• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Vad kul, Kitkät! Ja, jag känner igen hans namn, du har nämnt honom innan. visst var han ert förstaval? Grattis!

    Vi har hittat 2 ställen hittills. Det ena heter studioparkway men priset han gav var sjukt mycket 18 000kr! tycker vi iaf! Men då ingår det en massa som vi egentligen inte behöver så vi tänkte träffa honom o pruta lite. Typiskt iranier! fast jag kan inte pruta så jag ska ha med mina föräldrar. min mamma e bra på det o skäms inte alls, hahaha! Sen är det ett annat ställe som heter TaBild o de har sagt 15 000 kr men det e samma sak där, massor som vi inte behöver egentligen. Så vi får se, kommer inte bli ngt tillfälle förrän i februari att åka o träffa dem.

    jag håller med dig, Kitkät! roligaste var ändå klänningen o största lättnaden var att ha lokalen fixad. Med den kändes det som att nu är  det på riktigt, nu ska vi gifta oss!

  • Pagnie
    Mandis skrev 2012-11-29 18:30:47 följande:

    Oj vilken full fart det är på ert planerande, kul =)!

    Pagnie, du undrade vad som tog upp all tid månaderna inför bröllopet...när jag tänker efter så vet jag faktiskt inte haha. Vi hade mycket pysslande kvar månaderna innnan, det ingick ju inte full dekoration av stället och borden så vi ordnade med menyer, lite dekorationer till trädgården och bordsplaceringslappar. Bordsplaceringstavla. Underkläder, skor och smycken. Sen var det frisör, florist, underhållning till festen, regelbundna provningar av tärnklänningarna som min mans mormor sydde (jag var tvungen att följa med varenda gång eftersom mormor inte pratar så bra svenska!). Framför allt sista månaden var stressig, vi hade möten med alla (fotograf, filmare, dj mm) för att stämma av planeringen. Ansiktsbehandling, massage, manikyr, pedikyr osv osv.

    En annan sak som tog mycket tid var att vi gorde "körscheman" för dagen innan då vi hade en stor grillfest för släkte, bröllopsdagen och dagen efter då vi hade brunch för de gäster som valde att sova över på stället. I schemat hade vi t.ex. skrivit namn och ansvarsområde för varje person som hjälpte till, t.ex. vem som skulle ta emot fotograf och filmare, vem som skulla ta emot vigselförrättaren, vem som skulle ha kontakt med dj'n under kvällen osv osv.

    Som ni märker är jag ett riktigt kontrollfreak ;)


    okej tack då är jag med på vad som ska ske. då kanske man behöver ta ut lite mer än en vecka när man ska gifta sig. eller alternativt jobba natt så man har ledigt  på dagarna. Men det är en del alltså?
    Usch nu måste jag göra fler listor känner ja. har gjort massa listor men behöver nog ännu mer. Gjorde en i förrgår men nu kanske jag behöver göra en mer ingående.  
  • Pagnie
    Mandis skrev 2012-11-29 18:33:03 följande:
    Goli, vad kul att du studerar till läkare. Jag gör min ST i allmänmedicin så jag har gått samma väg som du går =). Två av mina vännner gör sin AT i Örebro just nu och de verkar vara ganska nöjda, annars är Mälarsjukhuset i Eskilstuna också bra, jag gjorde min AT i Katrineholm och hade min kirurg- och ortopedplacering i Eskilstuna!
    vad trevligt att du tycker om mitt sjukhus mandis ;)
  • Pagnie
    goli skrev 2012-11-29 18:47:11 följande:
    Vad kul, Kitkät! Ja, jag känner igen hans namn, du har nämnt honom innan. visst var han ert förstaval? Grattis!

    Vi har hittat 2 ställen hittills. Det ena heter studioparkway men priset han gav var sjukt mycket 18 000kr! tycker vi iaf! Men då ingår det en massa som vi egentligen inte behöver så vi tänkte träffa honom o pruta lite. Typiskt iranier! fast jag kan inte pruta så jag ska ha med mina föräldrar. min mamma e bra på det o skäms inte alls, hahaha! Sen är det ett annat ställe som heter TaBild o de har sagt 15 000 kr men det e samma sak där, massor som vi inte behöver egentligen. Så vi får se, kommer inte bli ngt tillfälle förrän i februari att åka o träffa dem.

    jag håller med dig, Kitkät! roligaste var ändå klänningen o största lättnaden var att ha lokalen fixad. Med den kändes det som att nu är  det på riktigt, nu ska vi gifta oss!
    men dom här oskarfoto? är dom bra? jag funderar på att hitta en egen flmare och så men jag vet inte. vad kostar
    dom och vad får man gör det? Goli? Kitkät?
  • Pagnie

    jag försöker hinna ikapp i ert skrivande men det är svårt. jobbar nu så om jag försvinner så vet ni varför. :P lugnt än så länge.

  • Mandis

    Goli, Katrineholm var helt ok..eftersom sjukhuset är så litet så blev det mer en form av "sörmlands-AT", kirurgen var vi som sagt placerade i Eskilstuna och delar av psykplaceringen i Nyköping. Det som var bra var att man fick prova vara på lite olika sjukhus, sen är Katrineholm en liten stad som kanske inte är så rolig att bo i..så nästan alla AT-läkare inkl jag själv dagpendlade till sthlm. Det jobbigaste med hela AT var just pendlingen!

    Vad kul att din fästman funderar på allmänmedicin, jag tycker att det är roligt just för att det är så brett och man verkligen får träffa pat i alla åldrar med alla möjliga problem...bredden är samtidigt det negativa då man ibland kan känna att det skulle vara så skönt att bara få avgränsa sig lite och kunna fokusera på en sak och inte behöva tänka så brett hela tiden. Andra fördelar är såklart arbetstiderna och lönen som är ganska bra jämfört med andra specialiteter. Vad funderar du själv på?

  • Mandis

    Pagnie, jag hade också mycket listor och man behöver såklart inte ha så..det blir ju säkert bra ändå. Fördelen med alla listor och all nogrannhet var att jag kunde slappna av på själv bröllopsdagen, då släppte jag allt och litade på att allt skulle bli precis som vi hade tänkt oss...och det blev ju nästan så =).

    Yes Eskilstuna och Mälarsjukhuset tyckte jag om, det är faktiskt många av AT-läkarna som jag gick med som har valt att stanna kvar där så det är ju ett bra betyg =)! Jobbar du själv på Mälarsjukhuset?

  • Mandis

    Goli, frisyren fixades på en salong som heter Bangs och jag vart jättenöjd med det, hon som sminkade mig jobbar egentligen på Make up store men min svärmor känner henne lite så hon kom och sminkade oss på frisörsalongen. Jag kan lägga upp en bild på hur jag såg ut lite senare ikväll om du vill =)..har inte tillgång till bilderna på den här datorn!

  • Mandis

    Pagnie, jag tror nog det räcker med en veckas ledighet innan bröllopet, jag var ledig i en vecka men hade ordnat så att jag hade luftigare schema redan 2 veckor innan =)!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop