• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Pagnie,

    Haha. Fy, vad du är elak! Du är ju faster till den fula ungen!
    Skämtosido, jag kan också tycka att vissa barn är fula. Däremot kanske det inte är så populärt att säga det högt, speciellt inte till barnets föräldrar. 

  • goli

    Hahaha! Pagnie, du e rolig! När jag läste det första gången blev jag bara chockad men sen läste jag det igen o kunde inte sluta skratta. Men... sa du det till din bror o hans fru?? Hoppas jag inte! Skrattande Hahahaha! Måste säga att jag tycker snarare det e tvärtom. Tycker det e ganska vanligt med bebisar som e alldeles skrynkliga i ansiktet o röda eller konstigt format huvud men att vissa få e så otroligt vackra. Det tar ju lite tid innan de "tar form" så att säga...

  • goli

    Kitkät, ingen aning om mellandagsrean faktiskt! Du kanske kan kolla in bröllopsbutikernas hemsidor eller googla det? Eller ännu bättre, fråga här på BT! Finns ju vissa veteraner som kan typ allt!

    Jag o min fästman satt faktiskt o skrev en önskelista igår och det blev en massa köksprylar ur OBH Nordica serien. Chilli heter den. Det e ju sånt vi kommer att behöva och iranier har för vana att köpa sånt i bröllopspresent. Sen har vi skrivit upp pengar också men saken e den att vi vet inte riktigt hur vi ska framföra detta. Vi har ju ingen hemsida för bröllopet, iranier brukar inte göra sånt. Så vi hoppas att gästerna ska fråga våra föräldrar o då ser vi till att de har varsin önskelista, hahaha!

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-24 14:13:47 följande:
    Pagnie,

    Haha. Fy, vad du är elak! Du är ju faster till den fula ungen!
    Skämtosido, jag kan också tycka att vissa barn är fula. Däremot kanske det inte är så populärt att säga det högt, speciellt inte till barnets föräldrar. 
    haha nej jag lovar att jag inte ska det. Men vad fan vad ska man göra då? bara att gilla läget helt enkelt. Men jag kan ju inte ljuga. eller jo det kan jag väl men jag håller mig helt enkelt till att inte säga något alls till föräldrarna om huruvida ungen ser ut. haha
  • Pagnie

    så nu har jag kommit tillbaka från en heldag i uppsala med en massa persiska studier. och fan vad trött man är i huvudet nu alltså. Presens indikativ hit och pluskvamperfekt dit och periteneum fram och tillbaka. Ja vi lär oss sånt som jag inte ens vet i svenskan. jävla skit. men jag jobbar på. haha.
    Men iranier är dryga med sina 5 z:an bara så du vet Goli. Hihi

    Du Goli tack för ditt tips föresten. Nu ska vi ha Noghl i våra favours. :D Sambon älskade idén

  • goli

    Hahaha! Kul att kunna hjälpa till! O kämpa på med persiskan! Till vårt försvar måste jag säga att persiskan var enkel från början, det var när araberna tog över persiska riket och införde sitt eget alfabet som de komplicerade till allt... Speciellt min hemspråksundervisning! Så plugga på o lycka till!

  • Pagnie

    haha okej vi skyller på dom så blir det bra och jag fortsätter plugga på.
    Känns som att jag vill att det ska bli januari nu faktiskt. vill komma igång med alla bröllopsbestyr och det känns som att just nu kan man inte göra speciellt mycket. förutom vår trip till sthlm då.

    Har ni hittat några skor åt mig då tjejer? Gärna blå men vitt å silver går också bra. haha. Ballerina.

  • Pagnie

    Jävar vad ni är trevliga nu för tiden då. Verkar som att jag är den enda som inte skaffat mig ett liv ;)

  • kitkät

    Haha. Ja, det verkar ju så. Eller så låtsas vi bara. Och nej, jag har inte hittat några skor till dig än. Jag har inte ens hittat skor till mig själv. Om du hittar ett par aprikos/orange-färgade ballerina, så hojta till! Och om jag hittar ett par blå ballerina, så lovar jag att säga till. 

     Har ni beställt inbjudningskorten än då? 

  • Mandis

    Goli,


    Det är så lite så, jag delar som sagt gärna med mig av tips =)...tänk om jag hade haft någon som varnat mig om det här med filmaren!!! Men å andra sidan har vi nu en film som vi kan sitta och skratta åt haha. Våra fotografer var svenskar, 2 stycken som fotade och det var bra eftersom de oftade olika vinklar/olika händelser så att inget missades. Filmaren är kurd så han hade ju koll på allt men själva filmen efter redigering blev tyvärr för mycket av allt. Den andra filmaren som vi inte anlitade som var dyrare var iranier och bekanta som hade anlitat honom tidigare berättade att de var nöjda, jag fick även se lite av filmen och det såg bra ut. Jag har nog tyvärr inte kvar hans kontaktuppgifter men jag kan försöka kolla upp det om du vill!


     


    Angående önskelista så hade vi en enkel bröllopshemsida där vi hade skrivit all information, vi var lite oroliga över att gästerna, framför allt iranierna, inte skulle gå in titta på hemsidan trots att det stod i inbjudningskortet (iranier kan ju ibland vara lite bångstyriga hihi) men det gick bra...både vi och våra föräldrar såg till att dubbelkolla med alla att de hade gått in på hemsidan. Vi önskade oss pengar och hoppades att inga av gästerna skull tycka att det var fult..om ni vill kan ni gå in på vår hemsida och kolla hur det såg ut..vi hade en liten fin dikt om vad vi önskade oss =). Hemsidans adress är: mandisocharash.brudparet.nu och lösenordet är juni2012 tror jag.


    Vad kul att du vill att jag ska berätta om hela dagen,jag berättar mer än gärna =) jag får dela upp det lite och skriva lite varje gång jag hinner!


     


     

Svar på tråden Orientaliskt bröllop