• Chicita

    Kan jag verkligen...?

    Jag skrattar så jag gråter ibland när jag läser / skriver i den här tråden

    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3352763.html

    Och jag började fundera på om vi kunde göra något liknande där vi kanske kan ha lite roligt med våra egna nerver så att säga.
    Men jag ville inte börja tråden på samma sätt, för jag vill inte såra någon genom att klanka ner på deras val.

    Tanken är alltså att vi kan roa oss på vår egen bekostnad, men kanske även ha lite roligt åt dom frågor som dyker upp lite då och då när någon är sådär jätteuppe i sina planer och kanske inte tänker riktigt ordentligt.
    Dra inte upp andras trådar och gör er lustiga på deras bekostnad alltså (inte för att det finns så särskilt många här som skulle göra det, i alla fall inte medvetet). 

    Här ställer vi frågor (och ger svar som kanske inte är riktigt korrekta, men kanske roliga istället).

    Om du inte har den sortens humor så du gillar innehållet i tråden jag länkade till så kanske du inte hör hemma i denna tråd heller.
    Inget här är menat att göra någon ledsen, även om vi säkert riskerar att trampa på en öm tå någon gång. Utan det är mer tänkt som en hjälp där blivande brudar kanske kan inse att dom borde andas och släppa vissa "måsten" och att det är ok att bryta mot vissa "regler".

    Kom igen...
    Hit me with your best shot Solig 

  • Svar på tråden Kan jag verkligen...?
  • Chicita

    Ja det där med tårta är svårt Obestämd
    Det får inte bli för mycket, och inte för lite. Den får inte kosta för mycket och inte för lite...
    Den får inte vara tråkig och inte allt för spännande. Och man får absolut inte ha samma tårta som någon annan Förvånad 

    It´s a djungle out there Tyst

  • Kjell Präst

    Apropå tårta: När det gäller tårtan till bröllopsfesten måste den förstås anpassas till om det är en kyrklig eller en bårjlig vigsel. Den borrlia vigseln är ju som bekant myyyycket enklare, så då kan man ha en tårta som inte är vare sig vacker eller god. En tårta med fyllning av lakrits och svamp, med ett fult överdrag i beige pappliknande sockerpasta är lämplig efter en borgli vigsel. I kyrkan däremot är det ju mycket festligare och mer påkostat så där bör ju tårtan vara kyrkligt anpassad. En mumsig sockerkaksbotten med överdrag av svart marsipan, smyckad med ett krucifix i guld, exempelvis. Det är också något att tänka på när man bestämmer sig för om man ska ha kyrklig eller borjlig vigsel (År vigseln hemlig är förstås även tårtan hemlig, f.ö.)

  • Cosy

    Va?! får man ha tårta på en borglig vigsel? trodde de stod någonstans att om man har en borglig vigsel så är den högsta graden på tårta jordgubbs tårta utan jordgubbar


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Kjell Präst
    Cosy skrev 2012-08-23 09:15:18 följande:
    Va?! får man ha tårta på en borglig vigsel? trodde de stod någonstans att om man har en borglig vigsel så är den högsta graden på tårta jordgubbs tårta utan jordgubbar
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Det som EU och Magdalena Ribbing rekommenderar är väl egentligen rulltårta utan tårta, men mitt förslag funkar om man inte håller så fasligt hårt på reglerna.
  • Daludd
    Kjell Präst skrev 2012-08-23 08:56:33 följande:
    Apropå tårta: När det gäller tårtan till bröllopsfesten måste den förstås anpassas till om det är en kyrklig eller en bårjlig vigsel. Den borrlia vigseln är ju som bekant myyyycket enklare, så då kan man ha en tårta som inte är vare sig vacker eller god. En tårta med fyllning av lakrits och svamp, med ett fult överdrag i beige pappliknande sockerpasta är lämplig efter en borgli vigsel. I kyrkan däremot är det ju mycket festligare och mer påkostat så där bör ju tårtan vara kyrkligt anpassad. En mumsig sockerkaksbotten med överdrag av svart marsipan, smyckad med ett krucifix i guld, exempelvis. Det är också något att tänka på när man bestämmer sig för om man ska ha kyrklig eller borjlig vigsel (År vigseln hemlig är förstås även tårtan hemlig, f.ö.)
    hahaha! dör!
  • Guanaca

    Om man råkar bli gravid innan bröllopet, innebär det komplikationer då? Tex måste man fylla i en massa blanketter som intygar att den blivande maken verkligen är far till barnet, svära på att man inte haft sex med någon annan de senaste 5 åren etc?? Skickar man in dessa blanketter tillsammans med ansökan om hindersprövning, eller går det att ta med blanketterna direkt till VF/prästen (dvs om man verkligen inte kunnat hålla på sig i sista minuten och råkar bli gravid efter att hindersprövningen blivit beviljad)? Blir det dyrare att ansöka tillstånd för att få gifta sig gravid ju närmare vigseln det är?


