den nog i vägen. Men du måste känna dig helt säker med vilken du vill ha :) när du känner dig som vackrast så är du perfekt. Och komihåg att kunden alltid har rätt ;)

• Pagnie

mustikka: haha ja slöjan försvinner ju redan efter vigseln. och jag tror inte jag ska ha någon mer sen. känns som jag vill visa klänningen och håret. älskar ryggen på min klänning. men ni får k mma med kommentarer sen. men det är nog kanske fint med längre slöja. jag börjar fundera på om det kanske var den längden vi testade. för den vad nog lite längre. 140 blir kanske för kort med längden på mitt släp?

• Mustikka

Vet faktiskt inte. Har aldrig tänk på att en slöja kan bli för kort. Jag tänker mer på att det är fint att skyla sig lite i kyrkan med en slöja för att senare på festen visa upp sig helt. Men det bästa du kan göra är att ta med klänning och slöjan för att prova båda. Den du älskar är den rätta. Jag ska ha en jätte kort efter bröllopet kortare än din. En liten puff haha. Men för att inte förstöra frisyren går den under min uppsättning

• kitkät

Pagnie,

Jag tycker absolut att du ska ha tre meter lång slöja! Jag instämmer med Lavelii & Mustikka - det är mycket finare när slöjan är längre än släpet.
    Om man ska ha en lång slöja, så tycker jag att den ska vara längre än släpet. Den enda nackdelen är ju om man tänkt ha slöjan till bröllopsfesten också, för då kan det bli lite bökigt, men du vill ju ändå inte ha slöja på bröllopsfesten och då finns det inga nackdelar alls! 

Jag tycker inte att en slöja på 140 cm är lika snyggt faktiskt! Inte med tanke på ditt långa släp!  Jag ska ha en låååång slöja till vigseln och sedan ska jag byta till en kort efter vigseln! 

• kitkät

Mustikka,
    Vi kommer nog boka flygbiljetter via Resia och sedan boka hotell seperat. Det blir billigare så!

Nu har vi ett dilemma. Vi har två flygalternativ att välja mellan.

Flygalternativ 1: Ditresan: Stockholm - Dubai 6 timmars flygtid + 5 timmars mellanlandning i Dubai och sedan 6 timmars flygtid till Mauritius.  Hemresan: Mauritius - Dubai 7 timmars flygtid + 6 timmars mellanlandning i Dubai och sedan 7 timmar flygtid till Stockholm. 

Flygalternativ 2: Ditresan: Stockholm - Frankrike 3 timmar flygtid + 1,30 timmars mellanlandning i Frankrike och sedan 11 timmars flygtid till Mauritius. Hemresan: Mauritius - Frankrike 12 timmars flygresa + 2 timmars mellanlandning i Frankrike och sedan 3 timmars flygtid till Stockholm.

Det är egentligen inte så stor skillnad på den sammanlagda restiden för båda alternativen, det enda som skiljer dom åt är ju att det är långa mellanlandningar i Dubai och att istället för att flyga 12 timmar i streck så är det uppdelat i 6 timmar vardera flygning när man åker via Dubai. Medan när man åker till Frankrike så är det kort sträcka mellan Stockholm och Frankrike, korta mellanlandningar men långa sträckor i flygplanet! 

Kan också tillägga att det är en prisskillnad! Flygalternativ 1 kostar 17 800 kr, medan flygalternativ 2 kostar 21 500 kr. Det är endå några tusenlappar som vi istället kan spendera på semestern! 

Egentligen så är inte priset avgörande (även om det spelar en viss roll) men vilket tror ni är det bekvämaste alternativet? Jag har aldrig rest så långt. Är det jobbigt att sitta på ett flyg i 12 timmar eller är det jobbigare med en mellanlandning på 6 timmar? 

Hjälp! 

• kitkät

Inlägget ovan är inte enbart riktat till Mustikka, ni får allihop gärna hjälpa mig! Som sagt, jag har aldrig rest så lång förut så skulle vara bra om ni kan hjälpa mig med vilket alternativ som är bäst! 
    Jag är orolig för att jag som är lite flygrädd ska tycka att det är jobbigt att sitta på ett flyg i 12 timmar i streck.  

• Viola

Pagnie,

Jag har inte köpt slöja (eller klänning) än, men jag kommer förmodligen ha en som är längre än släpet på klänningen. Tycker det är så himla fint och verkligen en "striking look", men det är en smaksak.

Något att tänka på om du ska ha en längre slöja är att om du vill behålla den på under festen så kommer den nog vara i vägen, då kanske du kommer behöva byta tlll en kortare slöja, eller köra utan slöja. Också en smaksak. =)

• Viola

Kitkät,

Jag hade lätt föredragit alt. 1.

1. Dubais flygplats har massa butiker, det i sig gör jättemycket. Man kan strosa, luncha, äta middag, små-shoppa. Jag älskar lite halv-långa mellanlandningar på flygplatser där det finns rejäl shopping/restaurangutbud, och det har hänt att jag åkt en "omväg" för att mellanlanda på en "bra" flygplats, ex. Heathrow. Jag tycker det underlättar något extremt, men det måste som sagt vara en flygplats med stort utbud av butiker, jag hade en mellanlandning på 7 tim i Prag, vilken låååångtråkig upplevelse det var. Knappt några restauranger och väldigt få butiker, så jag blev sittandes på en bänk de timmarna.

2. Flygtimmarna är jämnt fördelade, det gör också mycket (för mig). Jag minns att jag höll på att bli galen sista 3-4 tim när jag flög från frankfurt till LA (ca 10-11 tim). 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop