• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli
    Pagnie skrev 2012-11-20 09:53:28 följande:
    god morgon. ser att goli redan är uppe och bänkad framför datorn ;)
    god morgon! yup, har inga lektioner idag heller som tur är, o måste tentaplugga. Finns inget bättre sätt att starta dagen på än med BT! Skrattande
  • kitkät

    Tack Mandis för dina tips. Kul att du hängt med litegrann i vår tråd! Hade ni också ett orientaliskt bröllop när ni gifte er? 
     
     

  • kitkät

    Goli & Pagnie, 

    Jag har min vän och hennes man på besök här från Göteborg. Vi satt hela kvällen igår och pratade bröllop, dom gifte sig i april så vi fick lite tips från dom Hon är syrian och hennes man är svensk, så dom hade också ett syrianskt/svenskt bröllop. Hennes man är fotograf så han vill jätte gärna fota på vårt bröllop, så nu har vi ännu en fotograf! Han ska följa med mig från morgonen (förberedelserna), så det blir bra... Då får vi lite "repotage-bilder" också. 

    Så om ni saknar mig på BT ikväll, så är det för att jag är upptagen med mina gäster. Med andra ord, jag har ett liv! Skrattande  

  • goli
    kitkät skrev 2012-11-20 11:37:40 följande:
    Goli & Pagnie, 

    Jag har min vän och hennes man på besök här från Göteborg. Vi satt hela kvällen igår och pratade bröllop, dom gifte sig i april så vi fick lite tips från dom Hon är syrian och hennes man är svensk, så dom hade också ett syrianskt/svenskt bröllop. Hennes man är fotograf så han vill jätte gärna fota på vårt bröllop, så nu har vi ännu en fotograf! Han ska följa med mig från morgonen (förberedelserna), så det blir bra... Då får vi lite "repotage-bilder" också. 

    Så om ni saknar mig på BT ikväll, så är det för att jag är upptagen med mina gäster. Med andra ord, jag har ett liv! Skrattande  
    Vad kul! Såna bilder e alltid kul att titta på efteråt, när man gör sig iordning o allt. Har bett min kusin som är duktig på att fotografera, att hänga med mig medan jag fixas till.

    Hahaha! Då kan jag passa på att säga att jag ska ut med några tjejkompisar o fika ikväll så jag har oxå ett liv, yay! Ha det så trevligt ikväll och hoppas att Pagnie klarar sig utan oss!
  • Mandis

    Goli, tack för grattis..vi hade en helt underbar bröllopsdag. Jag önskar att man kunde få uppleva dagen igen, allt gick så himla snabbt =).


    Vi bokade vår resa via Lime Travel, en resebyrå med kontor i sthlm. Vi var borta i ca 3 veckor och inledde resan med 2 dagar i Singapore, därefter åkte vi vidare till lombok..precis som Bali är det en ö som tillhör indonesien men den är mycket mindre och inte lika turistig. På Lombok bodde vi på ett ställe som hette Qunci Villas i 5 nätter..det var så underbart där så vi knappt lämnade hotellområdet...vi hade en pool villa med egen pool och allt.


    Efter Lombok åkte vi vidare till Bali, där bodde vi på 3 olika ställen. Först i Ubud som är jättevackert och lummigt, därifrån kan man gå på vandringar bland risfälten, prova forsränning mm mm. I Ubud bodde vi på ett ställe som hette Uma Ubud som var jättecoolt och maten var underbar, där spenderade vi 2 nätter!


    Efter Ubud åkte vi vidare till norra Bali och bodde 2 nätter på Damai Lovina, i en pool villa. Det är det finaste stället jag någonsin har bott på och om det är något hotell jag verkligen ska rekommendera så är det Damai. Man har svårt att slita sig därifrån för att det är så vackert =).


    Vår sista vecka på Bali bodde vi på ett lite mer turistigt hotell på södra Bali (för att kunna ha råd med alla de andra fina hotellen =)), så sista veckan satsade vi på att göra utflykter mm.


    Hela resan gick på typ 62000 kronor tror jag, men vi hade möjlighet att få billigare/dyrare beroende på hur många nätter vi ville spendera på de finare hotellen. Sen tror jag även att man kan ordna detta billigare själv men vi tyckte det var bekvämt att få allting ordnat via resebyrån


    Oups, det blev lite långt svar men det är bara att fråga om ni undrar något mer!


     

  • Mandis

    Kitkät, ja det är kul att hänga på bröllopstorget ibland och minnas tillbaka lite =)! Vi hade ett svenskt-persiskt/persiskt-svenskt bröllop, dvs vi är båda födda och uppvuxna i sverige men ursprungligen från Iran...så i slutändan blev vårt bröllop en blandning av det bästa från sverige och Iran ;)!


    Se till att njuta av planeringen och framför allt bröllopsdagen, ni har något underbart framför er! Man saknar nästan all planering nu..jag brukar säga till min man att jag måste hitta något nytt att planera inför och han blir helt skräckslagen när han hör det hihi..

  • Mandis

    Här kommer en bild från vår poolterrass på Damai Lovina, utsikten var helt underbar =)!


  • goli

    Wow! Låter som en fantastisk resa! Vilken upplevelse! Och tusen tack för all info, Mandis, ska absolut berätta allt detta för fästmannen o bali är en mycket mycket stark kandidat. 62 000 lät väldigt dyrt för oss men vi hade tänkt oss 2 veckor och som du säger kan man ju välja o fixa själv!

    Du är mer än välkommen till denna tråd och hjälpa oss att planera o berätta om allt som hade med ditt bröllop att göra, alltifrån din klänning till sofreh aghd, vilket ev hotell ni valde till bröllopsnatten och hur det känns att vara gift!
    Du kan vara vår Yoda, om du vill! Skrattande

  • kitkät

    Flickor! Ska vi bestämma dejt på BT kl 23.30 ikväll? Jag jobbar natt, kan behöva två knäppisar som håller mig sällskap!  

  • kitkät

    Goli, 

    Du undrade förut vad jag jobbar med? Jag är utbildad beteendevetare och behandlingsassistent med inriktning missbruk och kriminalitet.

    Jag har arbetat på ett LVM-hem (tvångsvård) för missbrukare i över ett år, men mitt vik. gick ut i september.
    Nu arbetar jag på ett boende för ensamkommande flyktingbarn! Men det är bara timvik. så jag arbetar inte heltid. 
    Kanske kan förklara varför jag hänger på BT så ofta? Men jag arbetar främst nätter, och då sover ju alla, så det gäller bara att se till så det är lugnt i huset! 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop