• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Vad bra! Jag kommer också in vid 23, eftersom ungdomarna måste gå och lägga sig då. Har du tips på fler sidor, typ som etsy? Jag hittade inga aprikosfärgade skor där, nej. Om du hittar några, så får du gärna hojta till! 
    Jag hittade som sagt ett par vita ballerinaskor på etsy, jättefina, men dom var alldeles för dyra, 1600 kr. 

     

  • goli

    hej flickor! kommer tyvärr inte kunna hålla er sällskap då, ska upp tidigt imorgon o har lektion ganska länge. dessutom är jag sjuk, har jobbig hosta hela tiden o svårt att sova på nätterna men behöver nog vila. Så jag förlåter er om ni snackar bakom ryggen på mig igen, det e okej. Skrattande

    just nu längtar jag såååå mycket till jullovet, ska bli så skönt att komme hem till familjen o äta en massa julmat.

    Kitkät, fortsätt kolla på Grey's, den e fantastisk! Och Pagnie, ja det kom ut ett nytt avsnitt i veckan!

    Nästa måndag tänkte vi ringa till Danny (Santa Maria-snubben) o påminna om att mor o svärmor kommer på provsmakning. Undrar lite hur ni har det med kontakten med dem som ska fixa era bröllop, har ni regelbunden kontakt med dem? Är de bra på att svara på era frågor eller dissar de oxå er som Danny gör med oss?

    Pagnie, har du bestämt vad du ska ha för underkläder till brudklänningen än?

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-12-02 15:28:29 följande:
    Vad bra! Jag kommer också in vid 23, eftersom ungdomarna måste gå och lägga sig då. Har du tips på fler sidor, typ som etsy? Jag hittade inga aprikosfärgade skor där, nej. Om du hittar några, så får du gärna hojta till! 
    Jag hittade som sagt ett par vita ballerinaskor på etsy, jättefina, men dom var alldeles för dyra, 1600 kr. 

     
    okej men det förstår jag att det är lite dyrt. visst det är en gång i livet men man får ju ta det lite lugnt. Men kan kolla sen när jag får tid. jobbar ju nu så kan inte vara inne hela tiden. haha
  • Pagnie
    goli skrev 2012-12-02 17:02:32 följande:
    hej flickor! kommer tyvärr inte kunna hålla er sällskap då, ska upp tidigt imorgon o har lektion ganska länge. dessutom är jag sjuk, har jobbig hosta hela tiden o svårt att sova på nätterna men behöver nog vila. Så jag förlåter er om ni snackar bakom ryggen på mig igen, det e okej. Skrattande

    just nu längtar jag såååå mycket till jullovet, ska bli så skönt att komme hem till familjen o äta en massa julmat.

    Kitkät, fortsätt kolla på Grey's, den e fantastisk! Och Pagnie, ja det kom ut ett nytt avsnitt i veckan!

    Nästa måndag tänkte vi ringa till Danny (Santa Maria-snubben) o påminna om att mor o svärmor kommer på provsmakning. Undrar lite hur ni har det med kontakten med dem som ska fixa era bröllop, har ni regelbunden kontakt med dem? Är de bra på att svara på era frågor eller dissar de oxå er som Danny gör med oss?

    Pagnie, har du bestämt vad du ska ha för underkläder till brudklänningen än?
    haha då kanske vi gör det sen då ;)

    Bra då måste jag verkligen kolla när jag kommer hem. är ju som sagt ledig i morgon så ska bli skönt.

    ja jag försökte ringa dom i veckan man blev totaldissad. fick tag i en utav dom men inte i josef. han har tydligen bytt nummer plus att han hade semester så ska ringa nu i morgon å försöka få tag i dom. måste börja ordna med allt med kameramän och fotografer och allt där emellan.
    Men vi har ju i alla fall fått smaka maten. det är ju något. men som sagt. vi fixade ju med sofre aghden i veckan. fick numret utav dom till en tjej. så vi har möte med henne den 16:e och ska kolla lite.
    Men som sagt vi måste ju få kontakt med dom snarast. även om det är ganska långt kvar så känner ändå jag att jag börjar bli lite nervös inför allt som ska ordnas. Men vi har ju folk som bor typ granne med stället så om vi inte får tag i dom skulle han gå å skrika lite (sambons best man för övrigt) så det är bra.

    nej jag har inte helt bestämt. men det blir nog en korsett i alla fall. men det där med trosor blir ett problem. men inga string under dagen i alla fall. men jag vet inte vad alla olika saker heter heller. men hipsters kanske eller något liknande.
    Sambon önskade sting och BH bara till natten, dålig fantasi kallas det så jag får nog hitta på något utan hans önskemål. haha
    du då?
  • kitkät

    Vi har inte haft kontakt med Panorama sen vi var där sist, då fick vi med oss en faktura som vi skulle betala (handpenning). Men sen dess har vi inte hört något alls från dom. Och det var ca 1,5 månad sedan. Hoppas dom har fått in inbetalningen i alla fall, haha. Jag tror att generellt så är alla såna ställen dåliga på att vara tillgängliga och hålla kontakt med sina kunder. Man får helt enkelt ligga på om man vill nå dom. 
    Jag skulle vilja ha en lite tätare kontakt, så man kan checka av läget med dom osv, men men... 

    Är mest orolig för om jag kan lita på att dom kan ordna cupcakestårtan så som jag vill ha den. När tycker ni att det är dags att prata med dom om det, kanske få numret till den konditören som dom samarbetar med och kunna gå dit själva och prata med han direkt istället och få provsmaka? Är det för tidigt att ta tag i det nu? För jag tänker att om det inte skulle kännas bra med "deras" konditör, så vill jag ordna det på annat håll. 
    Hur är det på Olles krog och Santa Maria? Får ni träffa konditören, eller framför ni era önskemål angående tårtan till Josef respektive Danny? 

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-12-02 17:39:28 följande:
    Vi har inte haft kontakt med Panorama sen vi var där sist, då fick vi med oss en faktura som vi skulle betala (handpenning). Men sen dess har vi inte hört något alls från dom. Och det var ca 1,5 månad sedan. Hoppas dom har fått in inbetalningen i alla fall, haha. Jag tror att generellt så är alla såna ställen dåliga på att vara tillgängliga och hålla kontakt med sina kunder. Man får helt enkelt ligga på om man vill nå dom. 
    Jag skulle vilja ha en lite tätare kontakt, så man kan checka av läget med dom osv, men men... 

    Är mest orolig för om jag kan lita på att dom kan ordna cupcakestårtan så som jag vill ha den. När tycker ni att det är dags att prata med dom om det, kanske få numret till den konditören som dom samarbetar med och kunna gå dit själva och prata med han direkt istället och få provsmaka? Är det för tidigt att ta tag i det nu? För jag tänker att om det inte skulle kännas bra med "deras" konditör, så vill jag ordna det på annat håll. 
    Hur är det på Olles krog och Santa Maria? Får ni träffa konditören, eller framför ni era önskemål angående tårtan till Josef respektive Danny? 
    ja man får nog göra det. jag ska ringa ner dom i morgon så får vi se om man får någon som helst kontakt med dom.
    Ja men jag förstår att du är lite orolig. Det är nog kanske bra att kolla. jag vet i alla fall att jag vill vara uppdaterad så därför jag är på dom nu.
    vet att vi skulle gå till floristen men jag tror det var samma sak med konditorn faktiskt. jag hoppas att det är så annars ska jag kräva det. eller snarare jag får hjälp av svärmödrarna. :D dom kan fixa det mesta tror jag. Jag har ju inte pratat med dom sedan maj eller något typ. sista gången vi hörde av dom och då vi betalade in handpenningen. så det är nog dags att ta tag i det där igen. jag börjar ju bli bridezilla
  • kitkät

    Mm, jag förstår att du blir bridezilla. Känns oroligt när man inte hör något alls från dom på så länge. Han på Panorama sa att vi skulle höras en månad innan bröllopet och bestämma maten, dekorationerna och allt som rör bröllopsfesten. Men jag vill inte vänta tills dess med allt! 
    Jag behöver framförhållning, annars blir jag knäpp. Mitt kontrollbehov klarar inte av att vänta med allt till sista sekund! Maten kan man ju bestämma en månad innan bröllopet, det är inte så bråttom med det - vilka rätter vi väljer. Men dekorationer, tårta och annat som jag vill ha på ett visst sätt, vill jag diskutera minst tre månader innan bröllopet. Vad gäller dekorationer så tänker jag att jag kanske vill ha något som dom inte har "på lager" och då får dom antingen ordna det, eller så får jag köpa det på annat håll. Och det vill jag inte vänta med till sista månaden! 

    Vid mötet sa han att om vi vill ha en viss dekoration, så ordnar dom det, även om dom inte har det "på lager" så att säga. Så det är bra! Han visade en bild från  ett bröllop där bruden hade speciella önskemål om hur "brudbordet" skulle se ut, hon ville t ex ha en soffa istället för stolar, ett lågt glasbord istället för ett vanligt bord och speciella dekorationer runt bordet så som fjädrar osv. Han hade fått en inspirationsbild av bruden på hur hon ville ha det och han visade resultatet, det var exakt så som på inspirationsbilden som hon hade visat honom! Han hade ordnat exakt likadan soffa, likadant bord och likadana fjädrar som dekoration! Så man är inte låst till dom dekorationer som dom har just på Panorama, dom kan fixa annat också om man vill. 

  • goli

    Kitkät, tycker absolut du ska vara på dem o kolla upp stället som ska fixa din cupcakes-tårta. Som du säger, skulle du bli missnöjd måste du ha tid att kolla upp annat. När vi ringer Danny nästa gång ska jag passa på att fråga hur långt innan vi ska bestämma blommor, tårta mm. jag vill helst inte vänta till en månad innan, kommer vara så mkt annat att fixa då, vill ha det mesta klart o bestämt. Jag känner att jag inte riktigt har koll på saker o ting, det e svårt att tänka på allt när man ska boka lokal, då e det mest datum o sånt som oroar. Men jag behöver veta lite mer vad som gäller o vad det finns för alternativ för att vi ska kunna bestämma om dekorationer, blommor, färgtema mm. Tycker inte om den här känslan! Dessutom måste vi bestämma NÄR vi ska bestämma, hahaha krångligt, jag vet, så att vi kan boka flygbiljetter i förväg. Vissa perioder är det riktigt dyrt att flyga mellan polen o stockholm.

    Pagnie, du har helt rätt ang killarnas "hjälp" med underkläder. Det får vi nog ta tag i själva, hahaha. Men jag tycker samtidigt det e gulligt av dem eftersom de försöker vara taktiska, tror jag, o menar att vi ser bra ut i vad vi än har på oss. Men jag tänkte typ ett sexigt nattlinne, för om man inte orkar med ngt annat än att sova på bröllopsnatten så kan man alltid vakna i samma sexiga nattlinne o ta igen det på morgonen istället! Skrattande men om man ska komplicera till det med ngn korsett eller whatever, kan det bli obekvämt att sova i alt. inte ge samma stämning om man vaknar på morgonen o ska skynda o sätta på sig setet igen osv. Svårt att förklara hur jag tänker men jag hoppas att du förstår!

  • goli

    Kitkät, hur gick det igår? Hittade du ngt bra på bröllopsguiden? Ska plugga lite till o sen tänkte jag kolla lite frisörer, make-up artister o kanske lite hotell för bröllopsnatten!

  • goli

    Tjejer, var inne på bröllopsguiden o hittade en bra länk till en resebyrå som erbjuder sköna resmål o väldigt bra paket. Man kan även köra avbetalning. Kolla in den här:

    www.kenzantours.se/traveloffer.cfm

    de har delat in resorna efter teman, kolla bröllopsresorna, har med ung pris mm

Svar på tråden Orientaliskt bröllop