• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Mandis

    Pagnie, det är helt ok att fråga..jag tror hela bröllopet exklusive förlovningsring och smekmånad gick på ca 250 - 300000. Jag vet faktiskt inte exakt för jag slutade räkna när det skenade iväg´haha, men min man har bra koll.


    Angående tärnklänningarna och färgtemat så kan jag ju säga att jag släppte helt på att det skulle vara exakt samma färg på allt till slut. Jag hade från början tänkt limegrönt men när vi skulle titta ut tyg till tärnorna så fastnade alla för en mörkare grön nyans och så fick det bli. Sen blev det nog lite olika nyanser på olika dekorationer mm. Så det blev ett bröllop med färgtemat guld och olika nyanser i grönt ;). Jag tycker båda klänningarna du har lagt upp är jättefina så kör på den som känns mest rätt så får du försöka matcha alla andra färger till klänningarn men det behöver ju som sagt ej vara exakt!


    Goli, tack vad kul att du tyckte om vår sofre aghd..mamma skulle bli glad om hon fick höra det för det var typ hennes stolthet med hela bröllopet haha =).


    Ja Vår Gård är helt underbart, saknar att åka dit titt som tätt och planera inför bröllopet haha. Vi hittade stället genom min svärmor som hade varit på konferens där! Det ingick en trerätters meny i paketet så vi fick åka dit och provsmaka massa olika förrätter, varmrätter och efterrätter och allt var supergott. Men till slut valde vi faktiskt fisk till huvudrätt även om det inte är så vanligt att det serveras på bröllop men det blev jättelyckat.


    Hela dagen var helt perfekt för oss, i princip allt gick enligt planerna förutom att jag under fotograferingen innan vigseln fick en handflatestor fågelskitsfläck på min klänning. Världens panik bröt ut men mina tärnor var snabba och eftersom fläcken endast hamnade på spetsen och inte lagrena under så syntes den knappt efter lite duttande med en blöt servett. Det där var så typiskt mig bara haha


    Det finns otroligt mycket mer att berätta om vårt bröllop så om det är något särskilt ni undrar är det bara att fråga =)


     


     

  • Mandis

    Goli, angående fotograf/filmare. Fotografen hittade jag på internet efter att ha letat massor och kontaktat flera som inte kunde på vår dag. Vi blev nöjda till slut även om jag hade kunnat tänka mig en fotograf som inte använder sig av så mkt kontrast vid redigeringen...lite mer klassisk/gammaldags touch på färgsättningen tycker jag om. Den vi hade använder sig av starka kontraster när hon redigerar bilderna..men vi särskilt min man är nöjda ändå =). Tänk på vad ni har för smak när det gäller redigeringen av bilderna så att ni väljer rätt fotograf som gör på det sättet ni vil!


    Angående filmare gjorde vi nog en stor miss...när kostnaden för bröllopet började skena iväg och vi skulle välja mellan 2 filmare som vi hade fått rekommenderat till oss valde vi till slut den billigaste. En vän till familjen hade använt honom och var nöjd med att man fick all råfilm, den här vännen valde att inte få filmen redigerad. Eftersom jag också ville ha all råfilm så lät det bra och vi bestämde oss för att anlita honom och bad honom även att göra en redigerad film också. Råfilmen, dvs allt han filmat under hela dagen har vi fått ( ca 5 timmars film) och jag älskar att titta på filmerna. Sen har vi även fått den redigerade filmen och man kan ju säga att han har gjort ett försök i alla fall men vi höll på att skratta ihjäl oss när vi såg filmen, han har lagt på en massa effekter som t.ex. gör att min klänning gnistrar helt onaturligt, plötsligt faller det ner rosenblad över oss osv osv.


    Vi pratar nu om att lämna allt råmaterial till någon annan som kan klippa ihop en kortare film till oss, så i slutändan kommer det nog att bli dyrare än vad det skulle ha blivit om vi hade tagit den dyrare filmaren. Så tipset blir alltså att ni ska vara noga med att se en film som filmaren har gjort för att vara säkr på att det är i er smak innan ni bestämmer er för filmare =).


    Oups, jag skriver långa uppsatser här. Hoppas ni orkar läsa =)

  • goli

    Mandis, tack för alla tips! Hahaha! Det du berättar om filmaren e ngt som jag o Kitkät jar diskuterat här innan och att vi ska försöka undvika sånt! Sen har vi kollat massa på nätet oxå och sett ganska roliga bilder, typ brudens ansikte i en kaffekopp o dylikt, hahaha! Nej, jag håller med, tycker oxå bättre om lite gammaldags toner och mer klassiska bilder. Gäller bara att hitta en bra! Vi tänkte be våra vänner fota oss under dagen, de har bra kameror och är duktiga, men behöver hitta filmare och fotografer för kvällen. De filmare/fotografer ni vände er till, var de från en persisk fotoateljé? Har lite blandade känslor över att anlita iranier. Samtidigt som de har koll på hur det går till under ett persiskt bröllop så kanske de har en tendens att "overdo" allt. Vet inte riktigt... Känner du ngn som har anlitat persiska filmare/ fotografer och har varit nöjda?

    Åååh, do tell! Berätta om hela din dag från det att du gick upp på morgonen tills att det tog slut! Jag gillar att läsa såna långa uppsatser! Skrattande

  • goli

    Kitkät, hur går det för dig? Pagnie håller på med brudtärnornas klänningar o sina vackra blommor! Men hur går det för dig? Har ni varit i Sthlm än o tittat på brudklänningar än?

  • goli

    Pagnie, jag har oxå funderat på droppformat men e livrädd för att blommorna ska ramla ut, hahaha! Löjligt, jag vet, men e man nojig så e man!

    En annan fråga till er: Kitkät o Pagnie, hur ska ni göra med era önskelistor?
    Mandis: hade ni ngn önskelista och hur gjorde ni isåfall?

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-23 15:05:28 följande:
    Jag ber om ursäkt, ni har rätt - klänningen är inte alls lila... Jag satt vid jobbets dator igår natt när jag skrev inlägget och då såg klänningen verkligen lila ut (säkert datorns skärminställningar), inte alls som den gör på min egen dator. Nu ser den väldigt navy ut. Den är jättesnygg!  Hur mycket kostar den? Den ser inte mycket billigare ut än klänningarna på edressit. 
    Klänningarna på edressit kostar runt 1000-lappen, lite mindre tillomed. Och det tycker jag är ett väldigt bra pris med tanke på att det är "aftonklänningar", och såna brukar kosta en del i t ex butik i Sverige. Som sagt så kommer jag köpa tärnklänningarna därifrån, för jag vill att klänningarna ska vara i färgen aprikos och eftersom det kan vara svårt att hitta, så blir det perfekt att kunna välja färg själv. Dessutom är klänningarna på edressit billigare än vad vi hade räknat med att lägga på tärnklänningarna, så det är bra! 

    Kör på det som känns mest rätt. Jag tycker både royalblå och navyblå är snyggt. Det jag menade i mitt förra inlägg var att jag inte tyckte att du skulle ändra färgtema bara pga. tärnklänningarna. Men det verkar ju inte vara bara därför som du vill ha navyblått, så kör på det. 

     
    haha ja men vad bra :D den kostar 800 så du har helt rätt i att den inte är speciellt mycket billigare. haha. Men vad fan. det får nog bli denna. den är verkligen underbar.
    Nej det var ju inte så. vi hade ju funderat på navy ändå så det var liksom inte en helomvändning.
  • Pagnie
    goli skrev 2012-11-23 19:19:32 följande:
    Pagnie, jag har oxå funderat på droppformat men e livrädd för att blommorna ska ramla ut, hahaha! Löjligt, jag vet, men e man nojig så e man!

    En annan fråga till er: Kitkät o Pagnie, hur ska ni göra med era önskelistor?
    Mandis: hade ni ngn önskelista och hur gjorde ni isåfall?
    haha vilken mardröm du men det känns inte som att oddsen för det är speciellt stora men man vet ju aldrig ;)

    Jadu bra fråga. vi kommer nog inte göra så mycket. som jag har förstått det så verkar iranier ge pengar ändå så ja, lika bra att låta bli.
  • Pagnie

    åh flickor jag måste bara få berätta. min bror fick barn ikväll och jag vet jag är jätte elak men fy fan alltså. vilken ful unge. jag kan inte förstå hur dom kan få så fula barn. båda två. nej usch jag vet att jag är elak men de flesta bebisar är söta och så kommer den där lilla lilla miniprocenten som inte är det och detta är en sån.

  • kitkät

    Mandis, 

    Jag förstår precis vad du menar om filmare som överdriver när dom redigerar... Jag berättade för goli förut, om hur jag absolut INTE vill att min bröllopsfilm ska se ut, med brudparet som står på Mars och så regnar det blomblad på dom och Gud vet vad! Det är samma sak med vissa fotografer som styr upp precis hur brudparet ska stå och posera, och det är verkligen poser som ser onaturliga ut... Det ser allt annat än naturligt ut. Jag gillar när brudparets kärlek lyser igenom bilderna och fotografen fångar ögonblick som inte är uppgjorda, utan mer naturliga. Och det kan tyvärr inte "orientaliska" fotografer. 
    Vi har ändå hittat en fotograf/filmare som samarbetar med stället vi ska hålla bröllopsfesten, och han verkar ändå bra, i alla fall vad gäller filmning och redigering. Han filmade på min vänninas bröllop och deras film innehåller varken blomblad, rymden eller glittrande klänningar. Så honom ska vi välja också. Sen har vi anlitat två svenska fotografer som jobbar tillsammans, som ska ta våra porträttbilder. Dom tar klassiska bilder i gammaldags stil som jag verkligen älskar!  

  • kitkät

    Goli, 

    Jag har faktiskt inte varit och tittat på brudklänningar än, får ta och göra det snart! Under jul/nyår kommer jag vara i Stockholm, kanske får passa på att ta det då! Vet ni om dom har någon typ av mellandagsrea i brudbutiker med? Det hade ju varit perfekt!  

    Vi har också funderat mycket på det här med önskelista. Vi vill ju helst ha pengagåvor, så som det brukar vara på syrianska bröllop. Så från de syrianska gästerna kommer vi garanterat få pengagåvor och då behöver vi inte skriva någon önskelista till dem. Men för de svenska gästerna är det ju inte alls en självklarhet att ge pengar till brudparet som gåva, och därför håller vi på och klurar lite i hur vi ska framföra att om dom vill ge något, så får dom gärna ge pengar, istället för att vi ska få 17 likadana vaser. 
    Vad vill du och din fästman helst ha, pengar eller materiella gåvor? Och vad är vanligast på persiska bröllop i din släkt?  

Svar på tråden Orientaliskt bröllop