• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola

    Kitkät,

    Du bad inte om tips och du kanske redan har sett hotellet, men jag inflikar ändå, jag har hört att InterContinental ska ha ett bra resort där.  

  • goli

    Ja flickor, det är inte alltid lätt när man har med andra människor att göra. Jag har lärt mig att man hellre ska vara övertydlig med allt för att slippa missförstånd. Plus att det är inte alltid så lätt för alla att veta vad andra tänker heller. Finns ju de som inte har varit på särskilt många bröllop eller de som inte vet hur det går till på svenska resp utländska bröllop. Jag hade nog gjort som Kitkät och skrivit specifikt. Mustikka, håller med de andra om att eftersom det är semester tider kan folk behöva lite mer tid på sig att planera. Boka era resor själva, det kan bli väldigt krångligt och jobbigt men i slutändan är det värt det. På resebyrån sa de att det skulle kosta runt 50 000 för oss båda för flyg och hotell och vår resa kommer bli mycket billigare än så!

  • Pagnie

    härlig dag idag flickor. har äntligen rett ut lite grejer på jobbet, var och pratade med chefen idag så nu känns det jättebra igen. Har varit några jobbiga dagar annars men nu så känns det prima igen.

    Idag har inte blivit så mycket bröllopspyssel men å andra sidan har jag suttit och sytt hela dagen. det är ju såååå roligt. :D
    Jag försöker övertala R att jag ska få en till symaskin men han är inte riktigt med på den idén, Men jag förklarar för honom att man behöver faktiskt två. Ska han ha två datorer så ska jag ha två symaskiner. eller vad säger ni tjejer?

  • Mustikka

    Tjejer jag är så ledsen och besviken måste lätta på hjärtat. Fick precis reda på av min syster att min 3 av mina fastrar kanske ska boka sin semester under tiden vi gifter oss, och dem har vetat att vi ska gifta oss då. En av dem bad jag till och med hennes son bli min ringbärare min farmor berättade att dem kanske ska till syrien under juli och det är ju KRIG DÄR, är dem hellre i ett land där det är farligt med sina barn än på mitt bröllop. De två andra ska till turkiet och dem åker inte med varandra utan skilt.

    Min ena faster kanske jävlas eftersom för många år sen så gick jag inte på hennes dotters bröllop, hon var elak mot min familj och sa en massa  lögner om mig och min syster, självklart blev jag förbannad och struntade i hennes bröllop, alla andra i min familj gick men jag kunde inte gå, hon sårade min familj så mycket och fick släkten att tjaffsa med varandra att jag faktiskt struntade totalt i att gå. Men ens faster kan väl inte vara så barnslig? jag var ung och dum och ångrar faktiskt att jag inte gick, dessutom är jag och min kusin vänner igen. 
    Den andra fastern har ingen anledning alls, dem lixom nonchalerar att ens försöka bry sig, värst är att der var min farmor som berättade åt oss dem har inget sagt än heller. Nu har dem ju inte fått något kort ännu men mamma och pappa har berättat för ALLA att det är då vi gifter oss.

    Fick som ett slag i magen, det gör ont även om man inte borde bry sig om dem om inte dem själva bryr sig om mig och min familj. Tycker bara synd om pappa som jag vet tar hårt över det här men visar inte det.  

    Förlåt var bara tvungen att lätta på hjärtat. Släkt kan verkligen vara onda. 

  • Viola
    Mustikka,

    Ledsen för din skull, måste verkligen vara en hård smäll att ta. Jag vet inte om det här är någon tröst, men jag brukar alltid tänka att när folk beteer sig sådär, så handlar det oftast om de själva och inte dig. Det bästa man kan göra, även om det gör ont, är att inte försöka ta åt sig tror jag. Det ger liksom ingenting. Jag har genom åren lärt mig att distansiera mig från sånt som människor gör för att direkt försöka "skada en" eller "ge igen", det handlar som sagt om dem, inte om mig. Sen om din ena faster försöker ge igen för att du inte gick på din kusins bröllop så är det kanske inte så moget? Som du säger så var du ung och kanske inte tänkte långsiktigt även fast du var arg när du inte gick på din kusins bröllop. Människor ändras, om du genom åren reparerat skadan och försökt återuppbygga relationen med din kusin/faster, och lyckats med det, så tycker jag att det är lite konstigt att hon försöker ge igen nu. Men människor är komplexa varelser, jag slutar inte förundras...
  • goli

    Mustikka, vad tråkigt att höra! Och jag förstår att det är hårt att ta nu men det kommer att kännas lättare med tiden. Antingen så kanske din faster ångrar sig och kommer på ditt bröllop eller så kommer du och din familj att lära er att acceptera detta och med tiden kanske du kommer känna att du inte ens vill ha en sån människa på ditt bröllop.

    Jag håller med dig, släkten kan verkligen vara ond. Både jag och min fästman har också fått erfara det. Jag kan säga att jag har 5 mostrar och en morbror och av alla dem så kanske en av mina mostrar kommer att närvara vid vårt bröllop. De andra har jag helt brutit kontakten med och det är verkligen sorgligt. Min mormor har jag inte pratat med på flera år pga något hon gjorde mot min mamma, inte bara en gång utan flera gånger. Sista gången jag ringde henne var för att be henne att glömma allt groll och lägga allt bakom sig, bad henne ringa upp min mamma. Slutade med att hon la på luren i örat på mig. Och jag kan säga att det inte alls har varit så tidigare, en gång i tiden stod vi väldigt nära varandra. Mina andra mostrar har bara snackat skit om mig och min fästman, ljugit om en massa saker och till slut fick jag nog och har inte bjudit en enda av dem på mitt bröllop. Min fästman är mer storsint av sig, han har bjudit de släktingar som de har haft problem med i sin familj, trots en massa hemska saker de har gjort. Men jag kan inte riktigt rise above, så att säga.

    Jag tycker inte att du gjorde fel när du valde att inte gå på din kusins bröllop. Jag hade antagligen gjort likadant. Det var så du kände då och det hade du all rätt till.

    Har du funderat på att själv ringa upp din faster och fråga varför hon inte kommer fastän hon har vetat om ert datum? Det bästa sättet att få henne att inse hur sårade du och din familj blir är kanske att ställa henne mot väggen. Det behöver inte göras med diskussioner och bråk. Du kan bara helt lugnt ringa upp henne och fråga varför och samtidigt förklara hur ledsna ni blir. Om hon får dåligt samvete så finns det fortfarande tid till att göra något åt saken. Om inte så... ja, då kan du tyvärr inte göra något mer åt saken.

    Jättetråkigt att höra om detta, vet precis hur du känner dig. Den här tråden är den bästa platsen att ventilera på, finns här för dig. Bara så du vet! Glad

  • goli

    Pagnie, skönt att det äntligen löste sig på jobbet! Hoppas du har fått ny energi till att blicka framåt nu! Bästa sättet att fira på är med en... hmm.. vet inte.., en ny symaskin, kanske? Flört

  • Mustikka

    Viola. Tack vad gullig du är. Det är mest pappa jag tänker på, vet att han blir ledsen och kommer säkert bli besviken. Jag skulle aldrig göra så om mina syskonbarn skulle gifta sig. Men människan är egoistisk och komplicerad. Jag kommer konfrontera dem på ett bra sätt och säga att det skulle vara roligt att ha sina fastrar där och att jag skulle sakna dem om de åkte. Om alla mina fastrar åker iväg på semester tar man ju det lite personligt. Men å andra sidan så vill man inte ha någon på en sådan speciell dag om de själva inte vill vara där. Är hellre med dem som är lyckliga över att man gift sig och vill fira oss.

  • Mustikka
    goli skrev 2013-04-12 22:57:16 följande:
    Mustikka, vad tråkigt att höra! Och jag förstår att det är hårt att ta nu men det kommer att kännas lättare med tiden. Antingen så kanske din faster ångrar sig och kommer på ditt bröllop eller så kommer du och din familj att lära er att acceptera detta och med tiden kanske du kommer känna att du inte ens vill ha en sån människa på ditt bröllop.

    Jag håller med dig, släkten kan verkligen vara ond. Både jag och min fästman har också fått erfara det. Jag kan säga att jag har 5 mostrar och en morbror och av alla dem så kanske en av mina mostrar kommer att närvara vid vårt bröllop. De andra har jag helt brutit kontakten med och det är verkligen sorgligt. Min mormor har jag inte pratat med på flera år pga något hon gjorde mot min mamma, inte bara en gång utan flera gånger. Sista gången jag ringde henne var för att be henne att glömma allt groll och lägga allt bakom sig, bad henne ringa upp min mamma. Slutade med att hon la på luren i örat på mig. Och jag kan säga att det inte alls har varit så tidigare, en gång i tiden stod vi väldigt nära varandra. Mina andra mostrar har bara snackat skit om mig och min fästman, ljugit om en massa saker och till slut fick jag nog och har inte bjudit en enda av dem på mitt bröllop. Min fästman är mer storsint av sig, han har bjudit de släktingar som de har haft problem med i sin familj, trots en massa hemska saker de har gjort. Men jag kan inte riktigt rise above, så att säga.

    Jag tycker inte att du gjorde fel när du valde att inte gå på din kusins bröllop. Jag hade antagligen gjort likadant. Det var så du kände då och det hade du all rätt till.

    Har du funderat på att själv ringa upp din faster och fråga varför hon inte kommer fastän hon har vetat om ert datum? Det bästa sättet att få henne att inse hur sårade du och din familj blir är kanske att ställa henne mot väggen. Det behöver inte göras med diskussioner och bråk. Du kan bara helt lugnt ringa upp henne och fråga varför och samtidigt förklara hur ledsna ni blir. Om hon får dåligt samvete så finns det fortfarande tid till att göra något åt saken. Om inte så... ja, då kan du tyvärr inte göra något mer åt saken.

    Jättetråkigt att höra om detta, vet precis hur du känner dig. Den här tråden är den bästa platsen att ventilera på, finns här för dig. Bara så du vet! Glad
    Goli det är mina 3 fastrar som tydligen ska iväg och dem åker inte tillsamans heller. Förstår dig vi har samma nästan samma stridsyxa där med mammas sida också, har en morbror som vi inte pratar med alls som sårade mamma enormt, hon fick nyligen kontakt med sin familj igen och det är kyligt men de kan umgås lite iaf, förutom denna morbror. Förstår mig verkligen inte på människor, familjen ska ju vara den viktigaste delen, jag förstår inte det hade aldrig kunnat såra mina syskon, dem är mitt liv och skulle aldrig kunna vara den jag är om inte dem fanns i mitt liv. 
    Jag har faktiskt svårt att bli arg långsiktigt vilket iförsig är bra och ska ta ett snack med dem tre. Det ser ju bara helt knäppt ut om ALLA mina fastrar plötsligt inte finns med på vår dag, ska även berätta att pappa kommer bli jätte besviken. Han är för snäll och gör allt för dem men tydligen är det enkelt att glömma när det kommer till ens egna vilja.

    Det här gjorde mig arg och blev mycket besviken, blev faktiskt chockad att dem ens planerar NU att åka och inget dem redan planerat sedan länge. Men jag ska tala med dem och vara ärlig, kommer självklart vilja ha dem där och vill dem senare endå åka på sin resa så lär nog min respekt för dem sjunka ganska mycket.
    Och om min ena faster tar upp att jag inte kom på hennes dotters bröllops så lär jag prata med min kusin om det, vi har sedan länge lagt undan yxan och bett om ursäkt, hon kommer på bröllopet om inte hennes mamma vill så är hon verkligen en omogen tant. 

    Den här tråden är den bästa, på riktigt hur skulle jag klara mig utan er stöd och hjälp. Ni tjejer är så härliga det känns nästan som att vi känt varandra hur länge som hellst. Vill bara ge er alla en stoor härlig kram <3 
Svar på tråden Orientaliskt bröllop