    FÅR man överhuvudtaget gifta sig när man är gravid? Kanske är det bara burgerligt bröllop som tillåts då (på Burger King alltså)?


    Och nu till en något känslig fråga kanske… Man MÅSTE ju dricka champagne, jag menar brudskål och allt sådant. Så, om man ger mjölkersättning till bebisen i magen under bröllopsdagen, kan jag då dricka de obligatoriska 3 glasen champagne (eller var det 4-5-6 eller 7 glas? Beror detta på vilken budget man har på bröllopet eller vid vilken årstid det hålls?)


    Blir allt enklare om man bara är gravid i hemlighet?

  • Guanaca
    Chicita skrev 2012-08-22 22:01:53 följande:
     Men om det rör sig om födelsedagstårta då? Oskyldig
    Men skulle ni inte GIFTA er i samband med födelsedagarna? Då är det ju bröllopstårt som gäller.
    Om inte vigseln är ytterst hemlig förstås! Men akta er så att ni inte blir avslöjade, då kan det bli obehagliga konsekvenser inför tjocka-släkten-domstolen angående tårtornas status!
  • Guanaca
    Kjell Präst skrev 2012-08-23 09:35:15 följande:
    Det som EU och Magdalena Ribbing rekommenderar är väl egentligen rulltårta utan tårta, men mitt förslag funkar om man inte håller så fasligt hårt på reglerna.
    Vilka är det? En VF och en präst? Har aldrig hört talas om dem innan. Är det några jag bör känna till innan jag gifter mig?
  • Kjell Präst
    Guanaca skrev 2012-08-23 10:33:29 följande:
    Vilka är det? En VF och en präst? Har aldrig hört talas om dem innan. Är det några jag bör känna till innan jag gifter mig?
    EU utläses Ebba Ulriksson. Hon är en mycket gammal tårtbagerska som bakade Gustav III:s bröllopstårta och sedan aldrig riktigt har hämtat sig. Hon har alltid åsikter om allting men det är ingen som bryr sig om dem eftersom hon är både blind och döv. Och även död, faktiskt, men det är hemligt. Man har stoppat upp henne och satt henne i ett rum på Livrustkammaren.
    Magdalena Ribbing, tja, det  är ungefär samma sak fast henne har man stoppat upp och satt vid en dator på DN.
  • Kjell Präst
    Guanaca skrev 2012-08-23 10:27:41 följande:

    Om man råkar bli gravid innan bröllopet, innebär det komplikationer då? Tex måste man fylla i en massa blanketter som intygar att den blivande maken verkligen är far till barnet, svära på att man inte haft sex med någon annan de senaste 5 åren etc?? Skickar man in dessa blanketter tillsammans med ansökan om hindersprövning, eller går det att ta med blanketterna direkt till VF/prästen (dvs om man verkligen inte kunnat hålla på sig i sista minuten och råkar bli gravid efter att hindersprövningen blivit beviljad)? Blir det dyrare att ansöka tillstånd för att få gifta sig gravid ju närmare vigseln det är?


    FÅR man överhuvudtaget gifta sig när man är gravid? Kanske är det bara burgerligt bröllop som tillåts då (på Burger King alltså)?


    Och nu till en något känslig fråga kanske… Man MÅSTE ju dricka champagne, jag menar brudskål och allt sådant. Så, om man ger mjölkersättning till bebisen i magen under bröllopsdagen, kan jag då dricka de obligatoriska 3 glasen champagne (eller var det 4-5-6 eller 7 glas? Beror detta på vilken budget man har på bröllopet eller vid vilken årstid det hålls?)


    Blir allt enklare om man bara är gravid i hemlighet?


    Allt blir alltid enklare om det sker i hemlighet. Ett burgerligt bröllop är uppskattat särskilt om den gravida bruden har cravings på hamburgare. Champagne är nyttigt för bebisar, det är nog honung du tänker på som inte är bra. För övrigt får man gifta sig när man är gravid, men inte ha barndop för då finns det ju inget barn att döpa. Sedan graviditeten övergått i barnafödande är det däremot tillåtet med dop. Dock helst i hemlighet.
Svar på tråden Kan jag verkligen...?